[XP] Vastloper en mappen verdwenen.

Pagina: 1
Acties:

• -Pi-air-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:14
Ik had vanmiddag een vastloper. Dus harde reset, deed niks meer. Toen kwam ik XP dus niet meer in met foutmelding: hal.dll corrupt blabla. Ben toen in windows 98 opgestart (staat op andere fysieke schijf in zelfde computer) begon die eerst met een scandisk en vond een paar fouten in wat gedownloade bestanden maar niet in windows mappen. Zover nog ok.. kan ik mee leven.. Daarna ben ik dus naar de windows map van xp gegaan om hal.dll te zoeken. Die stond dus niet meer in de map system32 , sterker nog die hele map was pleite. Ook system map was verdwenen en volgens mij nog wel wat meer mappen. Dat alles dus door 1 vastloper.. :( .
Ik heb ook het vermoeden dat die XP sp1 daarachter zit.. was m'n eerste echte vastloper sinds ik xpsp1 heb geinstalleerd, en als ik zo eens kijk hier op GOT hebben veel mensen last van problemen met xp sp1.

Maar nu is mijn vraag, hoe kunnen die mappen en files ineens weg zijn? Zou het aan de harde schijf liggen? Aan xpsp1? Een virus? Kan ik het nog goed krijgen?

(Begin zelfs te denken dat microsoft en dus xpsp1 erachter zit.. wie weet wat ze erin gestopt hebben.. een check via internet of je een legale versie hebt zoniet een bestand actief of files corrupt maken wat windows instabiel maakt?) Maar dat is maar een gedachte.. zou wel erg ver gaan als dat zo is..

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

-Pi-air- schreef op 12 september 2002 @ 01:34:
een check via internet of je een legale versie hebt zoniet een bestand actief of files corrupt maken wat windows instabiel maakt
Dream on.

• Robin
  • Niet online
hal.dll wordt geleverd met DirectX en zorgt voor Hardware Acceleration van je videokaart.

Wat mij ook niet slim lijkt, is dat je vanuit Windows 98 een scandisk gaat uitvoeren op een XP schijf. XP verschilt gigantisch van Win98 om die twee maar elkaars fouten op te lossen. XP is gebaseerd op NT, terwijl 98 gebaseerd is op Win95. Hert slimste wat je kon doen is in safemode van XP opstarten om vanuit daar een scandisk uit te voeren.

Ik vind het dus niet gek dat jij je schijf hebt "verneukt". Want als je een beetje had nagedacht, dan wist je dat je geen scandisk op een ander OS mag uitvoeren.

• -Pi-air-
ok.. ten eerste heb ik die scandisk al snel afgebroken na 2 a 3 files die niet belangrijk waren, ten tweede start die scandisk automatisch als ik windows 98 opstart..heb em niet zelf opgestart.

Over die safe mode...dat had ik inderdaad beter kunnen doen.. niet aan aan gedacht eigelijk.. Kan safe mode wel starten zonder de files die in in system en system32 staan?? en in safe mode scandisk runnen? Daar komt die system32 en system map niet van terug lijkt me.. als ik die map onder 98 al niet kan zien (heb show hidden files aan staan in wincmd). Ik blijf het vaag vinden.
Kan safe mode nu niet meer proberen heb de boot.ini zitten veranderen en sys A: C: gedaan met bootflop. :(

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-08 07:43

MRic3

Of praat ik weer poep?

HAL = niet Hardware Acceleration van je videokaart ...
HAL is de Hardware Abstraction Layer... het heeft met de Windows NT kernel te maken. Hier staat alle hardware die je hebt in..

Om met win98 in XP te gaan frotten lijkt mij geen strak plan... Ik denk dat je ook niet meer met F8 (safe mode) in XP kan komen??? Wat je het beste kan doen is de CD van XP erin. Booten van CD en dan de optie repair kiezen. Een scandisk en Defrag is ook niet verkeerd... kijken wat XP er van bakt.

De SP1 van XP heeft idd een controle of je een veel gebruikte key hebt (dus illigale versie) maar ik weet niet wat ie doet als dat zo is. Ik d8 dat ie dan SP1 gewoon niet instaleerde...

XP verdient het om gekocht te worden...

[ Voor 0% gewijzigd door MRic3 op 12-09-2002 02:14 . Reden: typo en teovoeging ]

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• -Pi-air-
Heb geen bootable cd... :( Zou ik wel kunnen maken anders.. Maar ik installeer morgen XP wel opnieuw. Heb gelukkig alle belangrijke bestanden en setup programma's nog :) . Kan gelijk 98 weg. Maar blijf het raar vinden.. zomaar hele mappen compleet verdwenen door 1 lullige vastloper. Niet te hopen dat dat een bug in Xp sp1 is :( .

Inderdaad XP verdient het om gekocht te worden (zolang er geen mappen verdwijnen) Maar ik vind de prijs die ik ervoor moet betalen veel te hoog...

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-08 07:43

MRic3

Of praat ik weer poep?

Opnieuw instaleren vind ik meestal geen oplossing. Dat is opnieuw beginnen. Je moet het probleem vinden en oplossen da's toch veel leuker.

Maar ja.... ieder zun eigen ding... ik ken gasten die 20x (!!!!) een OS instaleren in een week omdat er iets niet lukt... gewoon lekker laten aan kloten...

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 21:41
Is het niet zo dat je in Windows 98 toevalli aan hebt staan dat 'ie hidden mappen niet laat zien?

(tja, zou kunnen?)

• -Pi-air-
Nee hide map stond uit.
Was gewoon echt niks meer aan te doen.. Ik formatteer niet zomaar...
Heb vandaag belangrijke bestanden op een oude schijf gezet. Die schijf waar xp opstond geformateerd en powerdiagnostic van Maxtor gedaan. Dat was allemaal goed. Daarna scandisk gedaan en daar kwam 1 bad cluster uit tevoorschijn (was aan het begin van het scannen). Ik denk dat ik gewoon de pech heb gehad dat in dat cluster net een van de belangrijkste files van windows stonden..

Maar wat zou ik nu het beste kunnen doen? De schijf is nu leeg.
Kan ik bij een bad cluster aanspraak maken op de garantie? (schijf is 6.5 maand oud) Of valt zoiets niet onder de garantie? Het is trouwens een maxtor d740 nog wat.. met 40gb@7200 tpm.

Verwijderd

-Pi-air- schreef op 12 september 2002 @ 20:19:
Daarna scandisk gedaan en daar kwam 1 bad cluster uit tevoorschijn
Kan ik bij een bad cluster aanspraak maken op de garantie? (schijf is 6.5 maand oud) Of valt zoiets niet onder de garantie? Het is trouwens een maxtor d740 nog wat.. met 40gb@7200 tpm.
Een schijf is opgebouwd uit sectoren, een cluster is een aantal sectoren, een bestand bestaat altijd uit een heel aantal clusters.
De grootte van een cluster varieert van 512 bytes tot 64K afhankelijk van windows versie en gekozen bestandssysteem
Je hebt dus niet een bad cluster maar een bad sector, daarmee is je cluster ook verrot.
Nu mag je zelf uitrekenen hoeveel sectors je hebt, én als er 1 stuk van is hoeveel procent dat is, gebruik een rekenmachine die met veel decimalen kan werken.

Hierna zal duidelijk zijn dat dit niet onder garantie valt!
Pagina: 1