Toon posts:

Mijn 686 start niet meer op.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 686 gekregen en wil er een server van maken alleen start die niet meer op.
Mobo = Biostar 8500 TVX versie 2,3
CPU = IBM 6x86
16 mb edo 72 pins (zeker weten ok)
1 mb videokaart pci (ok)
1 GB Maxtor hdd (ok)
Floppydrive (ok)

Als ik hem aan zet gaat de voedingfan gewoon aan en het power lampje gaat branden (loopt via moederbord) als je de ide kabel verkeerd om doet gaat ook het hdd lampje branden maar verder doet die niets.
Heeft iemand zoiets misschien ook gehad alle info is welkom
Ik heb de Jumpers gecontroleerd en volgens mij zitten ze goed.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07

Mentalist

[avdD]

*kaal starten (cpu, koeler, mobo, mem, vidkaart)
*out-of-case (mobo op kartonnen plaat oid leggen, geen elektrisch contact met de kast)
*jumper settings nog eens 50x nachecken (is heel vaak de fout, lees de manual niet ondersteboven)
*cpu/mem/vidkaart ergens ander proberen, alles werkt? mobo stuk
iets van de eerder genoemde onderdelen werkt niet? vervangen die hap

Succes *D

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Misschien is door het vervoer geheugen of een kaart een beetje verzakt, je kan ook eerst ff proberen alles aan te duwen, maargoed dat heb je vast al gedaan.

Maar deed hij het nou toen je hem kreeg? Zat alles in een kast? Dat kan ik er niet echt uithalen..

Expanding the inexpandable

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 13:42
Heb je wel 2 van die 16mb edo (zeker weten ok) :p geheugens in de pc gedaan? :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen handleiding behalve 1 die ik van internet heb gevist.
Er was een punt waar ik twijfelde namelijk...

CPU Remark
Single voltage Intel P54C/CQS/CT V I/O & Vcore = 3,45v / 3,5v
Cyrix 6x86
AMD K5 pr: xxxAB/xxxAC/xxxAF
Dual voltage Intel P55C/CT V I/O = 3,45v / 3,5v
AMD K5 pr: xxxAH/xxxAJ/xxxAK Vcore = 2,6v / 2,9v

Op de processor staat:
IBM 6x86MX PR166
IBM 26x86MX-AVAPR166GA
2.0x 66mhz-2,9v core

Welke van de 2 is nou de goede?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 13 september 2002 @ 00:58:
Ik heb geen handleiding behalve 1 die ik van internet heb gevist.
Er was een punt waar ik twijfelde namelijk...

CPU Remark
Single voltage Intel P54C/CQS/CT V I/O & Vcore = 3,45v / 3,5v
Cyrix 6x86
AMD K5 pr: xxxAB/xxxAC/xxxAF
Dual voltage Intel P55C/CT V I/O = 3,45v / 3,5v
AMD K5 pr: xxxAH/xxxAJ/xxxAK Vcore = 2,6v / 2,9v

Op de processor staat:
IBM 6x86MX PR166
IBM 26x86MX-AVAPR166GA
2.0x 66mhz-2,9v core

Welke van de 2 is nou de goede?
Dual voltage (zelfde als voor Intel MMX procs, P55C) 3,3/2,9 V volgens mij.

Verwijderd

Topicstarter
nee maar 1x 16 mb maar dan zou die toch moeten opstarten tot de geheugen test en zou ik daarvoor wel beeld krijgen
Verder heb je wel gelijk heb net gekeken en idd 16M x 2PCS.

Verwijderd

Topicstarter
dan staat die goed

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 12:47

Dreamer

Foutje

ik denk voor 99% dat er een jumper op je mobo verkeerd zit (check dat ff met het mobo boekje)

waarschijnlijk heb je jumpers voor instellingen van je processor probeer daar wat uit als je geen boekje hebt.

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 13 september 2002 @ 01:02:
nee maar 1x 16 mb maar dan zou die toch moeten opstarten tot de geheugen test en zou ik daarvoor wel beeld krijgen
Verder heb je wel gelijk heb net gekeken en idd 16M x 2PCS.
Ik kan het niet uit je tekst opmaken, maar je _moet_ 2 plankjes van dat mem hebben, van ieder 8 MB dus.

Één enkel EDO ramplankje werkt niet!

Verwijderd

Topicstarter
ga morgen ff een simm erbij halen maar toch vind ik het vreemd dat die niet tot de mem-test opstart (met beeld) mijn andere systeem doet dat wel zie spec. hieronder. Misschien wat dat in de AT tijd nog niet zo.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 13 september 2002 @ 01:24:
ga morgen ff een simm erbij halen maar toch vind ik het vreemd dat die niet tot de mem-test opstart (met beeld) mijn andere systeem doet dat wel zie spec. hieronder. Misschien wat dat in de AT tijd nog niet zo.
EDO simm moet je altijd per 2 plaatsen :o

Bij DIMM (waar je DDR ook onder valt) kun je mem per 1 plank plaatsen (bij Fastpage mem trouwens ook).

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
W3ird_N3rd schreef op 13 september 2002 @ 01:01:
[...]

Dual voltage (zelfde als voor Intel MMX procs, P55C) 3,3/2,9 V volgens mij.
ehm. die PR166 is een Cyrix cpu, gebruikt ander voltage dan Intel Pentiums.
maar idd, denk eerder dat het je mem is, edo altijd in paartjes O+ 8)7

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

sarcast schreef op 13 september 2002 @ 01:36:
[...]

ehm. die PR166 is een Cyrix cpu, gebruikt ander voltage dan Intel Pentiums.
maar idd, denk eerder dat het je mem is, edo altijd in paartjes O+ 8)7
Ik zei zelfde als Pentium MMX cpu's omdat beide Dual voltage hebben. Die 2,9 V heb ik even snel opgezocht. (PR166 of 200 is waarschijnlijk toch praktisch hetzelfde, en als je het voltage iets te hoog zou zetten is ook geen ramp >:))

Verwijderd

Topicstarter
Dus hij moet op Dual voltage blijven staan.

Dus als er geen 2 simms inzitten is het logisch dat die helemaal niets doet.

Zoja bedankt voor jullie hulp

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Iets heel anders (een grote open deur is dit waarschijnlijk): je CPU is PR166. Dit houdt niet in dattie op 166 MHz geclockt moet worden. De echte clocksnelheid die je bij deze CPU moet instellen is 133 MHz (66 MHz x 2).

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 13 september 2002 @ 01:45:
Dus hij moet op Dual voltage blijven staan.

Dus als er geen 2 simms inzitten is het logisch dat die helemaal niets doet.

Zoja bedankt voor jullie hulp
Simms moet je per 2 dezelfde plaatsen ja. Dus 2x 16mb met 1 x 16mb zal het niet werken. Alleen 486's met simms kan je enkel plaatsen, pentiums en eventueel hoger MOETEN per 2. :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
FastBunny schreef op 13 september 2002 @ 11:19:
[...]

Simms moet je per 2 dezelfde plaatsen ja. Dus 2x 16mb met 1 x 16mb zal het niet werken. Alleen 486's met simms kan je enkel plaatsen, pentiums en eventueel hoger MOETEN per 2. :)
Bij 486 bakken kun je ook bijna nooit in paren van 1 plaatsen. En er zijn enkele pentium chipsets (waaronde de VIA pluto geloof ik) waarbij je de simm's niet in paren van 2 hoeft te plaatsen.
(8>

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Gabriel-LG schreef op 13 september 2002 @ 12:45:
[...]

Bij 486 bakken kun je ook bijna nooit in paren van 1 plaatsen. En er zijn enkele pentium chipsets (waaronde de VIA pluto geloof ik) waarbij je de simm's niet in paren van 2 hoeft te plaatsen.
(8>
Ja maar doorsnee Pentium borden hebben der 2 nodig :)

En ik heb in me reserve router 2 x 8mb ram zitten en dat werkt prima, ook met 1 x 8mb doet ie t maar dat vond ik wat weinig ;)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

3x fout hierboven :( :(

486 bakken hebben toevallig praktisch altijd FASTPAGE geheugen, DAT kun je per 1 bank plaatsen. PENTIUMS hebben heel vaak, zeker bij >100 Mhz EDO geheugen, en dat moet in paren geplaatst worden (no matter wat voor chipset je hebt).

Heeft dus _NIKS_ met processor te maken, alleen het soort geheugen. En ja, EDO en FASTPAGE is allebei simm en aan de buitenkant zie je zo geen verschil.

Maar ik kan ook een enkele plank Fastpage op een pentium bord prikken, werkt ook. Pentium mobo's kunnen (bijna?) altijd met zowel Fastpage als EDO mem werken, 486 mobo's kunnen (bijna?) altijd alleen maar met Fastpage mem werken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er nu 2 modules 16mb 72pinns 60ns geheugen inzitten totaal dus 32mb maar hij doet het nog steeds niet.
De CPU wordt trouwens wel warmer als ik hem aanzet en naast de cpu zitten ook nog 2 chips die best wel warm worden (met koelblokken) weet alleen niet waar die voor zijn.
Verder heb ik alle jumpers gecontroleerd en volgens de beschrijving zitten ze goed de cpu is ingesteld op 66mhz x2 en staat op 3,3 / 2,9 v dual voltage dus (zie eerder in dit forum)
Het vreemde is als ik hem aanzet geeft hij geen geluid zoals vooral oudere computers altijd doen, de biospiep komt ook niet wel gaat het powerlampje branden en je hoort de monitor contact maken maar er komt dus geen beeld.
De video kaart, floppydrive en hdd zijn ok want die heb ik nogmaals gecontroleerd in mijn andere pc.

Verwijderd

Topicstarter
Oja toen ik hem kreeg was die helemaal leeg alleen moederbord, cpu+koelblok, zaten nog VAST in de kast+voeding verder was alles er uit had zelf nog hdd, floppy en videokaart (PCI) liggen en heb die erin gedaan geheugen gekocht.
Een week daarvoor werd die nog dagelijks gebruikt daarom vindt ik het zo vreemd dat die het niet meer doet.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

IDE kabel omgekeerd :?

Verwijderd

Topicstarter
nee, maar als je dat doet gaat het hdd of floppy lampje wel branden

Verwijderd

Komen die geheugen reepjes uit een grote bak of zijn het nieuwe? Je moet namelijk wel reepjes hebben die bij elkaar passen, twee willekeurige reepjes gaat (meestal) niet werken. Als het twee verschillende zijn kan je ze beter ruilen voor een setje.

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn 2 precies de zellfde van IBM ze komen wel uit een bak maar dan met allemaal dezelfde ik heb ze vanochtend bij een vriend getest en ze werken prima :)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Alles uit mijn eerste post nu nog eens proberen?

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet het nu nadat ik alles er nogmaals uit had gehaald en alle jumpers (hetzelfde) terug had gezet.
Bedankt voor jullie hulp.

Ik had nog 1 vraagje moet er op deze CPU = IBM 6x86 een fan er zit natuurlijk wel een koelblok op.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24

Duinkonijn

Huh?

Verwijderd schreef op 15 september 2002 @ 16:15:
Hij doet het nu nadat ik alles er nogmaals uit had gehaald en alle jumpers (hetzelfde) terug had gezet.
Bedankt voor jullie hulp.

Ik had nog 1 vraagje moet er op deze CPU = IBM 6x86 een fan er zit natuurlijk wel een koelblok op.
dat zou ik wel doen... het hoeft niet maar is wel verstanding

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Pagina: 1