Toon posts:

AGP slot kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

ik heb een probleempje; toen ik gisteren een server bak in elkaar aan het klussen was, kwam er oppeens na een restart niks meer op het scherm. Het scherm bleef gewoon blanco. Ik heb de videokaart getest in een anders systeem; deed het gewoon. Ik heb de monitor aangesloten op een ander systeem; deed het ook.
De processor leek me ook niet dorgebrand, hij was overigens niet eens overgeklokt.

Betekent dit dat het agp slot op de mobo defect is gegaan? Het gaat om een Abit KT7A plank. Suggesties om uitsluitsel te krijgen?

Bedankt,

Adam

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 23:42
pci video kaart pakken en daarmee proberen. ;)
Je kan ook voor de zekerheid even de stekker uit de kast halen, powerknop indrukken, en dan de stekker er weer in doen en je agp kaart nog een keer proberen.

staat er trouwens een pc speaker op het mobo aangesloten? (zo ja, piept ie?)

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:51

TwoR

Gekleurde stippen

WAt voor signaal geeft de speaker bij het opstarten en wat gebeurt er alas je het met een PCI kaartje probeert

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 22:48

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

heb je je bios al eens gereset?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

De videokaart is het 99% niet, anders hoorde je toch wel 3 piepjes?

Edit: sorry verkeerd gelezen, piept een mobo trouwens ook als het agp slot stuk is?

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 23:42
neem aan van wel... dan ziet ie immers ook geen video kaart ;)

Verwijderd

zitten je power switch stekkertjuhs goed????

probeer (ik hbe dit ook een keer ervaren) om de aan knop aante zetten en dan meteen reset en dan weer aan knop dan kan ie ook weleeens aanschieten

Verwijderd

Topicstarter
OK, ja ik heb de bios gereset, ja ik heb de speaker aangesloten en er komt géén enkel piepje.

Nog een laatste leuke opmerking: ik teste hem net weer, en hij werkte gewoon !! Nu, nadat ik in bios de HDD en CDrom liet detecten, liet ik hem weer restarten en weer het zelde probleem. Het ligt dus niet aan het mobo of AGP slot.
En alles is verder wel goed aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
Oh en ik zie de lampjes van het toetsen bord wel gelijk opflitsen in het eerste moment...

Als ik mijn videokaart er helemaal uithaal, hoor ik óók geen enkel piepje...

Nog iets: het moederbord zit niet vast in een systeemkast, maar op een aantal voetjes. Het is dus niet geleidend verbonden met de voeding of zoiets. Ik weet niet of dit invloed kan hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Ok we hebben nu een van de pootjes van het mobo verbonden aan de voeding met een draadje, en nu deed alles het weer.... het zal er dus aan liggen waarschijnlijk... ik hou jullie op de hoogte :P

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

(jarig!)
Mooi te horen dat alles weer werkt.

Tip voor de volgende keer:
http://images.tweakers.ne...got/images/icons/edit.gif

De befaamde edit-knop

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
.... Op het moment dat ik de HDD aansluit en in bios detecteer, dan uit bios ga om een restart te verwachten, sterft ie weer.... ;(

Verwijderd

Heb het ook gehad. Is errug klote maar ben gewon verder gegaan met een TNT 2 32mb Nvidia (pci) werkt goed

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin nu sterk te denken dat het aan de bios ligt. Ik had voordat ik mijn Xp1600+ erop ging zetten mijn bios geupgrade naar de laatste versie, maar nu lijkt ie niet meer te werken als ik de duron 700 erop terug zet.

Hij geeft namenlijk nadat ik het cmos gecleared heb aan: "CMOS checksum error" en als ik dan in bios ga en save&exit doe dan krijg ik de problemen. Ik zal proberen een oudere bios erop te zetten en kijken wat ie dan gaat doen.

Verwijderd

zo toch handig gewesst zijn als je dit soort mods meteen vermeld, zou wel eens belangrijk kunnen zijn......

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check eens deze troubleshooter: hangen en opstartproblemen :)

Heb je al het BIOS batterijtje vervangen? Anders gok ik op de voeding.. Welke heb je?

[ Voor 0% gewijzigd door BalusC op 13-09-2002 11:03 . Reden: grammatica ]

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
sinds wanneer kan een xp proc op een duron mobo :?
volgens mij kan dat zo ie zo niet..
heb ff gekeken en dit zag ik op de abit site
Supports AMD Athlon/Duron 600MHZ-1.2GHZ 200/266MHz FSB Socket A Processors
maarrr in de faq van abit stond dit:
Q: Does ABIT KG7 / KT7A / KT7E mainboard support AMD Athlon XP processors

A: ABIT KT7A / KT7A-RAID V1.3 mainboard is hardware compatible (ready) and can support AMD Athlon XP processor via BIOS update.
heb je die biosversie :?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat had hij toch al zelf verteld :?
Verwijderd schreef op 13 september 2002 @ 01:02:
Ik begin nu sterk te denken dat het aan de bios ligt. Ik had voordat ik mijn Xp1600+ erop ging zetten mijn bios geupgrade naar de laatste versie, maar nu lijkt ie niet meer te werken als ik de duron 700 erop terug zet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad de nieuwste bios versie, en ja de XP draait wel op een Abit KT7A bord. Maar die discussie gaan we hier niet nog een keer voeren :P

Ik zal eens proberen de batterij van de bios te vervangen. Aan de voeding kan het niet liggen, want ik heb met diezelfde voeding anderhalf jaar lang prima gewerkt. Kan niet oppeens stuk zijn zonder dat ik hem heb gebruikt.

En zoals ik al eerder heb geschreven (sommige mensen moeten beter lezen) ik heb dit alles getest zonder geen enkele PCI kaart. Zelfs een paar keer op laten starten met alleen het geheugen erin, verder niks, geen AGP, geen PCI, geen HDD, niks.

===
Edit: Ik heb die probleem FAQ eens bekeken, en het enige wat mij fout lijkt te kunnen zijn is de bios batterij of gewoon mobo kapot.

Ik zal nog even alle symptomen die ik heb gehad opsommen voor de duidelijkheid:

1) Systeem start helemaal niet op. Fans gaan wel draaien, keyboard lampjes gaan wel een keer knipperen, maar verder niks. Geen output naar monitor, geen piepjes uit het mobo.

2) Systeem start na een poosje niks doen (varieert, 5 minuten to paar uur) wél oppeens weer op, maar nadat je tracht in bios save&exit te doen zelfde verhaal als bij 1. Verschillende dingen geprobeerd; cmos clearen, power ontkoppelen, etc. Geen aanwijsbare reden kunnen vinden voor het oppeens wel doen van systeem.

3) Na zo'n geval dat ie wel opstart, verschijnt eerst de melding 'CMOS checksum error'

3) Dus maar geprobeerd (zonder in bios te gaan) na een succesvolle boot het bios te flashen. Dit is gelukt, versie A9 zit er nu op. Ik kon nu wél in bios aanpassingen verrichten. Heb overal fail safe defaults geload, HDD aangesloten, en het werkte.

4) Iets bizars... na enkele restarts verschijnt de melding dat mijn processor clock onjuist is, unwokable processor ofzo, weet de precieze text niet meer, maar het kwam erop neer dat ondanks dat ie bij het opstarten Duron700 aangaf, hij de clockspeed in bios op 500 MHz had gezet, en dat ik dit absoluut niet kon veranderen. Na 2 of 3 restarts had dit probleem zich schijnbaar vanzelf verholpen, want het staat nu weer normaal op 700.

5) Dacht ik het probleem een beetje opgelost te hebben, blijkt dat ie nu nog af en toe last heeft van symptoom 1. Een poosje de power cable eruit halen schijnt te werken in dit geval.

6) Getracht WinXP te installeren, maar bootable CD had ik even niet, dus met die 6 diskettes gedaan. Na 6e diskette: Blauw scherm, Boot Allocation Failed, ofzoiets, weet de precieze text ook niet meer, maar heb deze fout al eens eerder gezien.
Nu had ik geen idee of het hier om de HDD, CD of Diskette ging. Dus HDD eruit gehaald, even goed geformatteerd op NTFS, terug erin, nieuwe diskettes aangemaakt, en dat brengt ons tot de eind situatie:

7) Na 6e diskette krijg ik een blauw scherm, met daarop: Unknown hard Stop. 0X0000210. (Zoiets, als nodig, post ik zondag de preciezer error even).

Ik hoop dat iemand heir een zinning woord over kan zeggen....

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die iets weet?

(PS: Omdat ik niet meer in dat andere topic kan replyen omdat het gelocked is, nog een korte reactie: Ja ik weet dat je regels hebt etc, maar het lijkt er hier op dat als je 52km per uur rijdt in bebouwde kom, je gelijk 3 omstanders krijgt die gaan huilen en 2 minuten later de politie je auto afneemt. Iets soepeler met de regels omgaan kan ook niet altijd kwaad... :/ )

Verwijderd

Topicstarter
Ok, niemand heeft dus enig idee verder wat er aan t handje is. Ik zal eens proberen de bios batterij te vervangen...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het kan aan een brak voeding of aan een kapotte mobo liggen.. Haal eens de mobo uit de kast en check voor de zekerheid of de condensatoren rondom de socket nog gezond eruit zien :)

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
BalusC schreef op 15 september 2002 @ 15:42:
Het kan aan een brak voeding of aan een kapotte mobo liggen.. Haal eens de mobo uit de kast en check voor de zekerheid of de condensatoren rondom de socket nog gezond eruit zien :)
Geen slecht idee van die condensatoren...
Verder denk ik dat het mobo defect is.

edit: domme grammaticale fout :D

"It certainly appears so..."

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

voeding.....

Ben nu zelf ook overtuigd dat mijn voeding ook niet sterk genoeg is....
iig niet om een Radeon 8500 of een GF4 MX 460 te draaien. Vage fouten, herstarts etc.etc. ...PCI-kaart erin ...alles oke. Kwam ik dus achter na dagen gekloot te hebben....

Bij de +5volt in bios word vaak waardes van 4.60v en lager (tot wel 4.5v) aangegeven. Da's dus redelijk onder de bodemgrens van de ATX-specifatie (4.7v)

Het vervelende was, dat in eerste instantie het met de Radeon 8500 goed draaide.
Bijna 3 weken gewoon goed gedraait , dacht ik. Hoewel ik af en toe dacht ik ook toen al boot-problemen had, je weet wel...herstarts nog voor je bij het login-scherm van XP bent. Verder niks geen foutmelding, gewoon rebooten en weer hetzelfde liedje...reboot....reboot.

Dus eer je van alles gaat vervangen ofzo, check je systeem eens met een andere voeding (liefts iets sterker).

Suc6

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 september 2002 @ 18:27:
................ preciezer error even).

Ik hoop dat iemand heir een zinning woord over kan zeggen....
ik heb bijna iets dergelijks ook gehad. Het was op dat moment een vreselijk instabiel bios. Ik heb gewoon met een opstartdiskette en een autoexec de zaak in een loop gezet zodat de PC telkens opstartte en het bios weer opnieuw flashte.
Echt geloof het; wat me handmatig na heel veel keer niet lukte, kwam na ca 1 uur.... goed. Het systeem werd stabiel. Sindsdien nooit meer bios problemen gehad met die PC. En wat het was??????
PS: die herstart instruktie kun je via een parameter van het flashprogramma mee geven. Dit zet je dan in de autoexec.bat. That's all....
Pagina: 1