Kan iemand mij helpen bij het installeren van een cisco wireless pcmcia card. K heb het al zelf geprobeerd maar k krijg altijd de melding Cisco 340 is not associated
Verwijderd
Meestal moet je kijken naar de chip die op (in) de kaart wordt gebruikt. Weet je die toevallig, want cisco maakt die chips vast niet zelf.
Verwijderd
Heb je wel op google gezocht? Ik heb in een seconde deze site te pakken. Eerste hit in google: http://airo-linux.sourceforge.net/
ja k had die site ook al gevonden en de drivers van Cisco "proberen" te installeren, maar k denk dat er iets is foutgegaan tijdens de installatie, want als k het programma van cisco opstart zegt het device not associated
Verwijderd
Ok, dat kon ik niet opmaken uit je eerste post. Heb je alleen de drivers van de Cisco site geprobeerd of ook die van de sourceforge site? De Cisco drivers zijn gebasseerd op die van sourceforge, maar misschien zijn die op de sourceforge site toch wat nieuwer.
Vertel verder eens hoe en wat je hebt gedaan om die drivers te installeren, want je geeft wel erg weinig info.
Heb je de driver geinstalleerd volgens de readme? is het patchen van je kernel goed gegaan?
Vertel verder eens hoe en wat je hebt gedaan om die drivers te installeren, want je geeft wel erg weinig info.
Heb je de driver geinstalleerd volgens de readme? is het patchen van je kernel goed gegaan?
k heb alleen de drivers van de cisco site, maar tijdens het installeren heb ik blijkblaar de commando's make config en make install inz moete typen, maar deze commando's vind hij niet
Verwijderd
Ik krijg het idee dat je alleen maar de cisco utilities hebt geinstalleerd en niet de kernel driver. Je moet namelijk een patch los laten op de kernel en dan je kernel opnieuw compilen. Staat ook in de readme. Heb je wel eens een kernel gecompiled?
nope nog nooit gedaan, er stond gewoon "The drivers are now installed to compile press make config, make install, enz"
Verwijderd
Ik heb de readme van de sourceforge even snel bekeken (voor de rest geen ervaring met deze kaart) en daar stond in dat je je kernel moest patchen. Misschien doen de cisco driver dit automatisch, maar als je make config en make install moet intypen en het werkt niet is dat zowiezo niet goed.
Heb je wel kernelsources geinstalleerd staan in /usr/src/linux?
heb je wel make geinstaleerd en gcc enzo?
Heb je wel kernelsources geinstalleerd staan in /usr/src/linux?
heb je wel make geinstaleerd en gcc enzo?
k heb alles geinstalleerd maar k krijg nu volgende fouten:
bij make config: niets te doen voor 'config'
bij make all: Geen regel voor het maken vna doel 'install'
bij make install: zelfde
bij make config: niets te doen voor 'config'
bij make all: Geen regel voor het maken vna doel 'install'
bij make install: zelfde
Verwijderd
Sta je wel in de goede directory als je dat doet. Heb je de readme gevolgd van de sourceforge driver????
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| So now you untarred everything. What next? That depends on whether you are
using PCMCIA provided by the 2.4 Kernel or David Hinds PCMCIA services.
More details can be found at http://airo-linux.sourceforge.net, but
basically:
If you are using PCMCIA in the 2.4 Kernel
1) apply the patch under the patch directory.
2) copy airo.c to drivers/net and airo_cs.c to drivers/net/pcmcia
3) Select the Cisco drivers from menuconfig
4) Make sure the following lines are in /etc/pcmcia/config:
device "airo_cs"
class "network" module "airo", "airo_cs"
card "Aironet PC4500"
manfid 0x015f, 0x0005
bind "airo_cs"
card "Aironet PC4800"
manfid 0x015f, 0x0007
bind "airo_cs"
If you are using David Hinds PCMCIA services:
1) copy airo.c and airo_cs.c into the wireless subdirectory of the
PCMCIA distribution.
2) recompile everything. |
ik ben eigenlijk nog bezig met het installeren van de drivers van de Cisco site, k wil de sourceforge drivers wel eens proberen, maar zou je me dan kunnen uitleggen hoe ik de kernel moet patchen
Verwijderd
In de .tgz file zit een 2.4.3.patch, daar zou je dan met patch -p0 <2.4.3.patch kernelsource mee kunnen patchen (als je die patch draait vanuit je /usr/src dir). Ik heb het even getest en die patch failed op een 2.4.18 kernel. Blijkt dat vanaf de 2.4.7 kernel de driver standaard in de kernel zit
Ging ervan uit dat je dat als eerste had gechecked.
Je vindt die driver onder Network device support--> PCMCIA network device support --> Aironet 4500/4800 PCMCIA support. Die moet je in je kernel of als module mee compilen. Vervolgens kun je de utilities van Cisco installeren, maar dat heeft niet perse. Geeft alleen een grafische interface waarmee je de kaart kan configureren, maar dat kan ook via de console.
Zie ook deze pagina voor meer info: http://www.goonda.org/wireless/aironet/
Je vindt die driver onder Network device support--> PCMCIA network device support --> Aironet 4500/4800 PCMCIA support. Die moet je in je kernel of als module mee compilen. Vervolgens kun je de utilities van Cisco installeren, maar dat heeft niet perse. Geeft alleen een grafische interface waarmee je de kaart kan configureren, maar dat kan ook via de console.
Zie ook deze pagina voor meer info: http://www.goonda.org/wireless/aironet/
k had dus de cisco drivers geinstalleerd gekregen, maar toen kreeg ik bij pcmcia tijdens het bootte deze fout Starting external pcmcia startproc exit stats of parent /Sbin/cardmgr : failed. Dus nu zal k maar is de drivers van de sourceforge site proberen
Verwijderd
In de configuratie van je linux kernel (make menuconfig). Maar ik krijg het idee dat je nog nooit een kernel zelf hebt gecompiled en geinstalleerd. Wordt het nu tijd om zelf wat howto's (http://www.linuxdoc.org) te gaan lezen over kernels compilen, want GOT is geen helpdesk.
K ben nu bezig met een how to voor kernel compiling aant lezen, maar make menuconfig wil maar niet werken Fout: Ncursus not installed, terwijl die wel degelijk geinstalleerd is, dus gebruik ik nu xconfig, en daarbij heb k dus Aironet gevonden, maar ik kan niet op Y drukken om de module te laden
Ehm, de drivers die bij de standaard kernel zitten zouden afdoende moeten zijn... De Cisco Aironet 340 series (PCMCIA) werken hier al sinds 2.2.17 en alle versies van 2.4.
Doe eens "tail /var/log/daemon.log /var/log/messages", geef dan een paar enters (om de eerste output van nieuwe output te scheiden) en stop dan het kaartje er eens in...
Doe eens "tail /var/log/daemon.log /var/log/messages", geef dan een paar enters (om de eerste output van nieuwe output te scheiden) en stop dan het kaartje er eens in...
Verwijderd
Library die je mist is libncurses-dev, die wordt niet automatisch geinstalleerd als je ncurses installeert. Als je pcmcia support aanzet dan zou je zonder problemen die aironet moeten kunnen aanklikken. Welke kernelversie gebruik je?
Verder zou je ook kunnen proberen wat deadinspace aanraadt, want misschien levert Suse de airo driver al als gecompilede module mee met de standaard kernel.
Verder zou je ook kunnen proberen wat deadinspace aanraadt, want misschien levert Suse de airo driver al als gecompilede module mee met de standaard kernel.
is er een verschil tussen xconfig en menuconfig, want k heb juist de lan verbinden van mijn linux verkl**t en kan niet meer op internet,bij xconfig kan k alleen "m" en "n" aanduiden bij die aironet,k heb kernel 2.4.18
Verwijderd
Er is geen verschil tussen menuconfig en xconfig, Je configureert met beide dezelfde kernel via een andere interface.
m is prima, dan wordt het namelijk een module. Heb je al de kernel howto doorgelezen en de help bij elke optie in de kernel? Ik begin nu namelijk een beetje het idee te krijgen dat je niet echt een idee hebt wat je aan het doen bent en verwacht dat wij hier alles uitleggen. Beetje howto's doorlezen kan een hoop duidelijk maken en zo heb ik ook het meeste geleerd.
Oh en zorg dat je altijd een oude kernel bewaard, zodat je in lilo kan booten met je oude kernel die wel goed werkt (op de airo na dan).
m is prima, dan wordt het namelijk een module. Heb je al de kernel howto doorgelezen en de help bij elke optie in de kernel? Ik begin nu namelijk een beetje het idee te krijgen dat je niet echt een idee hebt wat je aan het doen bent en verwacht dat wij hier alles uitleggen. Beetje howto's doorlezen kan een hoop duidelijk maken en zo heb ik ook het meeste geleerd.
Oh en zorg dat je altijd een oude kernel bewaard, zodat je in lilo kan booten met je oude kernel die wel goed werkt (op de airo na dan).
Verwijderd schreef op 13 september 2002 @ 19:46:
als ik nu opnieuw opstart krijg k de melding No configuration found for eth-pcmcia-eth1
Wat heb je precies gedaan? Heb je een nieuwe kernel gecompiled en geinstalleerd?
Verwijderd schreef op 13 september 2002 @ 20:12:
is er een verschil tussen xconfig en menuconfig, want k heb juist de lan verbinden van mijn linux verkl**t en kan niet meer op internet,bij xconfig kan k alleen "m" en "n" aanduiden bij die aironet,k heb kernel 2.4.18
xconfig en menuconfig zijn gelijk, alleen is de ene grafisch en de andere niet. Net wat je fijner vindt.
Je kunt waarschijnlijk niet 'Y' zeggen omdat de optie in kwestie van een andere optie afhangt die als 'M' (module) aan staat. Je kunt dan alleen 'M' kiezen.
En geef eens de output van "find /lib/modules | grep airo"
Hier is de output
/lib/modules/2.4.18-4GB/kernel/drivers/net/aironet4500_card.o
/lib/modules/2.4.18-4GB/kernel/drivers/net/aironet4500_core.o
/lib/modules/2.4.18-4GB/kernel/drivers/net/aironet4500_proc.o
/lib/modules/2.4.18-4GB/kernel/drivers/net/pcmcia/aironet4500_cs.o
/lib/modules/2.4.18-4GB/kernel/drivers/net/wireless/airo_cs.o
/lib/modules/2.4.18-4GB/kernel/drivers/net/wireless/airo.o
/lib/modules/2.4.18-4GB/pcmcia/aironet4500_cs.o
/lib/modules/2.4.18-4GB/pcmcia-external/airo_cs.o
/lib/modules/2.4.18-4GB/pcmcia-external/airo.o
en deze linux:/ # tail /var/log/messages
Sep 14 11:33:09 linux cardmgr[664]: executing: 'modprobe -v airo_cs'
Sep 14 11:33:09 linux cardmgr[664]: + /sbin/insmod /lib/modules/2.4.18-4GB/kernel/drivers/net/wireless/airo_cs.o
Sep 14 11:33:09 linux cardmgr[664]: + Using /lib/modules/2.4.18-4GB/kernel/drivers/net/wireless/airo_cs.o
Sep 14 11:33:09 linux cardmgr[664]: + Symbol version prefix ''
Sep 14 11:33:09 linux cardmgr[664]: executing: './network start eth1'
Sep 14 11:33:09 linux kernel: airo: Doing fast bap_reads
Sep 14 11:33:09 linux kernel: airo: MAC enabled eth1 0:40:96:36:ad:43
Sep 14 11:33:09 linux kernel: eth1: index 0x05: Vcc 5.0, Vpp 5.0, irq 3, io 0x0100-0x013f
Sep 14 11:33:09 linux ifup: No configuration found for eth-pcmcia-1 eth1
Sep 14 11:33:10 linux /etc/hotplug/net.agent[1300]: Interface eth1 is handled by service PCMCIA ... exiting
/lib/modules/2.4.18-4GB/kernel/drivers/net/aironet4500_card.o
/lib/modules/2.4.18-4GB/kernel/drivers/net/aironet4500_core.o
/lib/modules/2.4.18-4GB/kernel/drivers/net/aironet4500_proc.o
/lib/modules/2.4.18-4GB/kernel/drivers/net/pcmcia/aironet4500_cs.o
/lib/modules/2.4.18-4GB/kernel/drivers/net/wireless/airo_cs.o
/lib/modules/2.4.18-4GB/kernel/drivers/net/wireless/airo.o
/lib/modules/2.4.18-4GB/pcmcia/aironet4500_cs.o
/lib/modules/2.4.18-4GB/pcmcia-external/airo_cs.o
/lib/modules/2.4.18-4GB/pcmcia-external/airo.o
en deze linux:/ # tail /var/log/messages
Sep 14 11:33:09 linux cardmgr[664]: executing: 'modprobe -v airo_cs'
Sep 14 11:33:09 linux cardmgr[664]: + /sbin/insmod /lib/modules/2.4.18-4GB/kernel/drivers/net/wireless/airo_cs.o
Sep 14 11:33:09 linux cardmgr[664]: + Using /lib/modules/2.4.18-4GB/kernel/drivers/net/wireless/airo_cs.o
Sep 14 11:33:09 linux cardmgr[664]: + Symbol version prefix ''
Sep 14 11:33:09 linux cardmgr[664]: executing: './network start eth1'
Sep 14 11:33:09 linux kernel: airo: Doing fast bap_reads
Sep 14 11:33:09 linux kernel: airo: MAC enabled eth1 0:40:96:36:ad:43
Sep 14 11:33:09 linux kernel: eth1: index 0x05: Vcc 5.0, Vpp 5.0, irq 3, io 0x0100-0x013f
Sep 14 11:33:09 linux ifup: No configuration found for eth-pcmcia-1 eth1
Sep 14 11:33:10 linux /etc/hotplug/net.agent[1300]: Interface eth1 is handled by service PCMCIA ... exiting
het is mij eindelijk gelukt de kaart in Adhocmode te krijgen via de utilities maar ik krijg nog altijd de melding dat er geen configuratie bestand is
Ooo, is dat het probleem. Het kaartje wordt gewoon herkend, en je krijgt de netwerkdevice eth1 voor dat kaartje. Alleen voor eth1 staat in SuSE dus niet ingesteld wat ermee moet gebeuren (statisch adres, DHCP, whatever). Dat zie je in deze regel:
Er wordt dus "ifup eth1" aangeroepen, maar ifup vindt eth1 niet in de config files, dus doet hij er niks mee.
Debian gebruikt ifup en ifdown, en de configuratie daarvoor staat in /etc/network/interfaces, je kan kijken of dat bij SuSE ook zo is.
Bovendien kun je met ifconfig nu gewoon een IP toekennen aan eth1 als het goed is (probeer maar eens, heb je ifup enzo niet voor nodig).
code:
1
| Sep 14 11:33:09 linux ifup: No configuration found for eth-pcmcia-1 eth1 |
Er wordt dus "ifup eth1" aangeroepen, maar ifup vindt eth1 niet in de config files, dus doet hij er niks mee.
Debian gebruikt ifup en ifdown, en de configuratie daarvoor staat in /etc/network/interfaces, je kan kijken of dat bij SuSE ook zo is.
Bovendien kun je met ifconfig nu gewoon een IP toekennen aan eth1 als het goed is (probeer maar eens, heb je ifup enzo niet voor nodig).
Het is mij eindelijk gelukt de kaart in te stellen via iwconfig.
Bedankt voor alle hulp en geduld:-)
Bedankt voor alle hulp en geduld:-)
Pagina: 1