dilemma ASP of PHP voor distributie-systeem.

Pagina: 1
Acties:

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:11

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Wij hebben een dringend en goed advies van echte kenners nodig.

Wij moeten voor onze stage/school een distributie process automatiseren. Een website op poten zetten waar gebruikers op kunnen inloggen en producten kunnen invoeren en bewerken. Tevens moet er ook een status toegekend worden aan producten door gebruikers. Zijn ze al verzonden of liggen ze nog te wachten om mee gegeven te worden met de post. Andere gebruikers moeten dus ten alle tijden de status van producten kunnen opvragen. Waar is mijn pakketje ?

Voor deze opdracht hebben we een half jaar de tijd en we zitten er op met 5 man.

Productsheets die in de database moeten worden opgenomen zijn gemaakt in excel. We hebben alle 5 redelijke kennis over databases. Sommige van ons zijn in aanraking geweest met php (simpele sites en sciptjes) andere weer met asp maar echt diepe kenners zijn we (nog) niet. 1 iemand is goed met vb.

Onze vraag luidt dan ook? Wat is de beste oplossing voor zo'n systeem, de stabiliteit en flexibiliteit van Linux en kosten van Win2k daar gelaten (zijn al licenties betaald voor een Windows 2000 server) ?

http://www.xbmcfreak.nl/

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 11:10

Basszje

Reisvaap!]

Persoonlijke smaak :? .

Ligt eraan wat je wil gebruiken denk ik ook . Wil je handige extra modules waar PHP sterk bij is ( email bv ) neem dan PHP .

Wil je de handige dingetjes van ASP gebruiken , neem dan ASP.

En ligt er ook aan wie beter in wat is. Ook al maakt dat weinig uit als ik het zo lees.

PHP kan je trouwens wel een stuk gestructureerder mee werken, maar dan moet je dat dan ook wel goed doen :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
We hebben wat meer ervaring met php denk ik. Maar er is er ook 1 die wat meer met asp kan. ASP schijnt beter te leren zijn, las ik in een zoektocht. Mailtjes worden er zeker verstuurd vanaf de server. Gebruikers moeten bv wachtwoorden opnieuw kunnen aanvragen of moete gemailed worden zodra de status op kritiek wordt gezet.

Verwijderd

Boeit echt geen ruk. Welke taal vind je leuk. Je zou ook nog kunnen denken: "Welke taal wil ik voor het einde van mijn studie ervaring mee hebben opgedaan" of "Hoe krijgen we zo'n hoog mogelijk cijfer". Je zou ook een java-app of applet kunnen maken die via RMI, XML of SOAP communiceert met een server. Maak een mooi plan en werk het uit en je hebt een leuk resultaat en ook wat leuke kennis in huis.

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Jullie zitten dus nog helemaal aan het begin van het traject? Dan is dit een keuze die je nog (lang) niet hoeft te maken. Je noemt wat punten uit de gewenste functionaliteit die te mkaen kunnen hebben met de keuze voor een bepaalde omgeving . Is het nodig die productinfo voortdurend te verversen vanuit Excel? In een MS omgeving zal dit ongetwijfeld makkelijker gaan dan in een niet-MS omgeving.

Wat gebruikt de opdrachtgever op dit moment? Moet er beheer gedaan gaan worden? Wat kan de beheerder ondersteunen?

Ik denk dat het beter is om te kijken naar wat je moet doen, dan te kijken naar hoe je dat kunt doen in dit stadium. Je mag nooit uit het oog verliezen dat het uiteindelijke doel is dat de klant tevreden is. techniek is leuk, maar uiteindelijk alleen maar een middel om een doel te bereiken. Waarom gaan jullie geen Java gebruiken? ;)

With the light in our eyes, it's hard to see.

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Bobco schreef op 12 september 2002 @ 11:33:
In een MS omgeving zal dit ongetwijfeld makkelijker gaan dan in een niet-MS omgeving.

Wat gebruikt de opdrachtgever op dit moment? Moet er beheer gedaan gaan worden? Wat kan de beheerder ondersteunen?

Ik denk dat het beter is om te kijken naar wat je moet doen, dan te kijken naar hoe je dat kunt doen in dit stadium. Je mag nooit uit het oog verliezen dat het uiteindelijke doel is dat de klant tevreden is. techniek is leuk, maar uiteindelijk alleen maar een middel om een doel te bereiken. Waarom gaan jullie geen Java gebruiken? ;)
Beheer mogen we zelf regelen. Er zit 1 iemand in de groep met veel linux en windows 2000 ervaring. In overleg met de opdrachtgever is het zelfs mogelijk dat alle sheets 1 voor 1 opnieuw worden ingevoerd. Er worden namelijk ook pc's in het buitenland gezet bij de mensen die dingen versturen. Zij gaan vernamelijk mee werken.

Wat we willen is zonder dat het al te moeilijk is een goed en betrouwbaar platform voor de opdrachtgever op te zetten.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:55

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Erhnam schreef op 12 september 2002 @ 11:37:
Wat we willen is zonder dat het al te moeilijk is een goed en betrouwbaar platform voor de opdrachtgever op te zetten.
Dan maakt het dus nog niet uit welke van de twee je neemt. Bij goed programmeerwerk zullen beiden voldoen en echt grote verschillen zullen er niet zijn.

Gewoon dus meer: Waar ligt je persoonlijke voorkeur?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Bobco

Bobco

Erhnam schreef op 12 september 2002 @ 11:37:
[...]
Beheer mogen we zelf regelen. Er zit 1 iemand in de groep met veel linux en windows 2000 ervaring. In overleg met de opdrachtgever is het zelfs mogelijk dat alle sheets 1 voor 1 opnieuw worden ingevoerd.

Betekent dat dat jullie na oplevering van het resultaat verantwoordelijk blijven voor deze applicatie? Lijkt me vreemd, tenzij een van jullie daar erg graag wil blijven werken.

Uit je opmerking over de product data begrijp ik dat er alleen een eenmalige import actie nodig is. Dat betekent dat die koppeling met Excel eigenlijk maar een keer gelegd hoeft te worden, namelijk op het moment dat de initiele dataload plaatsvind. Dat maakt het al wat minder nodig om in een MS-omgeving te gaan werken.

Over het al dan niet 'makkelijker' zijn van bepaalde talen. Om met Johan te spreken: 'elk voordeel hep se nadeel'. Een van de criteria zou kunnen zijn of de applicatie multi-platform moet zijn. Dan hou je de keus tussen Windows/Linux/Solaris/whatever zo lang mogelijk open. ASP kiezen zou dan een slechte optie zijn.

ik herhaal nog maar eens wat ik al eerder zei: het belangrijkste is dat je weet wat je moet doen, het hoe komt later. Haal eerst alle eisen van de opdrachtgever boven tafel en ga dan pas verder. Ga praten met alle betrokken partijen (opdrachtgever, aanstaande gebruikers enz) en leg vast wat de eisen zijn. Kijk op basis daarvan wat je moet maken en beslis dan pas over een technologie/taal.

• gorgi_19

gorgi_19

Bobco schreef op 12 september 2002 @ 11:46:
Over het al dan niet 'makkelijker' zijn van bepaalde talen. Om met Johan te spreken: 'elk voordeel hep se nadeel'. Een van de criteria zou kunnen zijn of de applicatie multi-platform moet zijn. Dan hou je de keus tussen Windows/Linux/Solaris/whatever zo lang mogelijk open. ASP kiezen zou dan een slechte optie zijn.
Hoezo zou ASP dan minder geschikt zijn? JScript/ASP voelt zich best thuis op Linux (Chilisoft). Dit mag dus geen beperking zijn.

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Bobco schreef op 12 september 2002 @ 11:46:
[...]
Betekent dat dat jullie na oplevering van het resultaat verantwoordelijk blijven voor deze applicatie? Lijkt me vreemd, tenzij een van jullie daar erg graag wil blijven werken.

ik herhaal nog maar eens wat ik al eerder zei: het belangrijkste is dat je weet wat je moet doen, het hoe komt later. Haal eerst alle eisen van de opdrachtgever boven tafel en ga dan pas verder. Ga praten met alle betrokken partijen (opdrachtgever, aanstaande gebruikers enz) en leg vast wat de eisen zijn. Kijk op basis daarvan wat je moet maken en beslis dan pas over een technologie/taal.
Misschien dat er 1 van ons nog af en toe bezig met het beheer.. Er loopt al iemand rond met kennis van zaken en met een goede router-firewall en de nodige aanpassingen aan het systeem moet het wel een lange tijd goed blijven draaien.

Op zich hebben we de opdracht helemaal uitgekristaliseerd. Het is allemaal duidelijk en zowel ASP als PHP zijn beiden voor deze opdracht geschikt ( zo complex wordt het nou ook niet allemaal ). Ook de import 'hoeft' niet perse onze keuze van af te hangen. Besloten is met de opdrachtgever dat het eventueel ook handmatig ingevoerd kan worden.

Ik denk dat we nog even goed gaan brainstormen met de groep en dan de knoop proberen door te hakken.. Misschien andere nog goede ideeen.. In princiepe bedankt allemaal voor de info !

Verwijderd

gewoon kiezen op welk systeem je wil draaien, waarin je al wat ervaring in hebt etc. ze zijn beide prima dus...

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
We zijn er uit!!!
Het wordt asp.net, geen twijfel meer over mogelijk!

• Bobco

Bobco

Erhnam schreef op 12 september 2002 @ 15:02:
We zijn er uit!!!
Het wordt asp.net, geen twijfel meer over mogelijk!
Mogen we ook weten waarom? Ook leuk om te weten voor mensen die deze discussie over een aantal maanden terugzien omdat ze met dezelfde vraag worstelen.

• Bobco

Bobco

gorgi_19 schreef op 12 september 2002 @ 12:13:
[...]

Hoezo zou ASP dan minder geschikt zijn? JScript/ASP voelt zich best thuis op Linux (Chilisoft). Dit mag dus geen beperking zijn.
Weer een extra component die goed moet werken om het resultaat te halen. Ik kan de voordelen zien op het moment dat je wilt migreren of 3rd party spullen wilt gebruiken die ASP only zijn, maar bij zelf ontwikkelen zou ik, als je moet kiezen voor platform-onafhankelijkheid, er niet vanuit gaan dat er wel een interpretatie-laag is die het draaibaar maakt op een ander platform.

KISS is volgens mij ook insoftware een belangrijk principe. Elke laag voegt weer nieuwe potentiele problemen en beperkingen toe.

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 11:10

Basszje

Reisvaap!]

Trouwens een hint als je gaat werken met Excel sheets. Maak een optie in je systeem om CSV bestanden te importeren ( van die komma gescheiden krengen ) .
Is een mooie tussenvorm tussen het opnieuw invoeren en Excel format gaan lezen :)

En idd waarom ASP.net ? Imo lijkt me dat niet zo'n hele beste keus atm omdat dit systeem zich nog niet heeft bewezen en eigenlijk net de test fase uit is . Oftewel je zal waarschijnlijk nog een aantal losse eindjes tegenkomen die nog niet helemaal ontwikkeld zijn :?

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• ^Mo^
  • Laatst online: 04-11-2025
gorgi_19 schreef op 12 september 2002 @ 12:13:
[...]

Chili!ASP, of Sun ONE zoals het nu heet, kost al gauw zo'n $450, de developer licentie is wel gratis, maar als het in productie moet worden genomen (lijkt me wel gezien het een stage is), dan moet je dus betalen. Met dat in het achterhoofd kun je beter PHP kiezen... maar dat zou de enige beperking zijn die ik me zo snel kan bedenken. Oh ja, nog eentje, ASP.NET zal niet worden ondersteund door Chili!ASP/Sun ONE las ik een tijdje geleden.

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

Verwijderd

Basszje schreef op 12 september 2002 @ 15:53:
En idd waarom ASP.net ? Imo lijkt me dat niet zo'n hele beste keus atm omdat dit systeem zich nog niet heeft bewezen en eigenlijk net de test fase uit is . Oftewel je zal waarschijnlijk nog een aantal losse eindjes tegenkomen die nog niet helemaal ontwikkeld zijn :?
Sorry hoor maar denk je nou echt dat Microsoft zegt 'OK it compiles, let's ship it!' ;) . Het gehele .NET gebeuren is nu al een tijdje uit en er is uitvoerig getest dmv. talloze beta's, rc's dus dit slaat nergens op.
Ik vind het een juiste keus omdat je zo mooi wat kennis vergaard van een techniek die in de toekomst nog veel zal worden gebruikt.

• gorgi_19

gorgi_19

_Mo_ schreef op 12 september 2002 @ 16:01:
[...]

Chili!ASP, of Sun ONE zoals het nu heet, kost al gauw zo'n $450, de developer licentie is wel gratis, maar als het in productie moet worden genomen (lijkt me wel gezien het een stage is), dan moet je dus betalen. Met dat in het achterhoofd kun je beter PHP kiezen... maar dat zou de enige beperking zijn die ik me zo snel kan bedenken. Oh ja, nog eentje, ASP.NET zal niet worden ondersteund door Chili!ASP/Sun ONE las ik een tijdje geleden.
Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat het geld kost; op dit punt had ik misschien duidelijker moeten zijn. Ik was het echter niet eens met het punt dat als je ASP kiest de optie voor Linux dichtgaat.

Over de kosten: Normaal gesproken zou ik zeggen: Wat is er in een organisatie voorhanden? $450 dollar is niet veel, als je daarvoor een complete herscholing van je developers moet doen. In dit geval weet ik niet wat de taakverdeling en het kennisniveau is van de bouwers om hier een zinnig woord over te zeggen. :)

Als ik me goed herinner, was er een project bezig om het .NET framework ook draaiend te krijgen op andere platforms dan Windows.

Verder ben ik eigenlijk wel heel benieuwd WAAROM er voor ASP.Net gekozen is en welke taal gekozen is. Het meest standaard was VBScript/ASP (in ieder geval aan de voorbeelden af te lezen). En aangezien er best wel enorme verschillen in syntax en vooral denkwijze zit tussen VBScript en VB.Net.... Er is dus kennis van ASP en PHP voorhanden en er wordt voor ASP.Net.

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Bobco schreef op 12 september 2002 @ 15:32:
[...]

Mogen we ook weten waarom? Ook leuk om te weten voor mensen die deze discussie over een aantal maanden terugzien omdat ze met dezelfde vraag worstelen.
De keuze zal ik toelichten:

- Het beheer willen zij zo veel mogelijk zelf doen. De oplossing Linux/Apache is een mogelijkheid, maar aangezien zij niks van linux weten en wij na onze stage er nooit meer komen, kiezen we voor een makkelijker te onderhouden Windows 2000 omgeving.
- php met apache onder Windows 2000 kan ook maar is minder snel en IIS werkt gewoon nou eenmaal beter.
- ASP.NET omdat we ook willen kijken naar de toekomst. ASP wordt 'vervangen' door ASP.NET. Niet dat ik zeg dat ASP niet werkt met ASP.NET.. zoals ik gelezen heb werken veel sites op enkele dingen na goed onder het nieuwe ASP.NET... Maar vanuit eigen persoonlijke overwegingen wilde wij gewoon voor een nieuwere taal kiezen.

• tijn
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-07 00:06
Erhnam schreef op 13 september 2002 @ 14:23:
[...]
- php met apache onder Windows 2000 kan ook maar is minder snel en IIS werkt gewoon nou eenmaal beter.
- ASP.NET omdat we ook willen kijken naar de toekomst. ASP wordt 'vervangen' door ASP.NET. Niet dat ik zeg dat ASP niet werkt met ASP.NET.. zoals ik gelezen heb werken veel sites op enkele dingen na goed onder het nieuwe ASP.NET... Maar vanuit eigen persoonlijke overwegingen wilde wij gewoon voor een nieuwere taal kiezen.
Bedenk echter wel dat ASP.NET conceptueel compleet anders is als Classic ASP of PHP en dat je een aantal basisprincipes moet kennen (.NET base classes, OO) voordat je een fatsoenlijke applicatie kunt bouwen. Maar als er een beetje Java of Delphi ervaring in je groepje zit moet het wel lukken.

offtopic:
Ik zag de topictitel en zat me al weer te verheugen op een ouderwetse PHP vs ASP flamewar >:). Is al wel weer een tijdje geleden...

Cuyahoga .NET website framework

Pagina: 1