Hoe werkt de Wake On Lan op een netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• robbus
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-03-2022
Hoi,

Weet er iemand hoe je een PC over het netwerk aan kan zetten door middel van de Wake On Lan optie op de netwerk kaart, heb je daar een proggie voor nodig, zoja welke en waar kan ik die downen.

Verwijderd

JA, daar heb je een progje voor nodig, maar er zijn er zoveel... meestal wel commercieel (dus duur)

Paz.

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Als het een realtek kaartje is kan je van hun site een diagnostic progje downloaden...

Daar kan je dan een magic packet sturen naar het MAC adres van netwerk kaart in de comp. die je wil opstarten.

En dan zou het moeten werken ;)

• demonite
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-12 09:54

demonite

the way is up

ik vind dat een vaag iets blijven hoor.. wake on lan .. moet je nic daarvoor geen power hebben?

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-12 20:28

johnwoo

3S-GTE

Zeker moet ie daar power voor hebben; daarom heb je ook een moederbord nodig wat het ondersteunt. Dat kabeltje hang je dan tussen de NIC en het mobo, en daardoor trekt ie dan wat stroom (De PCI bus heeft immers geen power). Dat is dan net genoeg voor die NIC om te bepalen of ie wakker moet worden, en als dat het geval is stuurt ie over dat WOL draadje een wake-signaal naar het mobo, dat de ATX voeding inschakelt (net zoals het drukken op de power-knop een signaal naar het mobo stuurt - een ATX power knop is dus niet simpelweg een onderbreker in de 230V-lijn)

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05 14:46
hmm... en valt dat nog te spoofen? zo'n magic packet? :) zolang je op hetzelfde netwerksegment zit moet dat kunnen lijkt me... :)

Verwijderd

niks proggie.
als je NIC en je MB het ondersteund kun je inderdaad een kabeltje ( moet bij de nic hebben gezeten als deze het ondersteund.)tussen je nic en je MB zetten en in de bios W.O.L. enablen .

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-12 14:37

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

wel progje
nadat je die kabel erin hebt gemikt moet er nog steeds erges een magic packet wegkomen en dat doe je dus wel met een progje

• Onno
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>hmm... en valt dat nog te spoofen? zo'n magic packet?[/quote]Ja. Sterker nog, meestal wordt helemaal niet naar de afzender gekeken. Kun je leuke dingen mee doen. :)

• beauco
  • Laatst online: 04-08-2024
Nix proggie ... Wel proggie .......

hangt af van kaart, sommige kaarten hebben hun wake on lan voorgeinstalleerd (kaarten met ROM) anderen moet je nog programmeren (kaarten met PROM).

:) Geen ruzie maken over HW :)
:):):)te veel kleuren te veel smaken:):):)

• Onno
  • Niet online
Wake on Lan heeft niks met ROMs te maken, en je hebt er altijd een programma voor nodig.
ROMs zijn er om vanaf het netwerk te kunnen booten, maar om een computer aan te zetten via het netwerk moet er gewoon een programma zijn dat het juiste signaal verstuurt.

• Poltergeist
  • Laatst online: 19-12 22:51
Je hebt dus een proggie nodig op de zendende computer, niet op de computer die wakker moet worden.

Is nogal logisch: als de PC 'uit' staat, zullen er ook geen programma's draaien...

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op mijn server heb ik een wake-on-lan scriptje geinstalleerd. Daarmee kan ik vanaf die server (vanaf Internet bijv.) mijn andere 2 computers aanzetten.
Er is hier trouwens pas nog een topic over geweest, maargoed.

Het progje:
http://freshmeat.net/projects/wakeonlan/?highlight=wake-on-lan

Op de AMD site kun je ook een windows programmatje downloaden, URL stond in de andere topic (niks commercieel, niks duur, die progjes sturen alleen een klein pakketje).

De ontvangende computers hebben trouwens gewoon 2 Realtek netwerkkaartjes met kabeltjes naar het moederbord.. zo out-of-the-box geinstalleerd, nix roms of drivers gedoe.

• jeroen|IA
  • Laatst online: 26-05 14:46
Ennuh... heb je nou wel of niet een speciaal mobo daarvoor nodig? Ik heb dus wel van die kabeltjes bij mijn Intel NICs, maar volgens mij zit er geen WOL aansluiting of zo op mn mobo. :o

• Onno
  • Niet online
Dan heb je pech, die heb je wel nodig namelijk. :)

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
<A HREF=http://www.amd.com/products/npd/software/pcnet_family/drivers/magicpacket.html>hiero</A> kan je dat AMD progsel downloaden.

Ik kan 'm NOG niet testen, maar het ziet er al goed uit.

En een howto staat <A HREF=http://gsd.di.uminho.pt/jpo/software/wakeonlan/mini-howto/>hier</A>

Verwijderd

mijn NIC ondersteunt geen WOL maar mijn MOBO wel. het is zeker niet te tweaken met 1 of ander kabeltje dat het toch werkt. geen zin om een WOL NIC voor f 100 te kopen.

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Mir

Dat kabeltje; is dat hetzelfde als zo'n Audio kabel voor CDROM---->SBPCI ?

• inTIMidate
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:08
realtek wol nic heb je al voor F35.-

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Mir

Tja, ik heb er hier 3 liggen maar allemaal zonder WOL :'(

Kan je zelf die pinnetjes eraan solderen of is er ook nog software voor nodig op de kaart zelf die er nu niet aanwezig is?

Zou namenlijk graag zo'n kaarte willen hebben!! (en dat terwijl ik er zelfs 1 niet in gebruik heb.........)

Verwijderd

je kan meestal apart een bootrom erop zetten ... maar volgens mij is die 35 gulden dan beter om 1 met WOL te kopen

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Dat ding van AMD is natuurlijk leuk, maar als ik zelf scriptjes schrijf of even snel een computer aan wil zetten, gebruik ik liever een commandline progje. Daar kan je ook meteen shortcuts naar maken :)
Hier kan je het vandaan sleuren, helemaal free of charge.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-11 13:47
Ik heb ook iets leux: Ik heb geen kabeltjes tussen Intel NIC's en MOBO zitten, maar als ik de PC uitzet, zie ik op de hub en de kabelmodem dat m'n PC nog wel een uplink heeft.. de kaartjes staan dus niet compleet 'uit' ik heb eigenlijk nog niet geprobeerd of ik WOL kan doen.. eens proberen :P

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op zaterdag 24 november 2001 12:52 schreef Sn3akz het volgende:
Ik heb ook iets leux: Ik heb geen kabeltjes tussen Intel NIC's en MOBO zitten, maar als ik de PC uitzet, zie ik op de hub en de kabelmodem dat m'n PC nog wel een uplink heeft.. de kaartjes staan dus niet compleet 'uit' ik heb eigenlijk nog niet geprobeerd of ik WOL kan doen.. eens proberen :P
Was het niet zo dat het 3-aderige draadje van je nic naar je moederbord alleen de schakeldraad is, en dat de power voor de nic gewoon door je PCI-slot gaat? Dan heb je WOL dus in je BIOS aanstaan en staat je nic aan, maar kan 'ie je voeding niet aanzetten als 'ie een WOL packet krijgt.

* intoxicated kan zich hierin vergissen overigens.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Sn3akz
Op zaterdag 24 november 2001 13:56 schreef bramvrzt het volgende:

* Sn3akz kan zich hierin vergissen overigens.
Mwoah... klinkt aannemelijk genoeg om waar te kunnen zijn.. toch eens een blik in me BIOS werpen (met me ogen dan) :)

• Sn3akz
Op vrijdag 23 november 2001 18:57 schreef Mir het volgende:
Dat kabeltje; is dat hetzelfde als zo'n Audio kabel voor CDROM---->SBPCI ?
Ja
Pagina: 1