Toon posts:

[php] webwinkel - hoe opslaan data?

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een opdracht om een webwinkel te maken en ik zat na te denken over op welke manier de data wordt opgeslagen. Als er een user op de site komt, wordt voor deze een "winkelmandje" aangemaakt. Op welke manier kan ik de producten die worden toegevoegd aan die mand opslaan? Door middel van een session, of gewoon een order tabel met een 1 op n relatie met de tabel orderregels?

Alvast bedankt voor feedback,

Marc

Verwijderd

hmm, een session heb je sowieso nodig, anders weet je niet welke regel van je database bij welke user hoort. Aangezien een user toch meestal een bestelling in 1 keer afhandelt zou ik het winkelwagentje in de sessie laten en pas als ie gaat betalen de order opslaan in een database.

• Rotjeknor
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-02 15:29
MySQL/ PHP Database applicaties
ISBN 9789039518144

(-:

Hierin kan je een volledig uitgewerkt voorbeeld lezen van een webwinkel.

Ook Knor is aangestoken met het ligfietsvirus!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:52
Ik vind deze vraag een beetje onprettig ruiken.

Als jij de opdracht krijgt om een webwinkel te maken, lijkt het me redelijk dat jij dat ook zelf gaat doen. Het geeft geen pas om een beroep te doen op de expertise en tijd van de mensen op dit forum en er zelf beter van te worden.

Daarbij is er zoveel mis aan je bericht dat het me overduidelijk is dat je de FAQ/QuickStart niet hebt gelezen.

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:54
http://www.phpfreakz.nl staat een duidelijke :? tuturiol. Suc6

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Soultaker schreef op 11 september 2002 @ 23:53:
Als jij de opdracht krijgt om een webwinkel te maken, lijkt het me redelijk dat jij dat ook zelf gaat doen. Het geeft geen pas om een beroep te doen op de expertise en tijd van de mensen op dit forum en er zelf beter van te worden.

Sterker nog, als je zo'n opdracht aanneemt zou je al enige expertise met dat soort applicaties moeten hebben, waardoor de vraag niet meer wordt "wat kan ik gebruiken?" maar meer "deze opties zie ik, ik denk dat deze het beste is. Zijn jullie dat met me eens en zo nee waarom niet?" of iets dergelijks.

Ga dus eerst maar eens wat afwegingen doen wat er allemaal mogelijk MOET zijn en waar je dat mee kan bewerkstelligen, dan is de keuze vast al een stuk makkelijker.

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik heb de vraag dus een beetje verkeerd gebracht... Ik HEB eerst gezocht hier, maar ik kon weinig vinden over hoe de data in zo'n webwinkel wordt opgeslagen. Ik zat dus zelf te denken aan de data tijdelijk op te slaan in Mysql, maar dan zit je weer met het probleem dat wanneer de user de bestelling niet bevestigd, de data gewoon in de database blijft staan. Daarom zou ik dus gewoon wat input willen hebben van andere mensen.

Verwijderd

De manier waarop je de data van je klant opslaat ligt voor een groot deel aan het type shop wat je maakt en de daarbij komende details zoals hoe lang blijft de klant, hoeveel producten bestelt hij en wat voor opties zitten vast aan de producten, komt hij snel weer eens winkelen etc etc......

Zoek eerst dat eens uit en stel dan een vraag met een voorstel hoe jij denkt dat het goed is.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 19:18

killercow

eth0

je kunt die opgeslagen data toch laten verweideren door de volgende klant, zeg maar:

klant a komt op de site.
klant a pleurt 3 dingen in de winkel op 12-9-02
klant a gaat weer
klant b komt op de site -> t script check de cart \tabel en gooit alles er uit dat ouder is dan 14-09-02 - 1 dag
oid.

openkat.nl al gezien?

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 23:12

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

killercow schreef op 12 september 2002 @ 11:13:
je kunt die opgeslagen data toch laten verweideren door de volgende klant, zeg maar:

klant a komt op de site.
klant a pleurt 3 dingen in de winkel op 12-9-02
klant a gaat weer
klant b komt op de site -> t script check de cart \tabel en gooit alles er uit dat ouder is dan 14-09-02 - 1 dag
oid.
Das leuk, tot je 10 klanten tegelijk hebt.. die pleuren elkaars winkelmandjes dan dus leeg :P

Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 11:10

Basszje

Reisvaap!]

nigelator schreef op 12 september 2002 @ 11:19:
[...]

Das leuk, tot je 10 klanten tegelijk hebt.. die pleuren elkaars winkelmandjes dan dus leeg :P
[Loos] Dat doe ik in de c1000 ook altijd hoor :P [/loos]

Sessions kunnen trouwens ook rot zijn ivm met time-out etc en dat dan alles op zijn gat ligt ineens. Als je daar toch iets tegen zou kunnen doen :{ .

maar ja daar ontkom je niet aan. En idd alles tijdelijk opslaan in database, blijf je toch zitten met het uit elkaar houden van klanten (sessions dus ) en dan maakt het opslaan in mysql gelijk weer erg omslachtig .

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Verwijderd

http://www.phpfreakz.nl/artikelen.php?aid=11&page=4

Hier staat een voorbeeld laat alles opslaan in een cookie, of je moet echt niet met cookies willen werken maar dat is volgens mij de makkelijkste manier. Om dingen tijdelijk te doen met verschillende users.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:11
Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 12:03:
http://www.phpfreakz.nl/artikelen.php?aid=11&page=4

Hier staat een voorbeeld laat alles opslaan in een cookie, of je moet echt niet met cookies willen werken maar dat is volgens mij de makkelijkste manier. Om dingen tijdelijk te doen met verschillende users.
Ik weet niet wat er in deze tutorial behandelt wordt (site laat maar bepaald aantal bezoekers toe wegens overbelasting), maar cookies alleen zou ik ook niet gebruiken. Sessions samen met cookies lijkt mij nog de beste oplossing. Probleem is alleen dat je dus mensen die geen cookies accepteren buiten sluit (en je moet ook aangeven dat je cookies gebruikt).

• killercow
  • Laatst online: 07-08 19:18

killercow

eth0

nigelator schreef op 12 september 2002 @ 11:19:
[...]

VERY not true

je gooit toch alleen de mandjes leeg die langer dan een xx dagen/tijd voor het laatst geupdate zijn, duuuuhh :P

openkat.nl al gezien?

• Minos111
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-03-2012
Je kunt ook op IP-nummer gaan werken. Dan hoef je geen cookies te gebruiken...

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Minos111 schreef op 12 september 2002 @ 12:28:
Je kunt ook op IP-nummer gaan werken. Dan hoef je geen cookies te gebruiken...

Vooral leuk met NAT en proxies..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1