Toon posts:

[j2me] mp3 decoder *

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van een mp3 decoder/speler in J2ME. Deze zal gaan draaien op PDA's ed. Nou vraag ik mij ten eerste al sterk af of een Java implementatie van een mp3 decoder uberhaubt wel snel genoeg gedraaid kan worden op zo'n langzaam systeem, maar dat terzijde. De enige 'documentatie' die ik momenteel heb is de sourcecode van een java mp3 decoder, een aantal decoders die geschreven zijn in C en een pdfje over de opbouw van MPEG frames. En de decode algorithmen uit ranzige ongedocumenteerde code halen is onbegonnen werk. En het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik de (java) code klakkeloos overneem omdat het onder GPL gereleased is en de speler zal gebruikt gaan worden in een commercieel closed source project.
Dus mijn vraag, is er wel eens iemand bezig geweest met het decoderen van MPEG layer III bestanden en/of heeft hier (goede) documentatie over?

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:06
Bah, commercieel :P

Mail de ontwikkelaren (fraunhaufer ofzo??) eens ;)

Zijn er geen andere mp3 spelers voor PDA's enzo? Wie zit er te wachten op een trage, betaalde versie?

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet zo dat de speler los verkocht wordt, maar het bedrijf maakt PDA achtige devices met daarin zo'n 'java chip'. MP3's spelen zal dus gewoon een extra feature worden van het apparaat.

Ohja google biedt ook weinig (geen) uitkomst...

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 21:52
Google es op "JavaLayer" (ben nu even kwijt hoe de ontwikkelaar heette) deze mensen hebben een java mp3-decoder aan de praat gekregen, maar het is wel vrij zwaar op je VM, ik weet niet of je dit met J2ME gaat lukken :/

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
gewoon een GPL-encoder sourcecode downen en bezie het eens goed.

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Verwijderd

Topicstarter
MisterData schreef op 12 september 2002 @ 21:34:
Google es op "JavaLayer" (ben nu even kwijt hoe de ontwikkelaar heette) deze mensen hebben een java mp3-decoder aan de praat gekregen, maar het is wel vrij zwaar op je VM, ik weet niet of je dit met J2ME gaat lukken :/
Van Javalayer heb ik de code ja. Maar die is dus erg slecht, zeg maar niet, gedocumenteerd.

• CyBoB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

CyBoB

.::BURB::.

misschien heb je hier wat aan:

http://www.wotsit.org/search.asp?page=5&s=music

Verwijderd

hmmm als je het commercieel verkoopt, moet je zoiezo license rechten betalen... kun je net zo goed de officiele reference aanschaffen...

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-08 16:57

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 21:21:
Dus mijn vraag, is er wel eens iemand bezig geweest met het decoderen van MPEG layer III bestanden en/of heeft hier (goede) documentatie over?
Fraunhofer heeft een reference implementatie. Gezien je toch Fraunhofer moet gaan dokken omdat het een commercieele implementatie is kun je ook een kit bestellen.

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-07 16:33
Bij het Nederlands Normalisatie Instituut (http://www.nen.nl) kan je ISO 11172-3 bestellen. Dat is het onderdeel van de MPEG-1 standaard wat de audio beschrijft. Kost zo'n 150 euro.

Bij het ISO in Zwitserland zou je het ook kunnen bestellen: http://www.iso.ch/iso/en/...412&ICS1=35&ICS2=40&ICS3= (CHF 44 voor pdf of CHF 200 voor papieren versie)

En bij http://www.mp3licensing.com/ kan je informatie over patentlicenties voor MP3 vinden.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Lame is opensource, en (gokje) vast ook redelijk goed gedocumenteerd.

Je zal er zelf java code van moeten brouwen, maar 't is vast en zeker een goed voorbeeld.

Siditamentis astuentis pactum.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Titel bijgewerkt trouwens.

Verwijderd

lijkt me beetje tijdverspilling want iig de meeste pda's en mobiele telefoons zullen veel te weinig resources hebben om het te draaien..... :)

• TheOneLLama
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-01-2022

TheOneLLama

A llama like no llama before

Welk J2ME profile wil je gaan gebruiken (of welke extenties)? MIDP heeft in ieder geval geen audio output.. Er zijn wel andere profiles die nu (worden alleen nog niet veel gebruikt), maar vooral ook Personal Java's die ook min of meer J2ME compliant zijn, dat is echter niet hetzelfde als J2ME!

Mocht je wel "echt" met J2ME bezig zijn dan kom je misschien in de problemen met het feit dat je daar geen floats tot je beschikken hebt, je kunt dus het beste integer based decoding gebruiken. In alle gevallen (Palm / PocketPC / Symbian) is het waarschijnlijk toch slimmer om C/C++ te schrijven. Op devices waar je die mogelijkheid niet is de CPU waarschijnlijk toch te traag, of de java / j2me implementatie te beperkt (geen audio API). Als laatste alternatief: in sommige Java implementaties is ook JNI beschikbaar. Je zou dus voor een Java / C combinatie kunnen gaan dan!

Vergeet verder niet dat je in een commercieel product licentie gelden moet betalen als je van MP3 gebruik maakt!

Opera OpenOffice.org Jabber Psi jabber://llama@mordax.com

Verwijderd

Persoonlijk vind ik dat als je een commercieel product gaat maken, dat je dan nog niet eens naar GPL producten mag kijken - er blijft namelijk toch wel iets hangen en dat neem je weer over in je eigen product - dus toch (c) schending...

Mjah, da's slechts mijn GPL-minded mening. ;).

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 september 2002 @ 17:44:
Persoonlijk vind ik dat als je een commercieel product gaat maken, dat je dan nog niet eens naar GPL producten mag kijken - er blijft namelijk toch wel iets hangen en dat neem je weer over in je eigen product - dus toch (c) schending...

Mjah, da's slechts mijn GPL-minded mening. ;).
Tja als je een C programma gaat 'vertalen' naar een Java omgeving vraag ik me af in hoeverre je aan copyright schending doet. Volgens mij (maar ik ken de wetgeving hieromheen ook niet uit m'n hoofd) valt dit onder het nabootsen van andermans concepten, en dit is in software nog steeds toegestaan. Je kopieert/gebruikt namelijk niet 1:1 de sourcecode, immers er zit nog een vertalingsslag tussen en maak je dus in feite de software zelf.

• MisterData
Anders maak je toch een Ogg Vorbis decoder? Ogg Vorbis is een open-source variant op MP3 en is natuurljik ook GPL :) De URL moet te vinden zijn via Google.

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025

kvdveer

Z.O.Z.

MisterData schreef op 14 september 2002 @ 16:20:
Anders maak je toch een Ogg Vorbis decoder? Ogg Vorbis is een open-source variant op MP3 en is natuurljik ook GPL :) De URL moet te vinden zijn via Google.
Is natuurlijk wel leuk voor de publiciteit: -device x- heeft als eerste OGG/vorbis onderteuning...

Localhost, sweet localhost

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-07 16:33
MisterData schreef op 14 september 2002 @ 16:20:
Ogg Vorbis is niet GPL maar BSD licensed (de reference-implementatie dan wel te verstaan). Je kan dus de code gratis en voor niks in een commercieel product gebruiken zonder dat je ook maar iets van je source hoeft vrij te geven. Ook ben je geen patent-royalties verschuldigd zoals bij MP3.

• MisterData
matthijsln schreef op 14 september 2002 @ 19:28:
[...]

Ogg Vorbis is niet GPL maar BSD licensed (de reference-implementatie dan wel te verstaan). Je kan dus de code gratis en voor niks in een commercieel product gebruiken zonder dat je ook maar iets van je source hoeft vrij te geven. Ook ben je geen patent-royalties verschuldigd zoals bij MP3.
Daarom juist :)
Pagina: 1