Waar ip/dhs/gateway instellen onder Linux?

Pagina: 1
Acties:

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Ik heb de search gebruikt maar daar werd ik niks wijzer van. Alleen dat als ik 2 netwerkkaarten in mijn pc gebruik (zoals ik) deze worden genoemt eth0 en eth1. Als eerste vraag ik me dus af waar ik deze gegevens kan vinden?

En dan nu de vraag iot het topictitel. Waar kan ik deze instellingen doen? Ik wil 1 van de netwerkkaarten gebruiken voor internet (chello) en die moet dus een auto IP vinden, en de andere wil ik gebruiken voor het thuis netwerk. Alleen ik kan nergens iets instellen want bij alle opties die ik aanklik waar ik van denk dat dat iets is vraagt hij om een modem en moet ik een telefoon nummer + modem gegevens invoeren :?.

Ik gebruik Red hat Linux 7.0 en werk onder KDE (schijnt dat de instellingen van netwerk die ik maak onder KDE ook onder Gnome werkt die ik er ook op geinstalleerd heb.)

Help?

Signature

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:00
Dit is zeker wel te vinden op internet en ws. ook wel op de website van je distro.

Welke gebruik je?

In het algemeen: 'dhcpcd eth0' geeft je eerste netwerkkaart een IP via dhcpd. 'ifconfig eth1 192.168.1.1 netmask 255.255.0.0' geeft je 2e netwerkkaart een vast (intern) IP. Je moet dit alleen in de juiste config-files plaatsen, en misschien heeft je distro er ook wel een grafische tool voor, daarom vraag ik dus welke je gebruikt.

P.S. Ik zag vandaag nog een topic van je en je zit een beetje op het randje van 'te erge n00b-vragen stellen'. Zoek zelf ook eerst eens op internet e.d. voor je het hier vraagt! Duizenden mensen die het zelf hebben uitgevonden gingen je voor...dus, ben je een beetje slim en in staat zelf probleempjes op te lossen, of wat!?

Verwijderd

Op http://www.redhat.com/support/resources/howto/rhl7.html is meer info over je RH 7.0 te vinden. Lees die eens rustig door. Wellicht vind je zo ook een antwoord op je vraag. Info over interfaces is op te vragen met ifconfig.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:00
Waar ik aan wil toevoegen: newbie zijn is niet erg maar dan moet je wel de moeite/tijd/energie er in willen steken om ook daadwerkelijk zelf te leren/uit te vinden hoe alles werkt. Het kost in het begin wellicht wat meer moeite dan Windows XP maar je krijgt er dan ook een hoop voor terug :)

Linux = veel lezen (zie ook de NOS FAQ).

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:44
doel = commando / bestand :

IP adres wijzigen = ifconfig
hostnaam invullen = /etc/hostname
naam - ip koppelingen = /etc/hosts
DNS, domein en zoekvolgorde = /etc/resolve.conf
routes wijzigen = route
dhcp = dhcpd (of was het dhcpcd?)

Liege, liege, liegebeest!

Verwijderd

dhcpd is de dhcp server, dhcpcd is de client. Hij moet voor zijn aansluiting de client hebben, dhcpcd dus, en evt. voor een intern dhcp netwerk de server, dus dhcpd.
kijk voor de gein ook eens op www.tldp.org en dan in het bijzonder naar Networking overview om mee te beginnen. Verder is er gewoonweg VEEL documentatie te vinden over netwerken onder linux.

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 19:51
als aanvulling op cailin_coilleach's post:
als je een gateway moet instellen doe je dat met
code:
1
route add default gw 192.168.0.1

192.168.0.1 is dan natuurlijk het ip van je gateway :)

Rookworst zonder R is ook worst.

Pagina: 1