[Functionaliteit] Uitblinkers

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

• fatbenny
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-03-2023
Welke sites vinden jullie nou echt uitblinken op het gebied van functionaliteit? (Het liefst ook met een mooi design). :)

Dit is voor een onderzoek ivm een afstudeeropdracht.

[ Voor 0% gewijzigd door fatbenny op 12-09-2002 11:28 . Reden: foutje ]

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-10 09:13

DeFeCt

je wéét toch

Flickr

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Bosmonster

*zucht*

Hij vroeg uitblinkers in functionaliteit.. niet uitblinkers in wazige interfaces. ;)

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-10 21:56

Tim Schuhmacher

abasios

Nou ik vind die interface echt super functioneel en nog orgineel ook.

Verwijderd

google :) less=more

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

www.useit.com? Not-so-inside grapje :)

Anyhoet, boedoel je usability wat ik opmaak uit de antwoorden, of functionaliteiten? Zijn niet echt hetzelfde, want soms halen extra functionaliteiten de usability juist omlaag.

|{ brrr }] |

Verwijderd

Als reply op Yellow: usabilitymustdie! :)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-10 15:54
www.tweakers.net doet het aardig, maar google.com is de top.

|>

Verwijderd

www.nu.nl vind ik erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Tjah eerlijk is eerlijk
Mijn RealTime HTML editor Online *D

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

'when people found they could charge £1,000 a day by calling themselves Usability Engineers and pontificate on the mysteries of 'ease of use'

Briljant :) Die is erg mooi Shadow.

|{ brrr }] |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatbenny
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-03-2023
Ik bedoel functionaliteit oftewel gebruiksvriendelijkheid oftewel usability. En dan het liefst gecombineerd met een mooi design

duidelijk? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Usability vs Creativity

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2002 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou....... alleen jammer dat het scherm gevuld wordt met zoveel nutteloze grafix en dat je voor de teksten moet gaan scrollen.
Ook de eerste page is het menu niet zichtbaar in 800x600

wel lekker creatief hoor :O ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2002 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, da's natuurlijk heel makkelijk gezegd. maar misschien WIL Lotte wel helemaal geen 10 voor usability?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022

Reveller

Hopla!

je zit er met je neus er bovenop! - http://gathering.tweakers.net _/-\o_

dit forum zit heel gebruiksvriendelijk in elkaar en werkt nog snel ook. Wat navigatie aangaat vind ik een crumbtrail altijd erg fijn. Ook heb ik de hele navigatie graag op 1 plek ipv verdeeld over 3 of 4 plaatsen in de pagina.

Een voorbeeld van hoe het ECHT moet: de linker navigatie op http://www.ibm.com

ohja - en de koning der voorwaarden is natuurlijk wel: keep is simple, stupid!

dus alsjeblieft GEEN dhtml dropdowns etc, want ze duren
a) altijd langer om te laden en zijn
b) bijna nooit 100% cross-browser

weg met alle dhtml meuk!

derde puntje: flash vind ik leuk wanneer het ingezet wordt voor "anigifjes-plus" functionaliteit, maar ajb NIET voor de hele site. Wel eens geprobeerd om een bepaald deel van een flash film te bookmarken?! Allemaal onzin - alleen leuk voor presentaties wellicht: snelheid = alles. Ik heb gezegd (8>

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny58
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-08 00:40
De site van de nba bevat extreem veel informatie maar is nog wel erg gebruiksvriendelijk/overzichtelijk.

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goed zo lombdude... !
usability.. af en toe leuk.. met alle mogelijke scenarios rekening houden van alle soorten gebruiken.
maar het is niet te combineren met pure creativiteit.. lekker doen waar je zelf zin in hebt.. en niet voor mensen met 800X600 kutschermpjes.

sites vooor bedrijven maak ik wel zo usable mogelijk.. maar mijn eigen fijn niet

Verwijderd

Yellow|A schreef op 13 september 2002 @ 15:21:
Briljant :) Die is erg mooi Shadow.
;) Nielsen must die!! Usability is een 'overrated' iets en geen issue voor de prof.

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05-2021

2

Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 01:55:
Usability is een 'overrated' iets en geen issue voor de prof.
Nou.. je kan ook overdrijven. Waarom zo zwart wit? Dat heel veel mensen het een beetje teveel als marketingtermpje gebruikt hebben wil nog niet zeggen dat het onzin is. Ik vind dat Nielsen ook een hoop uit zijn nek klets maar hij heeft wel een hoop dingen aangesneden die mensen wel een stukje bewuster heeft doen ontwikkelen. Het is tegenwoordig net zo hip om tegen het hele 'Nielsen' gebeuren te zijn als dat het voorheen was om er voor te zijn.

* Verwijderd vraagt zich trouwens af waarom XLerator's url ge-edit wordt en die van Lotte niet.

Verwijderd

2 schreef op 14 september 2002 @ 11:59:
Nou.. je kan ook overdrijven. Waarom zo zwart wit?
Misschien is het wel zwart wit, ik vind dat Nielsen zichzelf prima weet te verkopen en dat is best knap.
Er bestaan al jaren 'do's & dont's' m.b.t. kleurgebruik, interface design etc etc ook al voordat meneer Nielsen zijn licht liet schijnen over deze issues. De qoute die Yellow aanhaalde, ben ik het dan ook volledig mee eens.

Verwijderd

Elke goeie sites die een enige vorm van dhtml/php menu's gebruiken en er leukt uitzien zijn bij mij al voorkeur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Hoe krijg je een goede usability? Nou das makkelijk toch? Bouw iets (prototype of eind product of iets er tussen in) en gouw er een lading test gebruikers tegenaan. Kijk wat werkt, kijk wat niet werkt en ga na gelang je data weer aan de slag. Herhaal de stappen tot je eind product uiteindelijk hip is (of het geld op is, wat meestal eerder gebeurt :)). Zoiets als een universele oplossing dat instant usability puntjes oplevert bestaat er niet.

Je website er leuk uit laten zien of PHP of DHTML gebruiken heeft er niks mee te maken.

Mij boeit het echt niet dat een zoekmachine er niets uitziet, zolang ik maar niet hoef na hoef te denken of moeilijk hoef te doen over iets zoeken. Google, werkt perfect, maar is nou niet de meteen de zwaan onder zoekmachines.

DHTML menu’s zijn handig om een grote ingewikkelde navigatie structuur te ordenen en allemaal met een klik toegankelijk te maken, maar of ik het zou gebruiken in een simpele site, nu huh, niet als ik de hele navigatie al in een keer kan laten zien zonder mensen te verwarren met een zoektocht noor dropdown menu’s.

PHP, waarom zou php effect hebben op de usability van een simpel marketing siteje dat maar een maand in de lucht is en nooit geupdate wordt? Natuurlijk is een CMS in php leuk als je de site moet updaten, maar als het CMS slecht is dan heeft het nog steeds geen meerwaarde op de usability.

Je komt er uiteindelijk pas achter of iets user friendly is wanneer het gebruitk wordt.

* Yellow|A vindt wel dat sommige ultra usability goeroe's hun geld meer dan waard zijn :)

|{ brrr }] |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Reveller schreef op 13 september 2002 @ 21:53:
je zit er met je neus er bovenop! - http://gathering.tweakers.net _/-\o_

dit forum zit heel gebruiksvriendelijk in elkaar en werkt nog snel ook. Wat navigatie aangaat vind ik een crumbtrail altijd erg fijn. Ook heb ik de hele navigatie graag op 1 plek ipv verdeeld over 3 of 4 plaatsen in de pagina.

Een voorbeeld van hoe het ECHT moet: de linker navigatie op http://www.ibm.com

ohja - en de koning der voorwaarden is natuurlijk wel: keep is simple, stupid!

dus alsjeblieft GEEN dhtml dropdowns etc, want ze duren
a) altijd langer om te laden en zijn
b) bijna nooit 100% cross-browser

weg met alle dhtml meuk!

derde puntje: flash vind ik leuk wanneer het ingezet wordt voor "anigifjes-plus" functionaliteit, maar ajb NIET voor de hele site. Wel eens geprobeerd om een bepaald deel van een flash film te bookmarken?! Allemaal onzin - alleen leuk voor presentaties wellicht: snelheid = alles. Ik heb gezegd (8>
Je hebt zeker nog een 56k verbinding zodat je niet kan wachten op mijn 3K l337 dhtml-menuutje?
Dat het meestal niet crossbrowser is, daar moet je mij niet de schuld van geven, want ik zorg ervoor dat het in de laatste versies van IE en Mozilla bruikbaar is...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-10 23:00
mycom is een uitblinker in de pc shops op internet & usability vind ik...
over usability in het algemeen kun je overigens ook usability.pagina.nl raadplegen, altijd leuk voor extra 'inkoppers' over dit onderwerp.

“Advertising says to people, 'Here's what we've got. Here's what it will do for you. Here's how to get it.'”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddtommie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 14:35
ik vind het een chaotisch zooitje op mycom, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vind flash voor een online winkel nou niet echt de meest ideale techniek, echter de html versie is alles behalve chaotisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry als ik een discussie onderbreek, maar blijkbaar lopen dit soort topics niet helemaal lekker. Discussies over usability, okay, dat is prima. Dan is het ook niet erg als er af en toe een voorbeeld wordt genoemd.

Nu is het echter andersom, en ontstaat er ondanks een aardige poging van Yellow geen echte discussie. Wel hebben we al enige linkjes moeten verwijderen, omdat het imho niet de bedoeling is om de te gaan spammen, maar om juist te discussieren.

Ik denk dat dit wederom het bewijs is dat opsomtopics in tech-fora gewoon niet werken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.