Toon posts:

Celly-T 1100 automatisch als 133 mhz model herkennen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van de nogal beperkte overclockmogelijkheden van mijn moederbord vraag ik me af of er een mogelijkheid is om via een modificatie een Celly Tualatin, die standaard op 100 mhz draait, te laten herkennen als 133 mhz model?

Door VID1 en VID2 op de CPU door te verbinden heb ik het voltage standaard op 1.70 volt gekregen waarna ik het in de bios nog met 1 volt tot 1.80 heb verhoogd.

Helaas staat het moederbord, bij een CPU met 100 Mhz bus, niet toe dat ik hoger ga dan 131 mhz. Indien het een 133 model zou zijn heb ik de keus uit 133 t/m 160 in stappen van 1.

Nu is 131 niet verkeerd, maar ik weet dat de Celeron in kwestie sowieso al de 138 Mhz bus haalt.

Moederbord: MSI 6309 v5.X
CPU: Celeron Tualatin 1100 mhz
Mem: 512 mb Kingston value RAM

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:04

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Volgens mij is dit niet mogelijk. Bedenk wel dat ie nu 11x100 standaard is, en als je em dus als 133 model zou willen laten herkennen, dan zou in theorie de multiplier op 8 moeten staan (8x133).

Maar zoals ik al zei, dit is volgens mij niet mogelijk.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Ik denk dat je zoektocht hier begint : ftp://download.intel.com/...ron/datashts/29859604.pdf

Ik kan me herrinneren dat je vroeger (PII en celly tijdperk) pin 21 moest isoleren om 100 Mhz ipv 66 Mhz te detecteren. Wellicht heeft het ook zin om ook de datasheet van de 0.13 micron PIII erbij te pakken, die loopt standaard op 133 Mhz. Misschien kan je door beide datasheets te vergelijken uitvogelen of je de FSB instelling van de PIII kan forceren...
mOrPhie schreef op 12 september 2002 @ 13:09:
Volgens mij is dit niet mogelijk. Bedenk wel dat ie nu 11x100 standaard is, en als je em dus als 133 model zou willen laten herkennen, dan zou in theorie de multiplier op 8 moeten staan (8x133).

Maar zoals ik al zei, dit is volgens mij niet mogelijk.
De MP veranderen is IDD niet mogelijk. Maar dat wil de topicstarter ook niet.. Hij wil 1466 zien bij het booten, dus 11 x 133 , wat ze bijna allemaal draaien (mijne draait 11 x 150, en kan naar mijn idee nog verder (niet het idee van mijn bord :) ).

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

Topicstarter
Op het plaatje zien we de rechterbovenhoek van de CPU.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~snuve011/bram/cpu_layout.jpg

-BSEL0 en BSEL1 geven 3.3v output en behoren tot de signal group "Power"
-VID0, 1, 2 en 3 bepalen gezamelijk het voltage en geven ook 3.3v output.

De selectietabel voor BSEL0 en BSEL1 voor de CELERON (100 MHZ)
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~snuve011/bram/bselceleron.jpg

De selectietabel voor BSEL0 en BSEL1 voor de Pentium(133 MHZ)
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~snuve011/bram/bselpentium.jpg

Volgens de spec-sheet is het "Active Level" van beide pinnen "High"

De vraag is nu: Moet ik op mijn CPU BSEL0 en BSEL1 met elkaar verbinden, of 1 van de 2 isoleren? Ik zou denken dat ze verbonden moeten worden zodat ze allebei "High" worden (de ene neem het "High" signaal over van de ander, want er is er sowieso volgens de spec-sheet eentje "high")
Dit is natuurlijk alleen van toepassing indien de "1" gelijk is aan "High" en de 0 gelijk is aan "Low"

/EDIT!
Het blijkt dat het een kwestie is van het isoleren van pin "BSEL1"!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:48
Interessant draadje uit het oude MSI Forum :

133-166 FSB on a 100FSB CPU with 694t PRO

En de link die daar in genoemd wordt :

Raise FSB (front side bus) from 100MHz to 133MHz (Pentium II/III CuMine)

• Memendo
  • Laatst online: 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Er zit niet toevallig een jumper op het moederbord die je laat kiezen tussen 66/100/133 mhz? Ik heb verder nog niet gezocht naar info over je mobo dus het is maar een :?
Edit: Ff gezocht is dus niet het geval.

Verwijderd

Topicstarter
Met dank aan de link van Nielson is het gelukt om de CeleronT 1100 standaard als 133 mhz model te laten herkennen. 't is een kwestie van het isoleren van pin "BSEL1" (AJ-31)

Door voorzichtig met een dun stukje ijzerdraad superlijm op het betreffende pootje aanbrengen werd deze geisoleerd (nagellak kan ook, maar dat moet minstens 2 uur drogen!)

Door vervolgens "VID1" en "VID2" met elkaar te verbinden wordt het default voltage op 1.675 gezet; genoeg om op te starten. In de bios kon ik het voltage nog met 1 volt verhogen tot 1.775.

Het ding draait nu op 145 mhz bus, oftewel 1600 mhz >:)

• Nielson
  • Laatst online: 16:48
Hey, top dat het gelukt is ! Heb het een poos terug ook geprobeerd, heb toen alleen een spoortje wat (naar ik dacht :) ) naar pin "BSEL1" liep aan de onderkant van het MB doorgekrast, helaas startte hij toen niet meer op. MB deed het gelukkig nog wel met een 133 FSB CPU, dus heb 'm toen omgeruild, maar heb 't sindsdien niet weer geprobeerd. Had misschien toen toch wel het goede spoortje te pakken maar werkte het niet door een te lage spanning, had toen namelijk geen voltage mod uitgevoerd. Hoe heb je pen "VID1" en VID2" met elkaar verbonden, met 'n heel dun draadje ?

Verwijderd

Topicstarter
Neem een IDE of Floppykabel en knip hier 1 draadje af. In dit draadje zitten weer een aantal dunnere draadjes. Neem er hier eentje van en knip een stukje af van ongeveer 5 centimeter. Leg dit draadje om de 2 pinnetjes en draai heel voorzichtig de boel aan. Op het moment dat je niet verder kan, kan je de rest van het draadje achterop de CPU duwen om het daar met een plakkertje vast te zetten.

1650 mhz (150fsb) gaat hier helaas net niet, 147 nog net wel, maar dan krijg ik zo nu en dan een vreemde hapering in Quake. 145 is stabiel ;)

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 19:58:
Neem een IDE of Floppykabel en knip hier 1 draadje af. In dit draadje zitten weer een aantal dunnere draadjes. Neem er hier eentje van en knip een stukje af van ongeveer 5 centimeter. Leg dit draadje om de 2 pinnetjes en draai heel voorzichtig de boel aan. Op het moment dat je niet verder kan, kan je de rest van het draadje achterop de CPU duwen om het daar met een plakkertje vast te zetten.

1650 mhz (150fsb) gaat hier helaas net niet, 147 nog net wel, maar dan krijg ik zo nu en dan een vreemde hapering in Quake. 145 is stabiel ;)
Er is nog een methode (die meestal als veiliger wordt aangrezen.):
Men neme het zelfde dunne draadje en knipt het op de lengte van +-2 pootjes. Vervolgens zoek je vid 1 en 2 op in de socket op het mobo en dan steek je daar het omgebogen draadje in. Het is dan wel raarzaam tijdens het uitvoeren van deze mod om het moederbord te laten liggen en niet te laten hangen zoals in de kast. Nadat de cpu en heatsink weer op de plek zitten kan het mobo weer gewoon hangen
Mijn celly 1200@1600 moet binnenkort ook maar is wat hoger :+

Verwijderd

Zal het ook lukken met een Cel T 1300 , want dan zit je op 1729Mhz ,ook wel aardig.
Enne heb je andere koeling etc. ???

• DaManiac
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-07 08:45
Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 12:59:

Door VID1 en VID2 op de CPU door te verbinden heb ik het voltage standaard op 1.70 volt gekregen waarna ik het in de bios nog met 1 volt tot 1.80 heb verhoogd.
Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 18:39:

Door vervolgens "VID1" en "VID2" met elkaar te verbinden wordt het default voltage op 1.675 gezet; genoeg om op te starten. In de bios kon ik het voltage nog met 1 volt verhogen tot 1.775.
Nu heb je al 2 keer gezegd dat je het voltage met 1 volt heb verhoogt!
0.1 volt dus! :)

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-08 20:08
Sorry,

Volgens mij begrijp ik het niet. Je hoeft toch niets aan je tualatin aan te passen, en alleen maar de FSB van je moederbord omhoog zetten naar 133 Mhz?

of ben ik nu ouderwets?

edit:

Ik begrijp dat het een moederbord kwestie is. Als je een goed moederbord hebt kan je wel gewoon aangeven dat er een 133 mhz CPU in zit

Als je moederbord alleen automatisch kan detecteren zul je moeten tweaken / modden aan je CPU

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 12:59:
Naar aanleiding van de nogal beperkte overclockmogelijkheden van mijn moederbord....
De bios heeft weinig overclockmogelijkheden. Het moederbord kan het wel. Als ik een 100 mhz CPU er in stop, dan kan ik max 131 bus kiezen. Bovendien is de agp dan 89 mhz en is de PCI 44 mhz!

Als ik er een 133 mhz standaard in zet, dan kiest het moederbord wel de juiste instellingen.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
offtopic
heeft iemand al een celly 1400 op >=133fsb :?
/offtopic

dat is een lekkere overclock, de mijne heeft op 145fsb al agp probs :(

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 22:59:
Zal het ook lukken met een Cel T 1300 , want dan zit je op 1729Mhz ,ook wel aardig.
Enne heb je andere koeling etc. ???
Uhm nee!
Meeste Tu Celys houden op bij 1600, tenminste dat is de ervaring die een aantal tweakers met een 1300 hier al ondervonden hebben. En als je op overclockers.com kijkt klopt dat ook wel aardig met standaard luchtkoeling

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 19:58:1650 mhz (150fsb) gaat hier helaas net niet, 147 nog net wel, maar dan krijg ik zo nu en dan een vreemde hapering in Quake. 145 is stabiel ;)
Ik moet bekennen dat 1650 hier strict gezien ook niet 100 % stabiel loopt, gezien de G400 Max die op 100 Mhz (1x AGP) loopt. Bij het starten van een fullscreen Direct3D of OpenGL applicatie loopt het direct vast. Het eeuwige BX probleem ... :z Maar gebruik ik de pc ook niet voor, hij draait voornamelijk windows programma's met UD op de achtergrond en ik kijk er divx films mee, wat nooit problemen geeft. De rest van de hardware trekt het verder ook goed, ik had er vroeger een TNT2 Ultra en een PIII 650E in die ook met 3D Applicaties goed op 150 FSB werkten...
memendo schreef op 13 september 2002 @ 20:41:
[...]

Uhm nee!
Meeste Tu Celys houden op bij 1600, tenminste dat is de ervaring die een aantal tweakers met een 1300 hier al ondervonden hebben. En als je op overclockers.com kijkt klopt dat ook wel aardig met standaard luchtkoeling
Inderdaad, veel hoger komen vooral de eerste uitvoeringen meestal niet. Ik heb eerder een OEM 1200 gehad die, zelfs na de heatspreader compleet afgevlakt te hebben, niet stabiel boven de 1488 kwam, net als bij een kennis van mij met een retail 1200. Leek ons zo mooi 12 x 133 :P

Volgens mij zijn bij de latere celly's de hoekjes van de heatspreader wat afgevijld om het contact wat beter te maken. Wellicht kan je je chip nog wat verder pushen als je 'm afvlakt. 't scheelt toch weer een paar graadjes, altijd mooi :)

Concrete Loop Watercooling

Pagina: 1