Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De avonturen van een mod-novice: mijn eerste stilmod.

Pagina: 1
Acties:

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-11 21:02
Hallo all,

Na wat geleuter in een ander topic over hete maxtorren (Maxtor hetepeteet), zat er voor mij niks anders op dan aan de slag te gaan met boren, soldeer en ander groot, gevaarlijk materiaal. Deze mod heeft uiteindelijk ongeveer 4 avonden gekost, onder andere vanwege briljante planning, goed gereedschap en een extreem overzichtelijke werkplaats... Rapportage van mijn werkzaamheden:

Het systeem is een P2-350, Maxtor D740X Liquid en wat andere, weinig spannende rommel in een desktop kast.

Het probleem bestond uit 2 dingen: een maxtor 7200rpm schijf die over de kook ging (55 graden idle) en de herrie die ik nu wel eens uit m'n woonkamer wilde hebben.

Tot nu toe zaten er twee fans in, een in de voeding (een whopping -ahum- 250W desktop voeding) met een gigantische schurende 80mm fan en een kleintje op de Boxed P2.

Beiden fans zaten rechts achterin van de kast. De Maxtor daarintegen zit midden voor. Gevolg: stilstaande lucht om de maxtor, warmte opbouw en oververhitting. Na wat getest bleek de hd maarliefst 55 graden te worden, in bijna idle stand en een open kast. Aangezien de maxtor al aan het sterven is, heb ik geen stresstests meer uitgevoerd, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat deze schijf wel eens over de 70 graden heen is gegaan.

Na bestudering van de indeling kwam ik op het volgende modificatieconcept uit:

- Een nieuwe 80mm fan in de voeding, dit keer met kogeltjes;
- Een kleine, stille fan ergens bij de hd om wat luchtcirculatie te krijgen, misschien als intake fan, misschien gewoon aan de binnenkant.

Na wat shoppen bij de lokale pc boer kwam ik terug met een 80mm kogelgelagerde Antec fan en een naamloze "Too Cool To Be True" 55mm CPU koeler op een koelblokje. (APSK0129-L, mocht iemand dat iets zeggen) Na vier schroeven te hebben losgemaakt kon het koelblokje en de cpu klem in de prullebak.

Mijn mobo heeft een tweede CPU koeler voedingconnector, dus daar de 55mm ingehangen, naast de HD gezet en computer opgestart. Na een tijdje draaien bleef de temperatuur ergens tussen 37 en 39 graden. Concept geslaagd.

PC uit, voeding losgeschroeft, fan losgemaakt en tot de conclusie gekomen dat de bekabeling verkeerd is. Omdat ik erachter kwam dat ik geen soldeerbout thuis had, heb ik uit frustratie (en omdat het leuk is) met een zo grof mogelijke tang de fanguard van de voeding afgesloopt. Een scherp metalen rooster voor de intake is niet goed voor het volume. En wie op die manier z'n vingers in een draaiende voeding wil stoppen, heeft toch al een doodswens.

Volgende avond, een oplaadbare soldeerbout van het lab (werk) in huis. De Antec heeft een 4 pins Hd voeding connector (doorlusje, dus male en female met aftappertje naar de fan toe). De 55mm heeft een drie pins CPU fan connector. Beide moesten veranderd worden. De Antec moest het kabel van de oude voedingfan krijgen. De 55mm moest die van de Antec krijgen omdat zijn kabeltje niet lang genoeg was. En met die HD voedingskabel kon ik die fan overal in de kast aansluiten, vooral dicht bij de hd.

Het begon goed: stickertjes eraf, soldeerbout erop, kabeltjes eraf en kabeltjes weer vast. Dat dacht ik. Toen het eerste draadje weer vast zat, wilde het tin niet meer smelten... Bout leeg. Ach, even opladen en klaar is klara. Nee, oplader laten liggen. |:(

Volgende avond... Soldeerbout opgeladen en verder met de kabeltjes: rood op rood en zwart op zwart. Eerst de Antec gesoldeerd, aangesloten en getest. Fan begon te draaien en zelfs blaasrichting klopte ook. Operatie geslaag, kastje dicht en voeding weer op de plaats.

Daarna de kleine. Er kwamer drie draadjes af (rood, zwart en geel) en ik had er maar twee om op te doen (zwart en rood). Zelfde principe: rood op rood en zwart op zwart. Iets kleinere soldeerpuntjes, maar dat was geen probleem. Draadjes erop, aansluiten en pc aan.

Een harde knal, vonken, rook, geknetter en stroom er weer af. Hmm, de zalige geur van uitgefikte electronica. Alles wat een echte electronicus wil, toch? :*)

Toch nog ff kijken wat er nu mis was. Op de HD kabel zag ik dat de rode die naar de fan toe ging afgetapt werd van de gele uit de voedingskabel. Hmm, vreemd. Misschien dan toch maar die rode op de plek van de gele? Omgesoldeerd, weer aangesloten, stroom erop en... de fan begint te draaien. :? Er was duidelijk iets doorgefikt, maar in ieder geval niet het motortje. Ik denk dat de rpm meter opgeblazen is ofzo, hoewel het me ook zou verbazen als deze fan van van maar liefs 7 euro 50, inclusief koelblok, kleefpasta en klem, zo'n geavanceerde feature heeft.

Nou bleek dat de fan nog leefde, kwam het laatste gedeelte: het monteren in de kast. Mijn eerste idee was deze als intake te gebruiken onder de HD, waar de beeper zat. Op die manier zou er een goede luchtstroom ontstaan en de meeste warmte meetrekken naar achteren, door de voeding en naar buiten toe. Alleen, de voorkant van het kastframe was metaal, afgedekt door een plastic cover (jaja, cheapo kastje hoor! :). Hmm, ik heb geen dremel, hoe kom ik er dan toch doorheen? Met een metaalboor en een 7 gaten boor. Maar die had ik ook niet.

Volgende avond. Boor met metaalboortjes en 7 gaten setje in huis. Kast verder gedemonteerd, rest van de electronica afgedekt, stofzuiger erbij (losliggend boortje opgezogen... Stofzuiger open, stofzak geperforeerd, boortje eruit gevist, nieuwe stofzak erin, stofzuiger weer dicht), en de boor erop. Na een boel geratel was ik in ieder geval met een metaalboor door de kast heen, in het midden van waar de fan moest komen. Goede maat van de 7 gaten boor gezocht, er op gezet en draaien maar. Na een boel gekrijs van de boor keek ik naar de krassen in het frame. Ging niet echt hard. Nog meer boren, meer gekrijs, iets meer krassen. Nog een keer, zelfde. Ik kijk naar de boor, alle tandjes plat. }:O

Okee, idee van intake fan overboord. Naast de HD zit, tegen de voorkant, een of ander plastic bakje. Er zou eventueel een fan inkunnen, maar niet deze 55mm. Ook is daar de voorkant van het frame dicht en zou de luchtstroom niet eens in de buurt van de HD komen.

Opeens zag ik het licht: ik kan de fan dwars erop schroeven, met twee schroeven aan de zijkant. Dan wijst de fan recht naar de HD toe, genoeg plek om lucht vandaan te zuigen, echt ideaal. Na wat zoeken had ik een zaagje (een metaalzaag met minstens even botte tanden als de gatenboor), en ging vrij soepel door het plastic heen. Ongeveer 1 cm materiaal weggezaagd en gebroken, in de ronde vorm van de fan, maar wel zodat de fan nog vastgeschroefd kon worden. Twee gaatjes geboord, schroeven gepakt, voorzichtig door het plastic heen gedraaid en de fan eraan vast geschroefd. Het idee werkte.

Bakje teruggezet, HD teruggeplaatst, fan aangesloten en stroom erop. Fan blaast recht naar de HD toe en zelfs zo'n kleine 55mm zorgt voor een redelijke luchtverplaatsing.

Computer aangezet, tijdje laten draaien en de temperatuur geeft meestal 39 graden aan, af en toe een piekje naar 41. Ook het geluid is een stuk beter. Ik denk dat ik tevreden kan zijn.

Voor de doorgewinterde mod-expert is zo'n operatie misschien in 15 minuten gedaan, maar voor een mod-novice heb ik met toch wel erg veel lol gehad met m'n pc. Zoveel lol heb ik in ieder geval nog nooit gehad met een computer die uit stond :)

Mzl,
DaCoTa

P.s. Helaas geen foto's, geen digitale camera of webcam en geen zin om analoge foto's te maken.

• Kraanwater
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 14:38
das een lang verhaal poe poe :)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit zou in de FAQ moeten als info voor beginnende modders, weten ze gelijk wat wel en niet moet.

• DaCoTa
Dank, dit forum is - no offense - toch vooral een vergaarbak van mod-pro's. En hoewel ik wel redelijk wat soldeer en computerbouw ervaring heb, is het toch een ander verhaal om die twee te combineren en de bout in je pc te hangen.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:58

DaRoot

Some say...

Vond het eerlijk gezegd zeer amusant om te lezen! echt waar! no offense. Vind het al knap dat je er 4 avonden tegenaan gooit, dat geduld zou ik er niet voor hebben!

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Fuzzems
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08-2024
leuk verhaaltje :D

• DaCoTa
DaRoot: als je pc uit elkaar ligt, de fan van de voeding is gesloopt en je hebt de materialen niet om het weer terug te zetten, tja... Op een gegeven moment moest dat ding toch wel weer gaan draaien :)

Ik merk wel dat nu de zaak weer dicht zit en het een tijdje draait, de hd toch nog ietsje warmer wordt (44 graden). Heb nu maar de afdekplaat van de 3,5" bracket waar de hd gemonteerd zit eraf gehaald, kijken of dat helpt...

Verwijderd

DaCoTa heeft meer talenten in zn vingers dan solderen alleen ;)

Verwijderd

lol
Dit verhaal zou echt wel eens door mij kunnen worden verteld!! Als ik iets probeer heb ik ook altijd wel iets dat tegenslaat omdat ik iets over het hoofd heb gezien!

offtopic:
Ik vraag me af hoe mijn custom frontplate het zal stellen???Zeker dat daar ook iets verkeerd zal gaan!

Verwijderd

Hehe. Erg leuk verhaaltje inderdaad. Misschien de volgende keer dat je zon 7gatenzaag koopt toch maar ff kijken voor die voor geschikt is ;). Laat dit verhaaltje een lesje zijn voor onze fellow beginnende modders die net zoiets willen gaan proberen.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

stofzuiger erbij (losliggend boortje opgezogen... Stofzuiger open, stofzak geperforeerd, boortje eruit gevist, nieuwe stofzak erin, stofzuiger weer dicht

LOL :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Whehe, dit herken ik...een beetje :P Toch best goed dat je gewoon een avondje wacht... ik zou vanalles proberen om het nog direct af te krijgen (creatief bezig zijn heet dat :Y)).

[ Voor 0% gewijzigd door Tentacle1 op 13-09-2002 10:22 . Reden: Pfff, als de edit er toch eens niet was, waar zouden we dan zijn :P ]

System specs

Verwijderd

Zo'n groot verhaal en geen pics... :?

FOEI..!! :P

(wel een leuk verhaal btw...) ;)

Verwijderd

Hmzzzzzz jammer dat er geen pics bij staan jah, maargoed, nice story :D

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 23:14
en hier uit blijkt maar weer eens dat ene FOTO meer zegt dan 1000 woorden :D ( nice story btw ;) ) ook helemaal gelezen ;)

Verwijderd

Leuk verhaal :)

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 14:42
Je zou weblogger moeten worden :)

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11 20:56
RS_003 schreef op 13 september 2002 @ 17:43:
en hier uit blijkt maar weer eens dat ene FOTO meer zegt dan 1000 woorden :D ( nice story btw ;) ) ook helemaal gelezen ;)
stofzuiger erbij (losliggend boortje opgezogen... Stofzuiger open, stofzak geperforeerd, boortje eruit gevist, nieuwe stofzak erin, stofzuiger weer dicht"

Ok, is waar.. maar dit soort sappige details vind je daarop niet! :D

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 12:03
DaCoTa schreef op 12 september 2002 @ 23:24:

[..]

Voor de doorgewinterde mod-expert is zo'n operatie misschien in 15 minuten gedaan, maar voor een mod-novice heb ik met toch wel erg veel lol gehad met m'n pc. Zoveel lol heb ik in ieder geval nog nooit gehad met een computer die uit stond :)

Mzl,
DaCoTa

P.s. Helaas geen foto's, geen digitale camera of webcam en geen zin om analoge foto's te maken.
En ik toen mijn pc wel aan stond :) Jo, wat een verhaal :P
Pagina: 1