[This space is for rent]
offtopic:
dat plaatje heb je van iemand anders gejat heh!
Maar zit dat ding niet gewoon in elkaar dmv 2 draadjes?gewoon eraf knippen en met kroonsteentjes/solderen een stukje ertussen maken? Lijkt me niet veel kwaad kunnen..
Kan ook niet veel kwaadfrim schreef op 12 september 2002 @ 09:02:
offtopic:
Maar zit dat ding niet gewoon in elkaar dmv 2 draadjes?gewoon eraf knippen en met kroonsteentjes/solderen een stukje ertussen maken? Lijkt me niet veel kwaad kunnen..
Dat moet gewoon werken hoor en een andere potmeter is ook geen punt....
"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."
Dat ding eraf knippen, meten (eventueel door de lokale electroboer laten doen) en een nieuwe potmeter met as en knop kopen (ongeveer zelfde waarde, bij enermax 22k). Draadje verlengen en op de nieuwe potmeter monteren.
[lite-mod mode]
Ik heb een tag in je titel geplaats. Hou je a.u.b. aan de richtlijnen in Lees dit eerst voordat je een topic opent!
[/lite-mod mode]
[lite-mod mode]
Ik heb een tag in je titel geplaats. Hou je a.u.b. aan de richtlijnen in Lees dit eerst voordat je een topic opent!
[/lite-mod mode]
hoe metenAcouSE schreef op 12 september 2002 @ 11:27:
Zou kunnen, meten=weten.
[This space is for rent]
Een potmeter als dit bedoel je, AcouSE? 

Ik ben toevallig ook bezig met speedcontrol. Alleen komen er bij mij 5 van deze potmetertjes in een frontje terecht, zal dat even stil worden!
BTW die dingen kan je heel makkelijk inbouwen. Het uiteinde heeft een klein beetje schroefdraad en een moertje: even in een zelf gemaakt gat steken, vastdraaien en klaar!

Die draai-staaf kan je trouwens op elke gewenste maat afzagen, wel zo makkelijk. Moet alleen nog een paar mooie knoppen voor vinden...
Trouwens, deze hoef je niet te plaatsen waar nu je potmeterje zit, maar gewoon tussen de voeding van je fan. Dat doe ik wel tenminste, werkt perfect.
Enne, deze heeft een weerstand van 25 Ohm. Ik vond alleen dat mijn fan net niet zacht genoeg ging draaiden, dus je kan beter 1 van 50 Ohm nemen.
Ik ben toevallig ook bezig met speedcontrol. Alleen komen er bij mij 5 van deze potmetertjes in een frontje terecht, zal dat even stil worden!
BTW die dingen kan je heel makkelijk inbouwen. Het uiteinde heeft een klein beetje schroefdraad en een moertje: even in een zelf gemaakt gat steken, vastdraaien en klaar!
Die draai-staaf kan je trouwens op elke gewenste maat afzagen, wel zo makkelijk. Moet alleen nog een paar mooie knoppen voor vinden...
Trouwens, deze hoef je niet te plaatsen waar nu je potmeterje zit, maar gewoon tussen de voeding van je fan. Dat doe ik wel tenminste, werkt perfect.
Enne, deze heeft een weerstand van 25 Ohm. Ik vond alleen dat mijn fan net niet zacht genoeg ging draaiden, dus je kan beter 1 van 50 Ohm nemen.
Use the Search Luke...
moet je die draaien of ......hoe werkt dat ding
[This space is for rent]
Kunnen 300° draaien voor een weerstand van 0 to 50Ohm 
Je knipt je + draadje door en verbind de draad vanaf de voeding aan 1 van de buitenste contacten, en de andere draad (die naar je fan) op de middelste. Maar het kan ook andersom geloof ik
1 contact blijft ongebruikt.
Heb het zelf gister getest, werkt hartstikke goed. Moet alleen nog extra 'stekkertjes/stopcontactjes' halen, ik wil niet mijn fans van hun strd aansluitingen beroven. Kan heel makkelijk met wat extra snoer en krimp-kousjes.
Ik hoop volgende week die potmetertjes binnen te hebben, dan kan ik ze eindelijk inbouwen
. Als het geheel klaar is zal mijn bevindingen posten, zoals altijd. Oh man wat gaat het hier stil worden...
Je knipt je + draadje door en verbind de draad vanaf de voeding aan 1 van de buitenste contacten, en de andere draad (die naar je fan) op de middelste. Maar het kan ook andersom geloof ik
Heb het zelf gister getest, werkt hartstikke goed. Moet alleen nog extra 'stekkertjes/stopcontactjes' halen, ik wil niet mijn fans van hun strd aansluitingen beroven. Kan heel makkelijk met wat extra snoer en krimp-kousjes.
Ik hoop volgende week die potmetertjes binnen te hebben, dan kan ik ze eindelijk inbouwen
[ Voor 0% gewijzigd door Silentpuma op 12-09-2002 11:56 . Reden: typo ]
Use the Search Luke...
Ja, zo'n potmeter of iets dat er op lijkt. Alleen dan met een waarde die (ongeveer) gelijk is aan het origineel. (die je hebt losgeknipt). Je fan heeft een ingebouwde speedregeling, dus koop geen 50 Ohm / 5 Watt, want da's alleen voor fans die geen ingebouwde snelheidsregelaar hebben.
En meten doen we natuurlijk met een multimeter, maar dat kan je lokale electroboer ook voor je doen.
En meten doen we natuurlijk met een multimeter, maar dat kan je lokale electroboer ook voor je doen.
dus een gewone potmeter kopen maar geen 50 Ohm / 5 Watt....zijn er dan andere soorten
[This space is for rent]
je hebt aan het kleinste vermogen meer dan genoeg, hoeft alleen maar iets te regelen...
Staan er ook nog cijfers op dat potmetertje van jou? of helemaal nix?
Staan er ook nog cijfers op dat potmetertje van jou? of helemaal nix?
Een potmeter is een regelbare weerstand. Zo'n weerstand in het algemeen heeft een waarde, uitgedrukt in Ohm. Hoe hoger deze waarde, des te meer weerstand de stroom die er doorheen loopt ondervindt. De energie die vrijkomt bij deze 'afremming' is in principe warmte en wordt uitgedrukt in Watts.
Wil je de stroom (en ook de spanning) over een fan verminderen, dan kun je dus een weerstand gebruiken die de stroom wat begrenst. Maar omdat een fan vrij grote stromen trekt, heb je een fan nodig die niet direct verbrand, eentje die 5 Watt aan kan bijvoorbeeld.
In jou geval zit er electronica in je fan die deze stroom beperkt. De potmeter die je op je foto laat zien is een regelpotmetertje die niet in de echte stroomkring van de fan is opgenomen. Hij hoeft dus geen warmte weg te stoken en kan dus, precies zoals 3lmowww zegt, van het kleinste vermogen zijn. De waarde (tot hoeveel 'ie kan begrenzen) zul je moeten meten, maar ervaring uit eerdere topics leert dat deze zo rond 10 - 20kOhm (kilo-Ohm) ligt.
Begrijp je het nu?
thanx 
weer een ding geleerd vandaag
3lmowww: er staat op 125 graden celcius en 20 k(zal wel Ohm zijn)
maar kga morgen naar electroboer ff inkopen
[This space is for rent]
Verwijderd
Die 20 k is 20 killoohm oftewel 20.000 ohmPoweRoy schreef op 12 september 2002 @ 14:31:
thanx
Dat wordt dan hoogstwaarschijnlijk een 22kOhm, 20k komt niet voor in de E12-serie.
Zo'n gevalletje voor paneelmontage kost ergens rond de €1,50.
Zo'n gevalletje voor paneelmontage kost ergens rond de €1,50.
oei, zijn er geen breede knoppen
miss van oude stereo afslopen 
maarja

duz draden aansluiten zo volgens plaatje
maarja
duz draden aansluiten zo volgens plaatje
code:
1
2
3
4
| - - - | \ | min draad van de draden zie plaatje 1e post plus draad van de draden zie plaatje 1e post |
[This space is for rent]
Yep, alleen het is dus de bedoeling dat je een knop op die as drukt. Vraag je elektroboer maar wat 'ie heeft. Je kan ook een knop van een auwe radio afhalen, maar die zijn meestal niet zo mooi.
Aansluitingen i.d.d. zo ja.
Aansluitingen i.d.d. zo ja.
Maar wat jij zei over mijn potmetertje, dat teveel is, dat valt wel mee hoor. Die je op mijn foto ziet is er 1 van 25 Ohm (R=25). Toen ik 1 van mijn fans (0,12a) erop zette ging ie wel wat langzamer draaien, maar op zijn max. weerstand draaide die fan nog vrij hard dus nog wat herrie. Vandaar dan een versie van 50 Ohm een betere keuze is. Alleen zal hij nooit op zijn maximale weerstand staan omdat de fan dan misschien zelfs stopt met draaien -> doorbrander!
Dus vandaar, ik bazeer dit alleen op wat ik pas heb mee gemaakt...
Trouwens, AcouSE, ik heb hier al 2 Enermaxen in zitten (met potmeter) alleen deze wil ik ook op de nieuwe potmeter zetten. Kan ik gewoon de strd potmeter op '0 weerstand' zetten en dan de rest met de nieuwe regelen? Denk het wel toch?
Dus vandaar, ik bazeer dit alleen op wat ik pas heb mee gemaakt...
Trouwens, AcouSE, ik heb hier al 2 Enermaxen in zitten (met potmeter) alleen deze wil ik ook op de nieuwe potmeter zetten. Kan ik gewoon de strd potmeter op '0 weerstand' zetten en dan de rest met de nieuwe regelen? Denk het wel toch?
Use the Search Luke...
Een fan trekt vrij grote stromen? Vind jij 0,18a over 12V veel dan??Wil je de stroom (en ook de spanning) over een fan verminderen, dan kun je dus een weerstand gebruiken die de stroom wat begrenst. Maar omdat een fan vrij grote stromen trekt, heb je een fan nodig die niet direct verbrand, eentje die 5 Watt aan kan bijvoorbeeld.
Hoe dan ook, jij zegt dus dat je een fan moet hebben die 'niet direct verbrand' oftewel die vrij veel vermogen heeft. Ik ben van plan mijn potmeter te zetten op voornamelijk 0,12a fans. Zo een potmetertje van 50 Ohm dan teveel zijn? Dus als die maximaal staat (wat bijna nooit zal gebeuren) dat mijn fan dan vrij snel zal door branden? Ik dacht dat als een fan maar blijft draaien dat het dan wel goed zit, toch?...
Use the Search Luke...
Daar bedoelt ie potmeterSilentpuma schreef op 12 september 2002 @ 19:31:
[...]
Hoe dan ook, jij zegt dus dat je een fan moet hebben die 'niet direct verbrand'
een fan brand niet door als ie minder stroom krijgt, het geval bij jouw is dat et vermogen dat de fan niet krijgt, in de potmeter opgestookt wordt, waar ze niet echt voor gemaakt zijn...oftewel die vrij veel vermogen heeft. Ik ben van plan mijn potmeter te zetten op voornamelijk 0,12a fans. Zo een potmetertje van 50 Ohm dan teveel zijn? Dus als die maximaal staat (wat bijna nooit zal gebeuren) dat mijn fan dan vrij snel zal door branden? Ik dacht dat als een fan maar blijft draaien dat het dan wel goed zit, toch?...
W = U * ITrouwens, AcouSE, ik heb hier al 2 Enermaxen in zitten (met potmeter) alleen deze wil ik ook op de nieuwe potmeter zetten. Kan ik gewoon de strd potmeter op '0 weerstand' zetten en dan de rest met de nieuwe regelen? Denk het wel toch?
12 * 0.12 = 1.44
Jouw fan neemt 1,44 Watt per stuk, je potmeter moet dit vermogen weg kunnen stoken, dus een 0.25 pot brand gewoon door, een 5 watt potmeter zal et dichtstbijzijnde vermogen zijn dat jou fan aankan... die dingen zijn vrij duur...
Wat ik in jou geval zou doen is de potmeter die er al opzit vervangen door een exemplaar met een hogere weerstand, als je 20K hebt, bv. 50 K nemen, dan kan je je fan over een groter gebied regelen, en hoef je de (dure en betere) regelschakeling niet te "overbruggen" maar kun je em gebruiken, hier kan je dan gewoon laag vermogen potjes voor nemen...
dus vervang je oude potmeter door een exempl. met hogere waarde, en je hebt een betere fanregeling
Ehh, ja? Ik denk dat je me niet helemaal begrijpt... 
Die potmetertjes die nu op mijn Enermaxen zitten, blijven daar gewoon zitten, daar kom ik niet aan.
Wat ik van plan ben is die potmeter die ik al eerder gepost heb, tussen mijn fan en voeding te zitten. Dit ding heeft een weerstand van 50 Ohm. Ik heb het al getest met een 25 Ohm potmeter maar die is net eff te licht. Die 50 Ohm wil ik er nu tussen zetten, maar jij zegt dat deze gewoon door zal branden?
Die weerstandjes zullen toch wel zo`n klein fannetje aan? Dus mijn plan is niet zo goed?
Je hebt het over een 0.25 pot, dus 'mijn pot' kan maar 0,25 Watt wegstoken?
Okee, dus ff een snel reken sommetje kom ik op: 1,44Watt = 144 Ohm potmeter?
Nou weet ik het niet meer... Een potmeter kan toch wel dat kleine beetje Watt 'wegstoken' of nie... (i know, electrische heisa is niet mijn sterkste kant
)
Wacht, laat ik het anders zeggen: Ik wil fannetjes tot 0.30a kunnen regelen: Hoeveel Ohm moet mijn potmeter hebben? En kan ik daar ook 0.12A fans mee regelen?
Edit:
Op mijn potmetertje staan de volgende tekens: (misschien heb je er wat aan)
'AB 25R 2 00'
25R=25Ohm dat weet ik, maar die 2? Perongeluk '2Watt? Zou beter zijn!
Die potmetertjes die nu op mijn Enermaxen zitten, blijven daar gewoon zitten, daar kom ik niet aan.
Wat ik van plan ben is die potmeter die ik al eerder gepost heb, tussen mijn fan en voeding te zitten. Dit ding heeft een weerstand van 50 Ohm. Ik heb het al getest met een 25 Ohm potmeter maar die is net eff te licht. Die 50 Ohm wil ik er nu tussen zetten, maar jij zegt dat deze gewoon door zal branden?
Je hebt het over een 0.25 pot, dus 'mijn pot' kan maar 0,25 Watt wegstoken?
Okee, dus ff een snel reken sommetje kom ik op: 1,44Watt = 144 Ohm potmeter?
Wacht, laat ik het anders zeggen: Ik wil fannetjes tot 0.30a kunnen regelen: Hoeveel Ohm moet mijn potmeter hebben? En kan ik daar ook 0.12A fans mee regelen?
Edit:
Op mijn potmetertje staan de volgende tekens: (misschien heb je er wat aan)
'AB 25R 2 00'
25R=25Ohm dat weet ik, maar die 2? Perongeluk '2Watt? Zou beter zijn!
Use the Search Luke...
* schopje *
Use the Search Luke...
ga morgen naar de electro shop en potmetertjes 'kopen'
[This space is for rent]
Nou vraag ik me af waarom je kopen tussen haakjes zet.
Ik hoop echt voor je dat je niet van plan bent die dingen te jatten ofzo, want daar heb ik echt een schijthekel aan, jatten is lame. Dan is het meteen gebeurt met alle hulp hier!
Ik hoop echt voor je dat je niet van plan bent die dingen te jatten ofzo, want daar heb ik echt een schijthekel aan, jatten is lame. Dan is het meteen gebeurt met alle hulp hier!
ken iemand bij electro shop en zo kan ik ze krijgen.....kreeg nog voor cadeautje van mijn verjaardag 
duz dat betekent dat het legaal is maar hij ze betaald
duz dat betekent dat het legaal is maar hij ze betaald
[This space is for rent]
Owkee, dan is het geen probleem, dan ben ik gewoon aardig
Pagina: 1