P200 mobo beetje dood?

Pagina: 1
Acties:

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 00:31
Ik heb een Acer PC hier met een mobo met een Ali M1533 chipset. Processor is een Pentium 200 MMX.

Nou weigerde deze PC 3 dagen geleden ineens op te starten. Hier zijn de symptomen:
- Fan van de voeding draait wel
- CPU fan draait ook
- LED's van het keyboard flashen eenmalig als ik hem opstart
- Daarna gebeurt er niks, monitor blijft in de standby stand, floppy wordt niet aangesproken, kortom, het BIOS wordt niet uitgevoerd
- CPU blijft koud als ik hem aanzet (heb de koeler ff verwijderd)

De volgende dingen heb ik al geprobeerd:
- BIOS resetten
- Batterij vervangen
- CPU vervangen (die 200 MMX doet het wel op een ander mobo)
- Alles vervangen, zoals keyboard, monitor, geheugen, NIC, geluidskaart, enz.
- Mobo stofvrij gemaakt
- Voedingskabels losgemaakt
- Jumper settings gecontroleerd (voltage, divider, BIOS opstartmodussen, enz)

Iemand nog een ideetje?
;(

• oheng
Nog wat vergeten: De PC had al een paar maanden problemen met vastlopers. Het ging om I/O problemen, maar dat kan ook komen doordat er een brakke HD in de PC zat (tis de oude HD van een heethoofdige manager op me werk, volgens hem was zijn PC eens "plotseling" omgevallen ;) )
Die HD was nogal druk doende met het genereren van de welbekende "bad sectors"...

Verwijderd

Het enige wat je nog niet hebt getest is je geheugen dus probeer dat even :)

• oheng
Helaas, ook dat heb ik getest, in verschillende banken andere reepjes, compleet andere reepjes, helemaal geen geheugen erin, enz...

edit:

Heb voor de zekerheid nog ff wat 32MB PC66 dimm's geprobeerd ipv de 128MB waarmee ik getest heb, maar helaas.... :/

Verwijderd

Je kunt er zeker niet een andere bios in duwen he? Het mobo krijgt wel stroom iig omdat je cpu fan gaat draaien of is dat alleen bij ATX en word ie bij AT direct via de voeding van stroom voorzien zeg maar?

• oheng
Nou, er zit dus inderdaad wel zo'n ehhh... hoe heet dat nou.... zo'n langwerpig BIOS met van die lange pootjes, ik ben ff de naam kwijt. In ieder geval die kan ik er denk ik wel uit trekken, ben er niet echt happig op, maar dit is ook niks... ff kijken of ik nog een reserve BIOS heb liggen en dan maar vervangen die handel....

En over die stroom: ik zie nu ook dat de a: drive bij het uitzetten héél eventjes oplicht. Maar goed, ik weet niet hoe het zit met AT en ATX. Eerst maar eens dat BIOS vervangen....

Verwijderd

Wel zorgen dat je er 1tje in doet met dezelfde flash he :)

Edit:

En het stroomdraadje van je voeding naar je mobo (zal die zwart rode zijn bij AT) zit die wel goed om en goed vast?

• oheng
Dezelfde flash? Je bedoelt dat hij de chipset moet ondersteunen?

En over de power switch: inderdaad die is zwart wit. En die geeft ook soms problemen, dat belangrijke detail heb ik over het hoofd gezien. Ik kan soms de PC niet meer uitzetten, en op dit moment werkt die in het geheel niet meer....

Misschien dat dit het probleem is, ik zal hem ff nakijken, misschien is het switch mechanisme (de knop zelf) ook wel kapot, hoewel ik de PC er nog wel mee kan aan zetten (zodat de fans gaan draaien e.d.).

[/edit]
Ik zie dat je het over de voedingskabel van de voeding naar mobo hebt, en niet het powerswitchkabeltje. De aansluiting van de voeding zitten wel goed, anders had de CPU fan en keyboard ook geen stroom.

Verwijderd

Ja precies dan is die knop niet kapot.

Ja gewoon de flash voor je moederbord en niet die van een ander mobo.

• oheng
Ik zie nu nog wat: de power led brandt niet meer. Dus ik kan nu concluderen dat sommige dingen nog wel stroom krijgen (de fans, keyboard, A: drive) en sommige krijgen geen stroom meer (power led, hdd led, de CPU)
Nou hebben de Pentium moederborden 2 losse stekkers die je moet aansluiten op het moederbord, zou het zo kunnen zijn dat een van beide stekkers geen stroom meer geeft? naja, ff doormeten, en dan kijken of het mobo het wel doet in een andere kast. :/
Laat ik wel weten of dat wel geholpen heeft.

Verwijderd

Ja daar zou het dan aan moeten liggen, ik ben benieuwd :)

• oheng
Okee, ik heb de voeding van een andere PC getest, en met exact dezelfde resultaten, dus aan de voeding zal het niet liggen. Overigens zit er geen verschil tussen de 2 voedingsstekkers, er zitten gewoon andere dingen op aangesloten. (beide stekkers hebben apparaten die het nog wél doen....

Verwijderd

Jammer, dan zou ik je bios nog even proberen en anders is ie echt wel d00d :|
Pagina: 1