[NooB] Sorry, ik wil linux en toch het zelfde doen als nu.

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• Morph666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 10:52
Hallo,

Om te beginnen biedt ik alvast mijn verontschuldigingen aan wegens overtreden van de FaQ van het NoS Forum. Ik zal zo weNig spelfouten proberen te maken zodat iedereen blij is ( he, Jotti _/-\o_ ).

Oke 2 the point,

Ik zal om te beginnen mijn specs tonen ;

MSI kt266 Pro 2.0 ( 6380 2.0 )
AMD XP 1800+
ATi Radeon 8500 64mb (285/285 flashed )
Creative Inspire! 5300 ( 5.1 analoog speakerset )
Aopen DvD 16x40
Plextor 24x10x40a
SB Audigy!
Realtek RTL8139 Family 10/100mbit

Nu is mijn bedoeling om een willekeurige linux distro te gaan gebruiken ipv.
het Windows XP wat ik tot nu toe altijd gebruikt hebt, maar daar zit 1 nadeel aan voor mijn spec's het moet wel allemaal ondersteund worden en het dus ook allemaal doen. Niet dat ik geen dvd meer kan kijken met 5.1 ondersteuning zeg.

Ik heb al wat ervaring met FTP Suse 7.2 installatie maar dat is denk ik niet wat ik wil, mijn doel is om er een echte desktop / home pc van te maken.
( het is mijn enigste pc, ook al komt ie paar weken out of order no prob. :+ )
Nu heb ik al wat draadjes doorgelezen maar ik heb Suse ( en MDK ) een keer
gedraaid en daar was het ook bij gebleven. Ik ben geen held in de K/C onsole :)
dus zelfs iets unzippen zou ik dus nog niet kunnen.

Nu is mijn voornamelijkste vraag;

Welke Distro zou ik nu het best kunnen kiezen?

eisen wat moet kunnen :
* Warcraft 3
* Counter-Strike
* MoH:AA
* DVD + 5.1 geluid
* KaZaa of ander filesharing util. kunnen draaien ( FxP'en kan altijd nog (Y) )
* ICQ/MSN

Nu is aan jullie de vraag welke distobutie zouden jullie mij aanraden om als (klein beetje noob ) aan de slag te gaan met linux. En met welke linux applications?

Ik dank jullie allemaal voor het lezen van mijn topic en eventueel beantwoorden _/-\o_

PS. ik hoop dat dit mag beste Moderator ik heb dit niet in overleg gedaan, maar ik heb iig duidelijk de FaQ's doorgelezen ( dat stukje van gaming kan vernieuwd worden WineX is uit met directX ondersteuning voor o.a. gta3)

edit:

Oops stukje vergeten,
Voor de drivers voor linux distro's zijn daar misschien websites voor die ik kan bestuderen O-)

Verwijderd

Ik zal zo weig spelfouten proberen te maken
Never make any mistaeks..

Verwijderd

Nu heb ik al wat draadjes doorgelezen maar ik heb Suse ( en MDK ) een keer
gedraaid en daar was het ook bij gebleven. Ik ben geen held in de K/C onsole
dus zelfs iets unzippen zou ik dus nog niet kunnen.
kuch, je zult toch echt console kennis moeten leren wil je echt nuttig met linux overweg kunnen. Nu zit ik niet zo heel erg in in de nieuwste distro's maar ik denk dat mandrake wel aardig is. Mandrake 8.x zal inmiddels ook wel redelijk wat documentatie over te vinden zijn. 9.x is nieuwer (nog niet uit zelfs afiak), maar daarom ook minder over te vinden.

Xandros misschien ook?

Edit
Ik zal zo weNig spelfouten proberen te maken
.. :X Bijna goed... probeer nog 's

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:55
Als je nog ff tijd hebt zou ik w88 op Mandrake 9.0 die is helemaal grafisch te installeren en met (hoe heet dat programma) kun je games spelen. Ik heb zelf al 8.2 gehad maar die is vrij verouderd qua modules. Mandrake 9.0 zal naar mijn idee binnen 1 maand komen en waarschijnlijkm eerder (Release Candidate 2 is al uit namelijk).

Drivers kun je wel vinden daarvoor vermoed ik.

ICQ/MSN wordt gedaan door GAIM wat standaard zit ingebakken. Hoe het zit met de fileshare proggies dat kan via WINE (Wine Is Not an Emulator).
Suc6

[ Voor 0% gewijzigd door Eskimootje op 12-09-2002 23:54 . Reden: typo ]

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-05 18:37
Als ik jou was zou ik iig Windows ernaast houden voor de spellen, want zo te zien draai je aardig recente spellen en het duurt vaak even voordat die acceptabel onder Linux te draaien zijn. Verder zul je je toch moeten verdiepen in Linux, het is niet iets wat je zo even installeert, voor elk van je eisen zul je een avondje (ofzo) uit moeten trekken. Da's niet zo erg, want het geeft best een kick als je bijv. 5.1 geluid bij je DVD'tje te horen krijgt.

• Morph666
ok, sorry dat ik zo aandring :)
maar de Ati 8500 64mb drivers?

of komen die bij de MDK 9.0 versie in te zitten?

Verwijderd

Ik persoonlijk denk, dat je heel wat kennis van linux moet hebben, dus overweg met de commando's, en complien dat soort dingen, ik heb linux mandrake er sinds 2 dagen op staan, heb msn weten te instaleren, wat me veel moeite kostte, nu weet ik niet eens hoe je een theme instelt, ik bedoel er mee te zeggen, weet je wat doet, en veel geduld en zoek werk zal het opleveren. 8)7 (om er gek van te worden)

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:55
Morph666 schreef op 12 september 2002 @ 23:49:
ok, sorry dat ik zo aandring :)
maar de Ati 8500 64mb drivers?

of komen die bij de MDK 9.0 versie in te zitten?
www.google.com

Ja er zijn drivers voor en de rest mag je zelf gaan uitzoeken want je doet nu wel erg makkelijk. Kom anders naar irc.tweakers.net #linux

• Morph666
even offtopic ;

na wat veld werk te hebben uitgevoerd,
wat is dit eigenlijk?

http://www.mandrakelinux....11d09a075772ce2c9c46a.php

Beta? oftewel bugs of valt dat wel mee?

Verwijderd

Welke Distro zou ik nu het best kunnen kiezen?
Geen. Hoewel ik zelf al 2 jaar Linux gebruik op de desktop en al die tijd niet dual-boot heb je niets aan Linux met je wensen.

Misschien werkt Warcraft 3 onder Wine(X), misschien krijg je Kazaa aan de praat met Wine(X), misschien krijg je MoH aan de praat met Wine(X) en misschien krijg je CS aan de praat met Wine(X).

Maar als je toch meer dan de helft van je lijstje al moet emuleren, waarom zou je in godsnaam dan Linux installeren?

Nu gaan er waarschijnlijk heel veel mensen vertellen dat je met Limewire (gnutella) of giFT (open source fasttrack clone, niet compatible met de Real Thing (tm)) of eDonkey/Overnet ook kan filesharen. Ik heb ze allemaal gebrobeerd, en ik vind ze allemaal zuigen.

Feit blijft, Linux installeer je niet voor de spelletjes, en als je spelletjes wil blijven spelen moet je Windows houden.

Support voor je ATI kaartje schijnt ook nogal matig te zijn (ik ben subscribed bij de XFree86 mailinglist, en d'r wordt flinkt gezeurd). Op de website van de ALSA geluidsdrivers staat een linux naar de driver status van de SB Audigy, waar je ook niet vrolijk van wordt. http://www.geocrawler.com...ceForge/12350/25/7715917/ Toegegeven, het is een oud berichtje en het zal vast allemaal beter zijn nu.

MSN/ICQ is gek genoeg geen probleem, en DVDtjes kijken zal je ook wel lukken maar tenzij je het per se, per se, per se wilt en d'r flink veel tijd in wil stoppen zou ik nog x jaar wachten met Linux.

Ohja, wellicht ten overvloede, maar als er geen goede ATI/SB drivers zijn, betekend dat automatisch dat er GEEN ENKELE distro goede drivers heeft, maar dat wist je vast al.

Verwijderd

Een woord: dualboot.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Mja, hier is toch echt Welke Linux distro moet ik nemen? voor bedoeld. Copy/paste je starttopic desnoods daarheen, maar deze gaat dicht ;)
En ik sluit me bij een paar andere mensen aan: begin sowieso met een dualboot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.