Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Hoe ontstaat statische elektriciteit?

Pagina: 1
Acties:

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 22:08

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Check topic titel, vroeg me af hoe ontstaat dat nou eigenlijk? als je je pc case open maakt dan moet je altijd voor de zekerheid ff je handen over de case halen, maar ik vraag me af hoe ontstaat het, wat kan je er aan doen om het een beetje tevoorkomen en vooral hoe bescherm je je pc er tegen?

alvast bedankt !

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:12
DAMAGE schreef op 11 september 2002 @ 16:55:
Check topic titel, vroeg me af hoe ontstaat dat nou eigenlijk? als je je pc case open maakt dan moet je altijd voor de zekerheid ff je handen over de case halen, maar ik vraag me af hoe ontstaat het, wat kan je er aan doen om het een beetje tevoorkomen en vooral hoe bescherm je je pc er tegen?

alvast bedankt !
Systeembeheerders gebruiken bij het in elkaar zetten van een comp. altijd een polsbandje die ergens op een Ground is aangesloten. Ook in fabrieken zoals die van MSI VGA-kaarten gebruiken ze die bandjes. Die bandjes kan je los kopen (weet niet precies waar wel & waar niet) en al heb je niet zo'n bandje dan kan af en toe bijvoorbeeld de kachel aanraken. Als ik zelf bezig ben raak ik liever teveel de kachel even aan dan te weinig ;)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Tja, ik weet niet meer precies hoe het ontstaat, maar het is iig een overschot of tekort van elektronen... (gaat dus om het potentiaal-verschil waardoor een stroom kan gaan lopen)

Is het niet te vinden op Google ofzow??? Ff kijken hoor

edit:

Statische lading ontstaat door een bepaalde wrijving van een geïsoleerd voorwerp. Door die wrijving worden de elektronen naar een bepaalde richting 'gebracht'. Een goed voorbeeld van een dergelijk verschijnsel is het in een vaste richting wrijven van een plastic staaf met een wollen doek. Wanneer er lang genoeg gewreven is kunnen papiersnippers aangetrokken worden naar de staaf. Wanneer je een voorwerp met voldoende statische lading aanraakt kun je zelf een schok krijgen. Door wrijving heeft een voorwerp, bijvoorbeeld een rolsteiger op een volledig van de aarde geïsoleerde vloer, lading gekregen. Op het moment dat jij dit voorwerp beetpakt krijg je een stroomschok, omdat het voorwerp via jou zijn lading verliest. Net als de aarde heb je op dat moment een potentiaal van ongeveer nul: een eventuele extra hoeveelheid lading die je had heb je namelijk al eerder met de aarde uitgewisseld. Wanneer je zelf vervolgens ook van die geïsoleerde vloer af stapt kun je ook weer een schok krijgen: je hebt dan een deel van de lading van de steiger overgenomen, en raakt deze nu weer kwijt aan de aarde.

Verwijderd

TIP: maak een draadje van je pc naar de kagel/radiatoren ofzow

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Ervaring leert mij dat het eigenlijk bij normaal gebruikt redelijk overbodig is. Het gevaar bestaat natuurlijk, maar niet in zo'n mate dat het echt een groot risico word..

ps dit is niet iemand die alleen zelf thuis knutselt, maar die iets van 5 jaar al pc's assembleert voor zijn werk

Canon Digital Ixus V3

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 22:08

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
bedankt mensen een boel nuttige informatie! heb inderdaad geloof ik wel eens zon bandje gezien, zit zon draadje aan dacht ik he? en RawPeanut, ff vraagie wat versta jij onder "normaal gebruik" ??

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11 21:57
Het probleem is meestal niet de pc, maar de thuisgebruiker die met zijn wollen sokken over de vloerbedekking loopt en zichzelf statisch laad. Als het goed is, is de pc via de randaarde meestal vrij neutraal.
Wat ook leuk is: 2 pc´s die elk op een ander stopcontact zijn aangesloten. Kunnen er tussen de kasten enorme spanningsverschillen ontstaan.

Verwijderd

Statische lading wordt opgewekt als 2 materialen van elkaar worden gescheiden.
Als 2 materialen met elkaar in kontakt komen vindt er aan de oppervlakte een uitwisseling van elektronen plaats.
Als de materialen van elkaar worden gescheiden, kan het voorkomen dat het ene materiaal een overschot aan elektronen krijgt en het andere materiaal een tekort.
Hoe groot deze ladingen zijn hangt oa af van de luchtvochtigheid en eigenschappen van de materialen.
Kan in gevallen oplopen tot 30.000 Volt.

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 13:56
er kan ook een behoorlijk spanningsverschil zijn tussen de aarde van het stopcontact en bijv. een kachel, al dan niet geaard. en er kan zelfs een verschil zijn bij verschillende stopcontacten

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Even die spelvout uit de titel gehaald...
Pagina: 1