• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:00

-Sander-

///M Powerrrrrr

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een misschien wel een rare vraag. Hoe zit het met een digitale-fotocamera, en de zon,.?

Kan de camera ertegen als je in de zon fotografeerd ?.
Kan de ccd dan kapot gaan of de lens ? , dit zat ik mij vanmiddag eens af te vragen. En ik ben heel benieuwd of dat ook zo is.

Kheb eigenlijks geen flauw idee, zelf denk ik wel dat het schadelijk is omdat er teveel licht en warmte op de ccd en de lens komt. :?

kheb al gesearcht, maar hij kon er niks mee

Verwijderd

Grappig dat je dat vraagt, daar was ik ook benieuwd naar. Het lijkt me eigenlijk niet, want anders zou er wel een waarschuwing in de manual staan, en die ben ik nog niet tegen gekomen..

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:00

-Sander-

///M Powerrrrrr

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 20:55:
Grappig dat je dat vraagt, daar was ik ook benieuwd naar. Het lijkt me eigenlijk niet, want anders zou er wel een waarschuwing in de manual staan, en die ben ik nog niet tegen gekomen..
Nee, ik ook niet maar het lijkt me gewoon dat je cdd/lens gewoon naar de knoppen kan gaan. Maar dat zal een 1337-poster *meendering* wel weten..
Of andere 1337-posters :+

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

het zal me niks verbazen als je een paar hot pixeltjes bij krijgt als je met een sluitertijd van 15 seconden de zon probeert te fotograveren. Normale foto's maken niks uit, zoals bewezen door zoveel lensflare foto's.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Hatsekie_D
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-02-2025

Hatsekie_D

Doe mij maar een glaasje prik

Alfa_33 schreef op 12 september 2002 @ 20:40:
Hoi,

Ik heb een misschien wel een rare vraag. Hoe zit het met een digitale-fotocamera, en de zon,.?

Kan de camera ertegen als je in de zon fotografeerd ?.
Kan de ccd dan kapot gaan of de lens ? , dit zat ik mij vanmiddag eens af te vragen. En ik ben heel benieuwd of dat ook zo is.

Kheb eigenlijks geen flauw idee, zelf denk ik wel dat het schadelijk is omdat er teveel licht en warmte op de ccd en de lens komt. :?

kheb al gesearcht, maar hij kon er niks mee
Het lijkt mij dat idd de ccd niet zo goed tegen teveel licht en warmte kan, maar onder normale omstandigheden is er nix aan de hand volgens mij.
Mijn ervaring is dat als ik tegen de zon in fotografeer er alleen wat onverklaarbare strepen of lens flares op komen.

• joep_k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 15:04

joep_k

......

Ik heb een keer uit verveling een beetje in de zon zitten te fotograferen. En toen kreeg ik dit :
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/joepkk/zon.jpg
shutter: 1/10000 diafragma: F11
erg raar dus.
Met andere instellingen had ik het niet.
Maar m'n camera doet het nog wel verder :)

hmmm

• bipo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-02 09:27

bipo

TomV

Mijn Nikon 5700 handleiding zegt dat dat wel schade kan veroorzaken aan je camera. Niet doen dus...

We learn from our past, we live in the present, we develop for the future

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
mijn A40 handleiding zegt dat het alleen schade kan veroorzaken aan je ogen (als je door de zoeker kijkt). Maar volgens mij kun je de CCD op deze manier niet beschadigen.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:12

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

bipo schreef op 12 september 2002 @ 23:56:
Mijn Nikon 5700 handleiding zegt dat dat wel schade kan veroorzaken aan je camera. Niet doen dus...
De handleiding van mijn Minolta dimage 2300/S304 zeggen hetzelfde.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

bipo schreef op 12 september 2002 @ 23:56:
idd zou het echt niet doen, zeker niet met m`n 5700,
kan geen dooie pixels gebruiken, en het kan schade aan je ogen veroorzaken!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Volgens mij staat in handleiding SOny dsc p71 dat je het niet moet doen, omdat het de camera kan beschadigen.

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-03 13:00

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Ik heb vanmorgen tegen de zon in gefotografeerd. Zal vanavond de foto's posten. Zon was vrij fel. Foto's lijken goed gelukt. (Zon zat wel beetje achter de bomen). Heb foto's met en zonder lichtcorrectie. Foto's tegen zon in maken kan dus met gemak. Mits natuurlijk de goede settings in acht worden genomen. Een digitale camera is in veel opzichten met een gewone camera te vergelijken. Als ze dit niet aan zouden kunnenn dan denk ikd at er veel minder zonsop- en ondergangen werden gefotografeerd :)

*empty*

• Ashen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-02 21:23
Bij mijn Sony P-50 staat alleen dat je de camera niet op de zon moet richten omdat dit ernstige beschadiging aan de ogen kan veroorzaken, denk dus niet dat het voor de camera zo heel slecht zal zijn, magoed P-50 heeft ook maar een max sluitertijd van 2 sec., bij 15 sec. zou het misschien wel een probleem kunnen zijn...

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:47
Hm heb helas een evf, en dus geen last van beschadigingen van mijn ogen, annyway die zijn al lekker beschadigd, door een vergelijkbare situatie met zonlicht, dus wat dat betreft ook geen probleem :(

Ik heb eens voor de lol met een 5mw laserpointer in mijn ouwe cam geschenen, was heel apart, en heb het veel vuldig gedaan, en daar was niets mis mee.... En nee mijn ogen waren daardoor niet beschadigd, dit gebeurde 2 jaar later...en had niets met zoiets te maken.

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:12

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

MR_VIPER schreef op 13 september 2002 @ 09:52:
Ik heb vanmorgen tegen de zon in gefotografeerd. Zal vanavond de foto's posten. Zon was vrij fel. Foto's lijken goed gelukt. (Zon zat wel beetje achter de bomen). Heb foto's met en zonder lichtcorrectie. Foto's tegen zon in maken kan dus met gemak. Mits natuurlijk de goede settings in acht worden genomen. Een digitale camera is in veel opzichten met een gewone camera te vergelijken. Als ze dit niet aan zouden kunnenn dan denk ikd at er veel minder zonsop- en ondergangen werden gefotografeerd :)
PsYgHo schreef op 13 september 2002 @ 19:09:
Hm heb helas een evf, en dus geen last van beschadigingen van mijn ogen, annyway die zijn al lekker beschadigd, door een vergelijkbare situatie met zonlicht, dus wat dat betreft ook geen probleem :(

Ik heb eens voor de lol met een 5mw laserpointer in mijn ouwe cam geschenen, was heel apart, en heb het veel vuldig gedaan, en daar was niets mis mee.... En nee mijn ogen waren daardoor niet beschadigd, dit gebeurde 2 jaar later...en had niets met zoiets te maken.
Overdag, en dan vooral in de zomer is de zon veel feller dan 's ochtends en 's avonds. Hier in Nederland is ze zon ook niet zo fel als bijvoorbeeld in de Sahara woestijn. Ook is zonlicht veel sterker vergeleken met een klasse II laserpennetje.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

wat ik ook niet snap is dat de camera wél beeld geeft op de lcd als de lens dicht is.... Hoe werkt dat eigenlijk? Zit er nóg een (simpele) ccd in speciaal voor de lcd? of valt er wel licht op de ccd, ook als de sluiter dicht is.

Nou?nou?nou? :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 september 2002 @ 21:01:
wat ik ook niet snap is dat de camera wél beeld geeft op de lcd als de lens dicht is....
Ik neem aan dat je bedoelt wanneer de sluiter niet open is
Hoe werkt dat eigenlijk? Zit er nóg een (simpele) ccd in speciaal voor de lcd? of valt er wel licht op de ccd, ook als de sluiter dicht is.
In "gewone" digicams zit meestal geen echte sluiter. Er wordt een elektronische sluiter gebruikt. Dit houdt in dat door het veranderen van het substraat voltage van de CCD kan de integratietijd precies gecontroleerd worden, zonder dat de CCD daadwerkelijk van het licht afgesloten is. De opgebouwde lading wordt eigenlijk continu direct afgevoerd naar het substraat, behalve tijdens de daadwerkelijke belichting.

Voor zover ik weet werkt dit alleen met interline transfer CCD's die een apart lichtgevoelig en opslag/transfer-deel hebben, en het heeft als nadeel dat hierdoor het lichtgevoelige oppervlak veel kleiner is dan bij een full frame CCD (Dit kan deels wel worden opgevangen door het gebruik van microlenzen).

Dit betekent dat er altijd licht op de CCD valt, en waarschijnlijk ook nog meer dan terwijl je de foto maakt, omdat het diafragma dan volledig open is. De lens direct gedurende langere tijd op de zon mikken, zou dus best wel eens slecht kunnen zijn voor de CCD of voor het kleurenfilter dat ervoor zit.

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:16

Korakal

Up up up!

Afbeeldingslocatie: http://www.vanderhurk.nl/mark/got/dsc01947s.jpg

deze had ik al eens eerder geplaatst in Rare streep in digitale foto?

Verwijderd

Moet je NIET doen want je molt je spullen. Het licht ondergaat hetzelfde als licht door een vergrootglas, namelijk bundeling (Je ccd is kleiner als de lens). En zo deden we vroeger fikkie steken weet je nog? Heel even, een fractie kan denk ik net, maar niet langer.

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-03 13:00

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Helaas sjips foto's gewist die ik gemaakt had. Pakte verkeerde optie alles weg :'(

Wat betreft dat fikkie stoken. Denk je niet dat daar iets voor verzonnen is? Anders zouden er een hoop rolletjes al in rook op zijn gegaan. Lijkt me logisch dat je geen sluitertijd van secondes gaat gebruiken om een foto met direct zonlicht te maken. Heeft dacht ik toch echt geen nut. I.c.m. snelle sluitertijd kan je makkelijk tegen de zon in fotograveren. Duurde meestal ook even met een vegrootglas voordat je goed gebundeld had.... Voor je uiteindelijk je zwarte plekje had. Daarbij komt ook nog eens dat een CCD een heel klein beetje spiegelt. Daardoor zal het altijd moeilijk zijn om een bundeling te krijgen op 1 plek zodat er brandschade kan ontstaan. Ga je hem express met enkele minuten in de zon leggen dan vraag je er natuurlijk om. Maar denk niet dat iemand zo stom is dat te doen.

*empty*

Verwijderd

Mijn a40 klikt altijd even als je hem op veel licht richt. Volgens mij wordt er dan een soort bescherming voor de lens geklapt. Ik denk eigenlijk dat het diafragma dan naar de kleinste stand schakelt. Waarschijnlijk is daarmee en lichtintensiteit van zonlicht zo'nbeetje gecompenseerd.
Maar lang op de zon richten is vast niet zo'n goed idee.
Pagina: 1