Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL]LCD vraagjes echte beginner.

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Jongens ik ben een echte n00b B) (als ik eens wist wat dat betekent, d8 dat je dan niet erg veel wist van iets)..
Ik heb de site;
http://www.crystalfontzlcd.tk/ een schema gevonden voor die lcd`s nou staat er dit bij;
Controller-chip:
Industry-standard HD44780.
Nou wou ik bij http://www.eio.com/lcdprodt.htm het volgende display bestellen : Seiko L2014 4X20 LED Backlight LCD - with HD44780 Controller Chip - $20.

Geldt het zelfde schema van die CrystalFontz voor die Seiko. En de software.. kan ik die software die op die sitestaat gebruiken voor die seiko...

Zoals ik al zei ik zie door de bomen het bos nie meer.....

HELP

• Shift
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-06 11:48

Shift

[] Dual crazy []

Doe geen moeite om het vandaar te bestellen, kost je meer geld, ik heb nog aantal van die dingen liggen als je wilt kan ik wat voor je regelen. Mail mij. :)

Verwijderd

als je er meerdere hebt heb ik ook wel interesse ;)

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10 21:48
In een echte LCD met HD44780 controller heb ik ook altijd intresse. :?

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

ik ook :) eigenlijk wel interesse...

;)

Electronics development

• Shift

Shift

[] Dual crazy []

LOL :) mail me ik heb nog 3 dus

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Mag ik de heren er even op wijzen dat het CME forum niet de juiste plek voor handel is! Regel dat maar via ICQ/mail/Vraag en Aanbod/whatever.

Ontopic nu: De topicstarter wil weten of die Seiko chips compatible zijn met de Hitachi chips. Ik heb geen flauw idee :)

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 10:37
Als het beide een HD44780 heeft, dan zijn ze compatibel qua software. Misschien dat de aansluitingen verschillen.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

AcouSE schreef op 11 september 2002 @ 08:04:
Mag ik de heren er even op wijzen dat het CME forum niet de juiste plek voor handel is! Regel dat maar via ICQ/mail/Vraag en Aanbod/whatever.

Ontopic nu: De topicstarter wil weten of die Seiko chips compatible zijn met de Hitachi chips. Ik heb geen flauw idee :)
Owkeey, ONtopic antwoord: ALS er staat "HD44780 controller" dan istie compatible met de HD44780 ja! En dus is het zo'n standaard alfanumeriek display met 14/16 pinnen die je op je printerpoort kunt knopen....

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt jongens dus die schema die op crystalfontz.tk staan kan ik gebruiken echte n00b hiero... :)

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:12
Verwijderd schreef op 11 september 2002 @ 20:46:
Oke bedankt jongens dus die schema die op crystalfontz.tk staan kan ik gebruiken echte n00b hiero... :)
CrystalfontzLCD.tk is het he ;)

Succes met je LCD. En wel pics. laten zien natuurlijk wanneer hij gemonteerd is ;)

Verwijderd

hey shift: mail send
hoop op reply :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan jongens. Het is voor school voor het vak Datacommunicatie. Ik ga een beetje uitzoeken hoe een printerpoort werkt. Dan ga ik uitzoeken wat ik er mee kan.. dus een LCD aansluiten en gebruiken. Het LCD ga ik of in het front van mijn kast verwerken of op zo`n standaard van een pc microfoon. Die heb ik ergens gezien... was dha nie op crystalfrontzlcd.tk nouhja ik denk dha het zo wel gaat lukken Thanks

• Shift

Shift

[] Dual crazy []

Ik mail jullie nog even geduld jongens :)

• fleppuhstein
Hmmm, ik ben ook een lcd noob, ben ff bij iemand aan het helpen, maar het lukt niet echt. Ik krijg alleen op 1 regel hellemaal zwart. iemand een idee. het is zon standaard controller : 44780, alleen de anode en kathode zitten om gedraait. 15 en 16 dus.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:23

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

fleppuhstein schreef op 12 september 2002 @ 21:41:
Hmmm, ik ben ook een lcd noob, ben ff bij iemand aan het helpen, maar het lukt niet echt. Ik krijg alleen op 1 regel hellemaal zwart. iemand een idee. het is zon standaard controller : 44780, alleen de anode en kathode zitten om gedraait. 15 en 16 dus.
Regel zwart betekent dat de LCD geïntitatiseerd is. De eerste regel zwart en de volgende wit... Dat betekent dat de interne systemen van de LCD module goed werken...

Je moet via 't schema solderen en goed opletten dat je goed soldeerd, ligt er maar een draadje te dicht bij een ander, dan gaat ie al maf doen! :(

voor de duidelijkheid, dit schema moet je dus gebruiken!

Afbeeldingslocatie: http://www.rendo.dekooi.nl/~fjbgp/smartie/lcd44780.gif

GND moet dus echt op de GND van je pc aangesloten worden, niet op je kast of printerpoort, maar echt daadwerkelijk op de GND van je PC!

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

Mijn lcd heeft een zwarte en een witte regel, maar welke software ik ook probeer, er gebeurt niets op de lcd. Ik heb de lcd volgens het bovenstaande schema aangesloten. Welke software kan ik het beste gebruiken (en welke instellingen)???

• fleppuhstein
zwahiel schreef op 13 september 2002 @ 01:56:
[...]

Regel zwart betekent dat de LCD geïntitatiseerd is. De eerste regel zwart en de volgende wit... Dat betekent dat de interne systemen van de LCD module goed werken...

Je moet via 't schema solderen en goed opletten dat je goed soldeerd, ligt er maar een draadje te dicht bij een ander, dan gaat ie al maf doen! :(

voor de duidelijkheid, dit schema moet je dus gebruiken!

[afbeelding]

GND moet dus echt op de GND van je pc aangesloten worden, niet op je kast of printerpoort, maar echt daadwerkelijk op de GND van je PC!
Okee dus je bedoelt daaadwerkelijk op de zwarte draad van je molex connector ? als ik het goed begrijp.

Verwijderd

Shift heb je nog een LCD'tje over?

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

fleppuhstein schreef op 14 september 2002 @ 11:24:
[...]
Okee dus je bedoelt daaadwerkelijk op de zwarte draad van je molex connector ? als ik het goed begrijp.
jeps!

En als je software 't niet doet probeer een andere LPT poort als je die hebt!

Anders zet de instellingen van de LPT in je bios op EPP of op SPP (oude protocol)...

Je zou kunnen proberen als je rare tekens op je LCD krijgt (zoals ik in 't begin) om ff een ISA printerpoort kaartje erbij te plaatsen sinds ik dat gedaan heb, werkt alles perfect! Ik krijg alleen die winamp VU meter plugins niet aan de praat :(

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 13:36:
Shift heb je nog een LCD'tje over?
DNA

Verwijderd

Ik ben er al achter. Ik heb verschillende soorten software gebruikt (LCD werkte bij geneen van allen), maar heb nu een programma gevonden die wel werkt, namenlijk CrystalControl van www.crystalfontz.com. Ik heb dezelfde instellingen ook in andere programma's gebruikt, maar niets anders werkt. Maar ik heb in ieder geval een werkend programma :) :*) , dus ik kan weer een tijdje vooruit (totdat ik een grafisch display koop ;) ).

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:12
Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 18:03:
Ik ben er al achter. Ik heb verschillende soorten software gebruikt (LCD werkte bij geneen van allen), maar heb nu een programma gevonden die wel werkt, namenlijk CrystalControl van www.crystalfontz.com. Ik heb dezelfde instellingen ook in andere programma's gebruikt, maar niets anders werkt. Maar ik heb in ieder geval een werkend programma :) :*) , dus ik kan weer een tijdje vooruit (totdat ik een grafisch display koop ;) ).
Heb je deze driver al geinstalleerd :?

• fleppuhstein
Hmmmm, is er niet een iemand die printjes kan etsen ?dan is het voor sommige noobs wat makkelijker

Verwijderd

fleppuhstein schreef op 15 September 2002 @ 09:19:
Hmmmm, is er niet een iemand die printjes kan etsen ?dan is het voor sommige noobs wat makkelijker
wat heb je dan aan een printje?

• fleppuhstein
Ik bedoel eem printje met de banen erop getrokken, dat je gewoon je lc d met pennen kan aansluiten en je potmeters eropkan zeten, en dan gewoon een printerlabel eraan en klaar is kees
Pagina: 1