Toon posts:

Corrupte files, schuld van XP??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ik XP prof. geinstalleerd heb (nu ongeveer een half jaar) heb ik 2 keer een melding gehad van corrupte files op mijn harddisk (zie sig)
De eerste keer was in mijn user profile, dus een nieuwe instal :(
Tweede keer was in Network files, kon nog gerepareerd worden.

Nu is mijn vraag, worden corrupte files gecreeerd door het besturings systeem of door een eventueel defect of probleem met de harde Schijf??

Voordat ik XP had (98, ME) had ik nooit corrupte files.

alvast bedankt

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Zoiets kan natuurlijk aan redelijk wat dingen liggen. Niet gecertificeerde drivers bijvoorbeeld. Ik heb hier persoonlijk nog geen enkel probleem gehad met XP, nooit een enkele vastloper, dus mij zul je daar niet over horen klagen. Ik weet nier of je uberhaupt veel beta's installeerd (WMP 9 ofzo), want dat zou ook problemen kunnen geven ;).

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:09

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik denk eerder dat het aan je overgeclockte CPU ligt. Het is in het algemeen zo dat een systeem in NT/2K/XP zwaarder belast wordt dan met de 9X kernel, en je minder ver kunt overclocken. Probeer eens gewoon op 1200MHz te draaien. Maar het kan ook zijn dat je geheugen te hoog geclockt is, op CAS2 draait terwijl het CAS3 geheugen is, etc.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• remotehost
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Yep, ik denk ook dat het aan het overclocken kan liggen. Ik heb het zelf ook gehad, in mijn geval kwam het door een te hoge FSB instelling. Op 153Mhz en hoger kreeg ik last van random data corruptie, 1 Mhz lager en ik heb nergens last meer van.

(Ik kon dat bij mezelf heel zuiver testen door een image file van mijn C-partitie (750MB aan data ofzo) te kopieren naar een andere drive en die kopie daarna door DriveImage te laten verifieren.)

Verwijderd

Topicstarter
DOOMer schreef op 11 september 2002 @ 22:57:
Yep, ik denk ook dat het aan het overclocken kan liggen. Ik heb het zelf ook gehad, in mijn geval kwam het door een te hoge FSB instelling. Op 153Mhz en hoger kreeg ik last van random data corruptie, 1 Mhz lager en ik heb nergens last meer van.

(Ik kon dat bij mezelf heel zuiver testen door een image file van mijn C-partitie (750MB aan data ofzo) te kopieren naar een andere drive en die kopie daarna door DriveImage te laten verifieren.)
Heb ik ook aan gedacht, maar ik heb ALLEEN de multiplier overklokt, niet de bussnelheid. Dus de dataoverdrachtssnelheid (lang woord 8) wordt niet veranderd.
Maar ik kan altijd op 1200 mhz kijken natuurlijk. Maar ik overweeg toch om over te gaan op win2K

Trouwens, mijn hdd is de : Maxtor DX740 40 gig 7200 rpm

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:09

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 11 september 2002 @ 23:02:
Heb ik ook aan gedacht, maar ik heb ALLEEN de multiplier overklokt, niet de bussnelheid.

Dat zegt helemaal geen donder. Als je CPU het niet aankan dan is het spulletje niet stabiel en kan de CPU steken laten vallen (dus data corrupt maken).

En Windows XP is bij mij al een jaar minstens zo stabiel als Windows 2000, dus waarom je naar 2000 is wil is me een raadsel. Probeer eerst je hardware fatsoenlijk stabiel te krijgen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Corrupte data op de disk zou ook aan een kapotte dimm kunnen liggen; je hebt dan wel ECC dimmen, maar ondersteund die A7V133 dat wel?

Daarnaast (random order):
- HDD
- Flat-cable (is ie 80 aderig?)
- Controller driver (Promise of VIA?)
- Connectoren
- Virus
- etc.

Stress alles een beetje totdat je een manier hebt waarbij je (bijna) 100% zeker die fout krijgt, dan weet je tenminste wanneer je klaar ben met fixen. Bij mij was het een brakke dimm (met garantie); kopiëren van 500+MB was zo goed als altijd fout, dus dat deed ik met een rar (die kan je dan namelijk testen op CRC). Later bleek dat ik ook gewoon Quick POST (Power On Self Test) uit had kunnen zetten :o

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 01:30
Ik heb hier de laatste tijd ook last van, ik dacht dat het lag aan een ander defrag prog wat ik gebruikt had (daardoor altij standaard xp defrag gebruikt, en net na die ene keer een ander prog kreeg ik er last van), maar nu met een nieuwe install heb ik er nog steeds last van.
Ik heb laatst ook al een bad block gekregen, en na een aantal topics over de Maxtor DX740 ben ik er steeds banger voor dat het aan de HD ligt. Call me paranoid, maar zo'n topic als dit versterkt dat gevoel alleen maar. Maar het kan natuurlijk ook heul iets anders zijn :P :/

Mijn fotografie en videografie

Verwijderd

Topicstarter
Nou, dan moet ik nog maar eens nadenken of ik echt over wil op WIn2K.
Als ik mijn cpu weer normaal zet, dus van 10*133 (1330) weer naar 9*133 (1200) dan zou het misschien over kunnen zijn.
Hoop alleen dat het niet aan mijn hdd ligt, die is net een jaar oud ofzo.
Ik ga nog ff nazoeken of mijn mobo ecc ondersteund
Pagina: 1