Hoe krijg je een goede usability? Nou das makkelijk toch? Bouw iets (prototype of eind product of iets er tussen in) en gouw er een lading test gebruikers tegenaan. Kijk wat werkt, kijk wat niet werkt en ga na gelang je data weer aan de slag. Herhaal de stappen tot je eind product uiteindelijk hip is (of het geld op is, wat meestal eerder gebeurt

). Zoiets als een universele oplossing dat instant usability puntjes oplevert bestaat er niet.
Je website er leuk uit laten zien of PHP of DHTML gebruiken heeft er niks mee te maken.
Mij boeit het echt niet dat een zoekmachine er niets uitziet, zolang ik maar niet hoef na hoef te denken of moeilijk hoef te doen over iets zoeken. Google, werkt perfect, maar is nou niet de meteen de zwaan onder zoekmachines.
DHTML menu’s zijn handig om een grote ingewikkelde navigatie structuur te ordenen en allemaal met een klik toegankelijk te maken, maar of ik het zou gebruiken in een simpele site, nu huh, niet als ik de hele navigatie al in een keer kan laten zien zonder mensen te verwarren met een zoektocht noor dropdown menu’s.
PHP, waarom zou php effect hebben op de usability van een simpel marketing siteje dat maar een maand in de lucht is en nooit geupdate wordt? Natuurlijk is een CMS in php leuk als je de site moet updaten, maar als het CMS slecht is dan heeft het nog steeds geen meerwaarde op de usability.
Je komt er uiteindelijk pas achter of iets user friendly is wanneer het gebruitk wordt.
* Yellow|A vindt wel dat sommige ultra usability goeroe's hun geld meer dan waard zijn