Toon posts:

TQuery en een Microsoft Access database

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een beetje een probleem.

Het probleem is namelijk als volgt; een gebruiker moet op internet een boodschap kunnen intypen in een database.

Vervolgens wordt de database uitgelezen in een C++ programma, en bepaalde informatie moet via de COM-poort naar een microcontroller worden weggeschreven.

Nu werkt de verbinding naar de microcontroller al, en ook kunnen we een Access database beschrijven via ASP.

Nu het probleem dat de database moet kunnen worden geopend in het C programma. Borland Builder 5 heeft al een standaard optie (Database form oid) waarmee je een standaard database kunt uitlezen.
Het probleem is dat je eigenlijk alleen kunt kiezen uit een Paradox (.dbf) file; want als je een Access file selecteerd krijg je dit te zien:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~bjhm.velthuis/screen.jpg

Weet iemand wat je hier dan moet invullen?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
De Database form wizard, of hoe heet dat beest.... Ik gebruik dat zelf nooit als ik een databank applicatie moet maken. Je hebt misschien wel snel iets in elkaar, maar je krijgt dan wel standaardformpjes enzo.

Je kunt ook een verbinding leggen met dmv de TDatabase component te gebruiken enzo en zelf uw forms in elkaar te bakken.
Kijk eens naar de componenten TDatabase, TQuery, TDataSource.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
whoami schreef op 12 september 2002 @ 19:09:
De Database form wizard, of hoe heet dat beest.... Ik gebruik dat zelf nooit als ik een databank applicatie moet maken. Je hebt misschien wel snel iets in elkaar, maar je krijgt dan wel standaardformpjes enzo.

Je kunt ook een verbinding leggen met dmv de TDatabase component te gebruiken enzo en zelf uw forms in elkaar te bakken.
Kijk eens naar de componenten TDatabase, TQuery, TDataSource.
Maar kan ik daarmee ook zonder al te veel poespas in een Access database komen?

Want is ik die Paradox database wil gebruiken, dan moet er een aparte DLL met PHP worden mee gecompileerd.
Ook met andere oplossingen om een Access database te benaderen kreeg je allemaal pakages die persé op de pc moeten staan, en dat is geen oplossing voor mij.

Die wizard is misschien wel afgezaagd, maar dat maakt mij nu niet zo heel veel uit. Die invoerveldjes gaan toch weg; dus de gebruiker ziet er niets van.

En volgens mij moet het wel via de wizard kunnen, maar ik krijg dus steeds dit domme venster :(

Als het écht niet anders kan moet ik natuurlijk wel aan een andere oplossing gaan denken; maar ik hoop dat het zo kan.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Zowel met die wizard als op een andere manier (TDatabase) zul je packages op die andere pc moeten hebben.
Je kunt ook via ADO componenten je access databank benaderen (ik weet niet of je dan ook nog extra componenten nodig hebt).

Ik weet wel niet welke packages jij bedoelt hoor, die DLL met PHP?
Je kunt in ieder geval in Delphi en in C++ Builder kiezen om te builden met of zonder runtime-packages. Als je build zonder, dan worden alle nodige packages meegenomen in je exe file.

Volgens mij is een TDatabase de gemakkelijkste manier....

https://fgheysels.github.io/

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

De wizard werkt via de BDE. Die Access die je daar ziet wijst nergens heen, dat is een voorbeeld. Leg een zelf een ODBC koppeling en ga naar de BDE om die koppeling daar aan te melden en ik geloof zelfs dat je het meteen vanuit de BDE kan doen zelfs. Daar zeg je welke DBMS je neemt (Access), welke DB (je .mdb) en welke naam (Alias) het moet krijgen. Dan kan je in BCB die alias kiezen mbv de TTable en de TQuery componenten. Die naam/wachtwoord dialoog krijg je ook altijd en als je geen rechten op de DB ingesteld hebt hoef je daar niets in te vullen. Als je dat niet wil kan je een TDatabase gebruiken om daar een property op False te zetten zodat er niets meer in beeld komt. Kortom: Zoals de wizard nu is met die alias kan jij er niets mee. Eerste de BDE configureren, dan pas kan je de wizard gebruiken.

Of gewoon via de ADO componenten van BCB en zonder de BDE.

Je moet bijna altijd extra DLL's installeren om een database te benaderen. En voor Access zeker. Als je via de BDE paradox tabellen opend hoef je alleen de BDE te installeren. Ik weet niet of ASP paradox tabellen kan openen. Voor Access moeten er ook nog extra DLLs geinstalleerd worden.

Nog beter: Koop een goed BCB of Delphi boek of haal er 1 uit de bieb en lees daar hoe je z'n simpele actie als een database benaderen kan doen zonder wizard. Echt niet moeilijk.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher