Amiga 500 vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 437 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb zopas mijn oude Amiga 500 van de zolder gehaald en proberen op te starten.

Blijkt nu dat mijn diskettestation kapot is.

Ook mijn diskettes waarop al mijn oude spellen op stonden zijn blijkbaar defect (serieuze laag stof erop :'( ) Gelukkig heb ik nog beeld (hand die floppy vasthoudt)

Aangezien ik vermoed dat ik mijn Amiga nimeer (goedkoop) kan laten herstellen in België, wil ik mijn programma's gebruiken op de PC. (Voornamenlijk mijn muziekprogramma's zoals Octamed, Bars & Pipes,... en de verschillende mods)

Nu zijn er nog een paar problemen:

Die Amiga dateerde uit te tijd toen ik nog maar 7 à 8 was; gebruikte hem enkel voor al mijn spelletjes te spelen. Nu wil ik mijn Amiga leren kennen, omdat ik hem nog altijd fantastisch vind.

M.a.w: mijn kennis van het systeem is quasi nihil ;(

Ik heb dus al een emulator gedownload en blijkbaar heb je kick.rom nodig of zoiets? ik vermoed dat dit iets te maken heeft met Kickstart? (Wat is dit exact?) of Workbench ? (Dit staat vermeld op de etiketten van de (defecte) diskettes, maar weet ni exact waarvoor alles dient)

Wat ik dus graag zou bereiken met dit topic is terug te kunnen werken met mijn Amiga door:

- ofwel een emulator te gebruiken op mijn pc (maar hoe geraak ik aan het Amiga OS? en software in België ?)

- mijn Amiga te laten herstellen? (of zelf :? )

Alvast dank bij voorbaat want ik heb wel een heleboel vragen ;)

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:36

nexhil

BAM!

ik heb er zelf ook 1 gehad, ik heb ongeveer een jaar geleden een emu gedownd.
hier kun je WB draaien maar ook je spellertes e.d.

kick.rom is je kickstart, ook hier kun je verschillende van downen

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Misschien kan je er nog goedkoop een op de kop tikken? *vind amiga ook altijd super... games waren beter en sfeer ook*... helaas zijn ze failiet gegaan (en escom meegenomen >:) ) dus zodoende kwam er ook een pc bij mij voor in de plek.

Verwijderd

Er kan (bij de 1200 dan) met een beetje soldeer werk gewoon een HDD PC diskette station in.

Verwijderd

Vaak zijn er zelfs mensen die hem gratis van de hand doen, maar dan moet je wel goed zoeken.

Als je hem wil repareren moet je eens kijken op http://www.amigis.nl misschien dat je daar wat onderdelen kunt vinden.

http://www.compcity.nl/ vind ik zelf een hele goede winkel, ze hebben veel kennis en een goede service. Ik heb er anderhalf jaar geleden zelfs nog een spel gekocht voor mijn A500 :)

Misschien dat je aan de volgende link ook nog wat hebt voor je oude Amiga:
http://www.amigascene.nl/nieuws/nieuws.htm

Voor een Amiga emulator raad ik je WinUAE aan, deze is te downloaden op de volgende site: http://www.winuae.net/

Ik wens je veel succes en plezier met het weer kunnen spelen van al die leuke amiga spelletjes :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de links! Nu heb ik echter een paar nieuwe vragen: ;)

Als ik me volgend systeem zou aanschaffen:

Amiga 1200 computer met 2 MB (chip) geheugen, 68020 processor, AGA chipset, Kickstart & Workbench 3.1. Wordt geleverd inklusief TV aansluitkabel, muis, voeding en het Amiga Magic softwarepakket. 136€

- Kan ik hierop mijn gewone monitor van mijn pc op aansluiten? (Heb nog een commondore monitor ook liggen)

- Draaien de spellen/progs van mijn A500 daarop?
- Ik heb nog een HD van de A500, kan ik die gebruiken op een A1200?

- En het voornaamste:

Snelheid? Wat mag ik allemaal verwachten op multimedia gebied? Kan er iemand mij een idee geven hoe dit zal verhouden tov een K6-2 500Mhz pc ? Wat zal er beter zijn aan een Amiga dan een pc met Windows?

• jAnO!
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 13:12

jAnO!

lalalavanillevla

[FLAME] AMIGA SUCKS! ATARI ST RULES! [/FLAME]

When some people work at a place for ten years they get ten years of experience, other people work at a place for ten years and get one year of experience ten times.

Verwijderd

Topicstarter
jAnO! schreef op 12 september 2002 @ 11:32:
[Off-topic]

Ik wist ni dat er ANTI-AMIGA gebruikers bestaan!!

Tjah, kheb hier ook nog een oude Atari console staan: :p
Afbeeldingslocatie: http://www.pribish.com/atari/atari.unit.gif

[/Off-topic]

Verwijderd

- Kan ik hierop mijn gewone monitor van mijn pc op aansluiten? (Heb nog een commondore monitor ook liggen)
Nee, een Amiga geeft standaard beeld van het type wat direct op een tv kan, dus 50Hz. Dat is veel te laag voor een PC monitor. Tenzij je een immens veelzijdige monitor hebt. Die commodore monitor zal wel prima werken. Die kan ook tv resoluties aan.

[quote]- Draaien de spellen/progs van mijn A500 daarop?
- Ik heb nog een HD van de A500, kan ik die gebruiken op een A1200?[/quote

Reken er niet op. Een hoop software voor de Amiga 500 is op de hardware geschreven, dus ipv keurig de API's aan te spreken. Grofweg de helft doet et niet, was ook mijn ervaring toen ik er zelf nog mee bezig was.

HD, in de Amiga 1200 moet een laptop HD. Ik weet niet of er in die maffe her-verpaking die je aan de A500 koppelde een laptop HD zit, if so, openwerken en overplaatsen. Als er geen laptop HD in zit, definitief niet.
Snelheid? Wat mag ik allemaal verwachten op multimedia gebied? Kan er iemand mij een idee geven hoe dit zal verhouden tov een K6-2 500Mhz pc ? Wat zal er beter zijn aan een Amiga dan een pc met Windows?
Bagger traag. Tenminste: als je je met amiga software bezighoud zal het wel redelijk lopen.

Voorbeeldje: een *.jpg decoderen moet je op wachten, en bij een K6-2 staat'ie instant voor je neus.

T'is appels met peren vergelijken.

Het enige wat goed is aan de Amiga, is het OS, dat is in feite een *nix clone.

Als je daar goed mee overweg kunt, is de stap naar linux bv. niet zo groot.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 11:29:
Bedankt voor de links! Nu heb ik echter een paar nieuwe vragen: ;)

Als ik me volgend systeem zou aanschaffen:

Amiga 1200 computer met 2 MB (chip) geheugen, 68020 processor, AGA chipset, Kickstart & Workbench 3.1. Wordt geleverd inklusief TV aansluitkabel, muis, voeding en het Amiga Magic softwarepakket. 136€

- Draaien de spellen/progs van mijn A500 daarop?
- Ik heb nog een HD van de A500, kan ik die gebruiken op een A1200?

- En het voornaamste:

Je kunt niet rechtstreeks een normale pc (SVGA) monitor aansluiten. De 1200 heeft dezelfde monitoraansluiting als een 500 of 2000, zodat je de standaard Amiga monitor (1084) kunt gebruiken. Deze werkt op ongeveer 15 KHz (VGA-monitoren zitten op minimaal het dubbele). De 1200 heeft ook nog een speciale 'productivity-mode waarbij de scanfrequentie wordt opgevoerd naar het dubbele, maar die is niet erg praktisch in het gebruik.

Je hebt dus 3 mogelijkheden: een 1084 monitor gebruiken of een scandoubler/flickerfixer gecombineerd met een normale SVGA-monitor aanschaffen. Dat laatste is de mooiste, maar ook de duurste oplossing. Oh ja, de derde mogelijkheid: de 1200 kun je (met de meegeleverde kabel die je noemt), rechtstreeks op je tv aansluiten. Het beeld is niet zo geweldig als met een scandoubler/flickerfixer, maar wel lekker groot (mits je een fikse tv hebt staan, uiteraard) en daardoor zéér aantrekkelijk voor spelletjes.

Nu de spellen van je 500: de 1200 heeft een sterk verbeterde (grafische) chipset in vergelijking met de 500. In de praktijk blijken veel spellen dan ook niet (meteen) te werken. Ik heb zelf dan ook een 1200 en een 2000 staan. Ideaal, maar ruimteconsumerend...

De 1200 heeft niet de uitbreidingspoort van de 500 en je kunt dan ook geen gebruik maken de harddiskcontrollers van de 500. Jammer maar waar. De 1200 heeft echter wel een ingebouwde IDE-controller aan boord met aansluitingsmogelijkheden voor een interne 2.5 inch (notebook) harddisk. Een interne SCSI-controller is optioneel (zit bij mij op m'n turbokaart met 68030 CPU).

En tot slot snelheid...
Tja, de 1200 heeft een 68020 CPU @ 14 MHz. In standaard uitvoering (zonder extra RAM) is hij ongeveer 2x zo snel als een 500. Met meer geheugen (zgn 'FAST-RAM') wordt hij nóg eens 2x zo snel. Wil je meer snelheid kun je zeer eenvoudig een (dure) turbokaart met een 68030, 68040 of 68060 inbouwen. Insteken & klaar. Ze zorgen voor een veelvoud aan snelheid tov een originele Amiga, maar sommige software draait er niet (meer) op.

En vergelijken met een pc? Da's zinloos. Pc's zijn tegenwoordige zóveel krachtiger dan Amiga's... Zelfs de 'moderne' 1200 stamt uit '92. En dat is 10 jaar geleden...

Amiga's zijn gewéldige computers en je kunt ze, mits je een smak geld investeert, gigantisch opvoeren. Maar de vergelijking met moderne pc's kunnen ze niet meer doorstaan.

Waardeer een Amiga om wat het is: een machine die z'n tijd ver vooruit was en waar je nu nog steeds veel plezier mee kunt beleven. Gebruik hem als de hobbymachine waar hij nog steeds uitermate geschikt voor is. En een 1200 ís mooi...

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Verwijderd

Topicstarter
Dus ipv van 136€ uit te geven aan een Amiga 1200 is het beter voor da geld een oude Pentium2 bak te kopen?

Als de snelheid zo traag is, wat is dan het voordeel van packweg een AmigaOne met 600Mhz G3 proc? 1200€

Ben je dan beter af met een snelle AMD of Intel machine?

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-05 21:29

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Nee joh! Die AmigaOne heeft nog maar zeer weinig met de classic Amiga te maken. De laatste der klassieken was de A4000.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

jAnO! schreef op 12 september 2002 @ 11:32:
Mijn Amiga kicks jouw ST's ass anytime! :+

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 11:57:
Dus ipv van 136€ uit te geven aan een Amiga 1200 is het beter voor da geld een oude Pentium2 bak te kopen?
Nee joh! Een Amiga is ánders dan een pc. Het is gewoon een geweldig ontwerp waarbij de hardware en het OS perfect op elkaar zijn afgestemd. De look & feel van een Amiga zou ik niet willen missen, al gebruik ik mijn pc's vaker dan m'n Amiga's.
Als de snelheid zo traag is, wat is dan het voordeel van packweg een AmigaOne met 600Mhz G3 proc? 1200€

Ben je dan beter af met een snelle AMD of Intel machine?
Een AmigaOne is de reïncarnatie van de klassieke Amiga. Eén van de vele pogingen om de Amiga als gemoderniseerd platform nieuw leven in te blazen. Klinkt heel aardig, misschien koop ik er ook wel eentje, maar ouwe spellen draaien kun je _volledig_ vergeten (afgezien dan van emulatie, maar dat kan op elke willekeurige pc).

Een commercieel suc6 die AmigaOne? Wsl niet, maar als hobbymachine zeker de moeite waard. En weer het klassieke Amiga-voordeel: elegant & snel OS...

Verwijderd

Topicstarter
> " ...hardware en OS perfect op elkaar afgestemd ..."

Net hetzelfde als een Apple?

> "PC en AmigaOne net als appelen en peren vergelijken"

De doelgroep is toch hetzelfde?

> Snelheid? Welke applicatie/taak kun je vlotter of beter draaien op een Amiga dan een pc ?

Ik zoek dus een goede motivatie waarom ik me een AmigaOne zou aanschaffen.

Mijn hart zegt "Direct kopen zo'n AmigaOne!" als ik terug denk aan de kracht die een Amiga500 vroeger uitstraalde tov de pc's van toen.

Maar mijn verstand vraagt zich af wat de meerprijs waard is aan een Amiga dan een pc?

Is het louter subjectief een aanschaf van een nieuw Amiga systeem?

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 12:34:
> " ...hardware en OS perfect op elkaar afgestemd ..."

Net hetzelfde als een Apple?
Goed vergelijkbaar, ja. De Mac & de Amiga stammen grofweg gesproken zo'n beetje uit dezelfde tijd, waarbij de Mac meer op DTP was gericht en de Amiga meer op multi-media (nog voor het woord multimedia was uitgevonden).

De Mac is redelijk succesvol gebleven en is in al die jaren steeds verder geëvolueerd. De Amiga is 'uitgestorven'.

Maar een Amiga is idd beter te vergelijken met een Mac dan met een PC, als je dan tóch perse wilt vergelijken... ;)
> "PC en AmigaOne net als appelen en peren vergelijken"

De doelgroep is toch hetzelfde?
Idd. Met dien verstande dat de AmigaOne in eerste instantie meer is gericht op de fanatieke hobbyist. Daar zullen ze het toch van moeten hebben... Misschien zijn ze in staat om een redelijke markt open te breken, maar dát zal tijd kosten.
> Snelheid? Welke applicatie/taak kun je vlotter of beter draaien op een Amiga dan een pc ?
Geen enkele. De pure rekenkracht van pc's ligt nu eenmaal hoger dan die van de AmigaOne die nog steeds uitgebracht dient te worden (600 MHz G3).

Ik heb er wél vertrouwen in dat áls deze machine ooit uitkomt, de 'feel' van het OS bijzonder soepel zal zijn met prima multitasking. Oftewel: wat de klassieke Amiga ook al had. Het oude Amiga gevoel in een nieuw jasje dus.
Ik zoek dus een goede motivatie waarom ik me een AmigaOne zou aanschaffen.

Mijn hart zegt "Direct kopen zo'n AmigaOne!" als ik terug denk aan de kracht die een Amiga500 vroeger uitstraalde tov de pc's van toen.

Maar mijn verstand vraagt zich af wat de meerprijs waard is aan een Amiga dan een pc?

Is het louter subjectief een aanschaf van een nieuw Amiga systeem?
Als je een AmigaOne besteld is dat imo een puur subjectieve aanschaf, ja. Het is de eerste van een nieuwe generatie Amiga's zonder dat je de zekerheid hebt dat deze ooit opgevolgd wordt door een krachtiger model. De pc's van nu zijn krachtiger dan de AmigaOne die nog uitgebracht moet worden. Software is voor de pc véél makkelijker te krijgen en je moet nog maar zien dat de software voor de Amiga enigszins acceptabel zal zijn.

En tóch is de kans groot dat ik, zodra ze daadwerkelijk verkrijgbaar zijn, er eentje aanschaf. Niet als hoofdmachine, maar om te verkennen, te prutsen en te klungelen. En misschien, héél misschien onderdeel uit te maken van 'The first of the last'. Oftewel: te horen bij de eersten die de Amiga een nieuwe kans hebben gegeven om tot iets levensvatbaars uit te groeien.

Mischien maf, maar ik ben dan ook iemand die met spanning wacht op de CommodoreOne van Jeri Ellsworth... 8)

Voor nu? Koop een leuke 2dehands Amiga en geniet van een mooi ontwerp.

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 15:18

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

(jarig!)
Ik heb twee emulators van amiga _/-\o_. Die zijn door amiga _/-\o_ zelf gemaakt zijn emulator 1: AMIthlon. en emulator 2: AmigaXL for QNX kost samen 150 EURO :Y) maar het is het geld waart. meer info
link 1 http://amigaosxl.haage-partner.de/
link 2 http://www.amiga.com/

Afbeeldingslocatie: http://amigaosxl.haage-partner.de/graphics/osxl-ad.jpg

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

Verwijderd

Topicstarter
thx
Pagina: 1