[EL] Hoe werkt een inverter?

Pagina: 1
Acties:
  • 322 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Ja, dat vroeg ik me dus vanochtend (onder de douche, don't ask why) af;
"Hoe werkt een inverter?".

Niet een logische inverter, maar een inverter voor CCFL's en EL-folie e.d.
En dan bedoel ik werkelijk op componentniveau. Ik ben nieuwschierig naar blokschema's, schema's, componenten, spanningniveau's, frequenties en bijv. simulaties.
Zelf heb ik geen inverter bij de hand, anders zou ik zelf waarschijnlijk wel een schema kunnen tekenen en proberen te analiseren.

Ow, en aub. geen bull-replies posten als geen goede EL-kennis hebt maar toch wilt meepraten: This time we go deep, very deep!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-12 08:37

BaRF

bijna kerst

Nou ik weet wel dat zon ding door het snel wisselen van 2 of meer transistoren een 'gefakede' AC spanning optreed, en dan dmv de transformator deze spanning verhoogd (primair/secundair blabla) :)

[ Voor 0% gewijzigd door BaRF op 11-09-2002 08:51 . Reden: formator, niet sistor ]

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

ze werken goed.... >:)

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 22:24
als je je verveelt pak dan de HK of FOK...
en ga niet nutteloos posten in andere topics

Bier, Whiskey en Metal!!

Verwijderd

Simpel gezegd: Je neemt een DC spanning, en die schakel je heel snel uit-in-uit-invert-uit-in-uit-invert-uit enz enz. Nu is het "namaak"AC geworden. Dat stop je in een trafo, aan de andere zijde komt er AC uit op een hoog voltage. Nu weer gelijkrichten --> hoge DC spanning. En het leuke: Hoe sneller je wisselt (20Khz b.v.) hoe minder metaal je trafo hoeft te bevatten en hoe kleiner je afvlak capaciteit wordt, en dus hoe kleiner het geheel wordt!

Is wel heel simpel gezegd maar dit is de basis.

Het is trouwens net zo'n soort principe als de powersupply in je PC maar dan omgekeerd... Wist je b.v. dat een PC ook loopt op 300V DC??? Het eerste wat gebeurt is gelijkrichten, vandaar.... :P Ooit in de praktijk getest toen op de zaak de stroom uitviel en we nog zo'n 20 stuks 12V loodaccu's hadden staan >:)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2002 10:05 . Reden: typos ]

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

Lord_Mithril schreef op 11 september 2002 @ 10:01:
[...]

hmm, twas tog best zinnig O-)

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

Lord_Mithril schreef op 11 september 2002 @ 10:01:
[...]

trouwens, waarom praat je in meervoud, dis is voilgens mij pas de eerste topic waar ik onzin in zet

• koffercomputer
  • Laatst online: 22-11 10:37
Een inverter kun je (zoals eerder gezegd) opbouwen door snel twee transistoren te laten omschakelen (multivibrator), maar er is nog een manier.

De basis van een transistor wordt met behulp van één of twee weerstanden op meer dan 0.7 volt gehouden (misschien wel halve voedingsspanning). De transistor stuurt stroom door de primaire kant van een spoel (weinig wikkelingen). Dit induceert in de secundaire kant van de spoel (veel wikkelingen) een spanning die hoger is dan die aan de primaire kant. Nu komt het: door secundair ook nog een terugkoppel wikkeling te maken (evenveel wikkelingen als primair), en deze op de basis van de transistor aan te sluiten krijg je oscillatie (wat vereist is om een continue hoogspanning te maken).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Het proces verloopt als volgt.
1) De transistor geleidt omdat zijn basis een spanning krijg via de feedback spoel
2) Er loopt stroom door primaire kant van de spoel
3) Er wordt een magnetisch veld opgebouwd
4) Secundair wordt een hogere spanning opgevouwd als aan de primaire kant
5) De tegenkoppel wikkeling produceert een negatieve spanning
6) De negatieve spanning heft de spanning op de basis van de transistor op
7) Er loopt geen stroom meer door de primaire kant
8) Er is geen terugkoppelspanning meer naar de basis
9) De basis krijgt weer spanning van de twee weerstanden
10) De cyclus is rond

Zoek maar eens op "flyback transformer" of "flyback inverter" op Google
Hier is een eenvoudig schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.angelfire.com/80s/sixmhz/images/flybackcircuitdiagram.jpg

edit:
Even een codeblok van gemaakt, stap 8 veranderde in een 8)

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

droupsnoet: vriendelijk advies: ik zou oppassen met zomaar posten :)

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

okidoki

mijn wegemeende excuses dan.
en inderdaad, het is verveeling, want hier bij TNO is dus eigenlijk niets te doen

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 12:09

decramy

root@birdie:~#

:? t was toch in de douche:/

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

wat koffercomputer zegt, dat is wel een manier, maar de gewone el invertors weken anders, je maakt een fipflop (de ene tor aan, andere uit, andersom) waar de 2 uitgangen omste beurten hoog worden, nu heb je een een spoel met een aftakking in et midden, die gaat naar de massa, de andere aansluitingen gaan allebei naar een uitgang van de flipflop, dit wisselt erg snel, een paar Khz, (ik denk dat je de simpele flipflops wel kent, met 2 lampjes), maar met die hoge snelheid kan je aan de andere kant van de trafo de hoge spanning vandaan halen

Electronics development

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Een inverter kan ook opgebouwd zijn uit een RC-oscillator kring. Drie voorwaardes voor oscillatie:
Spanningsversterking is meer dan 1,
Fase verschuiving in de terugkoppeling is 0 of 360 graden en
er is een begin ruis.

Door de ruis op een Op.amp aan tesluiten (Op.amp versterkend onderdeel) wordt deze versterkt door terugkoppeling (mbv condensatoren en weesreanden) wordt de verstekte ruis weer op de (:O) ingang aan geboden.

Dit gaat zo door tot de gewenste spanning (:z) is bereikt of hij vast loopt tegen de voedingsspanning. De spanning kan hierna nog eventueel vergroot worden mbv spoelen. :Z

Alles is terug te redeneren naar 4

• AcouSE
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Owkee... massa's verschillende technieken, maar welke wordt gebruikt in die goedkope inverters die iedereen hier gebruikt. Niemand die er even een kan analiseren?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:40
idd ipv een opamp is het in zo'n inverter meestal 1 of 2 torren

of gewoon een echte oscillator

Afbeeldingslocatie: http://320027039581.bei.t-online.de/elektronik/neon/neon_circuit.jpg

Afbeeldingslocatie: http://320027039581.bei.t-online.de/elektronik/neon/last.jpg

Repareren doe je zo.

Pagina: 1