Let op: Dit is niet het meest recente RedHat review!
De laatste review vind je hier: RedHat Linux 7.3 Installatie review
RedHat-7.2 Installation Guide | ||
Daar linux op de desktop een geweldig iets is, zoals we al eerder vastgesteld hadden, komt het er nu nog op aan om een werkend systeem te krijgen. Want wij willen linux op de desktop! En dus downloadde ik een ISOtje van Redhat-7.2 a.k.a. Enigma (ftp://ftp.redhat.com/pub/redhat/redhat-7.2-en/iso/i386/enigma-i386-disc[12].iso), en die zou ik dan op CD moeten branden en de CD in mijn CD-speler doen en dan de computer opstarten. Echter, ik ben lui en dus maakte ik geen CD-tje maar boote ik direct vanuit de ISO in VMware. Helaas moet je voor VMware de VMware tools installeren en dat kan pas nadat de installatie van redhat zelf is afgerond, en daarom zijn de screenshots van tijdens de installatie nogal lelijk. Troost je met de gedachte dat het er in het echt veel mooier uitziet en dat je dus nog een hoop kunt ontdekken Aldus, stap 1. Doe de CD in uw computer en doe de computer aan: Ik druk, volgens de instructies, netjes op Enter en wacht af op welke verschrikkingen me te wachten staan. Na enkele tientallen regeltjes prachtige informatie in een zwart console-vestertje die ik onbegrijpend aanschouw, kom ik in een grafische omgeving waarin blijkbaar de verdere installatie zal plaatsvinden. Na taalselectie, toetsenbordselectie en muisselectie kom ik bij het welkomsscherm waarmee blijkbaar de installatie zal beginnen. Ik kies voor een simpele werkstationinstallatie: Daarna moet ik de indeling van mijn harde schijf aangeven, waarbij ik kies voor automatische partitionering van mijn virtuele VMware harde schijf en GRUB als bootloader. Meteen daarna kom ik bij de netwerkconfiguratie van mijn netwerkkaartje, waarbij ik ook meteen een firewall kan instellen, maar dat laat ik voor mijn werkstation achterwege. In de language support (voor het systeem dus) kies ik voor Nederlands als default en Engels voor het geval dat ( ![]() Ik geef een root password op en kan via het "Add" knopje users aanmaken, in dit geval eentje voor mezelf ('rbultje'). Nu is het tijd om aan te geven wat ik exact wil installeren. Ik kies voor een gnome werkstation, maar kan natuurlijk ook KDE of zowel Gnome als KDE nemen. Omdat ik ook van spelletjes hou installeer ik die ook maar meteen. Hierna hoef ik nog slechts een videokaart te selecteren en daarna kan de installatie beginnen. Er worden enkele voorbereidingen getroffen (harde schijven formatteren, install image aanmaken, RPM systeem initialiseren en nog wat algemene voorbereidingen), waarna de installatie begint: Ik maak geen bootdisk aan, selecteer mijn monitor en daarna kan ik mijn X instellen: Dat is alles. Hierna heb ik een werkend linux systeem, compleet met grafische omgeving, met Mozilla (browser), AbiWord (Word-processor), Gnumeric (Excel-variant), Balsa (email), XMMS (multimedia) en nog een ontelbare zooi aan andere applicaties. Na de reboot kom ik in GDM terecht, alwaar ik kan inloggen naar mijn Gnome-omgeving: Met GDM kan ik grafisch inloggen, waarna Gnome opstart. Ik kom daarna in de standaard Gnome desktop terecht. Ik kan meteen muziek luisteren (XMMS), screenshots maken (GIMP), ICQ-en (LICQ) en browsen. Ook Balsa (email) en Abiword (teksten schrijven, waarin ik dus uiteindelijk deze review schreef) ontbreken niet. Mijn eerste werkdag met Gnome onder Redhat-7.2 is geslaagd! Tijd om af te sluiten dus Zwak punt van de installatie was dat ik de printer met printtool na de installatie handmatig moest configureren. Verder werd schijnbaar alle hardware die via VMware werkt herkend. Als ik de installatie 'echt' had gedaan waren mijn DXR3 (DVD/MPEG-decoder) en DC10+ (MJPEG video-capture-kaart) hoogstwaarschijnlijk niet herkend - die moet je dan handmatig na-installeren (drivers zijn uiteraard beschikbaar). Day two - Tijd voor wat nieuws RedHat-7.2 is een mooi systeem, maar het bleek na day-1 dat sommige software-packages al waren verouderd. En dus heb ik van http://www.ximian.com/ Red Carpet gedownload om maar eens de Ximian Gnome desktop te installeren. Na installatie van de RPM via GnoRPM start ik Red Carpet op. Via een welkomsscherm en de Nieuws-pagina kan ik me in de "Unsubscribed channels pagina" inschrijven voor "software channels", via welke k software kan downloaden. Ik schrijf me in voor distribute (Redhat 7.2) updates, Ximian desktop, Loki Games Demo's, StarOffice en nog enkele anderen. Meteen kan ik beginnen met downloaden en updaten, want Redhat 7.2 blijkt nogal wat updates te hebben klaarliggen: Deze kan ik via "select all" selecteren en allemaal downloaden met een simpele druk op de knop. Na enkele minuten wachten op het downloaden en installeren (snelle internetconnectie Eventjes wachten op het opnieuw inloggen en ik heb het nieuwste van het nieuwste, met StarOffice 5.2 (6.0 is nog niet stabiel - zodra die stabiel is komt die er op Algemeen oordeel over de installatie • Redhat loopt qua software een beetje achter - de meeste software is niet de nieuwste versie. Gelukkig is dit opgelost met de Ximian desktop • Ik heb niet kunnen testen hoe goed de hardware detectie tijdens de installatie is, omdat ik alles in VMware deed. Het meeste (videokaart, monitor, muis, toetsenbord, printer (na de installatie met printtool)) moet je handmatig selecteren. De netwerkkaart lijkt automatisch te worden gedetecteerd. Hoe goed redhat dingen als scanners kan selecteren weet ik dus niet. • De installatie verloopt vlekkeloos en is supersimpel • Ook de installatie/updates via RedCarpet verlopen vlekkeloos Deze review valt onder de GNU Free Documentation License. Lees a.u.b. het volgende copyright stuk indien je van plan bent deze tekst te distribuëren, modificeren en/of kopiëren in wat voor vorm dan ook.
Dit houdt dus in dat dit document te allen tijden gekopieërd, gedistribuëerd en gemodificeerd mag worden met de restricties dat de volgende paragraaf erin opgenomen moet worden: "Geen restricties". Het is dus zo, dat er geen copyright geclaimed mag worden op de originele tekst uit deze review. Na modificaties zal het document als geheel dus ook aan een vorm van copyleft (wat ook een copyright is!) moeten voldoen. Een auteur die modificaties maakt, kan zich eventueel wel beroepen op invariante secties voor zijn/haar modificaties middels de GNU FDL. Daarnaast stel ik het op prijs als je mij even een e-mailtje stuurt, mocht je deze review op wat voor manier dan ook willen gebruiken. e-mail: rbultje@ronald.bitfreak.net |
[ Voor 6% gewijzigd door moto-moi op 08-10-2003 16:54 ]