Ik heb inderdaad de nieuwste bios versie, en ja de XP draait wel op een Abit KT7A bord. Maar die discussie gaan we hier niet nog een keer voeren
Ik zal eens proberen de batterij van de bios te vervangen. Aan de voeding kan het niet liggen, want ik heb met diezelfde voeding anderhalf jaar lang prima gewerkt. Kan niet oppeens stuk zijn zonder dat ik hem heb gebruikt.
En zoals ik al eerder heb geschreven (sommige mensen moeten beter lezen) ik heb dit alles getest zonder geen enkele PCI kaart. Zelfs een paar keer op laten starten met alleen het geheugen erin, verder niks, geen AGP, geen PCI, geen HDD, niks.
===
Edit: Ik heb die probleem FAQ eens bekeken, en het enige wat mij fout lijkt te kunnen zijn is de bios batterij of gewoon mobo kapot.
Ik zal nog even alle symptomen die ik heb gehad opsommen voor de duidelijkheid:
1) Systeem start helemaal niet op. Fans gaan wel draaien, keyboard lampjes gaan wel een keer knipperen, maar verder niks. Geen output naar monitor, geen piepjes uit het mobo.
2) Systeem start na een poosje niks doen (varieert, 5 minuten to paar uur) wél oppeens weer op, maar nadat je tracht in bios save&exit te doen zelfde verhaal als bij 1. Verschillende dingen geprobeerd; cmos clearen, power ontkoppelen, etc. Geen aanwijsbare reden kunnen vinden voor het oppeens wel doen van systeem.
3) Na zo'n geval dat ie wel opstart, verschijnt eerst de melding 'CMOS checksum error'
3) Dus maar geprobeerd (zonder in bios te gaan) na een succesvolle boot het bios te flashen. Dit is gelukt, versie A9 zit er nu op. Ik kon nu wél in bios aanpassingen verrichten. Heb overal fail safe defaults geload, HDD aangesloten, en het werkte.
4) Iets bizars... na enkele restarts verschijnt de melding dat mijn processor clock onjuist is, unwokable processor ofzo, weet de precieze text niet meer, maar het kwam erop neer dat ondanks dat ie bij het opstarten Duron700 aangaf, hij de clockspeed in bios op 500 MHz had gezet, en dat ik dit absoluut niet kon veranderen. Na 2 of 3 restarts had dit probleem zich schijnbaar vanzelf verholpen, want het staat nu weer normaal op 700.
5) Dacht ik het probleem een beetje opgelost te hebben, blijkt dat ie nu nog af en toe last heeft van symptoom 1. Een poosje de power cable eruit halen schijnt te werken in dit geval.
6) Getracht WinXP te installeren, maar bootable CD had ik even niet, dus met die 6 diskettes gedaan. Na 6e diskette: Blauw scherm, Boot Allocation Failed, ofzoiets, weet de precieze text ook niet meer, maar heb deze fout al eens eerder gezien.
Nu had ik geen idee of het hier om de HDD, CD of Diskette ging. Dus HDD eruit gehaald, even goed geformatteerd op NTFS, terug erin, nieuwe diskettes aangemaakt, en dat brengt ons tot de eind situatie:
7) Na 6e diskette krijg ik een blauw scherm, met daarop: Unknown hard Stop. 0X0000210. (Zoiets, als nodig, post ik zondag de preciezer error even).
Ik hoop dat iemand heir een zinning woord over kan zeggen....