[ASP.NET] kan code zien in source

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-08 11:49

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Topicstarter
He allemaal,

Ben net begonnen met ASP.Net. Heb twee mooie boeken naast me liggen, de SDK geinstalleerd en interdev draait op volle toeren. Nu kan ik een heel mooie label maken in mijn nieuwe pagina, maar zodra ik er aspx in ga stoppen dan doet ie dat niet. ik zet het volgende in de code

ASP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<%@ Page Language="vb" AutoEventWireup="false" Codebehind="WebForm1.aspx.vb" Inherits="WebApplication1.WebForm1"%>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML>
        <body MS_POSITIONING="GridLayout">
        <form id="Form1" method="post" runat="server">
            <asp:Label id="Label1" runat="server">Hallo wereld</asp:Label>
            <%response.write(NOW())%>
        </form>
    </body>
</HTML>

Het label laat ie gewoon zien (die heb ik erin gesleept maar de response.write niet. Als ik de source bekijk zie ik ook gewoon dit staan dus inclusief de <%response.write(NOW())%>. Moet ik iets anders doen de aspx in een ander bestand zetten?

[ Voor 0% gewijzigd door Jaspertje op 11-09-2002 10:27 . Reden: layout ]

• gill
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-12-2025

gill

Love my lindsey...

Je gebruikt Interdev? Codebehind werkt enkel met Visual Studio.net of met de Webmatrix (freeware). Maar Interdev ondersteunt toch geen ASP.net?

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Topicstarter
foutje, werkte met interdev.. gebruik nu ook visual studio.net.. excuses, maar de vraag blijft

• gill

gill

Love my lindsey...

Here is the correct code:
ASP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
<%@ Page Language="vb" AutoEventWireup="false" Codebehind="WebForm2.aspx.vb" Inherits="XML.WebForm2"%>
<HTML>
        <TABLE height="101" cellSpacing="0" cellPadding="0" width="52" border="0" ms_2d_layout="TRUE">
            <TR vAlign="top">
                <TD width="52" height="101">
                        <TABLE height="35" cellSpacing="0" cellPadding="0" width="89" border="0" ms_2d_layout="TRUE">
                            <TR vAlign="top">
                                <TD width="10" height="15"></TD>
                                <TD width="79"></TD>
                            </TR>
                            <TR vAlign="top">
                                <TD height="20"></TD>
                                <TD>
                                    <asp:Label id="Label1" runat="server">Hallo wereld</asp:Label></TD>
                            </TR>
                        </TABLE>
                    </form>
                </TD>
            </TR>
        </TABLE>
    </body>
</HTML>

response.write en zo heb je niet meer als dusdanig nodig in .net. Is heel wat veranderd tov ASP3.

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

• tfk__66
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10-2025

tfk__66

OS1: Fedora Linux, OS2: W10

Ik zou gewoon ff checken of alle services voor de webserver goed draaien of dat de installatie van het .net framewerk goed gegaan is.

Vriend van mij had hetzelfde probleem en bij hem bleek de install niet goed gegaan te zijn. Na een nieuwe install werkte alles perfect.

GA-Z170XP-SLI - i7 6700K 4.0GHz - 16GB DDR3 - Corsair 300R Wnd - Corsair CX750M - AMD 7950 3GB

• gill

gill

Love my lindsey...

Here is the correct code:
http://home.pi.be/~gillc24/ftp/ASP.txt
(source even bekijken dus).
response.write en zo heb je niet meer als dusdanig nodig in .net. Is heel wat veranderd tov ASP3.
edit:
: sorry voor dubbel, was blijkbaar al verstuurd

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Topicstarter
okee maar nu kan ik niet zien welke datum het nu is. Ik zal mn vraag ff anders stellen.

Wat moet ik doen om de tijd te kunnen zien in mijn aspx file.

Het zou gewoon met <%=NOW()%> moeten alleen dat doet het niet. Het voorbeeld wat je geeft gill is alleen maar html eigelijk met een label. Maar dat lukt wel. ik wil alleen asp in voegen

• gill

gill

Love my lindsey...

Sorry, was iets te snel geweest.
Werk je eigenlijk met Codebehind? Dan zou je bv. in de Page_Load kunnen schrijven:
ASP.NET Visual Basic:
1
Response.Write("Het is nu " & DateTime.Now.ToString())

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Topicstarter
Codebehind? Niet dat ik weet, ik werk met visual studio.net, maar volgens mij is dan niet hetzelfde.

• gill

gill

Love my lindsey...

Codebehind is het schrijven van je VB code in VB files, ipv gewoon in de ASP. Raad ik je aan om toe te passen, wil je echt van .net genieten.

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-08 17:13

Greyfox

MSX rulez

Welke prachtige boeken liggen dan naast je?

MSX 2 rulez more

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Topicstarter
denk niet dat dat een goed idee is, De applicatie is nu in asp gebouwd en webbased. en dan is aspx volgens mij een beter alternatief dan vb.net

boeken: programmeercursus microsoft ASP.NET en ASP.NET Unleashed

[ Voor 0% gewijzigd door Jaspertje op 11-09-2002 11:02 . Reden: bopeken toegevoegd ]

• gill

gill

Love my lindsey...

:?
Nu snap ik er niets meer van. Wat heb je al geleerd in je boeken? VB.net of C# zijn de talen waarin asp.net wordt gecreëerd.

Unleashed daar zou ik maar niet mee beginnen.

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Topicstarter
Ik heb eigelijk nog niets geleerd. Ik ben meteen begonnen. (misschien niet de goede manier, maar wel de leukste). Na het installeren van SDk (wat ik nu weer doe) ben ik begonnen en heb eerst gelezen wat je moet doen. Ik een mooi project aangemaakt in vs.net, maar de aspx bestanden worden ook gezien als web form. Nu heb ik op w3c gekeken hoe het daar was, met voorbeelden en daar deden de bestanden het wel.

Volgens mij leer ik dan vb en niet c#.

• gill

gill

Love my lindsey...

Page Language="vb": eerste regel: VB = Visual Basic.net

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Topicstarter
ja,

ben inmiddels klaar met het opnieuw installeren van SDK, maar hij doet het nog steeds niet. roep het volgende bestand aan vanaf: "localhost\ASPNET\test.aspx"

ASP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
<%@ Page Language="vb" AutoEventWireup="false" Codebehind="WebForm2.aspx.vb" Inherits="XML.WebForm2"%>
<HTML>
        <TABLE height="101" cellSpacing="0" cellPadding="0" width="52" border="0" ms_2d_layout="TRUE">
            <TR vAlign="top">
                        <TABLE height="35" cellSpacing="0" cellPadding="0" width="89" border="0" ms_2d_layout="TRUE">
                            <TR vAlign="top">
                                <TD width="79"></TD>
                            </TR>
                            <TR vAlign="top">
                                <TD height="20"></TD>
                                <TD>
                                    <%Response.Write("Het is nu " & DateTime.Now.ToString())%>
                                </TD>
                            </TR>
                        </TABLE>
                    </form>
                </TD>
            </TR>
        </TABLE>
    </body>
</HTML>

en als ik de source bekijk krijg ik de volgende source..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
<HTML>
            <TR vAlign="top">
                            <TR vAlign="top">
                                <TD width="79"></TD>
                            </TR>
                            <TR vAlign="top">
                                <TD height="20"></TD>
                                <TD>
                                    <%Response.Write("Het is nu " & DateTime.Now.ToString())%>
                                </TD>
                            </TR>
                        </TABLE>
                    </form>
                </TD>
            </TR>
        </TABLE>
    </body>
</HTML>

• gill

gill

Love my lindsey...

Heb je al eens dubbelklik gedaan op de webform? Dan kom je in de VB file. Daar staat al een functie: Page_Load. Als je daar nu de response-string ingeeft die ik je gegeven heb, dan zal het werken. Maar, let op, in .net zijn er veel betere manieren om deze string uit te voeren.

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Topicstarter
moet ik dan ook nog iets in het aspx bestand zetten om dat daar te laten lopen?

want ik heb nu dit

Visual Basic:
1
2
3
    Private Sub Page_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
        Response.Write("Het is nu " & DateTime.Now.ToString())
    End Sub

• gill

gill

Love my lindsey...

Je label met "hello", alhoewel dat er niets mee te maken heeft.

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Topicstarter
Maar dat hoeft niet dat label, zonder dat moet ik ook de date in beeld krijgen toch. (alleen natuurlijk niet hier)

Verwijderd

In het ontwerp van je webform sleep je een asp-label in het scherm. Je dubbelklikt ergens in het scherm en in Page_Load typ je:
me.label1.text = "Hallo Wereld"
Runnen maar!

In ASP.net is code gescheiden van het ontwerp van je pagina (of in ieder geval, bijna helemaal). Zomaar beginnen met klooien is absoluut niet de juiste manier om het te leren en ook zeker niet de leukste. Pak je boek, vergeet je ASP kennis en leer te werken met ASP.net. Geloof me...

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Topicstarter
en als dat het niet doet. Hij geeft netjes het label weer, alleen met LABEL en niet hello wereld

• gill

gill

Love my lindsey...

Text in properties van label veranderen.

Zou je toch niet beter in je boeken beginnen leren, ASP.net is complex, maar niet zo ingewikkeld, maar toch volg je best een goed boek. Ik heb het ook zo geleerd.

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:55

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Jaspertje: De source die in [rml]Jaspertje in "[ ASP.NET] kan code zien in source"[/rml] staat, is dat de source die je ziet als je View Source doet in Internet Explorer?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Topicstarter
ja dat is de view source code

goed jullie hebben me overgehaald om eerst te gaan lezen, maar zijn er ook nog goede tutorials of sites op het net waar ik gebruik van kan maken naast de boeken? (misschien kan ik beter google gebruiken maar dit is makkelijker, sorry alvast)

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:55

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Dan heb je een heel ander probleem dat niets met de scripting te maken heeft; je code wordt gewoon niet geparsed; hij beschouwd het gewoon als HTML.

edit:

Hmm. lijstje van tutorials?

www.aspalliance.com
www.asp.net
www.4guysfromrolla.com
www.asp101.com

Geven wel de meest basale dingen.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Topicstarter
ja daar was ik al achter, omdat ik nog "gewone asp" progde, maar nu heb ik al geleerd dat ik het in de Page_Load moet zetten, maar daar ga ik zelf wel ff mee stoeien nu

Verwijderd

je moet je code compileren, dus je website, IN visual studio.net, -> cntrl + shift + B.

(en de .net sdk moet goed geinstalleerd zijn op de webserver, de aspx en andere extensies moeten geassocieerd zijn met .net)

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-08 13:37
Ja, kijk eens op www.asp.net, of www.gotdotnet.com de laatste site staan heel veel tutorials

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Topicstarter
OKee, volgens mij begin ik het probleem te snappen, ik heb op mijn IIS helemaal geen extentie .aspx staan.. dat moet er dus komen.. nieuwe vraag.. welke dll moet ik bij de .aspx ext. stoppen om m te laten werken, er staan er een stuk of wat en als ik ze allemaal moet proberen, dat zou wat veel zijn

Verwijderd

ahaaa, dan is er iets anders aan de hand. Je bent waarschijnlijk vergeten je webserver te updaten naar .NET met de components Update CD (dat is cd5 van de visual studio seedees).

Dan is jou probleem opgelost denk ik.

• gill

gill

Love my lindsey...

Kun je dat überhaupt vergeten? Denk het niet, althans met de DVDversie toch niet. Als je VS.net installeert, dan doet hij eerst de component-update, en daarna pas de install van VS.

Wat bedoel je met "welke dll"?
Je hebt toch VS geïnstalleerd? Dan heb je eerst IIS5.1, daarna eventuele updates(die er nog niet zijn), dan component update, en dan VS geïnstalleerd, neem ik aan?
Kan je de aspx en de vb file even ergens uploaden, kan ik eens zien of je het juist hebt gedaan?

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Topicstarter
die files kan ik niet uploaden

en welke ddl.. om binnen iis de bijv. asp te runnen maakt ie gebruik van asp.dll. Ik neem niet aan dat aspx dat ook doet.

Edit, ik heb zelf niks geinstalleerd, alles stond er al (of niet) op.. Maar heb dus net een update gedaan van de components, maar hij kent aspx nog niet

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Topicstarter
Goed heb de updates geupdate maar nogsteeds heb ik geen aspx in mijn lijstje staan.. volgens mij wilt microsoft gewoon niet dat ik .net leer :(

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Als ik jou was zou ik de complete .net framework een keer unistaleren dan de components update uitvoeren en daarna nog een keer de framework en vs.net installeren. Er is blijkbaar iets fout gegaan tijdens het instaleren want als het goed is dan zorgt de installatie er zelf voor dat alle extensies worden toegevoegt. Je moet namelijk niet alleen de aspx extensie toevoegen maar er zijn er nog een aantal.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:52
Ik snap het niet. Je hebt wel twee boeken, maar je hebt geen flauw benul van wat je doet. Het zou weleens kunnen helpen als je eerst de introducties van de boeken leest. Dan zal er een hoop duidelijk worden betreffende het .NET Framework.

Twee belangrijke dingen :
1. Het .NET Framework moet geïnstalleerd zijn op het OS waaronder een .NET applicatie moet werken.
2. Bij ASP.NET aaplicaties zijn code en lay-out gescheiden. Een Response.Write kan dus niet tussen de lay-out staan, maar wel in de code.

Als je die tweede niet meteen doorziet moet je cht eerst even de eerste pagina's van die boeken lezen, of zoeken naar enkele goede introducties.

Het wil trouwens ook helpen om stomweg Notepad als editor te gebruiken. Je kan zelfs code-behind DLL's met de hand compileren. Daar heb je geen InterDev of VS.NET voor nodig. Het gaat wat moeizamer, maar geeft wel een veel beter inzicht in wat er nou echt gebeurd.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Topicstarter
OKee okee, alles stond al geinstalleerd toen ik achter deze pc ging zitten, dus ging ik er (domweg) vanuit dat het zou werken, mits ik alles goed deed. Ik ben er dus nu achter dat dat niet het geval is en dus ga ik nu andere dingen proberen om het wel te laten lukken.

Maar mocht het nog niet gaan (de intro is inmiddels gelezen) zal ik wel weer met vragen komen..

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Topicstarter
OKee, het lukt ik kan dus ni aspx draaien en de scripts worden uitgevoerd... alles eraf gegooid en opnieuw geinstalleerd. Mijn dank gaat uit naar jullie allen die geprobeerd hebben mij te helpen ondanks mijn onwetendheid

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

En nu eerst de eerste twee hoofdstukken van beide boeken lezen voordat je verder gaat :P

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

Verwijderd

je moet de .net redistributable ff installeren, zie http://msdn.microsoft.com.../829/msdncompositedoc.xml

dat is alles...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 18:01:
je moet de .net redistributable ff installeren, zie http://msdn.microsoft.com.../829/msdncompositedoc.xml

dat is alles...
De .NET redistributable is bedoeld om .NET app's te kunnen draaien (alhoewel er wel compilers bijzitten dus je kunt evt. met notepad gaan proggen :Y)). Met de .NET framework SDK (die bij Visual Studio.NET is ingebakken) kun je .NET app's runnen en ontwikkelen. Het is dus overbodig om de redistributable nog eens ernaast te installeren :) .

Verwijderd

Wie installeert nu een SDK op een productie machine?

• Vurabes
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-02 12:02

Vurabes

Homo Sapiens Informaticus

Probeer eens een spatie tussen <% en Response.Write en %>

On a clear day you can C#

Verwijderd

heb je toevallig .net geinstalleerd terwijl iis uit stond? ik heb namelijk daarmee een probleem gehad maar da's op te lossen door een bestandje te runnen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 18:55:
Wie installeert nu een SDK op een productie machine?
Hmm ja, ik ging er van uit dat hij zijn pagina's zowel ontwikkelde als bekeek op dezelfde machine |:( .

Verwijderd

run command aspnet _regiis

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 18:43:
[...]

De .NET redistributable is bedoeld om .NET app's te kunnen draaien (alhoewel er wel compilers bijzitten dus je kunt evt. met notepad gaan proggen :Y)). Met de .NET framework SDK (die bij Visual Studio.NET is ingebakken) kun je .NET app's runnen en ontwikkelen. Het is dus overbodig om de redistributable nog eens ernaast te installeren :) .
Misschien is het onzin om het ernaast te kopieren... het werkt wel en volgens mij was dat de bedoeling... :?

Verwijderd

in ne Micrososft.NET dir onder WINNT moet je aspnet_isapi.dll ff registeren en je IIS zal aspx herkennen
Pagina: 1