Intake fan genoeg voor goede airflow?

Pagina: 1
Acties:

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik heb een AOpen midi tower. Deze heeft enkel mogelijkheid voor het plaatsen van een intake fan, niet voor een outtake.

Met mijn kast dicht is mijn CPU temp 60°C, met de kast open 52°C. Ik moet dus dringend iets doen aan de airflow. Nu is mijn vraag, is een intake fan wel genoeg om mijn temp terug in orde te krijgen. Of moet ik er achteraan een gat in boren?

En welke casefans verzetten genoeg lucht om alles koel te houden. Ik dacht persoonlijk aan één (of twee) 19dBa Papst fan(s)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07

Mentalist

[avdD]

DELTA HP! :P

Verder : als je plek hebt voor een intake fan, dan heb je ook plek voor een outtake fan, kwestie van fan omdraaien.

En 60 graden is geen probleem met een AMD proc hoor. Ik ben ook nog gewend aan de temps van m'n P3, maar na een paar min maakte ik me toch geen zorgen meer om die 50 graden die m'n AMD maakt (ok, 50 is een stuk minder dan jouw 60, maar 60 is echt geen probleem, pas bij 70 moet je beginnen je een beetje zorgen te maken).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• WimB
Die maakt me net iets teveel lawaai.
Verder : als je plek hebt voor een intake fan, dan heb je ook plek voor een outtake fan, kwestie van fan omdraaien.
Ja, maar dan heb ik een outtake fan vooraan van onder aan mijn kast. Toch verre van ideaal, niet :?

• WimB
W3ird_N3rd schreef op 10 september 2002 @ 22:33:
... pas bij 70 moet je beginnen je een beetje zorgen te maken).
De temps die ik geef zijn Idle. Als ik de PC wat begin te belasten met kast dicht, krijg ik een BSOD voorgeschoteld :(

• NexuZ
  • Laatst online: 08-07 22:20
Maak dan een gat achter in je kast waar je een outtake fan kan plaatsen. dat heb ik ook gedaan en dat scheelde 3-4 graden.

Verwijderd

Ik zou eerst onderin je pc een intake fan zetten (voorin). Dit zorgt tenminste voor meer frisse lucht in je pc.

• WimB
Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 22:43:
Ik zou eerst onderin je pc een intake fan zetten (voorin). Dit zorgt tenminste voor meer frisse lucht in je pc.
En zou volgende fan genoeg frisse lucht binnenbrengen:

Papst 8412 N2GML
Fan speed : 2050rpm
Noise : 19dBA
Air volume : 45m³/h = 26.5 CFM

Want ik weet absoluut niet wat ik mij in de praktijk bij 26.5 CFM moet voorstellen

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Alleen een intake fan is niet genoeg... Zelf een beetje doordenken is er tegenwoordig ook niet bij ?
Die intake fan zorgt voor "koele schone lucht" vanaf de voor/onderkant van je kast die blaast dus (zoals het hoort) koele lucht de kast in, zodra je de warme lucht die zich bij oa. de processor zich bevindt niet laat wegzuigen uit je kast blijft die lucht "in je kast circuleren" ... die intake fan zorgt dan alleen maar voor meer lucht wat zich in de kast bevindt en warm wordt, maar er niet uit kan.

Met andere woorden, het is dus niet effectief om *alleen* een intake fan te plaatsen, de (warme) lucht moet nl. ook uit je kast verdwijnen. Zorg voor _of_ een andere kast _of_ ga zelf hobbyen met dremels en stuff.

• Enforcer
  • Niet online
Hoe meer CFM hoe meer lucht zich verplaatst, maar ook hoe harder het geluid zal zijn. 19db hoor je meestal niet (de voeding of cpu cooler zal harder zijn qua geluid).
Je kan er ook een Delta fan in knallen van 35db, dan weet je zeker dat er genoeg lucht wordt aan- en afgevoerd in je kast waardoor je cpu veel koeler zal zijn :)

• tisloafp
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-07 16:45
Ik heb ook een Aopen miditower. Hierin zitten een intake en een outtakefan (2x papst 19dB).
Voor die outtake heb ik zelf een blowhole moeten "dremelen".

code:
1
2
3
4
5
              temp cpu / mobo
fans uit:           52 / 37
alleen intake:      51 / 32
alleen outtake:     49 / 33
intake en outtake:  47 / 27

Alleen een intakefan helpt dus voor de cpu niet echt veel

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Tis al gezegd, vooronder een intake, ter hoogte van je cpu achterin een outtake.

wil je het extreem gaan doen, maak dan een fanduct.
das een "buis" vande zijkant/onderkant van je kast direct naar je CPU fan, zodat daar altijd frisse lucht komt.

btw, als je je kast op pootjes zet kan je onderin (in de bodem) ook fans maken voor intake.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Enforcer schreef op 10 september 2002 @ 22:48:
Alleen een intake fan is niet genoeg... Zelf een beetje doordenken is er tegenwoordig ook niet bij ?
Als je ff nadenkt weet je misschien dat je voeding je warme lucht vanuit je pc naar buiten blaast (voeding zit meestal vlak boven de proc.). De input van extra koele lucht zal echt wel zijn efect hebben op de temperatuur in de kast en dus je proc.

Hier scheelt het in ieder geval ongeveer 3-4 graden. Alleen in de zomer met een 30 graden op zolder zet ik er 2 outtakefans bij aan.

• Enforcer
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 22:59:
[...]

Als je ff nadenkt weet je misschien dat je voeding je warme lucht vanuit je pc naar buiten blaast (voeding zit meestal vlak boven de proc.). De input van extra koele lucht zal echt wel zijn efect hebben op de temperatuur in de kast en dus je proc.
Ligt eraan wat voor voeding en kast je hebt (er zijn ook nog kasten waarbij de voeding gewoon naast de cpu zit zoals al in eerdere topics is beschreven, oa. bij mycom fabriceren ze die dingen), maar zoals er al geillustreerd is werkt alleen een intake niet ..

edit:
Maar inderdaad, daar had ik ff niet aan gedacht.
De pot verwijt de ketel ... of iets dergelijks :)

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-06 16:18

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

Enforcer schreef op 10 september 2002 @ 22:52:

Je kan er ook een Delta fan in knallen van 35db, dan weet je zeker dat er genoeg lucht wordt aan- en afgevoerd in je kast waardoor je cpu veel koeler zal zijn :)
een delta met 35dbwelke is dat dan ken ze alleem maar boven de 45db dat zijn de EHE (52,5db) & SHE (48,5db).

Trouwnes je kan er wel een 10Watt controller tussen gooien (delta heeft 10Watt) en daar mee kan je hem ook stil krijgen dus delta kan in principe wel :)

• Enforcer
  • Niet online
Twix schreef op 10 september 2002 @ 23:09:
[...]

een delta met 35dbwelke is dat dan ken ze alleem maar boven de 45db dat zijn de EHE (52,5db) & SHE (48,5db).

Trouwnes je kan er wel een 10Watt controller tussen gooien (delta heeft 10Watt) en daar mee kan je hem ook stil krijgen dus delta kan in principe wel :)
Mja ut ging om ut principe :)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Het beste is gewoon de luchtstroom van onder naar boven te laten gaan.
geeft een extra goed effect, omdat warme lucht van nature al omhoog gaat.

• Mentalist
  • Laatst online: 18:07

Mentalist

[avdD]

Twix schreef op 10 september 2002 @ 23:09:
[...]

Waarom niet gewoon op 5 of 7 V dan :?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• WimB
Het lijkt me dus toch aangewezen achteraan een blowhole te maken. Eens kijken hoe ik dit ga aanpakken

• Dol_Fijn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 21:33

Dol_Fijn

ToeTerdeToeT

Met een dremel of een 80mm boor. ;)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

je vergeet het potlood, de geodriehoek/lineaal, gum en een boormachine voor het boren van de gaatjes voor de schroeven.

Pagina: 1