Toon posts:

MS-DOS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben langs geweest bij mijn lokale computer verkoper om te vragen of dat men nog installaties hebben van MSDOS 6.2.
Deze software is blijkbaar niet meer beschikbaar.

Ik heb nog namelijk een systeem werken met DOS (ik kan niet verder)

Hoe kan ik mij verhelpen daar mee?

Kan ik da ergens downloaden of moet ik de windows installeren of hoe??

Verwijderd

staat ie niet op een windows98 cd?

• Sjadow_
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06-2024

Sjadow_

wassup?

Ik heb ff op kazaa gekeken en daar vind ik nog een setup bestand van ms dos 6.22 dus... kan je downloaden en dan hebbie weer dos

[ Voor 0% gewijzigd door Sjadow_ op 11-09-2002 16:18 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn cd van win98 staat de installatie toch nie.

Verwijderd

Kijk eens in msdos 6.22 NL . Basicly moet je een licentie hebben/aanschaffen. MS-DOS in nog altijd copyright protected.

Verwijderd

Ik kan ze je wel ff mailen.

Verwijderd

Download gewoon OpenDOS/DR-DOS hier.

Heeft exact dezelfde functionaliteit als MS-DOS en is gratis. :)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:01
Verwijderd schreef op 11 september 2002 @ 16:24:
Download gewoon OpenDOS/DR-DOS hier.

Heeft exact dezelfde functionaliteit als MS-DOS en is gratis. :)
Doen de gewone dos proggies het door ook?

|>

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Dit is misschien ook iets voor je: http://uk.freedos.net/
Gratis dos!! Eigen versie en zij ontwikkelen nog gewoon door!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:00
Klinkt 'heeft dezelfde functionaliteit' alsof dos proggies het daar niet gaan doen?

Yup, goed geraden :P

Verwijderd

als je systeem nog werkt kun je een systeemdiskette maken precies van jouw NL-versie:
sys c: a:
en dan zet je alle belangrijke bestanden op deze flop (fdisk, edit, format, chkdsk, mem, evt de muis en cd-driver .... kijk effe verder wat nog meer).
Pak dan voldoende diskettes en kopieer de dos directory systematisch over naar de floppen. Kijk effe of er nog bestanden in een submap staan van dos en ook in de root (dus c:\) en zet die effe op een aparte flop.
Als je dos op een schone PC wilt zetten doe je vrijwel hetzelfde....
formatteer met de opstartdisk de c-schijf,zet het systeem over met
sys a: c:
en maak de mappen dos en eventuele submappen aan. Kopieer de inhoud van de floppen naar de map (of directory....) en herstart de PC.
Je mist misschien de flop voor oa eventuele printerdrivers... maar die is vaak ook nog los te downloaden (en je kunt daar ook een UK-versie flop voor nemen is mijn ervaring....).

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op 11 september 2002 @ 20:44:
knip 8<................
Pak dan voldoende diskettes en kopieer de dos directory systematisch over naar de floppen. Kijk effe of er nog bestanden in een submap staan van dos en ook in de root (dus c:\) en zet die effe op een aparte flop.
Als je dos op een schone PC wilt zetten doe je vrijwel hetzelfde....
formatteer met de opstartdisk de c-schijf,zet het systeem over met
knip 8<................
Anders zoek je een laplink kabel, in ms dos zit nl. een programma dat je de ene pc kunt draaien als server en de andere als client, dan kun je de harddisk over kopieren, hoef je niet te klooien met diskettes. Werkt perfect! Heb zo eens ongeveer 50 pc's klaar gemaakt voor verkoop

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 september 2002 @ 16:21:
Kijk eens in msdos 6.22 NL . Basicly moet je een licentie hebben/aanschaffen. MS-DOS in nog altijd copyright protected.
Tja, het zal ook niet eens M$ zijn hehe :X

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 19:30
Hmm, Caldera dos is in ieder geval wel compatible met MS-dos, en ik denk ook gratis. Maar serieus : wie koopt er nou nog een licentie voor welke DOS-variant dan ook? Als je Win98 hebt, kun je exact dezelfde functionaliteit krijgen door daarvanuit een bootflop te maken. Kopieer de juiste bestanden vanuit windows\command naar je diskette, en je hebt 'n complete DOS, hoewel het dan officieel windows heet. Werkt altijd, tenzij je het met een echte XT wilt proberen. Daar heb je nog wél een echte dos voor nodig.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Pagina: 1