[RAID-0] Verschillende HD's

Pagina: 1
Acties:
  • 25 views sinds 30-01-2008

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Hallo :)

Ik ben de RAID-FAQ al gelezen en ook al de überbrakke search gebruikt, maar geen antwoord kunnen vinden op mijn vraag.

Omdat mijn Abit KT7-A kapot is gegaan binnen de garantieperiode (1 weekje :D ) mocht ik een nieuw mobo uitzoeken. Ik heb voor de Asus A7V333 RAID gekozen (is nog in bestelling). Mijn OS is Windows 2000. Nu wil ik RAID-0 gaan draaien.

Ik heb een Western Digital Caviar 7200 rpm van 20 Gb en een Western Digital Caviar 7200 rpm van 60 Gb. Ik wilde met deze schijven RAID-0 gaan draaien. Daarom had ik 3 vraagjes:

- Kan ik met deze 2 HD's 2x20 = 40 Gb RAID-0 draaien?
- Zo ja, kan ik van de overige 40 Gb op de 60 Gb schijf een gewone partitie maken?
- Zo ja, hoe gaat dat laatste in z'n werk? Kan dat gewoon via Partition Magic of Fdisk en moet ik nog rekening houden met bijzonderheden?

Alvast vriendelijk bedankt :)

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
-ja
-als je software RAID van windows gebruikt wel, met de onboard controller van het mobo niet.
-zie ^

PS. dit is best wel met de search te vinden, denk ik...

edit: de search is trouwens zo brak nog niet, en anders is er altijd nog de alternatieve search...

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Om ff antwoordt op je vragen te geven:

Je kan bij RAID-0 twee of meer schijven combineren tot 1 logische schijf, de groote hiervan wordt bepaald door het aantalschijven x de grootte van de kleinste hardeschijf.

Omdat de schijven door de RAID controller gebruikt worden als 1 schijf is het niet mogelijk om de resterende ruimte van eventueel grotere schijven te gebruiken.

• sdomburg
SH007 schreef op 12 september 2002 @ 21:59:
-ja
-als je software RAID van windows gebruikt wel, met de onboard controller van het mobo niet.
-zie ^

PS. dit is best wel met de search te vinden, denk ik...
Zoals ik al zei heb ik de search al gebruikt, maar (aangezien deze nog niet helemaal 100% werkt waarschijnlijk) heb ik niets relevants kunnen vinden.

Is het nou zo dat ik met die software raid wel de voordelen van raid-0 heb? (dwz. de snelheidwinst). Of moet ik me bij SW raid voorstellen dat het CPU power wegsnoept?

edit:
Met ACM's searchgeval kwam ik met de zoekterm raid-0 verschil* ook niet veel verder hoor :/

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
sdomburg schreef op 12 september 2002 @ 22:02:
[...]

Zoals ik al zei heb ik de search al gebruikt, maar (aangezien deze nog niet helemaal 100% werkt waarschijnlijk) heb ik niets relevants kunnen vinden.

Is het nou zo dat ik met die software raid wel de voordelen van raid-0 heb? (dwz. de snelheidwinst). Of moet ik me bij SW raid voorstellen dat het CPU power wegsnoept?
De RAID controller op je toekomstige mobo is eigenlijk ook softwarematig.
De snelheid van software RAID is waarschijnlijk wel iets lager dan met zo'n soft-controller. Hoeveel durf ik niet te zeggen.

edit:
uit de RAID FAQ:
Voorbeeld: 1X10GB, 2x40Gb
Als je alle schijven gebruikt is er maar 30GB voor raid beschikbaar. Gebruik alleen de twee 40GB schijven dan heb je 80GB voor raid beschikbaar.
das toch een redelijk duidelijk voorbeeld :)

• sdomburg
SH007 schreef op 12 september 2002 @ 22:05:
[...]

De RAID controller op je toekomstige mobo is eigenlijk ook softwarematig.
De snelheid van software RAID is waarschijnlijk wel iets lager dan met zo'n soft-controller. Hoeveel durf ik niet te zeggen.
Iets lager is ook goed. Iig altijd beter dan zonder RAID he :). Ik zal het proberen hoeveel trager. Bedankt :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat is inderdaad een search gevalletje. In plaats van de zogezegd überbrakke Search kun je ook de Alternatieve Search gebruiken. Anyway, alle relevante antwoorden zijn hier iig al gegeven. Daarmee moet je wel uit de voeten kunnen komen :)

Dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.