[WC} waterpomp maakt soms raar geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 1.708 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 11:48

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ben nu bezig met het maken van een watercooling en heb hiervoor een Eheim 1048 pomp gekocht. Ben nog aan het testen, maar soms als ik hem aanzet hoor ik een ratelend geluid. Zoord RrRrRrRrRrRr. Wat kan dat zijn. Er zit geen lucht in (dat heb ik al gechecked). Maar er zit een 8mm slang op een 13mm aansluiting, die eheim heeft nu eenmaal een 13mm aansluiting en alles andere is 8mm, dus zit er een adapter tussen. Zou het hierdoor komen??

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 06:11

Rick2001

9950X delidded en direct die

Dat ratelend geluid is normaal.
Het moet echter wel na 1 of 2 seconden verdwenen zijn anders pompt de pomp dus geen water door de slangen.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Dat is hem juist, dat ratelende geluid blijft, maar hij verplaatst wel water. Als ik hem dan uitzet en later weer aanzet is het soms over en soms niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45598

Klinkt een beetje als een rotte lager, maar je pomp is nieuw neem ik aan? Zou dus niet moeten kunnen.
Andere optie is dat 'ie vacuum trekt aan de achterkant van de bladen in de pomp. Door die te dunne slang wordt de druk aan de inzuigkant zo laag dat er belletjes ontstaan op de punten met de laagste druk, net achter de bladen van je pomp dus. Maakt ook herrie. Ik weet niet of een eheim zulk vacuum kan trekken maar bij scheepsschroeven gebeurt 't heel vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weeds
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-04 10:47

Weeds

what is a weed...

Dat effect van die belletjes heet overigens: cavitatie.

Wat je eens zou moeten proberen is om de waaier er eens uit te halen en te kijken of ie dan ook herrie maakt(tijdens et droogdraaien(dit wel kort doen)). Dan weet je of de herrie in het water systeem/waaier zit of in het droge inwendige van de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik zal het ff proberen met een 13mm slang en ook ff kort testen in het droge. Die pomp staat trouwens geheel onder water. Ik heb een resevoir waar die geheel in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Ik heb het soms ook met mijn pompje,bij mij is de reden van het soms ratelen,de richting waarin de rotor opstart.Hij draait soms links en dan rateld hij en als hij rechts draait maakt het geen kabaal.(ik merk dat aan de richting van de werveling in het water aan de inlaat van de dompelpomp)
Een keertje terug opzetten helpt meestal om de pomp in de goede richting te laten draaien hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Smollys schreef op 13 september 2002 @ 12:46:
Een keertje terug opzetten helpt meestal om de pomp in de goede richting te laten draaien hier.
Ik zal eens kijken in welke richting hij draait, maar wat bedoel je met de laatzte zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVoTioN
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-03-2022
Ok de oplossing hiervoor :

Haal de pomp uit elkaar en haal het radartje los van de magneet, draai hieronder 3 lagen teflon band zet het radartje terug erop, nu beweegt ie niet meer. Zet alles weer terug in elkaar en tada de pomp maakt geen geluid meer :D

Meer info en plaatjes --> http://www.stud.uni-hanno...er/Computer_wak_eheim.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Meestal komt het toch door lucht, eventueel lucht in het pomphuis. Gooi de pomp eens gewoon los, zonder iets eraan, in een emmer water? Als-ie dan stil is, dan weet je dat het niet aan je pomp ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Dat is dus je impeller die een halve slag kan draaien, die gaat ratelen als de pomp teveel weerstand heeft.
Kijk ook hier: [rml][ wc] impeller pomp stiller gemaakt[/rml]

Dat werkt btw alleen bij hele sterke pompen zoals die van mij (2200 l/u >:) )

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1