Toon posts:

tot 6 branders synchroon laten branden.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De bedoeling is, dat ik een pc in elkaar zet, die een stuk of 4 , 5 of 6 branders aan kan sturen die synchroon kunnen branden.
Er wordt op de harde-schijf audio opgeslagen, en die moet daarna op cd gebrand worden die dus ook in een huis/tuin en keuken cd-speler afgespeeld kunnen worden.

Nu is mijn vraag:
Welk mobo is goed geschikt voor deze toepassing, OF moeten er extra controllers geinstalleerd worden o.i.d? (IDE of SCSI..? enz, enz) Als iemand hier ervaring mee heeft, zou het mij enorm helpen.
Ik ben van plan om als software NERO te gaan gebruiken..

Verwijderd

iets zegt mij hier dat er iets niet thuis is :+
Anyway, als je 2+ branders wil laten branden heb je dus echt wel een snel systeem nodig...
ZEKER als je audio gaat branden!!!

Ik denk dat het dan aan te raden is (je gaat dus 6 dezelfde cd's branden, maar wilt dat bijv. in 20 minuten doen) dat je de audio als *.wav op je harddisc opslaat.
Dan is een razendsnelle configuratie ook aan te bevelen:
dual pentium 4 of amd cpu, dual-moederbord dus, grafische kaart zal niet veel uitmaken, maar snelheid van je harddiscs etc. weer wel...
Waarom wil je eigenlijk 6x tegelijk kunnen kopieeren?

Je haalt dan maximaal (gokje) 6 maal 8 speed branden, dan duurt het dus 10 minuten...
Zet dan 2 cheap-ass pc's in elkaar die 3 maal op 32speed kunnen branden....??
Meer info is iig. gewenst :P

• XippIX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
succes met je handeltje :)
wat ga je allemaal fikke dan?

• cûora
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-09-2024
is het niet zo dat als ze 6X tegelijk exact hetzelfde bitje fikken dat je hd dat dan ook maar een keer hoeft te lezen en dus doorsturen naar 6 branders (ff buiten beschouwing latend dat je dus meestal geen 6 branders master naast elkaar kunt zetten)
Als dat zo zou zijn hoeft het niet zo'n topsnel syteem te zijn toch :?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:15
Ja, volgens mij is het gewoon het beste om SCSI te gebruiken, met 6 identieke branders.
Je systeem gaat dan niet zo gestressed worden aangezien de soft ism de scsi zorgt dat alles gezamelijk als 1 stroom verstuurd word.

Verwijderd

Fire69 schreef op 11 september 2002 @ 18:57:
Ja, volgens mij is het gewoon het beste om SCSI te gebruiken, met 6 identieke branders.
Je systeem gaat dan niet zo gestressed worden aangezien de soft ism de scsi zorgt dat alles gezamelijk als 1 stroom verstuurd word.
Jup, scsi zou ik ook aanraden met een mooie (of mooie raid-) 10.000rpm harddisc(s)....
Ik denk overigens dat het wel een duur handeltje wordt als hij 6 scsi branders moet kopen :D

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-07 08:52
Je hebt van die kasten met alleen writers en een cdrom erin,
dus ook geen vga out, gewoon een cd kopierender....
Volgens mij kan je beter achter zoiets aan....

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 20:44
Ik denk dat je helemaal niet zo'n speciale setup nodig hebt :Z !!

Gewoon eens proberen twee dezelfde (UDMA IDE) branders te lenen en in een redelijk systeem te stoppen met een gewone 7200rpm disk erin.
Vervolgens met laatste Nero twee CD's tegelijk beschrijven met dezelfde (audio of data) compilatie (vanaf HDD). Hou tijdens het branden de taskmanager in de gaten en je ziet wat de belasting is (tov 1 CD).

Al die onzin over dual setups en raids met 10k rpm scsi lijkt mij zware B.S. |:(

1 CD branden met een fatsoenlijke (dus UDMA) IDE brander kost nauwelijks cpu kracht. Waarom zou dit bij meerdere CD's dan ineens een SMP setup vereisen?!?!

Daarbij leest Nero de data 1 keer van HDD (lijkt mij niet meer dan logisch) naar een RAM-buffer en spuugt dit uit naar de branders over de IDE-bus. De bus kan 33MB/s aan. Stel dat dit per brander maar de helft is, blijft er nog 16,5MB/s over. De snelste CD-brander (48x) schrijft maximaal 7200KB/s en dat alleen op de buitenste ring (P-CAV of Z-CLV principe).

Een stevige sloot aan RAM en dus een dikke RAM-buffer voor Nero zal misschien handig zijn, maar hoeft niet eens nodig te zijn.

SCSI-branders zijn er maar tot 12x (Plextor), dus zwaar verouderd en traag spul en nog eens veel duurder dan 48x IDE-branders (Lite-on zijn belachelijk goedkoop en top). Daarbij worden ze zeer waarschijnlijk niet meer gemaakt (Plextor is genokt met SCSI)

Het enige probleem is het aantal IDE poorten: Je zult met PCI-adapters moeten werken om EN HDD('s) EN 6 CDRW's aan te sluiten. Regel dus een fatsoenlijk mobo met twee PCI ATA66/100 adapters (zonder RAID) die ATAPI ondersteunen!. Hang daar de CDRW's aan en je HDD('s) aan de on-board IDE-controller (Southbridge).

Als iemand denkt een goede reden te weten waarom zo'n mega-machine nodig zou zijn, dan hoor ik dat graag :O

[ Voor 0% gewijzigd door nOLoGIc op 12-09-2002 03:18 . Reden: typo's ]

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Ik denk niet dat het veel problemen gaat opleveren. Als ik naar mijn P90@133 kijk die 2 16x branders trekt al helemaal. Voor 6 branders denk ik minimaal een PIII, beetje geheugen en normale HD config. Das alles.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 13:47
Als je die SCSI branders wil gaan nemen kan je zelfs beter gaan voor een plextor 48x writer, die brand cdtjes in 1 minuut en 30 secondes. Dat is dus een goede oplossing.... maar als je echt een superhandel wil opzetten (voor het kopieeren van de maandelijkse PCGameplay demo cd's :+) kan je beter voor het voorstel van Nologic. Die lijkt me het beste.

Verwijderd

je hebt ook standaard torens daarvoor die mischien goedkoper zijn

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de hulp voor zover!
Om een aantal "brandende vragen " >:) te beantwoorden:
Het is NIET de bedoeling dat ik een illegale kopieer-hal ga maken oid. :)
Een vriend van mij benaderde mij met deze vraag, het is voor een kerk. Al jaren worden daar de kerkdiensten op cassette opgenomen. Nu er een nieuwe mengtafel komt, willen ze de diensten op cd op gaan nemen. Aangezien het om grote hoeveelheden gaat (ze hebben nu een 6 X cassette deck), willen ze ook meerdere branders. Dus ik ben een beetje aan het uitzoeken wat de mogelijkheden zijn. (met jullie hulp _/-\o_)

Ik heb ze al naar Comex-sales laten bellen. Die verkopen van die kopieer-robot's enzo. Maar die systemen zijn behoorlijk prijzig, EN omdat het waarschijnlijk om .wav audio gaat moet daar alsnog een pc naast om die data eerst op te slaan.

Ik vraag me ook al af of het eigenlijk wel mogelijk is om ongeveer 1 uur audio in 1 . wav op te slaan. Dus ik heb nog een hoop uit te zoeken wat dit betreft.

Wat die branders betreft; aan de reactie's zie ik dat het in elk geval wel mogelijk is. Ik ga eens rondkijken wat voor extra controller hiervoor op de markt is. Het systeem zal zowiso wel een redelijk zwaar systeem worden, want het moet wel een aantal jaren mee kunnen.

• Sebazztiaan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:22

Sebazztiaan

sebas!

Die standaard torens zijn niet goedkoop nee, maar waarschijnlijk even duur als een hele configuratie met een extra IDE kaartje en een VGA kaart, monitor etc....

• nOLoGIc
  • Laatst online: 04-08 20:44
Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 08:20:
...
Ik vraag me ook al af of het eigenlijk wel mogelijk is om ongeveer 1 uur audio in 1 . wav op te slaan. Dus ik heb nog een hoop uit te zoeken wat dit betreft.
...
1 AudioCD van 80min was dacht ik iets van 800MB 16bit stereo 44.100Hz wav. Het kan sowieso.

Verwijderd

wat moet je met 6 backup cd's dan? O-)

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
nOLoGIc schreef op 12 september 2002 @ 03:13:
Al die onzin over dual setups en raids met 10k rpm scsi lijkt mij zware B.S. |:(
Precies, en voeg daar ook maar die multi GigaHertz CPU's aan toe (is ook overkill).

Zelfs een P200tje o.i.d. is ruim voldoende in staat om 6 SCSI-branders aan te sturen.

• weerdo
  • Niet online
Check de website van Feurio (www.feurio.com) maar eens. Met Feurio kan je uitstekend meerdere writers tegelijk aansturen. (heb zelf een setup gehad waarin ik op een P2-400 2 verschillende CD's tegelijk kon fikken.

Enige nadeel was: IDE-writers locken de IDE-bus op het moment dat ze met de leadin beginnen. Dus je bent gelimiteerd aan 1 writer per bus. Een raid-systeem waarbij je de ha

Overigs zou ik nu 2 24-speed+ writers pakken en deze parallel schakelen. (De wisseltijd is langer dan de brandtijd)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 15:08:
wat moet je met 6 backup cd's dan? O-)
Misschien ooit gedacht aan oudere mensen die niet naar de kerk kunnen komen en graag toch de mis willen horen?
O-) :z

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

sja, Dual proc is niet nodig nee, maar wel snelle HDD's en een goede SCSI controller (U160?).

ennuh numb1, 6 backup cd's voor extra safety. :+
of 1 in de auto, 1 in de andere auto, 1 bij je pc, 1 in de tas van je laptop,1 in je stereo, en 1 backup bij de buren :+

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

crap

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Ik zou voor de SCSI versie van de Yamaha F1 gaan (kost €219,- per stuk). Dit kan op een normale SCSI-controller zoals de Adaptec 2940-serie. Ik zou Nero, Padus DiscJuggler of Feurio gebruiken voor multiple recorder support :)

webOS all the way!

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 13:06

Rum

Misschien een rare gedachte, maar als je momenteel 6x cassette gebruikt, waarom die niet gewoon vervangen door 6x audio CD-recorder? kosten 300 euro per stuk ofzo...

Heb je meteen na afloop van de dienst de CD's al klaar! Als je ze dan via optische kabels verbindt heb je ook geen kwaliteitsverlies en kun je mooi synchroon opnemen!

Dan heb je ook geen volledige PC setup nodig met alles wat daarbij hoort!

Verwijderd

het is voor een kerk. Al jaren worden daar de kerkdiensten op cassette opgenomen. Nu er een nieuwe mengtafel komt,
Ehh wie draait er Tiesto toevallig ?? die is wel gewend om in een kerk te draaien
_/-\o_

[/quote]
Ehm.... nou serieus... Als je al over gaat naar scsi heb je geen zwaar systeem nodig. PII of III is ZEKER voldoende. De proc wordt toch minimaal belast.

Als de data maar 1* door de HHD hoeft worden verzonden heb je aan een 7200 rpm schijf ook meer als voldoende.

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 20:21
Ik heb zelf ooit een systeem met 5 ide branders gebouwd. Waren 4 16x plextors, 2 12x aopens. Windhoos 98 erop met discjuggler, en dat draaide perfect. Nero ondersteunt tegenwoordig ook meerdere stookijzers tegelijk maar dat moeten dan wel dezelfde zijn zover ik weer. Bij Discjuggler mogen het ook verschillende branders zijn, de traagste brander bepaald dan uiteraard de uiteindelijke brandsnelheid. 2 branders en een harddisk hingen aan een promise controller (ik lees soms dat mensen daar geen cdroms op aan de praat krijgen maar ik heb er nog nooit geen problemen mee gehad, ook niet op mijn huidige onboard promise (wel gemod naar de fullraid versie)). Ik moest toen een cd 600 x dupliceren, daar had ik natuurlijk een image van gemaakt, en met discjuggler gebrand. Het was een celeron 366 op een aopen bordje, allemaal goeiekope bagger en met slechts 128mb ram. Het liep als een trein!

m.a.w. een licht systeempje is meer dan genoeg, en discjuggler heeft een reputatie in branden met meerdere branders. Dus mijn mening is: doe maar gewoon ide, scheelt je bakken met geld. (buiten het feit dat ik eigenljk scsi-freak ben)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dat moet geen probleem zijn, is maar 303 mb (mono). Er wordt dus maar een track geschreven (niet handig voor index search)?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Rum schreef op 12 september 2002 @ 15:48:
Misschien een rare gedachte, maar als je momenteel 6x cassette gebruikt, waarom die niet gewoon vervangen door 6x audio CD-recorder? kosten 300 euro per stuk ofzo...

Heb je meteen na afloop van de dienst de CD's al klaar! Als je ze dan via optische kabels verbindt heb je ook geen kwaliteitsverlies en kun je mooi synchroon opnemen!

Dan heb je ook geen volledige PC setup nodig met alles wat daarbij hoort!
Ik denk niet dat hij maar 6 CDs nodig heeft.

• elgringo
  • Laatst online: 14:20
Verwijderd schreef op 11 september 2002 @ 18:51:
iets zegt mij hier dat er iets niet thuis is :+
Anyway, als je 2+ branders wil laten branden heb je dus echt wel een snel systeem nodig...
ZEKER als je audio gaat branden!!!

Ik denk dat het dan aan te raden is (je gaat dus 6 dezelfde cd's branden, maar wilt dat bijv. in 20 minuten doen) dat je de audio als *.wav op je harddisc opslaat.
Dan is een razendsnelle configuratie ook aan te bevelen:
dual pentium 4 of amd cpu, dual-moederbord dus, grafische kaart zal niet veel uitmaken, maar snelheid van je harddiscs etc. weer wel...
Waarom wil je eigenlijk 6x tegelijk kunnen kopieeren?

Je haalt dan maximaal (gokje) 6 maal 8 speed branden, dan duurt het dus 10 minuten...
Zet dan 2 cheap-ass pc's in elkaar die 3 maal op 32speed kunnen branden....??
Meer info is iig. gewenst :P
onzin....

Met nemen 1 scisi systeem:
Deze heeft 10mb/s per device je pci bus is 133mb/s maar deze stellen op 85 mb/s
1x branden met 10 cdr = 1,5mb/s
dit maal 2 ivm met hdd uitlezing (scsi 15k rpm natuurlijk) = 3 mb/s
85/3>20 dus je kan met een adpatec U160 scsi controller 1 15k rpm scsi schijf en 10 branders op 20 speed branden.

En dual cpu heb je echt niet nodig hoor. (want scsi vreet bijna nix aan cpu)

if broken it is, fix it you should

• elgringo
  • Laatst online: 14:20
nOLoGIc schreef op 12 september 2002 @ 03:13:
Ik denk dat je helemaal niet zo'n speciale setup nodig hebt :Z !!

Gewoon eens proberen twee dezelfde (UDMA IDE) branders te lenen en in een redelijk systeem te stoppen met een gewone 7200rpm disk erin.
Vervolgens met laatste Nero twee CD's tegelijk beschrijven met dezelfde (audio of data) compilatie (vanaf HDD). Hou tijdens het branden de taskmanager in de gaten en je ziet wat de belasting is (tov 1 CD).

1 CD branden met een fatsoenlijke (dus UDMA) IDE brander kost nauwelijks cpu kracht. Waarom zou dit bij meerdere CD's dan ineens een SMP setup vereisen?!?!

Daarbij leest Nero de data 1 keer van HDD (lijkt mij niet meer dan logisch) naar een RAM-buffer en spuugt dit uit naar de branders over de IDE-bus. De bus kan 33MB/s aan. Stel dat dit per brander maar de helft is, blijft er nog 16,5MB/s over. De snelste CD-brander (48x) schrijft maximaal 7200KB/s en dat alleen op de buitenste ring (P-CAV of Z-CLV principe).

Een stevige sloot aan RAM en dus een dikke RAM-buffer voor Nero zal misschien handig zijn, maar hoeft niet eens nodig te zijn.

SCSI-branders zijn er maar tot 12x (Plextor), dus zwaar verouderd en traag spul en nog eens veel duurder dan 48x IDE-branders (Lite-on zijn belachelijk goedkoop en top). Daarbij worden ze zeer waarschijnlijk niet meer gemaakt (Plextor is genokt met SCSI)

Het enige probleem is het aantal IDE poorten: Je zult met PCI-adapters moeten werken om EN HDD('s) EN 6 CDRW's aan te sluiten. Regel dus een fatsoenlijk mobo met twee PCI ATA66/100 adapters (zonder RAID) die ATAPI ondersteunen!. Hang daar de CDRW's aan en je HDD('s) aan de on-board IDE-controller (Southbridge).

Als iemand denkt een goede reden te weten waarom zo'n mega-machine nodig zou zijn, dan hoor ik dat graag :O
Yamaha CRW-F1ZS (SCSI) 44/24/44 (Retail) € 209,-

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

6*Yamaha CRW-F1SZ (44-speed SCSI intern) zou moeten kunnen.

• Rum

Rum

OlafvdSpek schreef op 12 september 2002 @ 18:17:
[...]

Ik denk niet dat hij maar 6 CDs nodig heeft.
Nee, maar hij had toch vast ook meer dan 6 cassettes nodig, en daar gebruikte ze ook 6 recorders voor... ;)

• maontje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 21:52

maontje

better off Playing

Volgens mij zijn daar speciale copyboxen voor. Ik d8 van de firma comdex. Teminste stonden regelmatig in de computer bladen. Waren stand alone of scsi torentjes met daarin 2 tot 8 branders... :)

Wie kalm blijft in een panieksituatie................ is traag van begrip

• FastBunny
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Waarom heb je van die zware controllers nodig?
Als je een 2 tal ata 100 controllers hebt. en je pakt 8 x een 32speed brander die trekt dus 6mb/s. Alleen het is niet echt 8x6 omdat de data maar 1 keer gelezen wordt en er dus maar 1 stroom van 6m/s overvliegt van ata controller naar ata controller. Bovendien blijft er van die 100 genoeg over daarvoor.

Ik gok dat het met een 6 tal 32speeds goed zal gaan, zeker als ze burnproof hebben. Als bron zou ik een snelle 7200rpm met veel cache harddisk hebben.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Rum schreef op 13 september 2002 @ 08:42:
[...]

Nee, maar hij had toch vast ook meer dan 6 cassettes nodig, en daar gebruikte ze ook 6 recorders voor... ;)
Jij zei dat de CDs na de dienst klaar zouden zijn, wat dus niet waar is.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
-

• Rum

Rum

OlafvdSpek schreef op 13 september 2002 @ 13:41:
[...]

Jij zei dat de CDs na de dienst klaar zouden zijn, wat dus niet waar is.
OK! you win! _/-\o_
Pagina: 1