Toon posts:

voeding vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
is er niet een simpele methode om te checken hoeveel van het aantal watts in in je voeding ook echt gebruikt wordt? want alles bij elkaar optellen lukt niet echt :)

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Kun je niet echt uitrekenen volgens mij. Want je gebruikt nooit alle apparaten in je computer tegelijk. Je zult het moeten meten als je dit precies wilt weten.

• Rattlehead
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05-2024

Rattlehead

So What?!

Hmmm. dat lijkt me niet eenvoudig, je zou met een metertje in het stopkontakt het opgenomen vermogen van de computer kunnen meten, maar dan moet je het rendement van de voeding weten.

Check out http://www.getbackonstage.nl

Verwijderd

Topicstarter
Notehouteladekast schreef op 10 september 2002 @ 21:45:
Kun je niet echt uitrekenen volgens mij. Want je gebruikt nooit alle apparaten in je computer tegelijk. Je zult het moeten meten als je dit precies wilt weten.
owke wat je pc maximaal trekt als alles aan staat en gebruikt wordt...

ik wil namelijk een nieuwe voeding kaufen maar ik wil eerst zeker weten dat het nodig is (kep een 300w en ik zat te denken aan een 400w antec)

• Notehoutelade
  • Niet online
Wat misschien kan, is het volgende:
Op je hdd en cdrom enz staan meestal de voltages en amperages gegeven. De formule is, als ik me niet vergis, volt x ampere = watt.
Dus die formule invullen voor ieder onderdeel in je computer en uiteindelijk alle wattages optellen. Dan kom je in ieder geval in de buurt. Hoe je het verbruik van je mobo moet berekenen weet ik niet.
Misschien iemand met verstand van elektronica die me kan aanvullen/verbeteren ;) ?

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij trekt een TB1400 op een KT333 45A en 1,85 V

• timstegeman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-11 19:29
Notehouteladekast schreef op 10 september 2002 @ 21:51:
Op je hdd en cdrom enz staan meestal de voltages en amperages gegeven. De formule is, als ik me niet vergis, volt x ampere = watt.
Dus die formule invullen voor ieder onderdeel in je computer en uiteindelijk alle wattages optellen. Dan kom je in ieder geval in de buurt. Hoe je het verbruik van je mobo moet berekenen weet ik niet.
Misschien iemand met verstand van elektronica die me kan aanvullen/verbeteren ;) ?
Wat is dat voor een taal?? voltages en amperages
Het is spanning en stroom. Watt druk je uit in vermogen.

Maar wat misschien het makkelijkste is een energiekostenmeetapparaat (bestnr Conrad 125318 - 89) te kopen. Die druk je gewoon in het stopcontact en meet alles keurig.

• Rattlehead

Rattlehead

So What?!

Notehouteladekast schreef op 10 september 2002 @ 21:51:
V*A=W (U*I=P) klopt, dit heeft iedereen geleerd bij natuurkunde, maar goed, dit is dan de maximale waarde die een onderdeel kan nemen, dus bereken je het maximale vermogen van de computer, dit komt echter nooit voor.
Het verbruik van het mobo en de videokaart zou ik niet weten, dat van de processor is ergens op te zoeken bij de fabrikant, maar echt exact kun je het nooit berekenen.

• Notehoutelade
  • Niet online
Maar stroom druk je toch uit in ampere, of niet?
Trouwens, het gaat om het principe, als je maar weet wat ik ermee bedoel :)

• Rattlehead

Rattlehead

So What?!

U=Spanning uitgedrukt in volt (V)
I=Stroom uitgedrukt in Ampère (A)
P=Vermogen uitgedrukt in Watt (W)

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Conrad ENERGIEKOSTENMEETAPP

Apparaatje zoals ditte dus :) Altijd handig

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Verwijderd

Topicstarter
blade82 schreef op 10 september 2002 @ 21:59:
[...]

Wat is dat voor een taal?? voltages en amperages
Het is spanning en stroom. Watt druk je uit in vermogen.

Maar wat misschien het makkelijkste is een energiekostenmeetapparaat (bestnr Conrad 125318 - 89) te kopen. Die druk je gewoon in het stopcontact en meet alles keurig.
ik had ergens gelezen dat een 300w voeding altijd 300w trekt en als ie maar 150w gebruikt dat de rest verloren gaan aan warmte, klopt da?

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 22:04:
[...]

ik had ergens gelezen dat een 300w voeding altijd 300w trekt en als ie maar 150w gebruikt dat de rest verloren gaan aan warmte, klopt da?
Nee

Dat is juist niet zo

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• Dutch_Demon
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-01-2022
Hoe meer vermogen hoe beter. dit is zeker goed als je een temp.controled fan hebt in je PSU.

- Systeem Specs -

Verwijderd

Topicstarter
dus als ik nu een 400w koop en hij trekt nog steeds 250w dan heb ik er dus geen hol aan? :?

Verwijderd

jawel, want dan kan je m dus in de toekomst nog een x gebruiken. Maar voor de rest is er volges mij geen voordeel..

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:00
Als ie nou prima draait, en je niet al te heftig wilt uitbreiden, zou ik weer gewoon een 300 kopen, misschien een 350 ofzo.

Ook al produceerd een 400 watt niet meer warmte op bv 250 watt, de voeding en de koeling is wel berekend op meer warmte ==> heftigere fan ==> LAWAAI

Niet onnodig veel watts kopen dus. (maar das mijn mening)

Strava

• insan1ty
  • Laatst online: 15-03-2023
Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 21:57:
volgens mij trekt een TB1400 op een KT333 45A en 1,85 V
45A???
Wat voor zekeringen heb jij in je stoppenkast zitten man?!!
Bij ons thuis zijn die nog altijd 16A maar goed.
45mA lijkt me redelijker, maar ik weet het ook niet. Ook je videokaart en je north/southbridge verbruiken stroom, niet te vergeten..

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

insan1ty schreef op 10 september 2002 @ 23:28:
[...]

45A???
Wat voor zekeringen heb jij in je stoppenkast zitten man?!!
Bij ons thuis zijn die nog altijd 16A maar goed.
45mA lijkt me redelijker, maar ik weet het ook niet. Ook je videokaart en je north/southbridge verbruiken stroom, niet te vergeten..
Beetje opletten, 45A op 1.8 V = 81 Watt. Daar gaan we niet dood aan :)

16A bij 230 V = 3680 Watt, dat zit in je meterkast

:)

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-04 16:19

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

Prulleman schreef op 10 september 2002 @ 22:25:
Ook al produceerd een 400 watt niet meer warmte op bv 250 watt, de voeding en de koeling is wel berekend op meer warmte ==> heftigere fan ==> LAWAAI
ben ik het niet helemaal mee eens, meer warmte, heftigere fan, lawaai.
neem nu bijv. een noise control enermax 350Watt (met FMA adjustable fan).
die word bijna niet warm en lawaai helemaal niet. :)

Verwijderd

meestal als je niet al teveel apparaten zoals HD's cd-roms etc in je pc hebt zitten valt het verbruik wel mee (loopwerken verbruiken relatief het meeste)
ook apparaten met veel transistors (procs) of FPGA achtige apparaten (video kaarten zitten er veel in) gebruiken vrij veel maar dit kan je ongeveer meten aan hoe warm ze worden als er grote koelribben op die apparaten zitten zal die ook veel dissiperen en dus ook meer stroom trekken als jij me verteld wat je er allemaal in heb zitten kan je ongeveer een schatting maken maar een 300 W voeding is meestal MEER dan genoeg!

Verwijderd

Tjah... als jullie ooit een fatsoenlijke computerkast hebben gezien: bijvoorbeeld een Li-an kast, dan weet je dat een ventilatortje meer of minder niet zoveel uitmaakt: ligt natuurlijk ook aan je kast!! :) Om het lawaai hoef je het echt niet te laten ofzo...(sowieso al je warmte moet je toch kwijt --> en er zijn echt wel stille voedingen met groter vermogen te vinden hoor)

Verwijderd

hee died vet logo man wel bekend weet niet waar ik dat al vaker had gezien :P:P:P

Verwijderd

tjah... dat van jou ken ik ook ergens van:P :P :P maar dat geheugen laat me ff weer eens in de steek haha haha - haa... eigenlijk moet ik serieus zijn... in zo'n forum

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 11:29
Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 21:47:
[...]

owke wat je pc maximaal trekt als alles aan staat en gebruikt wordt...

ik wil namelijk een nieuwe voeding kaufen maar ik wil eerst zeker weten dat het nodig is (kep een 300w en ik zat te denken aan een 400w antec)
Voor die meerprijs gewoon een 400W nemen, weet je zeker dat je nooit te weinig hebt, met het oog op toekomstige uitbreidingen, en een beetje adem ruimte is ook niet verkeerd voor een voeding :)

• Underground75
  • Laatst online: 07:08
Antec heeft nu ook een 480W met Blue Led fans, helaas wel wat duurder....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 september 2002 @ 00:32:
meestal als je niet al teveel apparaten zoals HD's cd-roms etc in je pc hebt zitten valt het verbruik wel mee (loopwerken verbruiken relatief het meeste)
ook apparaten met veel transistors (procs) of FPGA achtige apparaten (video kaarten zitten er veel in) gebruiken vrij veel maar dit kan je ongeveer meten aan hoe warm ze worden als er grote koelribben op die apparaten zitten zal die ook veel dissiperen en dus ook meer stroom trekken als jij me verteld wat je er allemaal in heb zitten kan je ongeveer een schatting maken maar een 300 W voeding is meestal MEER dan genoeg!
alles wat in m'n specs staat en 2 80GB WD800JB HDD's
Pagina: 1