UPC Digital en Hirschmann versterker/splitter

Pagina: 1
Acties:
  • 279 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tslh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-11-2025
Ik had een hele installatie uitgedokterd omdat in mijn nieuwe huis (bestaande woning) geen radio/tv is doorgetrokken naar de kamers boven. Natuurlijk wil
ik het in 1 keer goed doen en ik had hetvolgende in gedachten:

http://www.hirschmann.nl/site/mmc-documentatie.htm
CAI-installatie met 4 aansluitpunten

Dus vervangen van wandcontactdoos voor een versie waar radio en tv samen door
1 kabel gaat, versterker, etc. en in de juiste kamer wordt het signaal weer gesplitst naar beide. Nu heb ik me ook aangemeld voor UPC digital en de vraag is: gaat dit werken als ze bij mij dat UPC verhaal hebben neergezet? Of moet ik hier kiezen voor een andere oplossing? Ik zou me zo kunnen voorstellen dat het combineren en het opsplitten van het radio/tv signaal wat in de wandcontactdoos gebeurt niet meer werkt.

Wie heeft dit ook bij de hand gehad en hoe hebben jullie dit opgelost? Voor de duidelijkheid: ik wil dus boven OOK het beeld van UPC digital hebben en ik switch wel van kanaal met zo'n Marmitek oplossing of zo. Ik heb al begrepen dat de extra radio kanalen die je krijgt niet kunnen worden doorgezonden op een eenvoudige manier....

Verwijderd

Ik zal eens nagaan hoe dit zit. De kans is groot dat je het dan wel in mono moet doen. Het uitgaande antennesignaal van de video & Canal+ zijn ook mono, zo als je weet.
Heb je alleen stereo via de scart.

De digi decoder heeft HF-uit en 2 scarts. Als zoonlief thuiskomt zal ik hem de vraag voorleggen. (hij installeert ze).

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 09:24:
Het uitgaande antennesignaal van de video & Canal+ zijn ook mono, zo als je weet.
Onzin, ik heb gewoon stereo signaal via de antenne uitgang van zowel mijn video recorder als UPC digital.

• djmartyn
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-03 15:47
Ik heb hier zo'n MR Zap decoder voor UPC Digital, maar die geeft alleen z'n signaal door via de scart. Dus dan wordt het zowiezo wat lastiger.

Verwijderd

CRiSiS schreef op 14 september 2002 @ 09:31:
[...]

Onzin, ik heb gewoon stereo signaal via de antenne uitgang van zowel mijn video recorder als UPC digital.
Crisis heeft wel zeer bijzondere apparatuur, die bestaat gewoon niet. Je moet niet proberen mensen die om raad vragen op het verkeerde been te zetten.

Verwijderd

ik heb thuis een doorlus systeem dat werkt met 4 dozen in mijn geval. radio en tv signaal gaan door 1 kabel. en ik heb ondanks 50 meter kabel geen verstereker nodig zelfs bij 4 tv te gelijk aan blijft het beeld goed en blijft het signaal boven de 64 db.

Verwijderd

Het stereo-signaal wat binnen komt loopt gewoon door alle apparaten heen, maar een VHS-recorder en een Canal+ decoder kunnen hun signalen NIET in stereo bijvoegen, kan iedereen thuis zo proberen.

De handleiding geeft geen duidelijkheid over het doorsturen van het gedecodeerde signaal via de antenne-uit in mono of stereo, we zoeken verder.

Je moet wel opletten dat de decoder voor een antenneversterker wordt geinstalleerd, anders werkt hij niet, tenzij het een versterker voor bi-directioneel verkeer is. Deze Hirschmann is dat niet.
Maar uit je verhaal begrijp ik dat dit de bedoeling al was, je wilt het gedecodeerde signaal verdelen, toch?

Verwijderd

Klopt chefke, ook zonder versterker kan je overal goed beeld hebben. Het resultaat is afhankelijk van het aangeboden signaal, de kwaliteit van de kabel, (gebruik R12 of beter), en de kwaliteit van de TV's. Ik noem geen merken, anders gaan we hier die discussie krijgen.

Maar ik had b.v. perfect beeld op mijn TV. Zoonlief wint een plasma-TV van f25.000, denk je? Deze sneeuwt op dezelfde aansluiting (eigen TV los!). Ik bedoel maar.

Verwijderd

Intussen toch gevonden! De antenne uitgang van de digitale decoder biedt alleen monogeluid.
Voor de duidelijkheid, de "normale kabelsignalen" welke stereo informatie hebben komen natuurlijk gewoon door. Maar het gedecodeerde signaal wordt middels een RFgenerator met monogeluid bijgevoegd.
Als de topicstarter zich meldt, ik heb hem nog niet gezien in de discussie, en exact uitlegt wat hij wil, kunnen we hem mogelijk verder helpen.

Voor alle duidelijkheid, verdelen naar 4 aansluitpunten is geen probleem, maar je hebt monogeluid. Gebruik wel goede kabel.

Wil je stereo TV uit de decoder dan kan dat alleen via de scart aansluiting. Verdelen wordt dan een moeilijke zaak.
Je hebt niet altijd perse een versterker nodig. Indien wel, let dan op dat de decoder alleen vóór de versterker kan of een versterker gebruiken met bi-directioneel kanaal.

Digitale kwaliteit gaat natuurlijk ook achteruit bij gebruik van "antenne-uitgang".

• tslh
Bedankt voor alle antwoorden, speciaal 007-2! Het is inderdaad mijn bedoeling om het signaal te verdelen naar 4 kamers. Er komt ook nog een kabelmodem van Chello tussen en ik ga de Hirschmann GHV20/65 (niet de 'gewone' GHV20)versterker gebruiken.

Geknipt en geplakt:
"De Hirschmann GHV20/65 is een zgn. retourgeschikte versterker. Het kabelmodem
maakt nl.voor de retoursignalen van de gebruiker, gebruik van frequenties in de
VHF-1 band,en deze mogen voor een goede werking NIET versterkt worden. Heb je geen kabelmodem,of bevindt die zich vóór de versterker,dan kun je gerust de GHV20 installeren. (indien nog leverbaar!)"

Overigens las ik ook ergens dat je alleen voor de borg huur een extra table top box kunt krijgen van UPC. Zou dit nog een meerwaarde kunnen zijn (als het gelezen verhaal waar blijkt te zijn)?

Oh ja, op mijn planning stond dus om de standaard wandcontactdoos in de huiskamer die een aparte radio uit en tv uit heeft te vervangen door een gecombineerde met een enkele uitgang. Het signaal wordt later pas opgesplitst. De upc monteur komt komende weoensdag voor chello en UPC digital. Kan ik die doos na de installatie gewoon vervangen zonder dat dit consequenties heeft?

Verwijderd

Waar zit jouw kabelaansluiting en hoe ziet deze er uit. En verdeel je vanuit de huiskamer of vanuit b.v. de meterkast? Bedenk dat de digitale ontvanger er uit ziet als een videorecorder. Plaats je hem in de meterkast(??) dan heb je nergens stereo-TV-ontvangst van de decoder, plaats je hem in de huiskamer, dan moet de versterker daar ook ergens komen. Geef ook aan waar je PC moet komen.

Ik vraag dit omdat de (groene) kabel bij mij direct de huiskamerdoos binnenkwam. Ik heb deze later gesplitst in een doos in de buitenmuur, waarvandaan de PC-kabel rechtstreeks naar boven loopt.
Als UPC nu zou komen installeren mag dat niet meer en zouden ze het PC-modem direct bij binnenkost (in de huiskamer) plaatsen.

Ik zal even navragen hoe dit met de decoder zit, mogelijk krijg je een doos met 3e (data) aansluiting, wordt het moeilijk die doos te vervangen.
Geef even de verdeling op, hoor je vanmiddag meer.

Verwijderd

tslh schreef op 14 september 2002 @ 20:19:

...

Oh ja, op mijn planning stond dus om de standaard wandcontactdoos in de huiskamer die een aparte radio uit en tv uit heeft te vervangen door een gecombineerde met een enkele uitgang. Het signaal wordt later pas opgesplitst. De upc monteur komt komende weoensdag voor chello en UPC digital. Kan ik die doos na de installatie gewoon vervangen zonder dat dit consequenties heeft?
Je kunt de bestaande aansluiting in de huiskamer niet zomaar even vervangen als de UPC monteur al het spul heeft geïnstalleerd. Het zit zo: Om het kabelmodem aan te sluiten wordt er op je aansluiting een 'Cable Modem Optimizer' blokje geprikt die een aansluiting voor je kabelmodem realiseerd. En de kans is groot dat de UPC monteur bij jouw ééntje installeerd die voor een gescheiden aansluiting (radio/tv apart) bedoeld is in plaats van ééntje voor een gecombineerde aansluiting. Dan moet je dat gelijk tegen de UPC monteur zeggen dat je een gecombineerde wilt hebben.

Verder .. je wilt je UPC digital decoder verdelen over het hele huis. In dit topic is al luid en duidelijk vermeld dat je dan alleen mono geluid hebt ... FOUT!!!. Er bestaat namelijk ook een Stereo modulator. Zo eentje heb ik zelf nog in de handen gehad :) maar zijn wel prijzig reken op een enkelvoudige zo'n 80/90 euro. Je hebt ook een 2 voudige en die kost zo'n 140/150 euro. Die kan dus tegelijkertijd en voor je digital decoder en je video signaal op de kabel zetten. De prijs ervan lijkt hoog, maar als je de beeld kwaliteit vergelijkt met zo'n prefab mono modulatortje dan wil je niet anders meer.

• tslh
Verwijderd schreef op 15 september 2002 @ 10:08:
Waar zit jouw kabelaansluiting en hoe ziet deze er uit. En verdeel je vanuit de huiskamer of vanuit b.v. de meterkast? Bedenk dat de digitale ontvanger er uit ziet als een videorecorder. Plaats je hem in de meterkast(??) dan heb je nergens stereo-TV-ontvangst van de decoder, plaats je hem in de huiskamer, dan moet de versterker daar ook ergens komen. Geef ook aan waar je PC moet komen.

Ik vraag dit omdat de (groene) kabel bij mij direct de huiskamerdoos binnenkwam. Ik heb deze later gesplitst in een doos in de buitenmuur, waarvandaan de PC-kabel rechtstreeks naar boven loopt.
Als UPC nu zou komen installeren mag dat niet meer en zouden ze het PC-modem direct bij binnenkost (in de huiskamer) plaatsen.

Ik zal even navragen hoe dit met de decoder zit, mogelijk krijg je een doos met 3e (data) aansluiting, wordt het moeilijk die doos te vervangen.
Geef even de verdeling op, hoor je vanmiddag meer.
Ik krijg morgen pas de sleutel van mijn nieuwe woning maar ik ben er al twee keer binnen geweest en zag dat de hoofdaansluiting in de huiskamer zit. Er zt helemaal niets in de meterkast... Nu zat hij bij de huidige (oudere) bewoners achter een audiomeubel (kon hem dus niet zien) maar ik ben er zeker van dat het een standaard aansluiting met aparte radio en tv kabel (huis is 20 jaar oud en toen was dat meestal zo). Mijn PC komt ergens op de bovenetage: eigenlijk denk ik erover om het modem ergens dicht bicht bij de hoofdaansluiting te plaatsen en dan een lange rj-45 kabel naar boven aangezien deze een wat langere lengte wel kan hebben. Overigens heb ik in mijn huidige woning ook een afstand van meer dan 10 meter tussen wanddoos in de huiskamer en mijn modem: dit is zo door de UPC monteur aangelegd (eigenlijk moest je boven de 10 meter betalen maar mijn vriendin heeft het met een kop koffie en een beetje hulpeloos kijken voor elkaar gekregen dat dat gratis ging :) )

• tslh
Verwijderd schreef op 15 september 2002 @ 10:45:
[...]

Je kunt de bestaande aansluiting in de huiskamer niet zomaar even vervangen als de UPC monteur al het spul heeft geïnstalleerd. Het zit zo: Om het kabelmodem aan te sluiten wordt er op je aansluiting een 'Cable Modem Optimizer' blokje geprikt die een aansluiting voor je kabelmodem realiseerd. En de kans is groot dat de UPC monteur bij jouw ééntje installeerd die voor een gescheiden aansluiting (radio/tv apart) bedoeld is in plaats van ééntje voor een gecombineerde aansluiting. Dan moet je dat gelijk tegen de UPC monteur zeggen dat je een gecombineerde wilt hebben.
Maar als het een andere optimizer gaat worden dan moet ik zeker wel zorgen dat de muuraansluiting vervangen is VOORDAT hij aan de gang gaat. Anders kan hij toch niet de juiste optimizer monteren, toch? Of kan dat wel op dezelfde muuraansluiting? Of moet die dan ook vervangen worden. Wat er nu op de wandcontactdoos zit is overigens dit ding:
http://www.tratec.pl/produkty--PDF/CF-02.pdf
Verder .. je wilt je UPC digital decoder verdelen over het hele huis. In dit topic is al luid en duidelijk vermeld dat je dan alleen mono geluid hebt ... FOUT!!!. Er bestaat namelijk ook een Stereo modulator. Zo eentje heb ik zelf nog in de handen gehad :) maar zijn wel prijzig reken op een enkelvoudige zo'n 80/90 euro. Je hebt ook een 2 voudige en die kost zo'n 140/150 euro. Die kan dus tegelijkertijd en voor je digital decoder en je video signaal op de kabel zetten. De prijs ervan lijkt hoog, maar als je de beeld kwaliteit vergelijkt met zo'n prefab mono modulatortje dan wil je niet anders meer.
Kun je me op het spoor zetten van zo'n modulator? Wie maakt deze en waar kun je die krijgen?

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-03 15:44

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Dat UPC digital is echt troep. Bij mij liep dat ding continu vast. En echt veel boeiende zenders krijg je er niet bij. Je kunt dan beter gewoon een sataliet schotel nemen.

Verwijderd

MAD moet niet zo SCHREEUWEN, dat staat niet netjes. Als je dan ook de plank nog misslaat en ook geen antwoord geeft . . . .
Niet MIS!!!!!!! roepen als je niet weet waar het over gaat.
De antenne-uit van de decoder geeft het gedecodeerde TV-signaal met monosignaal terug. Punt uit.

Natuurlijk is er weer een losse HF-modulator te koop, die dit weer kan oplossen. Geef dan ook antwoord op deze vraag!!!!

Conrad heeft zulke kastjes ca 35*15*6 cm groot voor E155,-. Vanuit je scart kun je dan video+stereo-audio-signaal moduleren naar HF en zo samenvoegen met je oorspronkelijk antenne-signaal.
Kost je dus wel je scart-uitgang van de decoder. Moet je die weer splitsen met een scartsplitser.

TLSH, in jouw situatie heb je zo te zien al een 3-voudige doos, TV-RA-data. Je moet er van uitgaan dat dit niet verandert. De PC komt met UTP kabel op de data en de Dig-decoder met een antenne plugje aan de TV van je doos.

In principe mogen UPC-monteurs dit niet wijzigen in een enkelvoudige output.
Ik denk dat je moet wachten tot na de installatie.

Dan kan je kiezen om in de huiskamer via je scart stereo en/of Dolbi surround te spelen en de antenne-uit door te voeren naar de rest van het huis, in combinatie met analoge stereoTV en mono-TV van het gedecodeerde signaal.
Of je koopt zo'n stereo-HF-modulator en scart-splitter en voert het signaal aldus naar de rest van de installatie. Dit al dan niet met versterker.

Ben je mogelijk wel het radio-signaal kwijt.

Of je moet achteraf zelf een single connector/data doos kunnen vinden en monteren.

Heb ik nou ook altijd, probeer ik het perfekte na te streven, lijkt het niet te bestaan.

Zelf heb ik de kabel in de buitenmuur gesplitst (waterdichte doos ingehakt) waar de data aftakking direct naar boven gaat, waar het PC-modem staat. Maar dat mag niet meer. Het PC-modem moet nu direct bij de eerste aansluiting komen (in meterkast of huiskamer).
De TV/RA kabel is gemonteerd op een tv/ra doos. Hier op heb ik zo'n Praxis/Gamma opzetversterker van Elro.

Die past precies op de bijde connectors van de doos en heeft vóór 4 connectors en onder één busaansluiting.

De connectors zijn:>
1 RA
2 Canal+>video>terug>3
3 retourbus dus
4 TV, met C+ en Video dus (geluid mono hé)

5 bus met versterkt signaal RA-TV-C+-VHS voor distributie naar 4 andere RA/TV dozen. Werkt bij mij voldoende.
Alle kabels R12, is betere coax; minder verlies, minder lek, minder instraling.

Veel succes.

Verwijderd

Nog even over de "optimeser" van Mad. Als je de hoofdaansluiting in de huiskamer hebt, zoals ik, krijg je een andere aansluitdoos met data aansluiting (zit er al zo te zien) of je krijgt een opzetblok die ra/tv in heeft en ra/tv/data uit, de "optimiser", optimalseert dus niets, splitst alleen maar, "What's in a name?"

• tslh
Verwijderd schreef op 15 september 2002 @ 22:12:
MAD moet niet zo SCHREEUWEN, dat staat niet netjes. Als je dan ook de plank nog misslaat en ook geen antwoord geeft . . . .
Niet MIS!!!!!!! roepen als je niet weet waar het over gaat.
De antenne-uit van de decoder geeft het gedecodeerde TV-signaal met monosignaal terug. Punt uit.

Natuurlijk is er weer een losse HF-modulator te koop, die dit weer kan oplossen. Geef dan ook antwoord op deze vraag!!!!

Conrad heeft zulke kastjes ca 35*15*6 cm groot voor E155,-. Vanuit je scart kun je dan video+stereo-audio-signaal moduleren naar HF en zo samenvoegen met je oorspronkelijk antenne-signaal.
Kost je dus wel je scart-uitgang van de decoder. Moet je die weer splitsen met een scartsplitser.

TLSH, in jouw situatie heb je zo te zien al een 3-voudige doos, TV-RA-data. Je moet er van uitgaan dat dit niet verandert. De PC komt met UTP kabel op de data en de Dig-decoder met een antenne plugje aan de TV van je doos.

In principe mogen UPC-monteurs dit niet wijzigen in een enkelvoudige output.
Ik denk dat je moet wachten tot na de installatie.

Dan kan je kiezen om in de huiskamer via je scart stereo en/of Dolbi surround te spelen en de antenne-uit door te voeren naar de rest van het huis, in combinatie met analoge stereoTV en mono-TV van het gedecodeerde signaal.
Of je koopt zo'n stereo-HF-modulator en scart-splitter en voert het signaal aldus naar de rest van de installatie. Dit al dan niet met versterker.

Ben je mogelijk wel het radio-signaal kwijt.

Of je moet achteraf zelf een single connector/data doos kunnen vinden en monteren.

Heb ik nou ook altijd, probeer ik het perfekte na te streven, lijkt het niet te bestaan.

Zelf heb ik de kabel in de buitenmuur gesplitst (waterdichte doos ingehakt) waar de data aftakking direct naar boven gaat, waar het PC-modem staat. Maar dat mag niet meer. Het PC-modem moet nu direct bij de eerste aansluiting komen (in meterkast of huiskamer).
De TV/RA kabel is gemonteerd op een tv/ra doos. Hier op heb ik zo'n Praxis/Gamma opzetversterker van Elro.

Die past precies op de bijde connectors van de doos en heeft vóór 4 connectors en onder één busaansluiting.

De connectors zijn:>
1 RA
2 Canal+>video>terug>3
3 retourbus dus
4 TV, met C+ en Video dus (geluid mono hé)

5 bus met versterkt signaal RA-TV-C+-VHS voor distributie naar 4 andere RA/TV dozen. Werkt bij mij voldoende.
Alle kabels R12, is betere coax; minder verlies, minder lek, minder instraling.

Veel succes.
Bedankt voor alle hints en tips! Als ik zo'n Elro kastje kan vinden en ik zou deze aansluiten op de genoemde Tratec http://www.tratec.pl/produkty--PDF/CF-02.pdf dan kan ik mijn eerste plan gewoon uitvoeren zoals in mijn eerste post beschreven:
http://www.hirschmann.nl/site/mmc-documentatie.htm
CAI-installatie met 4 aansluitpunten
alleen is het geluid van de gecodeerde kanalen mono......

Het zit er dik in dat ik dat elro kastje kastje niet direct erop geprikt krijg maar daar zijn vast wel goede kabeltjes voor te maken/krijgen :)

Oh ja, ik kan die HF modulator niet echt vinden op de Conrad site en Google helpt me ook niet. Hoe heet dit ding exact?

Verwijderd

Het klopt dat de opzetversterker niet op de optimiser past, afwijkende hart-op-hart maten. Voordeel van de opzetversterker is de geintegreerde FM en vhs (mono!) en busuitgang, maar kwaliteit is natuurlijk geen Hirschman. Vergeet niet bij verlopen, iedere connector is er (weer) een, dus verlies.
Bij mij kon hij dus ook niet op die optmiser doos, dus 2* connectortje-10cm kabel-connectortje, apparaat lag op de grond. Was ik niet blij mee mijnheer UPC.
Vandaar later doos in buitenmuur gehakt en daar TV/data splitser aangebracht, zoals reeds gemeld.

De HF-generator heb ik uit de Conrad-catalogus 2002, pag. 108.
Twin modulator nr 94 00 53-60, UHF kanalen instb 21-69. Versterking ca +7dB door geintegreerde versterker !!! 2 volledig bedrade scarts (in & uit); Scartkabel wordt meegeleverd.
Het lijkt er op dat je met decoder-scart-uit>modulator-scart-in>scart-ui>TV
en complete coaxbedrading toch krijgt wat je wilt; versterker reeds ingebouwd.

Maar in ken dit apparaat niet hoor! Ik reageerde op je vraag (n.a.v. opmerking Mac) of iemand je op het spoor kon zetten van zo'n ding. Het apparaat is uitelijk te vergelijken met een C+ kastje.

Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Pagina: 1