[systeemontwikkeling] vergelijken methodes

Pagina: 1
Acties:

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:44
Ik ben bezig om een drietal methodes voor systeemontwikkeling onderling te vergelijken. Heel kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat een invalshoek betreffende methodes is dat een methode bestaat uit enerzijds een 'stappenplan' (watervalmodel, evolutie etc....) over hoe tot het gewenste resultaat te komen en anderzijds ook vaak een notatietaal (bijv. UML). Nadruk ligt bij mij bij de werkprodukten bij de methodes (de taal dus) en de onderlinge samenhang.

Nu is er nogal veel literatuur over te vinden, maar vrij weinig over methodes die vergeleken worden of over hoe je ze kan vergelijken. Weet iemand nog interessante bronnen (boeken, internet, artikelen) waar ik hier nog wat over kan vinden. Of vergelijkingen van onderwerpen die analoog hieraan zijn.

Verwijderd

Misschien leuk om een vergelijking te maken tussen het gebruik van Use Cases en OMT (en eventueel Booch), en duidelijk de voordelen en nadelen te vinden en dan (als een soort van oplossing) ook te kijken naar Synthesis-based architecture design. Zoeken met google naar Synthesis Based Software Architecture Design wil wel helpen.

Tenminste, ik denk dat je zoiets bedoelt , aangezien je het hebt over een drietal methodes en vervolgends begint te praten over 2 invalshoeken die in principe niet parallel aan elkaar te onderscheiden zijn. Je hebt inderdaad een stappenplan en voor elk van deze stappen zou je een aantal methoden kunnen onderscheiden, waarvan sommige meer en sommige minder bruikbaar zijn. De methoden waar ik het over had gaan in principe over de design-stap van het softwareontwikkelproces.

edit:

Als je teveel hits vindt zoek even Tekinerdogan, daar heb ik eens een mooit stukje van gelezen over de problemen van de design phase bij software development

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:44
Ik zal eens kijken bij Synthesis Based Software Architecture Design...

2 van de methodes zijn in-house methodes van een bedrijf, waar ik niets over los kan laten. De 3e wordt waarschijnlijk Booch, welke ik als wetenschappelijjk verantwoord vergelijkingsmateriaal wil laten fungeren.
Echt een keuze in wat ik wil vergelijken heb ik dus niet, maar wel welke aspecten ik eruit wil lichten.

Wat betreft het onderscheid tussen stappenplan (proces) en notaties/werkprodukten: je zou kunnen beweren dat deze los van elkaar staan. Bijv. een taal als UML schrijft immers enkel de notatie voor in de vorm van diagrammen en men is vrij in het kiezen van een methode hierbij.
Echter, vaak is het ook zo dat per stap in het proces van een methode verschillende notatievormen worden gebruikt; er bestaat dan een relatie tussen de verschillende werkprodukten die niet enkel uit de semantiek van de notatie op te maken valt, maar in het licht van het proces moet worden gezien.

Als iemand hier anders over denkt hoor ik dat ook graag; binnen het vakgebied van Software Engineering bestaat veel verwarring over allerlei zaken volgens mij; men bedoelt vaak met dezelfde term net iets anders, en je kan uit veel verschillende invalshoeken naar systeem/software ontwikkeling kijken.