Excel (XP) opslaan als *.csv met lijstscheidingstekens

Pagina: 1
Acties:
  • 379 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een excel bestandje dat ik moet opslaan als *.csv met lijstscheidingstekens.
Toen ik nog gebruik maakte van Office 97, werkte dat perfect, maar nu heb ik XP en dat werkt dus helemaal niet.
Als ik het bestandjes opgeslagen heb als *.csv met lijstscheidingstekens en ik open het dan weer, is er geen enkel verschil met een gewoon *.xls bestandje.
Ik maak maar gebruik van 1 werkblad en zonder formules, dus dat zou het probleem niet mogen zijn.
Is hier een instelling voor ofzo?

Verwijderd

Hmmm, wellicht "converteert" Excel XP het automagisch naar kolommen en rijen?

Open het CSV-bestand in een texteditor (Kladblok, Word, UltraEdit32 etc.)... heb je dan wel "comma separated values"?

Verwijderd

Topicstarter
als ik het met kladblok open, staat er ; tussen.
Kan ik mischien aangeven dat er een | tussen moet, want dat is de bedoeling?

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:26
of in excel (zou even niet weten waar....)
of je kan zoek en vervang doen.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe kan ik het bestandje nu met een | teken in Excel openen????

• Remco
Even hernoemen naar een bestand zonder extensie.
Dan vraagt excel bij het openen om de indeling, en kan je het lijstscheidingsteken aangeven.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem hernoemd naar een bestand zonder extensie, dan geopent in Excel, maar hij vraagt nergens om.
En ik heb de extensie zichtbaar.

• tricktrac
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-01 22:49

tricktrac

PPro smp

Verwijderd schreef op 11 september 2002 @ 13:26:
Mischien gewoon even de vervang functie van notepad(kladblok) of wordpad(?) gebruiken?

Volgens mij begrijp ik je vraag niet, of begrijp jij niet wat je vraagt.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op 11 september 2002 @ 14:25:

Er staat nu 'bla ; bla ; 123 ; bla' en je wilt 'bla | bla | 123 | bla' en dat 1 rij in 1 cel verschijnt.

Begrijp ik dat goed? Dan kan je inderdaad een willekeurige teksteditor pakken en zoek&vervang doen van ; naar |.

In Excel 2000 is hernoemen tot .txt en dan openen met als bestandstype .txt genoeg om het zonder kolommen te openen. Kijk bij XP ook even bij de bestandstypes en de opties hierbij, het lijkt mij wel kunnen. Bij gewoon openen is Excel te slim voor wat jij wilt :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

"Bij gewoon openen is Excel te slim voor wat jij wilt"

Ik denk dat als je in windows regionale instellingen de ; veranderd in | dat alle csv files met | gemaakt en gelezen worden. Maar of je dat wilt is een 2de ;)

meer specifiek: control panel > regionale instellingen > tabblad customize > list seperator :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, nu zijn we al een stukje verder.
Ik weet nu dus hoe ik standaard als lijstscheidingsteken een | krijg.
Maar hoe krijg ik die ook te zien in Excel???
In kladblok opent hij nu alles goed, maar als ik het in excel open, dan krijg ik het bestandje nog gewoon te zien als *.xls
Bij de oude, door office 97 geconverteerde sheets, doet hij het wel gewoon goed.
Dan krijg ik de lijstscheidingstekens wel te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand al een idee, hoe ik het excel (XP) goed kan laten openen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Verwijderd schreef op 11 september 2002 @ 16:54:
Ok, nu zijn we al een stukje verder.
Ik weet nu dus hoe ik standaard als lijstscheidingsteken een | krijg.
Maar hoe krijg ik die ook te zien in Excel???
In kladblok opent hij nu alles goed, maar als ik het in excel open, dan krijg ik het bestandje nog gewoon te zien als *.xls
Bij de oude, door office 97 geconverteerde sheets, doet hij het wel gewoon goed.
Dan krijg ik de lijstscheidingstekens wel te zien.
:?
Excel is toch dat programma met al die velden ?
Wat jij wil is volgens mij niet mogelijk, of ik begrijp het niet.
Je wilt velden in Excel zien, maar dan zonder de velden van excel, maar met lijstscheidingstekens ?
Dan zou ik hem toch gewoon in een editor openen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar dan is mijn vraag weer: Waarom openen de door Office 97 gemaakte bestanden wel gewoon zoals ik het wil?
Dus allemaal in 1 cel, met lijstscheidingstekens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
ah zo.
andere extensie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nee, exact de zelfde extensie en ook de eigenschappen zijn hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

basil: dat laatste betwijfel ik :) 1 bestand is niet toevallig met een naam vergelijkbaar met " test.csv.txt"? ;)

Excel opent op extensienaam. *.csv is een standaardimport met lijstscheidingsteken (zonder wizard). *.txt geeft een import waar je zelf de kolommen kunt indelen (via een wizard dus). Indien je een *.csv heb met een verkeerde lijstscheidingsteken krijg je inderdaad 1 kolom met alle gegevens in 1 kolom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is juist de BEDOELING alles in 1 kolom te hebben, met lijstscheidingstekens.
En het is ECHT GEEN *.txt bestandje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mocht deze reactie nog gelezen worden: Excel kan .csv bestanden op twee manieren inlezen en verwerkt de data ook verschillend.
In je binnen verkenner(explorer) dubbelklikt op het .csv wordt het bestand in Excel ingelezen, waarbij alle data van rij 1 in cel a1 gezte wordt. alle data van rij 2 in cel a2, enz.
Open je eerste Excel en daarna via bestand(file) open, .csv bestand zoekt en dan laat openen, zal Excel op basis van het lijstscheidingsteken de data correct inlezen.
Pagina: 1