Profiel Werkstuk

Pagina: 1
Acties:

• comvidnet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2021
Net was er iemand die op mijn account hier een vaag topic over gestart is. Maar ik wil toch zelf ook even wat vragen :)

We moeten dus een Profiel Werkstuk maken voor school. Nou hebben we er zelf natuurlijk al over nagedacht.

We kwamen tot het idee om een soort robot (autotje) die draad loos van af de pc te besturen is. Is dit technisch mogelijk? en tips schema's enc. zouden welkom zijn.

Andere perfecte >:) ideen natuurlijk ook :+

Bedankt

Specs: Abit NF7-S, AMD Athlon XP 2500+@3200+, ZalMan CNPS 6000Cu, Corsair 2x 256MB dual channel DRR RAM, ASUS Geforce 2TI64 MB DDRAM.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:06
Kijk dit is al beter...

• Tobias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:22
Ga een waterkoeling voor je pc bouwen. Mijn leraar was er helemaal enthousiast over: "Kan dat echt??" :*) We kregen bijna alles vergoed, en het is nog tof ook om te maken. kan je de apperatuur van school ook nog gebruiken. :)

"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

comvidnet schreef op 11 september 2002 @ 20:49:
Net was er iemand die op mijn account hier een vaag topic over gestart is. Maar ik wil toch zelf ook even wat vragen :)

We moeten dus een Profiel Werkstuk maken voor school. Nou hebben we er zelf natuurlijk al over nagedacht.

We kwamen tot het idee om een soort robot (autotje) die draad loos van af de pc te besturen is. Is dit technisch mogelijk? en tips schema's enc. zouden welkom zijn.

Bedankt
Ik moet ook een profiel werkstuk maken, maar het moet een profiel vak zijn :( Onder welluk vak valt dit eik? :7 :?

Tuurlijk is het mogelijk, infrarood kun je gebruiken (is het simpelst) maar als het uit zicht is ben je de controle kwijt. Dus je zult radiografisch aan de gang moeten.

Je kunt dan de sensoren signalen verzenden naar de PC, de PC reageert hierop die vervolgens een signaal naar de motoren sturen. Maar dit zorgt alleen maar voor vertraging, en kan je net zo goed een microcontroller gebruiken. Als je wel gebruik van de PC wilt maken, zul je iets ingewikkelders moeten hebben, denk ik :7

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• comvidnet
Ik was het ook niet zelf :)
En als ik het zelf doe is het natuur lijk altijd perfect :+
en bla bla bla...

Specs: Abit NF7-S, AMD Athlon XP 2500+@3200+, ZalMan CNPS 6000Cu, Corsair 2x 256MB dual channel DRR RAM, ASUS Geforce 2TI64 MB DDRAM.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:30

talin

ES-MA

gaaf idee .

heb alleen verde niets toe te voegen .
iets met usb/bleutooth mischien .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• comvidnet
Tobias schreef op 11 september 2002 @ 20:54:
Ga een waterkoeling voor je pc bouwen. Mijn leraar was er helemaal enthousiast over: "Kan dat echt??" :*) We kregen bijna alles vergoed, en het is nog tof ook om te maken. kan je de apperatuur van school ook nog gebruiken. :)
Als dat kan sta ik voor aan :D
ik zal is vragen

• tomvleeuwen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-08-2024

tomvleeuwen

Whiee!

Er is gewoon een setje van Lego te koop, Lego Mind Storms. Ik denk dat dit wel genoeg is. Bij ons op school hebben ze dat.

Online LED calculator

• Perphide
  • Laatst online: 21-04-2024
Ik kreeg vandaag ook te horen op school dat ik een profiel werkstuk moet maken... >:) watercooling lijkt me wel iets... :) of gewoon een casemod hehe

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:30

talin

ES-MA

http://www.dansdata.com/sherman.htm

lees dit eens , kwam nog in me op .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• comvidnet
ND schreef op 11 september 2002 @ 20:54:
[...]

Ik moet ook een profiel werkstuk maken, maar het moet een profiel vak zijn :( Onder welluk vak valt dit eik? :7 :?

Tuurlijk is het mogelijk, infrarood kun je gebruiken (is het simpelst) maar als het uit zicht is ben je de controle kwijt. Dus je zult radiografisch aan de gang moeten.

Je kunt dan de sensoren signalen verzenden naar de PC, de PC reageert hierop die vervolgens een signaal naar de motoren sturen. Maar dit zorgt alleen maar voor vertraging, en kan je net zo goed een microcontroller gebruiken. Als je wel gebruik van de PC wilt maken, zul je iets ingewikkelders moeten hebben, denk ik :7
Natuurkunde.
RC lijkt mij voor de werking het best. infrarood is goed koper natuurlijk

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:36
Voor welk vak kon je dat mee laten tellen dan, Natuurkunde :P

• comvidnet

• Perphide
Ik heb wiskunde, natuurkunde scheikunde en economie... sector techniek niveau 4.. (TGL) dus dat moet wel ergens onder vallen .... bij ons moeten de profiel werkstukken met 2 mensen worden gemaakt en een goede vriend van me heeft ook wel redelijk veel verstand van pc's en veel van scooters dus we moetn wel iets cools kunnen verzinnen :P

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

comvidnet schreef op 11 september 2002 @ 20:49:

Bedankt
Perfect idee:
Men neme een relaiskaart (kopen of zelf maken maakt niet uit).
Een paar FM zenders en ontvangers (modelbouwzaak)
Een beetje programmaeerkennis.

En dan kun je je robot via de parralelle poort van je computer bedienen.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Tobias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:22
Bij ons vonden ze dat niet zo belangrijk. Wij zeiden dat het met natuurkunde te maken had. (Warmtecapaciteits-verschil van lucht en water) De leraar vond het een heel leuk en orgineel idee :)

Het enigste probleem was eigenlijk het vinden van het rood-koper voor het maken van het waterblokje, maar dat hebben we uiteindelijk wel gevonden (In modelbouw-winkel, een goede tip dus!) We hadden het blokje van Dabit nagemaakt en is goed gelukt. :)

btw: Site van Dabit: http://dabit.trybit.com
(Ik hoop dat hij het goed vind dat ik zomaar een link naar zijn site geef)

"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"

• comvidnet
SilentSniper schreef op 11 september 2002 @ 21:04:
Ik heb wiskunde, natuurkunde scheikunde en economie... sector techniek niveau 4.. (TGL) dus dat moet wel ergens onder vallen .... bij ons moeten de profiel werkstukken met 2 mensen worden gemaakt en een goede vriend van me heeft ook wel redelijk veel verstand van pc's en veel van scooters dus we moetn wel iets cools kunnen verzinnen :P
Ik zit in 5 HAVO profiel Natuur en Techniek. ook met 2 pers.
We weten bij de behoorlijk wat van pc's en electronica dus het lijkt me wel duidelijk dat ons werkstuk die richting op gaat.

het is maar dat je het weet :+

• Perphide
comvidnet schreef op 11 september 2002 @ 21:07:
[...]

Ik zit in 5 HAVO profiel Natuur en Techniek. ook met 2 pers.
We weten bij de behoorlijk wat van pc's en electronica dus het lijkt me wel duidelijk dat ons werkstuk die richting op gaat.

het is maar dat je het weet :+
wij dus ook :) alleen dan 4TG :)

Verwijderd

Deze is ook erg LOL

"Floppy" the robot

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Doe gewoon een robotje wat zelfstandig werkt. Veel makkelijker en leuker.

• HobbeS
  • Laatst online: 11:34
Ik heb 2 jaar gelden ook Havo gedaan en 3 jaar gelden profielwerkstuk. Wij hebben een voltmeter op de computer gemaakt. We hebben toen erg veel aan de elektuur gehad...

Volgens mij is dit heel simpel, koop een goedkoop afstands bestuurbaar autotje met radio signaal, sloop de zender uit elkaar en haal de 2 dubbele schakelaars van het printje af (de 2 hendeltjes voor vooruit/achteruit en links/rechta) zet deze op een compoort stekker en dan hoef je alleen nog iets te programmeren, lijkt me niet echt moeilijk.

Een andere kap op de auto is ook wel leuk.... Dat het bijvoorbeeld op een robot lijkt.

Wij hebben op school vorig jaar ook een robot gemaakt die zelf zijn weg vond maar om dit zelf te bedenken is dit nog behoorlijk lastig. Bij velleman kan je deze ook bestellen maar die van ons waren wel even een stukje beter en groter...

Verwijderd

bedankt voor de links mensen !

• comvidnet
Die is zeker cool. En nog goed uit te voeren ook >:)

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Op welke school zit jij?? :9 Ik wil mn bak ook wel van waterkoeling voorzien gesponsord door de school >:)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

ik ga mijn profiel werstuk maken met zo'n laserscanner
van die "hoe laser aansturen" tropics
alleen krijg ik nix vergoed via school hoor :|

maar wat ik ga doen is 2 dagen naar bijv. amsterdam
daar mag je gebruik maken van hun werkplaats
voor profielwerstukken
en zij hebben wel het geschikte aparatuur
dat zeker met watercooling handig is
i.v.m. freesen enzo ;)

hoop dat je er wat aan heb
vraag maar aan de decaan voor meer info O-)

• comvidnet
Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 15:26:
ik ga mijn profiel werstuk maken met zo'n laserscanner
van die "hoe laser aansturen" tropics
alleen krijg ik nix vergoed via school hoor :|

maar wat ik ga doen is 2 dagen naar bijv. amsterdam
daar mag je gebruik maken van hun werkplaats
voor profielwerstukken
en zij hebben wel het geschikte aparatuur
dat zeker met watercooling handig is
i.v.m. freesen enzo ;)

hoop dat je er wat aan heb
vraag maar aan de decaan voor meer info O-)
Das inderdaad wel handig, want een stukje koper met de hand bewerken duurt wel ff :D

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:06

Exigence

dnkroz

SilentSniper schreef op 11 september 2002 @ 21:04:
een goede vriend van me heeft ook wel redelijk veel verstand van pc's en veel van scooters dus we moetn wel iets cools kunnen verzinnen
Zie je de link tussen die twee >:)
Bouw een mooie pc in een scooter, mooi lcd schermpje enzo.. :o

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 12:03
Jammer dat ik de enige tweaker ben op school :|
Leuk idee trouwens :)

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik moet nu ook bezig gaan met mijn profielwerkstuk. Ik zit in VWO-6 en wij moeten per persoon 100 uur eraan besteden (we doen het met z'n tweeen). Wij zijn bezig met de bouw van een AGV (Automatisch geleid voertuig). Dit valt onder de vakken Na1,2 en Wiskunde B1,2, voor het profielwerkstuk zijn 2 vakken verplicht.

Het lijkt mij dat het maken van een voertuig wat je via de pc bestuurd makkelijker te realiseren is dan ons project dus het lijkt me dat je je idee nog wat moet uitbreiden. Het is tenslotte een soort meesterproef waarbij je de kennis moet toepassen die je in de zes jaar die je op school gezeten hebt geleerd hebt. Misschien krijg je door onze robot nieuwe ideeen.

Ons project ziet er globaal zo uit: We hebben een driewielige Robot die aangstuurd wordt door twee motoren die beide achterwielen aandrijven. Deze leest een traject af met lichtgevoelige sensoren die een zwarte lijn op de grond kunnen onderscheiden. Deze robort moet in staat zijn om 3 verschillende pakketjes (A/B/C) op de daarbij behorende stations A/B/C af te leveren. Verder moet de robot de accuspanning in de gaten houden en bij te lage accuspanning naar het laadstation rijden.

We zijn nu zo ver dat we de robot een bepaald traject kunnen laten afleggen. Nu gaan we ons richten op het pakketjes gebeuren.

Is het bij jullie ook zo dat 2 vakken verplicht zijn? Bij ons valt de bouw van de Robot + het electronica gebeuren onde Natuurkunde en het programeren onder Wiskunde.

• David
  • Laatst online: 19:01
Bredend schreef op 12 september 2002 @ 19:39:
Jammer dat ik de enige tweaker ben op school :|
Leuk idee trouwens :)
WAS ik ook >:) Gewoon ff wat mensen overhalen om te gaan tweaken, werkt perfect.

Ik ben trouwens samen met Reaper_One (nu ook een tweaker 8) ) bezig met een Profielwerkstuk over geluidsreductie door middel van anti-geluid. (zie: [rml][ PWS]Anti-geluid[/rml])

Een op afstand bestuurbaar robotje is natuurlijk heel leuk, zeker als je een beetje kunt programmeren. Dan kun je die robot een soort van Kunstmatige Intelligentie meegeven.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Bij ons zeiken ze veel teveel over PWS. We wilden een volledige geautomatiseerde kas bouwen die dan dmv VB6.0 alles zou kunnen doen met een mooie interface en alles.
Maar dit was geen onderzoek, dus het werd afgewezen. Waterkoeling voor een pc was ook niet een optie. Mn leraar vond dat het te moeilijk te meten. Dit zou je beter kunnen simuleren met een warmtebron(verwarming) en dan daar je waterblokjes opzetten van verschillende materialen en/of verschillende vloeistoffen. Een uur later kwam ie aan dat het niveau te laag was voor een 6 vwo'er met N&T.
Dus nou gaan we maar lichtabsorptie van licht in vloeistoffen doen. Ook erg boeiend....

Verwijderd

pannenkoek schreef op 11 september 2002 @ 23:36:
Wij hebben op school vorig jaar ook een robot gemaakt die zelf zijn weg vond maar om dit zelf te bedenken is dit nog behoorlijk lastig. Bij velleman kan je deze ook bestellen maar die van ons waren wel even een stukje beter en groter...
Dit is niet erg moeilijk te maken hoor. LEGO heeft van die setjes met een C wannabe programmeerpakket erbij en dan is het echt verdomde simpel. Kan je met die LEGO ook nog een kicke auto maken ook :). Dit hebben wij trouwens in V5 vorig jaar gedaan. Was wel leuk, maar niet om er 80 uur in te gaan stoppen.

• M@rijn
  • Laatst online: 11:27
Zou ik ook zo'n profiel werkstuk moeten maken als ik op het VMBO zit?? :D

• Luit
  • Niet online
DTC_marijn schreef op 12 september 2002 @ 20:24:
Zou ik ook zo'n profiel werkstuk moeten maken als ik op het VMBO zit?? :D
Volgens mij kent het VMBO geen tweede fase en het profielwerkstuk is typisch iets wat daar vandaan komt. Dus ik vrees helaas het ergste voor je ;), hoewel het maken van zo'n werkstuk wel heel leuk werk kan zijn.

• comvidnet
Towbitis schreef op 12 september 2002 @ 19:59:
Ik moet nu ook bezig gaan met mijn profielwerkstuk. Ik zit in VWO-6 en wij moeten per persoon 100 uur eraan besteden (we doen het met z'n tweeen). Wij zijn bezig met de bouw van een AGV (Automatisch geleid voertuig). Dit valt onder de vakken Na1,2 en Wiskunde B1,2, voor het profielwerkstuk zijn 2 vakken verplicht.

Het lijkt mij dat het maken van een voertuig wat je via de pc bestuurd makkelijker te realiseren is dan ons project dus het lijkt me dat je je idee nog wat moet uitbreiden. Het is tenslotte een soort meesterproef waarbij je de kennis moet toepassen die je in de zes jaar die je op school gezeten hebt geleerd hebt. Misschien krijg je door onze robot nieuwe ideeen.

Ons project ziet er globaal zo uit: We hebben een driewielige Robot die aangstuurd wordt door twee motoren die beide achterwielen aandrijven. Deze leest een traject af met lichtgevoelige sensoren die een zwarte lijn op de grond kunnen onderscheiden. Deze robort moet in staat zijn om 3 verschillende pakketjes (A/B/C) op de daarbij behorende stations A/B/C af te leveren. Verder moet de robot de accuspanning in de gaten houden en bij te lage accuspanning naar het laadstation rijden.

We zijn nu zo ver dat we de robot een bepaald traject kunnen laten afleggen. Nu gaan we ons richten op het pakketjes gebeuren.

Is het bij jullie ook zo dat 2 vakken verplicht zijn? Bij ons valt de bouw van de Robot + het electronica gebeuren onde Natuurkunde en het programeren onder Wiskunde.
dat is zeker ook een leuk project, ik zal het is met me natuurkunde docent overleggen.
Ik zit trouwns in 5HAVO en daar kan je kiezen uit een groot(80 uur 2 vakken) en een klein (40 uur 1 vak). Maar bij ons zeggen ze dat als je een goed project heb dat het van zelf uit loopt naar de 80 uur.
Verder nog nog veel suc6 met je werkstuk :)
edit:

ow ja, bouw je heb zelf, of met een lego set?

Pagina: 1