PC-Card/PCMCIA LAN probleem

Pagina: 1
Acties:

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:52
Ik heb sinds kort een 2e hands laptop gekocht, een Toshiba Satellite Pro 420CDT. Dat is een P1 100Mhz, 40 MB Ram. Aangezien ik het gevalletje wil aansluiten op mijn thuisnetwerk en op de universiteit, heb ik een paar dagen geleden een LAN PC Card, van het merk Dynalink (type: SPL100CLV). Dit was een Type II PCMCIA PC-Card (32 bit). Windows 98SE (draaiende op de laptop) herkent totaal geen nieuwe hardware. De kaart zelf blijft ook dood, dwz, de lampjes (act, 10, 100) blijven uit. In windows zie ik onder Configuratiescherm, systeem, prestaties staat er onder PCMCIA Kaarten dat het 32 bits is. Ik weet niet wat ik daarmee aanmoet.

Mijn vraag is nou, wat voor netwerkkaart moet ik halen? 16/32 bits, 10/100mbit, PC-Card/PCMCIA (als er uberhaupt verschil is... Kan iemand me dat ook uitleggen?).. Wat moet ik nu kopen? Ook specifieke producten/prijzen zouden helpen.

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08 17:45

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

(jarig!)
OK:
-PCcard == PCMCIA-card
-Meestal eerst de software installeren _zonder kaart_, daarna pas de kaart erin proppen.
-10Mbit kun je waarschijnlijk niet meer nieuw kopen
-Merk maakt denk ik niet zo veel uit. Ik heb wel goede ervaringen met 3Com

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• jpiscaer
Ik heb ook al geprobeerd software te installeren, maar dat werkte niet. Het waren alleen drivers bij mijn weten, dus daar had ik niks aan. En klopt het als ik zeg dat PC-Card en PCMCIA hetzelfde is?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jainoxi schreef op 11 september 2002 @ 13:47:
Ik heb ook al geprobeerd software te installeren, maar dat werkte niet. Het waren alleen drivers bij mijn weten, dus daar had ik niks aan. En klopt het als ik zeg dat PC-Card en PCMCIA hetzelfde is?
Ja en nee, PC-Card is zowel PCMCIA als de nieuwere Cardbus. En daar zit het probleem. PCMCIA is een soort verkleinde ISA, 16b en traag, Cardbus is verwant aan PCI, 32b en betrekkelijk snel.

Jij hebt een 100Mb kaartje, die zullen meestal Cardbus zijn- waarom? Omdat 100Mb neerkomt op ongeveer 12MB/s en de PCMCIA hooguit 8MB/s trekt. Er zijn wel 100Mb PCMCIA devices, maar die zijn zeldzaam, duur, en inherent traag.

Je geeft zelf al aan een 32b kaart te hebben, dan moet je ook een Cardbus interface hebben en tenzij ik me vergis heeft de 420CDT hooguit support voor 16b PCMCIA. Het is dus bij wijze van spreken alsof je een PCI kaart in een ISA slot probeert te douwen 8)7

Overigens heeft die 'Type II' niets met de interface te maken, het geeft gewoon de hoogte van de kaart aan (iets anders dan Type II zie je tegenwoordig bijna niet)

Wat je dus nodig hebt is een 16b PCMCIA kaartje, 10Mb of 100Mb :7

Oslik blyat! Oslik!

• jpiscaer
Okee, dan ga ik ff een post zetten dat ik een 16b PCMCIA 10/100mbit kaartje zoek! BEdankt!