hehe ik heb een oude 486dx 100 laptop zonder geluidskaart die ik wil ombouwen naar een mp3 speler maar het moeilijkste deel is de geluidskaart die er nog niet in zit... en ik heb geen zin om veel geld (100 euro of meer) uit te geven aan een pcmcia geluidskaart. nu heb ik gevonden dat ik de lpt poort kan gebruiken als aansturing voor een 8 bit DAC maar nu vraag ik me af wat voor geluid(skwaliteit) daar dus uitkomt... hier de link: http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/dacs.html
8bit is nogal weinig verwacht daar maar geen goed klinkende muziek van .. als je hem primair voor mp3 gaat gebruiken is 8 bit veel te weinig.
Pak je favoriete wave editor. Open daarin een MP3tje. Sla het bestand op als een 8-BIT wavefile, en hoor 't resultaat.
Waarschijnlijk zal de zelfgebouwde DAC wat minder goed klinken, omdat de DAC op je geluidskaart (hopelijk) toch wat beter is. Maar je krijgt er wel 't idee van.
Ikzelf vind 8-BIT wel wat hebben
Oldschool
Waarschijnlijk zal de zelfgebouwde DAC wat minder goed klinken, omdat de DAC op je geluidskaart (hopelijk) toch wat beter is. Maar je krijgt er wel 't idee van.
Ikzelf vind 8-BIT wel wat hebben
Die DAC oftewel covox heeft erg slcht geluid
8-bit valt nog wel mee, maar deze ik maar 1khz omdat de lpt poort niet meer aankan. verder is het mono en vreet het erg veel cpu kracht. Plus het feit dat je er mp3 wilt mee gaan beluisteren, zal dit niet werken.
(en ja ik spreek uit ervaring..... COVOX kopen?)
8-bit valt nog wel mee, maar deze ik maar 1khz omdat de lpt poort niet meer aankan. verder is het mono en vreet het erg veel cpu kracht. Plus het feit dat je er mp3 wilt mee gaan beluisteren, zal dit niet werken.
if broken it is, fix it you should
Verwijderd
Het enige nadeel van 8-bit geluid is dat het meer ruist...
Heb je 8-bit, maar wel 44.100 KHz stereo geluid, dan zijn er geen andere nadelen...
Heb je 8-bit, maar wel 44.100 KHz stereo geluid, dan zijn er geen andere nadelen...
Verwijderd
Heb ook nog wel een COVOX dingetje ergens liggen geloof ik hoor.. ergens achterin de schuur bij mijn wat oudere PC (die met zo'n Intel 8088 proc
en Hercules 720x348 pixels).. werkt volgens mij nog best.. als het echt moet soldeer ik er ook nog wel een voor je
hmz wat staat daarelgringo schreef op 12 september 2002 @ 00:07:
Die DAC oftewel covox heeft erg slcht geluid
8-bit valt nog wel mee, maar deze ik maar 1khz ...
dat geluid klinkt verrot voor een mp3tje, maar als je nou nintendo Consoles draait, dan is het goed genoeg
Anders raad ik je toch een PCMCIA kaartje aan, of gewoon een nieuwe laptop, alleen tja, beetje overkill gelijk
3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter
Verwijderd
Naja, ook minder dynamiek dan bij 16bitVerwijderd schreef op 12 september 2002 @ 00:12:
Het enige nadeel van 8-bit geluid is dat het meer ruist...
Verwijderd
je moet gewoon even met de telefoon de KPN bellen. Het geluid van het wachtmuziekje door de telefoon = 8 bit
van een goede covox kun je het geluid van een zeer simpel transistor radiootje verwachten...
toen was het een uniek en perfect geluid, alleen toen was je interne PC speaker de refrentie bron. nu is dat echter een CD... en dat haalt een covox echt niet...
om te weten hoe dat klinkt kun je een wav mbv een editor omzetten naar bijv 11k sampling mono... Dit geluid komt aardig in de richting... je kunt herkennen wat het moet voorstellen...
en wat betreft mono... je kunt natuurlijk 2 printerpoorten gebruiken (mijn 486 kon dat net trekken met een mod file) maar er zwerft ook een schema ergens rond met een stereo uitvoering, alleen die gebruikt de printer en game plug... en die klonk best goed... ten opzichte van mijn simpele 2 printerpoort stereo covox.
ofwel het werkt... maar net als van een wekkerradio van 10 euro kun je niet dezelfde geluidskwaliteit verwachten als van je stereo van meer dan 1000 euro
toen was het een uniek en perfect geluid, alleen toen was je interne PC speaker de refrentie bron. nu is dat echter een CD... en dat haalt een covox echt niet...
om te weten hoe dat klinkt kun je een wav mbv een editor omzetten naar bijv 11k sampling mono... Dit geluid komt aardig in de richting... je kunt herkennen wat het moet voorstellen...
en wat betreft mono... je kunt natuurlijk 2 printerpoorten gebruiken (mijn 486 kon dat net trekken met een mod file) maar er zwerft ook een schema ergens rond met een stereo uitvoering, alleen die gebruikt de printer en game plug... en die klonk best goed... ten opzichte van mijn simpele 2 printerpoort stereo covox.
ofwel het werkt... maar net als van een wekkerradio van 10 euro kun je niet dezelfde geluidskwaliteit verwachten als van je stereo van meer dan 1000 euro
[ Voor 0% gewijzigd door Duur! op 12-09-2002 01:07 . Reden: typo's ]
©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Verwijderd
Om een beetje sentiment naar boven te halen: 8bit klinkt net zo als de AmigA vroeger. Die was ook 8 bit. Helemaal zo gek nog niet. En dan heb ik het niet over de 4 bit chiptunetjes... alhoewel... da was ook best leuk...
Ach... snik... sentiment, heb een Atari 1040 STF (zeg maar de tegenhanger van een amiga), met een monochrome (wit) scherm ergens op zolder slingeren. geweldige dingen!
Ook 8 bit, klonk wel aardig.
Maar mensen: 8-bit is voor vroeger goed maar voor nu...?
En zo'n DAC op de printerpoort zou ik niet eens proberen. De geluidskwaliteit is veel slechter dan die 8 bit van een amiga of atari. Dat zou vooral nog wel eens veroorzaakt kunnen worden door de doorvoersnelheid van de printerpoort (veel te laag) en omdat de computer geen tijd meer heeft om de mp3 de decompressen voor het afspelen.
Maar ja, wel geinig om te proberen.
Zoek ff het www af of bel de dichtstbijzijnste computer handelaar en vraag naar de "goedkoopste" pcmcia geluidskaart... Onder de 100 euro zal dat (denk ik) wel lukken en de kwaliteit zal allicht beter zijn dan via die printerpoort...
Ook 8 bit, klonk wel aardig.
Maar mensen: 8-bit is voor vroeger goed maar voor nu...?
En zo'n DAC op de printerpoort zou ik niet eens proberen. De geluidskwaliteit is veel slechter dan die 8 bit van een amiga of atari. Dat zou vooral nog wel eens veroorzaakt kunnen worden door de doorvoersnelheid van de printerpoort (veel te laag) en omdat de computer geen tijd meer heeft om de mp3 de decompressen voor het afspelen.
Maar ja, wel geinig om te proberen.
Zoek ff het www af of bel de dichtstbijzijnste computer handelaar en vraag naar de "goedkoopste" pcmcia geluidskaart... Onder de 100 euro zal dat (denk ik) wel lukken en de kwaliteit zal allicht beter zijn dan via die printerpoort...
Alles kan stuk.
ok ik had gehoopt op 8 bit 44khz geluidje maar dat is het dus niet... wordt het toch op zoek naar een goedkoop pcmcia kaartje idd... of een een of ander aansluischema voor pci kaarten op de pcmcia pinnetjes
beetje knutselen kan geen kwaad
ja ho!Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 00:53:
je moet gewoon even met de telefoon de KPN bellen. Het geluid van het wachtmuziekje door de telefoon = 8 bit
en door een 8 Khz bandbreedte...!
telefoon is niet te vergelijken.
[ontopic]
8 bit heeft minder dynamic en meer ruis.
Verwijderd
het kan allemaal veeeel korter: 8 bit geluid klinkt AFSCHUWELIJK...
maar ja, ik moet niet zeuren met m'n 16bit
.
maar ja, ik moet niet zeuren met m'n 16bit
Zijn er geen goedkope USB oplossingen? Of is USB ook geen optie?
weleens een 486 laptop gezien met een usb aansluiting?OlafvdSpek schreef op 12 september 2002 @ 15:35:
Zijn er geen goedkope USB oplossingen? Of is USB ook geen optie?
Alles kan stuk.
hehe usb zou idd wel cool zijn maar dat zit er zeker niet in... Ik heb geen idee nog behalve een externe mp3 decoder met dac erachter... dat zou in ieder geval goede kwaliteit opleveren en de 486 kan dit makkelijk aan...alleen dan kan ik bijna net zo goed een complete mp3 speler zelf gaan bouwen wat ook weer niet helemaal de bedoeling was...misschien een oud 486 dx4 mobo met pci slutje over
alleen is dit wel meteen stukkie groter dan me laptoppie jaja wat een moeilijkheden allemaal weer hehe
LOVE IT
Pagina: 1