Toon posts:

Batterijontlader

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik ben bezig om een batterijlader te bouwen voor de USB poort. Laden zal niet echt snel gaan maar het gaat om het idee :)

Voordat je een oplaadbare batterij gaat opladen is het het beste om deze te ontladen maar nu vraag ik me af hoe ik dit gemakkelijk kan doen. Ik weet dat als je een condensator wilt onladen dat je gewoon een 100-ohm weerstand tussen de + en - plakt en dat ie dan snel leegloopt. Je kunt natuurlijk ook kortsluiten maar dan krijg je vonken.

Wat ik mij afvraag: kan ik dit ook met een NiCD of NiMH oplaadbare batterij doen? Zonee, wat zijn andere mogelijkheden?

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-08 14:24
ok het is eigenlijk heel simpel wat je wil :) de snelheid per batterij om te ontladen kun je zelfs berekenen. formule V=IR met V = 1,2volt I= de stroom en R de te nemen weerstand. Een stroom om te ontladen is 100mah (0,1Ah) wel ok dus een weerstand van 12 ohm zou dan wel goed werken. Ik neem nml aan dat je niet hele volle batterijen wilt ontladen want dit duurt wel erg lang dan. Een tip: sluit gewoon die 12 ohm weerstand aan over je batterijlader en doe alvorens je batterijen te laden ze al in de lader (zonder de USB kabel erin te pluggen). Nu is ie aan het ontladen... en na een uurtje plug je hem in de USB poort en w8 je ff tot ze vol zitten en klaar :)