In de Topic over Perfectie had ik het volgende te melden.
Ik heb ruimte voor een aantal zwart wit blokjes; kan ik deze zo ordenen zodat er geen orde in te ontdekken is?
Ik begrijp dat deze vraag zo tegenstrijdig is al wat, maar toch wil ik een wiskundige mening hierover, dan wel een filosofische motivatie.
Het feit dat deze afgebakend moet zijn is dat anders het antwoord vrij simpel is:
schrijf bijvoorbeeld het getal Pi in binaire vorm:11.00100100001111110....
Ik stel dat een '0' (zwart) of een '1' (wit) twee perfecte ordeningen zijn; ofwel 100% te comprimeren (zonder overhead)
Wat is dan een ordening van 0% (of weinig %)?
En dat laatste is dus mijn vraag:Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 04:44:
...
Iets blijft Chaotisch, zolang je het niet snapt, het niet kunt ordenen, er geen model van kunt maken.
Iets wordt Ordelijk, op het moment dat je dit wel kunt doen.
Wat is perfect grijs bijvoorbeeld: van een afstand kan iets perfect grijs zijn, en van dichtbij kan het een wanorde zijn van zwarte en witte punten (desnoods RGB van een TV)
Wat is perfect grijs in zwart/wit termen?
Elk blokje afwisselend Zwart/Wit of een willekeurige reeks Zwart/Wit?
Alles wat geordend kan worden, kan ook gecomprimeerd worden.
zo werkt een WinZip bijvoorbeeld; Is er geen orde te ontdekken: dan ook geen compressie.
Wat is dan perfectie in dit verband?
Als iets compleet 100% te comprimeren valt, of als iets 0% te comprimeren valt?
Bijde zijn onmogelijk:
...
Ik heb ruimte voor een aantal zwart wit blokjes; kan ik deze zo ordenen zodat er geen orde in te ontdekken is?
Ik begrijp dat deze vraag zo tegenstrijdig is al wat, maar toch wil ik een wiskundige mening hierover, dan wel een filosofische motivatie.
Het feit dat deze afgebakend moet zijn is dat anders het antwoord vrij simpel is:
schrijf bijvoorbeeld het getal Pi in binaire vorm:11.00100100001111110....
Ik stel dat een '0' (zwart) of een '1' (wit) twee perfecte ordeningen zijn; ofwel 100% te comprimeren (zonder overhead)
Wat is dan een ordening van 0% (of weinig %)?