Fabeltje: Wat is schadelijk voor een Li-Ion batterij......

Pagina: 1
Acties:
  • 446 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is het schadelijk om:

1) de batterij op te laden als hij nog niet helemaal leeg is
2) de telefoon nog in de oplader te houden als de batterij al weer vol is

Met schadelijk bedoel ik dus of het de levensduur en de standbytijd beinvloedt....

Ik heb al ge-UTFS-ed en gegoogled maar ik kwam niet op een eenduidig antwoord uit, ik hoop dat iemand me dat hier wel kan geven.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zover ik weet hebben Li-Ion accu's geen geheugeneffect en zou je ze dus op elk moment kunnen bijladen. En als je een goede telefoonlader hebt zal ie automatisch overschakelen naar druppel-mode als de accu vol is.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

punt 1: nope moet bij een li-ion juist wel kunnen
bij een ni-cd batterij is dit juist erg slecht vanwege het "geheugen"effect
punt 2: zou het niet weten, maar lijkt met bij li-ion niet zo erg.
ni-cd ?? zou niet weten of dat uitmaakt

• Smultie
  • Niet online
ok, hoe weet ik of ik een druppellader heb? Ik heb de ACP-7E van Nokia (standaard bij Nokia 3510. Kan iemand bevestigen dat dit een druppellader is?

• Tanu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-12-2023
Officieel kun je een Li-ion batterij bijladen wanneer je wil. Mensen met een gsm met zo'n batterij én 'n carkit zullen je als ze deze combi al wat langer hebben wat anders vertellen: tóch geheugeneffect, hoewel nauwelijks te vergelijken met Ni-Cd of NiMH.

Li-polymeer schijnt helemaal geen geheugeneffect te hebben, maar daar geloof ik toch niet zo in. Ik heb een tel. met zo'n accu, alleen heb ik een bluetooth-carkit, dus daar laadt m'n gsm niet bij, dus heb ik hiermee ook in de toekomst geen praktijkervaringen..

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:40

sjaak

un giorno credi

Meestal zit er in de telefoon ook een dingetje wat ervoor zorgt dat de batterij goed opgeladen wordt. Het is daarom wel verstandig originele li-ion batterijen te gebruiken.

• Whuzz
  • Laatst online: 14:51

Whuzz

Dodgeball!

Ik heb m'n siemens S35 inmiddels bijna 2 jaar en die heeft ook een li-ion accu en ik heb van geheugen effect nog helemaal niets gemerkt, terwijl ik hem in die 2 jaar maar 1 keer heb opgeladen toen hij echt heel leeg was. Accu doet het nog net zo goed als de dag dat ik hem kreeg. Ook hang ik hem regelmatig een hele nacht aan de lader, dus overladen gebeurt ook niet. :)

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Smultie
  • Niet online
Tanu schreef op 12 september 2002 @ 10:39:
Officieel kun je een Li-ion batterij bijladen wanneer je wil. Mensen met een gsm met zo'n batterij én 'n carkit zullen je als ze deze combi al wat langer hebben wat anders vertellen: tóch geheugeneffect, hoewel nauwelijks te vergelijken met Ni-Cd of NiMH.
Ok, nu zijn we dus weer bij het begin uit.......is het nou wél of niet schadelijk en is mijn oplader een druppellader?

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 09:03

The Bad Seed

Chaotic since 1983

De standaard nokia lader is idd een druppellader, dus dat in het stopcontact houden kan geen kwaad, zowel met NiMH als Li-Ion batterijen

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

SMulTiE schreef op 12 september 2002 @ 11:54:
[...]

Ok, nu zijn we dus weer bij het begin uit.......is het nou wél of niet schadelijk en is mijn oplader een druppellader?
Nee, meestal is je lader niet uitgerust met een druppellaadfunctie.

Dat doen meeste merken op het toestel integreren.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Een Li-Ion batterij heeft een ingebouwde chip die het laadproces regelt. Die chip beschermt de batterij tegen overladen en tegen volledige ontlading, omdat dat slecht is voor zo'n batterij. Ik heb ooit gelezen dat het slecht is als je een Li-Ion batterij tegelijk oplaadt en belast door met het toestel te bellen. Weet iemand daar iets van?

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

op alle siemens m en c 35 zit wel zelfs een functie batterij-onderhoud. Dit is speciaal voor het geheugen effect, maar weet niet meer wat daar voor soort accu in zit..

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 12:31:
op alle siemens m en c 35 zit wel zelfs een functie batterij-onderhoud. Dit is speciaal voor het geheugen effect, maar weet niet meer wat daar voor soort accu in zit..
NiMH
De Siemens S35 heeft de functie niet, daar zit standaard een Li-Ion batterij in. Maar de batterijen zijn uitwisselbaar.

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 19:52
SMulTiE schreef op 12 september 2002 @ 09:47:
Is het schadelijk om:

1) de batterij op te laden als hij nog niet helemaal leeg is
2) de telefoon nog in de oplader te houden als de batterij al weer vol is

Met schadelijk bedoel ik dus of het de levensduur en de standbytijd beinvloedt....

Ik heb al ge-UTFS-ed en gegoogled maar ik kwam niet op een eenduidig antwoord uit, ik hoop dat iemand me dat hier wel kan geven.
1) Niet schadelijk, ook NiCd en NiMH batterijen hebben tegenwoordig zelden nog last van geheugen effect...

2) Meestal niet, het grootste deel van je lader zit in je telefoon. Als je je Nokia lader openschroeft zul je zien dat er nauwelijks wat in zit: Een trafootje, één diode en een elcootje... De intelligentie zit in je telefoon, deze zal automatisch de batterijstatus controleren en laden wanneer het nodig is (Je kan toch zien dat het laden stopt aan de batterijindicator, die loopt tijdens het laden en stopt als 'ie klaar is).

3) LiIon accu's zijn moeilijk om te laden, ze vereisen een constante laadspanning, temperatuurmonitoring en kunnen exploderen indien ze verkeerd worden geladen. In de laatste elektuur staat een goed stuk over de LiIon accu, lees het eens in de Bruna! :)

• Smultie
  • Niet online
nog ff een hele korte als laatst. Ook het niet geheel opladen (bijvoorbeeld: batterij is halfvol, je stopt 'm in de lader, en laadt hem tot 3/4 vol) is niet schadelijk lijkt mij dan zo, iemand die dat ff kan backuppen voor me?

Verwijderd

Heb een Nokia 6210 met officiele lader en officiele accu (800 mAh, Li-ion).

Laatst zette ik de boel om 9 uur 's avonds aan de lader (tel stond uit) en haalde 's ochtends om 7 uur de accu uit het stopcontact en de tel. Met geen mogelijkheid kon ik de telefoon weer aan krijgen :?

Toen met een geleende accu geprobeerd; tel. ging weer aan. Ben naar een Nokia-dealer gegaan die zei dat deze accu's geen geheugen hebben (misschien wel waar, maar ik heb hem altijd pas opgeladen als de accu leeg was) en dat doorladen geen kwaad kan. Daar ben ik niet helemaal zeker van. Ik had de tel. (met accu) ruim een jaar, en de kwaliteit vd accu was altijd goed, en in 1 nacht was de accu stuk?

Moest iig een nieuwe kopen (€47,- :( ) en daar heb ik maar 3 maanden garantie op, net als de vorige. Waarschijnlijk moet ik volgend jaar weer een nieuwe kopen zeiden ze bij de dealer, die accu's gaan bijna nooit langer dan een jaar mee, bij geen enkel merk. Wat een rothandel.

Moraal van het verhaal, ben er niet uit of overladen nu wel of niet kwaad kan...

Verwijderd

SMulTiE schreef op 16 September 2002 @ 10:11:
nog ff een hele korte als laatst. Ook het niet geheel opladen (bijvoorbeeld: batterij is halfvol, je stopt 'm in de lader, en laadt hem tot 3/4 vol) is niet schadelijk lijkt mij dan zo, iemand die dat ff kan backuppen voor me?
In de gebruiksaanwijzing van mijn telefoon staat dat het niet nodig is de batterij volledig te ontladen, maar dat het de stanbytijd zou verbeteren als je altijd volledig vol laadt.
Wat ze daar precies mee bedoelen weet ik niet. Alleen aan het begin misschien? Want die stanbytijd kan niet eeuwig verbeteren lijkt me.

Maar de conclussie wat ik eruit trek is dat het toch wel het beste is als je hem altijd volledig laadt. Dan zou de stanbytijd goed blijven ofzo.

Ik ontlaad hem ook zo veel mogelelijk helemaal. Het kan toch geen kwaad?!?

Verwijderd

Ik heb mijn Nokia 6210 al ruim één jaar, doe hem elke avond in de lader en elke ochtend er weer uit. Heb hem nog nooit leeg gezien (hoe klinkt het "bijna leeg" toontje van dit toestel? :) ), maar loopt niet sneller leeg dan een jaar tevoren.

Conclusie: uit mijn ervaring is voortijdig opladen en doorladen na een jaar niet merkbaar schadelijk voor een Nokia 6210 telefoon met Li-Ion batterij.

Beetje off-topic:
Nokia 3210, 3310 en 6210 (auto-)laders zijn onderling verwisselbaar in tegenspraak tot de gebruiksaanwijzing... (doe het al een jaar met verschillende telefoons van deze types en nog nooit problemen ondervonden)
Handig, want -> Nokia 6210 oplader is lekker licht!

• nota
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08-2025
hmmm...afgelopen zomer heb ik mijn Nokia 5210 ook op moeten laden met een non-nokia lader (eigenlijk gewoon een adapter met een verloopstekker voor de VS). Mijn officiele lader werkte namelijk niet op het 110 Volt netwerk van de VS. De adapter kon alleen op 3 en 4.5 Volt. Nokia gebruikt 3.7 als ik het me goed kan herinneren. 3 Volt deed niks. Maar 4.5 Volt (0.8 overvoltage) werkte gelukkig uitstekend! Nergens problemen mee gehad (buiten het feit dan dat mijn phone daar niet werkte.... maar als alarmklok is ie ook erg handig).

If you think sex is a pain in the ass, try different position

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

haas schreef op 12 september 2002 @ 12:11:
Een Li-Ion batterij heeft een ingebouwde chip die het laadproces regelt. Die chip beschermt de batterij tegen overladen en tegen volledige ontlading, omdat dat slecht is voor zo'n batterij. Ik heb ooit gelezen dat het slecht is als je een Li-Ion batterij tegelijk oplaadt en belast door met het toestel te bellen. Weet iemand daar iets van?
Li-ion kan alles hebben. Ook het opladen tijdens het bellen. Zie bijvoorbeeld bij carkits: toestel wordt geladen, ook tijdens het bellen.

Levert geen schade op hoor. :)

Volvotips.com

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tanu schreef op 12 september 2002 @ 10:39:

Li-polymeer schijnt helemaal geen geheugeneffect te hebben, maar daar geloof ik toch niet zo in. Ik heb een tel. met zo'n accu, alleen heb ik een bluetooth-carkit, dus daar laadt m'n gsm niet bij, dus heb ik hiermee ook in de toekomst geen praktijkervaringen..
Li-ion is hetzelfde als Li-polymeer, behalve dan dat die laatste een polymeer is, waardoor de batterij geen blok vorm moet hebben, maar elke vorm kan hebben.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Bart-Willem schreef op 17 september 2002 @ 11:10:
Li-ion kan alles hebben. Ook het opladen tijdens het bellen. Zie bijvoorbeeld bij carkits: toestel wordt geladen, ook tijdens het bellen.

Levert geen schade op hoor. :)
Gelukkig maar. Ik was ook niet bezorgd wat betreft de batterij van mijn telefoon, maar meer vanwege mijn laptop, die vooral met netvoeding wordt gebruikt. Daarvan is de 'bedrijfstijd' volgens het Powersaver menu in nog geen half jaar teruggelopen van 180 naar 110 minuten.

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:49

DizzyWeb

Ondertiteld

Dan wil ik er nog 1tje bij gooien...

Fabel of geen fabel:
Het geheugen effect van een NiMH accu is enigzins te verhelpen door de lege accu een tijdje in de vriezer te leggen.

Ik heb dit onlangs met 2 penlite accu's gedaan, en naar mijn idee heeft het wel wat geholpen... Oh, en als het echt werkt, en iemand kan het goed verklaren, graag ;)

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-07 14:09

Padvinder

doet z'n best

DizzyWeb schreef op 17 september 2002 @ 13:01:
Dan wil ik er nog 1tje bij gooien...

Fabel of geen fabel:
Het geheugen effect van een NiMH accu is enigzins te verhelpen door de lege accu een tijdje in de vriezer te leggen.

Ik heb dit onlangs met 2 penlite accu's gedaan, en naar mijn idee heeft het wel wat geholpen... Oh, en als het echt werkt, en iemand kan het goed verklaren, graag ;)
Als dat zo is wil ik dat wel ff testen... Ik heb gisteren een nieuwe accu besteld voor m'n Motorola T191, nu wel een Lithium-Ion accu. Maar toen ik vroeg hoeveel mAH dat ding was zij de verkoopster dat ie dat niet had |:(

Mijn oude accu (nou, oud, een week of wat) staat nu nog maar twee dagen standby. Terwijl er geadverteerd werd met 120 uur.

BTW: als je telefoon aangeeft dat ie vol is, dan is ie toch ook echt vol? Of kan je 'em dan nog een paar uur in "druppelmode" laten zitten? Dat ie dan nog een beetje doorlaadt?

Nou ja, ik begrijp er geen zak van... ze moeten gewoon een telefoon uitvinden die je oplaadt als je beweegt, soort Seiko Kinetic systeem... :+
Pagina: 1