Toon posts:

Windows XP - Bevindingen

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik vroeg me af wat jullie vonden van Windows XP.
Onlangs bij m'n computer-boer zag ik een reclame van Windows XP. Het was er eentje met de blauw-groene teletubbie achtergrond, en er bovenop stond "Speeltijd". Zegt zoiets niet genoeg? Mijn mening(for what it's worth): XP is for kids.
Iedereen die deftig controle wil over z'n pc gebruikt best Windows 2000 denk ik.

- De "Start"-menu bevat te veel onderdelen, het geheel is niet overzichtelijk. Wel enig pluspunt: "Progamma's" staat nu onderaan, vermits je dat veel gebruikt kan je er nu sneller bij.
- Het netbeui netwerk-protocol moet je volledig manueel installeren, het staat ergens op de installatie cd-roms en je moet 'm zelf naar de systeemmappen kopieren. Was het soms te veel werk om het terug in het lijstje bij de rest van de protocollen te plaatsen?
- De Soundblaster Live 1024 werkt niet goed met Windows XP, zelfs met de laatste nieuwe drivers wil het niet deftig werken met serieuze dj software (pcdj). Dit is een heel groot minpunt, vermits het een vaak-gebruikte, veel-verkochte geluidskaart is.
- Geheugen 'shadowing' geeft problemen (blue screens of death)
- Wat is er mis met de goeie oude DOS? Ik miste 'm! DOS is in staat om multi-tasking te doen, en een 32-bits DOS maken kan niet meer werk zijn dan een hele nieuwe windows-versie.
In DOS kon je tenminste nog je opstartbestanden aanpassen enzo. Nu moet je al gaan knutselen met je kernel om je opstartlogo aan te passen.
- Wat heb je aan een "systeemherstel" functie, als je 'm niet kan gebruiken als je register beschadigd is. Je moet je systeem pas echt herstellen als je blauwe schermen krijgt bij het opstarten volgens mij, en via dos werkt dat niet (bij sommige gevallen kan je wel "laatst werkende configuratie terugzetten" gebruiken ja, maar dat werkt niet altijd)
- Transparantie? Komaan zeg! Maak ut allemaal nog wat onduidelijker!
- Netwerkcompatibiliteit met Windows9x/Me?
- NTFS? Ja, om dan +-5 opstartdiskettes aan te moeten maken om je systeempje (elke anderhalve week) te herstellen.
- Internet Explorer? Geef mij maar Mozilla 1.1 hoor, veeeel stabieler, en kan met "tabs" overweg.
- 2GB installatie (zoveel nam ie ongeveer in bij mij), waar haal je ut vandaan? Mandrake 8.1 draaide volledig met alle server apps, kde, office apps, multimedia apps en wat dan nog op nog geen 1.5GB.
- Windows XP crashte ooit bij me, 5 minuten na de installatie toen ik juist m'n backups enzo aan't terugzetten was. Dit was de laatste keer dat XP ooit me hdd'tje aanraakte.

Algemeen Windows:
- Vele mensen weten niet dat het partitioneren van hun disk veel prestatiewinst geeft, omdat de gegevens niet meer zo ver vespreid meer kunnen staan. In linux wordt die techniek automatisch gebruik voor het opsplitsen van het OS, de programa's en documenten en virtuele geheugen.
- En waarom geen harddisk-manager maken die automatisch partitioneert als je een programma installeert?
- En waarom geen échte hybernate functie: gewoon een extra (compachtflash?) geheugen voorzien, waar automatisch het ram-geheugen naar wordt gekopieerd als je je pc afzet. Het opstarten zou dan veeeeeel sneller gaan. Natuurlijk moet dan ook een reset-functie zijn om effe toch nog al je geheugen te kunnen 'kuisen'.
- "Start" indrukken om je pc uit te zetten?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En wat is nou het nut van dit topic?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 16:27
blackd schreef op 10 september 2002 @ 20:58:
En wat is nou het nut van dit topic?
je mening geven over win xp en win xp afkraken :P

Last.fm
Films!

• blackd
  • Niet online
sventhemen schreef op 10 september 2002 @ 20:59:
je mening geven over win xp en win xp afkraken :P

Ik mis een beetje de onderbouwingen namelijk

"IE is niet goed, gebruik Mozilla... "

Voor een echte discussie moet je argumenten gebruiken ;)

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

En als en geen normale discussie komt zit hier in no-time een slotje op :Y)

We hebben genoeg man >:)

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 19:54
Volgens mij is dit meer iets voor non-windows operated systems :P.

Maareh, ik vindt de themes in Windows XP juist wel leuk (niet zo saai). Het start menu onoverzichtelijk ? Zet dan ook classic start-menu aan. 2Gb, waar haal je het vandaan ? Bij mij is het ongeveer 1.2Gb (heb je soms met je clustersize lopen kloten).

Etc. etc. sommige punten van Windows snap ik ook niet helemaal, maar om het na helemaal de grond in te boren ? Er zijn tal van dingen in Linux die me ook niet aanstaan.

Verwijderd

Ten 1e ben ik het eens met blackd.

Ik gebruik al sinds de introductie van xp dit os en na een paar vervelende ervaringen draait het hier nu als een trein. Ik heb zowel 2k als xp erop gezet en ik snap dus echt niet waarom mensen voor 2k kiezen. Ok, je hebt bij xp wat irritante extra ms proggies die je niet gebruikt....who cares?

Ik vind xp als 2 druppels water op 2k lijken. xp vind ik net wat beter, ik zie het zelf als een 'doorontwikkeling'.

Verwijderd

Ik ga geen enkel van je punten doornemen >:) Heel simpel: JIJ kijkt eenzijdig naar windows XP en WIL niet de goede punten zien. De helft van je zogenaamde problemen/opmerkingen zijn INSTELLINGEN en geen fouten. De andere helft zijn niet onderbouwde meningen.

Windows XP werkt bij mij PERFEKT.
Als je ziet wat je moet kloten om Suse te installeren en te tweaken. DAT wil ik niemand aandoen die geen die-hard computer gebruiker is en ervaren is op gebied van drivers en andere hardware.

1 ding: problemen met de Live worden toch veroorzaakt door de VIA chip en niet door Windows XP :?

Verwijderd

Topicstarter
Nou, dan mag je me gerust de goeie punten zeggen, die Windows 2000 of Linux niet heeft.

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 12:20

Pogostokje

* twiet *

Ik ben het volkomen eens met ItSnows.
Het is geen kunst om allerlei dingen te roepen die 'niet goed' zouden zijn, maar als je niet de moeite neemt instellingen te behandelen of objectieve argumenten te geven kan je net zogoed het recept van lekkere pannenkoeken hier plaatsen. Daar hebben we meer aan. :)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Sv3n
Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 21:09:
Nou, dan mag je me gerust de goeie punten zeggen, die Windows 2000 of Linux niet heeft.
windows messenger inplaats van msn messenger >:)

Last.fm
Films!

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 01:30
Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 21:06:
De helft van je zogenaamde problemen/opmerkingen zijn INSTELLINGEN en geen fouten.
_/-\o_

En dat is in 90% van de klachten die ik hoor over XP het geval (oke natte vinger ;P ). Sommige mensen verwachten dat Windows door maatwerk op hun persoonlijke wensen aansluit. Dat gaat niet aangezien iedere gebruiker andere wensen/voorkeuren heeft.

"Ik ben uren bezig om alles naar m'n wens te krijgen" is een vaak gehoord argument. Dat is normaal, bij elk OS. Linux is ook niet ala minuut naar je eigen wens, om maar een voorbeeld te noemen.

Dit topic is er alleen maar op gericht iets op voorkeuren te beoordelen, en niemand heeft er iets aan. gebruik wat je zelf het prettigst vindt is mijn idee.

PS: i.pv. 5 opstartdiskettes kan je ook gewoon vanaf cd-rom booten.
PS2: "Start" indrukken om je pc uit te zetten?" - Erhm, windows 2000 had ook een startknop...en is dit nou echt een belangrijk punt? Ik vindt het klikken op een appeltje of een blote voet ook niet logisch. Je kan het ook zien als "starten met afsluiten" :P

Mijn fotografie en videografie

• Access
Ik heb wel ff je lijstje doorgenomen, en proberen de beantwoorden/tegenspreken ;). Ik hoop dat jij dan ook weer wat te vertellen hebt over mijn meningen :).

- De "Start"-menu bevat te veel onderdelen, het geheel is niet overzichtelijk. Wel enig pluspunt: "Progamma's" staat nu onderaan, vermits je dat veel gebruikt kan je er nu sneller bij.
Classic view, zoals ik al meldde :).

- Het netbeui netwerk-protocol moet je volledig manueel installeren, het staat ergens op de installatie cd-roms en je moet 'm zelf naar de systeemmappen kopieren. Was het soms te veel werk om het terug in het lijstje bij de rest van de protocollen te plaatsen?
Waarvoor zou je netbeui nodig hebben dan ?

- De Soundblaster Live 1024 werkt niet goed met Windows XP, zelfs met de laatste nieuwe drivers wil het niet deftig werken met serieuze dj software (pcdj). Dit is een heel groot minpunt, vermits het een vaak-gebruikte, veel-verkochte geluidskaart is.
Zal wel :?, geen ervaring.

Dat ligt misschien aan je bios (aan het wat je shadowed), ik heb er iig geen problemen mee.

- Wat is er mis met de goeie oude DOS? Ik miste 'm! DOS is in staat om multi-tasking te doen, en een 32-bits DOS maken kan niet meer werk zijn dan een hele nieuwe windows-versie.
In DOS kon je tenminste nog je opstartbestanden aanpassen enzo. Nu moet je al gaan knutselen met je kernel om je opstartlogo aan te passen.
Dos, erhmm.. moet ik hier echt wat over gaan vertellen ?

- Wat heb je aan een "systeemherstel" functie, als je 'm niet kan gebruiken als je register beschadigd is. Je moet je systeem pas echt herstellen als je blauwe schermen krijgt bij het opstarten volgens mij, en via dos werkt dat niet (bij sommige gevallen kan je wel "laatst werkende configuratie terugzetten" gebruiken ja, maar dat werkt niet altijd)
Klopt.

Klopt!

Als je simple file sharing gebruikt lukt het wel goed. Anders idd niet.

- NTFS? Ja, om dan +-5 opstartdiskettes aan te moeten maken om je systeempje (elke anderhalve week) te herstellen.
Nooit problemen mee, dan doe jij toch iets verkeerd.

- Internet Explorer? Geef mij maar Mozilla 1.1 hoor, veeeel stabieler, en kan met "tabs" overweg.
Mozilla 1.1 is nieuwer dan IE 6.0, misschien zit het in de volgende versie. Maar je hebt wel gelijk dat tabbed browsing verrekte handig is.

- 2GB installatie (zoveel nam ie ongeveer in bij mij), waar haal je ut vandaan? Mandrake 8.1 draaide volledig met alle server apps, kde, office apps, multimedia apps en wat dan nog op nog geen 1.5GB.
Windows gebruikt idd meer ruimte dan Linux, maar het is volgens mij 'maar' 1.2Gb.

- Windows XP crashte ooit bij me, 5 minuten na de installatie toen ik juist m'n backups enzo aan't terugzetten was. Dit was de laatste keer dat XP ooit me hdd'tje aanraakte.
Was misschien je backup programma niet compatible met Windows XP (patch).

Algemeen Windows:
- Vele mensen weten niet dat het partitioneren van hun disk veel prestatiewinst geeft, omdat de gegevens niet meer zo ver vespreid meer kunnen staan. In linux wordt die techniek automatisch gebruik voor het opsplitsen van het OS, de programa's en documenten en virtuele geheugen.
Oke, klopt.

- En waarom geen harddisk-manager maken die automatisch partitioneert als je een programma installeert?
Een programma installeren, en dat partitioneren ? Er ontgaat me ff iets, maar er is geen enkel OS die dit doet.

- En waarom geen échte hybernate functie: gewoon een extra (compachtflash?) geheugen voorzien, waar automatisch het ram-geheugen naar wordt gekopieerd als je je pc afzet. Het opstarten zou dan veeeeeel sneller gaan. Natuurlijk moet dan ook een reset-functie zijn om effe toch nog al je geheugen te kunnen 'kuisen'.
Kan ik in meekomen, maar dit is meer een hardware iets.

- "Start" indrukken om je pc uit te zetten?
Waar anders ? Op je taakbalk ? Lekker onoverzichtelijk.

Verwijderd

kenvh: 100% ondersteuning voor DirectX 8.1 :)

Windows XP is een samenvoeging van de beide versie van Windows: de NT en de 9x-versie. Voor de 9x-versies is XP een PERFEKTE upgrade. Voor de 2k versie minder maar dan nog.

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 08:09
Ik ben toch ook erg gelukkig over Windows XP.
-Het draait hier heel stabiel, nog geen echte crashes gehad zelfs
-NTFS is denk ik vooral vanwege security een grote vooruitgang op FAT. Ook maximale disk-grootte enzo is beter.
-Hoewel natuurlijk persoonlijk: Het ziet er beter uit
-Meerdere users gelijktijdig ingelogd
-Laatstwerkende configuratie heeft mij hier al uit de nood kunnen helpen
-Start Menu: Handig dat je snel bij je meest gebruikte programma's kunt + alle taken vind je er zowat op terug. Het kan trouwens heel goed ingesteld worden zoals je zelf wil

En dan nog wat reakties op wat je beweerd:
-Er bestaan dos-versies en tooltjes die op 1 diskette passen met NTFS-support als je toch je systeem wilt kunnen redden ofzo
-Je wil DOS terug, maar je raad wel Windows 2000 aan, die bijna dezelfde core als XP heeft.
Het is dankzij de NT core dat windows hier nauwelijks meer crashed ten opzichte van win9x
-Vroeger was ik ook voor dat partitioneer-idee, maar daar ben ik toch maar van afgestapt.
Er bestaan defrag-programma's en er zit er 1 bij winXP dat goed werkt.
Partities zorgen er gewoon voor dat je je schijf niet ten volle kan benutten, of dat alles verwarrend door elkaar komt te staan.
Ik had vroeger een partitie voor windows, voor programma's, voor games en voor mp3 en archive enzo, en het gevolg was dat de games tamelijk snel vol stond, zodat je dan games op de programma partitie moet zetten enzo.
-Partities wijzigen is een veel te riskante opdracht om zomaar bij elke install te gaan doen, en daar zie ik helemaal het nut niet van in.
-De hibernate functie van winXP werkt zonder hardware changes. Notebooks enzo hebben al langer hun eigen hibernate functie.
-Start is nu eenmaal waar alles bij elkaar zit.

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:36

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het zal een gewenning moeten zijn maar ik vind de 95 interface simpel en snel werken van alle windows versies. Juist door die simpelheid, het ontbreken van de Explorerinterface (en dus active desktop) leek stabiliteit gewaarborgd.

Het enige voordeel van de 98 interface is de weergave van een plaatje als een previeuw verders neemt het alleen snelheid en ruimte in beslag.

Zowel 95 en 98 had alles op dezelfde plaats zitten, bij 2000 was het eea. veranderd en bij XP ben ik de weg kwijt. Tuurlijk kan je alles terug zetten naar het oude maar zou dat moeten :?

WDM drivers zouden moeten werken binnen XP, WDM is al in een later stadium van 95 ontwikkeld en zou vanaf 98 geheel moeten werken, waarom dan nog steeds apparte 2000 en XP drivers nodig. XP is gewoon een versie verder dan 2000 (xp=NT5.1) en toch werken 2000 drivers vaak niet.

Tja... 98 mag dan misschien oud en onstabiel overkomen maar alles werkt daarmee. En stabiliteit is altijd ook nog een kwestie van de drivers en de hardware zelf....

Je raad het dan al:

* memphis gebruikt op alles nog Win98se

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 12:26
Ben zelf erg tevreden met XP, meer dan met 2000, persoonlijke voorkeur zal er altijd blijven, zo vindt ik bv Linux prachtig maar is het (nog) niks voor mij omdat ik me er nog niet in kan verdiepen. MAC OS X vindt ik waanzinnig, wacht nog op een emulator voor windows.
Maar om een OS gelijk af te zeiken omdat het je niet ligt vind ik erg ver gaan.

Voorgaande OS:95, 98, 98SE, ME, 2000, Mandrake 8.1, XP, MAC OS 8.1 onder Win XP. ;)

• Access
Waar is de topicstarter nou :? ? Ik vindt dat ie hier zichzelf ff moet gaan verdedigen :P.

Verwijderd

Om alles in het goede perspectief te zien: ik kom van de 9x kant en vind XP het beste OS voor mijn eisen: Games.

Zakelijk gebruik ik SCO Open Server 5.0, AT&T Unix, AIX, Mac OS en RedHat. Prive heb ik gespeeld met BeOS, Lindows, en Suse. Geen van deze OS'en komt in de buurt van wat ik met Windows XP kan doen.

In mijn optiek was Windows 95 aardig, 98 een goede verbetering, ME een matige verbetering en Windows XP een zeer goede verbetering ten opzichte van de voorgangers.

Ik heb nooit met de NT kant gewerkt maar aangezien de basis van Windows XP de kernel van de NT kant is kan het niet anders zijn dan dat Windows XP minimaal hetzelfde kan dan de Windowsen van die NT kant. :)

Verwijderd

Topicstarter
Adion schreef op 10 september 2002 @ 21:21 - Comments (schijngedrukt) toegevoegd:
Ik ben toch ook erg gelukkig over Windows XP.
-Het draait hier heel stabiel, nog geen echte crashes gehad zelfs
Hier al 3 van de 4 pc's
-NTFS is denk ik vooral vanwege security een grote vooruitgang op FAT. Ook maximale disk-grootte enzo is beter.
Ja, maar een gewoon encryptie-programma kan de zaak ook al doen.
-Hoewel natuurlijk persoonlijk: Het ziet er beter uit
Idd, das persoonlijk, en die grijze skin vind'k niet slecht uitziend
-Meerdere users gelijktijdig ingelogd
Jah, dat kan linux ook, zelfs unix kon ut.
-Laatstwerkende configuratie heeft mij hier al uit de nood kunnen helpen
Bij mij nog nooit :'(
-Start Menu: Handig dat je snel bij je meest gebruikte programma's kunt + alle taken vind je er zowat op terug. Het kan trouwens heel goed ingesteld worden zoals je zelf wil

En dan nog wat reakties op wat je beweerd:
-Er bestaan dos-versies en tooltjes die op 1 diskette passen met NTFS-support als je toch je systeem wilt kunnen redden ofzo
Ik wíl m'n systeem niet hoeven te redden :s
-Je wil DOS terug, maar je raad wel Windows 2000 aan, die bijna dezelfde core als XP heeft.
Het is dankzij de NT core dat windows hier nauwelijks meer crashed ten opzichte van win9x
Win9x z'n geheugen gaat na verloop van tijd vol zitten, wat een reboot vraagt. Windows 2000 (en xp?) kan dagen (zelfs weken) blijven draaien en de zwaarste toepassingen draaien.
-Vroeger was ik ook voor dat partitioneer-idee, maar daar ben ik toch maar van afgestapt.
Er bestaan defrag-programma's en er zit er 1 bij winXP dat goed werkt.
Partities zorgen er gewoon voor dat je je schijf niet ten volle kan benutten, of dat alles verwarrend door elkaar komt te staan.
Ik had vroeger een partitie voor windows, voor programma's, voor games en voor mp3 en archive enzo, en het gevolg was dat de games tamelijk snel vol stond, zodat je dan games op de programma partitie moet zetten enzo.
Meerdere partities ís gewoon sneller, en je hoeft maar 1 keer die dingen aan te maken. Als je windows dan herinstalleert ben je je documenten, fixed software en persoonlijke werkmappen tenminste niet kwijt. Je hoeft niks te backuppen op cd want alles staat mooi appart op je schijf.
-Partities wijzigen is een veel te riskante opdracht om zomaar bij elke install te gaan doen, en daar zie ik helemaal het nut niet van in.
zie bovenstaande comment
-De hibernate functie van winXP werkt zonder hardware changes. Notebooks enzo hebben al langer hun eigen hibernate functie.
maar toch is ie niet soepel genoeg vind'k, m'n handheld pc doet ut zo'n 1000x sneller (1/10 van een seconde ofzo en hij is opgestart. windows ce trouwens)
-Start is nu eenmaal waar alles bij elkaar zit.
ja, maar 't gaat 'm om de 'logische' naam

• Sv3n
Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 21:46:
Om alles in het goede perspectief te zien: ik kom van de 9x kant en vind XP het beste OS voor mijn eisen: Games.

Zakelijk gebruik ik SCO Open Server 5.0, AT&T Unix, AIX, Mac OS en RedHat. Prive heb ik gespeeld met BeOS, Lindows, en Suse. Geen van deze OS'en komt in de buurt van wat ik met Windows XP kan doen.

In mijn optiek was Windows 95 aardig, 98 een goede verbetering, ME een matige verbetering en Windows XP een zeer goede verbetering ten opzichte van de voorgangers.

Ik heb nooit met de NT kant gewerkt maar aangezien de basis van Windows XP de kernel van de NT kant is kan het niet anders zijn dan dat Windows XP minimaal hetzelfde kan dan de Windowsen van die NT kant. :)
ik vind win me nou niet echt een verbetering, ik heb het er heel effe opgehad toen ik mijn comp net had ivm met drivers maar het aantal blauwe schermen bij me is niet te tellen :'(

Maar ik vind xp wel een goed os loopt niet meer vast geen blauwe schermen, fatale uitzondering ect. Maar net zo als voor dit os geld is zijn er voor xp een paar minpunten.

Last.fm
Films!

• Sv3n
waarom dat bericht editten en niet gewoon je antwoorden eronder zetten :?

Last.fm
Films!

Verwijderd

Topicstarter
We hebben dit jaar op school (hogeschool antwerpen, toegepaste informatica) een enquete gedaan bij bedrijven over hun netwerk-infrastructuur en het type pc's (en os) ze gebruikten. Vooral Windows 9x pc's kwamen hier aan bod. Never XP, en soms ook 2000.
Zelfs bedrijven met 20+ pc's stonden soms nog allemaal op 95 te draaien.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 21:06:
1 ding: problemen met de Live worden toch veroorzaakt door de VIA chip en niet door Windows XP :?
Nee dat komt omdat Creative zich niet (volledig) aan de PCI 2.1 specificatie houdt.
Toevallig luistert dit nogal nauw bij VIA chipsets waardoor er met die chipset de meeste problemen zijn.

Het is dus een Creative probleem! Geen VIA en/of Microsoft probleem ;)

Verwijderd

Windows XP was in het begin toen hij uitkwam niet bepaald stabiel maar dat was vaak te wijten aan incompatible drivers of software.

Mijn persoonlijke mening is dat Windows XP zeer veelzijdig is. Het heeft wat van de snelheid van de win9x en stabiliteit van win2000. Spyware is een groot nadeel en de activatie zooi. Maar dat moet geen probleem zijn :D

Of het goed loopt op je systeem is ook afhankelijk van de hardware. Heb je een wat "verouderd" systeem (ca 1,5 jr oud) dan is mijn eigen ervaring dat win98se beter werkt dan Windows XP. Ik heb later zelf een upgrade gedaan naar kt266a en XP1600+. En met dit systeem werkte XP weer veel beter en stabieler.

Het is ook handig dat je de uiterlijk van XP zeer eenvoudig kunt veranderen met software van derden.

Dat je menu start zeer vol is is ook geen probleem want dat kun je eenvoudig veranderen naar windows Classic style. Dat geld ook voor het configuratiescherm.

Wat betreft over het systeem herstel geef ik je gelijk dat de oplossing van XP niet perfect werkt.

Ik had vorige week een probleem met wat incompatible software wat ik even wou testen maar dat ging ff helemaal mis en systeem herstel kon het niet oplossen omdat XP niet goed meer ging afsluiten en zo kwam ik in een soort loop terecht. FF ghost en binnen 15min was ik weer klaar.

Dan vindt ik powerquest second chance een stuk beter (maar dat werkt niet met Xp :( )
Als je de pc dan niet meer kunt opstarten dan kun je met de bootdisk van powerquest de pc opstarten en het systeem herstellen zonder dat windows daar wat mee te maken heeft. Zeer betrouwbaar dus.

Ook een nadeel:
De minimale systeem eisen liggen erg hoog. Heb je minder dan 128mb intern geheugen dan vindt ik het al niet lekker meer lopen.
Heb het 3 weken terug gehad met een aldi p3 1gig met 128mb geh. Die hd ratelt aan een stuk door en de scherm opbouw is erg vertraagd.
Maar dat is eenvoudig te verhelpen met een upgrade van 256mb (zo duur is dat tegenwoordig toch niet meer :*)

Verwijderd

Topicstarter
sventhemen schreef op 10 september 2002 @ 21:50:
[...]

waarom dat bericht editten en niet gewoon je antwoorden eronder zetten :?
Kvond ut overzichtelijker zo, anders moet je telkens terug nr boven nr de argumenten enzo gaan kijken en nu staan ze er mooi bij. Ik ga hier niet voor iedereen een layoutje ontwerpen hoor :)

Verwijderd

sventhemen: oooh je hoort mij niet zeggen dat er geen vreemde dingen in XP zitten hoor ;) Voorbeelden:
Het hardnekkige MSN.
Windows Explorer die zich opdingt.
De geheugenonvriendelijke standaard installatie.
WMA

Maar meestal is er wel een mouw aan te knopen :)

Zoals hierboven al staat: Windows XP heeft net als alle andere OS'en aandacht nodig als je alles korrekt wil hebben :)

Windows ME had voor mij wel een aantal voordelen: zo deden een aantal apparaten het zonder speciale drivers terwijl dat onder 98 nog niet kon ;)

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:34

tozzke

aka tozzert

eerlijk gezegd vind ik XP Pro wel fijn (misschien wel fijner dan 2k)
o.a. het branden gaat sneller zonder CPU te vreten

maar wat wel is, is dat je XP moet tweaken (mijn mening). Dat standaard startmenu zuigt idd als je al een tijdje met andere varianten van windows hebt "gespeeld". Gelukkig is dit alles op "classic" te zetten waardoor het al een stuk aangenamer wordt.

Al met al: XP is helemaal zo slecht nog niet, en ik ben nog nooit echt teleurgesteld geweest in deze versie. Tijden veranderen, deal with it :)

• Access
Dan lopen jullie daar toch een beetje achter, bijna alle bedrijven waar ik geweest ben, daar draaien ze of Windows NT4, de meestde draaien Windows 2000 en sommige pc's draaien XP.

Maar de meeste dus Windows 2000 (lijkt me ook vrij logisch, maarja..).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 21:51:
We hebben dit jaar op school (hogeschool antwerpen, toegepaste informatica) een enquete gedaan bij bedrijven over hun netwerk-infrastructuur en het type pc's (en os) ze gebruikten. Vooral Windows 9x pc's kwamen hier aan bod. Never XP, en soms ook 2000.
Zou dat ook iets met de kosten van zoveel licenties te maken kunnen hebben, als win9x nog prima in je bedrijf werkt waarom je dan blauw betalen aan een upgrade??

Verder fijn dat je een mening hebt die je deelt met ons en toen je dit topic startte had je toen verwacht dat iedereen het met je eens was ofzo?
Voor mezelf, XP ben er tevreden mee.......

Verwijderd

Topicstarter
Access schreef op 10 september 2002 @ 21:54:
Dan lopen jullie daar toch een beetje achter, bijna alle bedrijven waar ik geweest ben, daar draaien ze of Windows NT4, de meestde draaien Windows 2000 en sommige pc's draaien XP.

Maar de meeste dus Windows 2000 (lijkt me ook vrij logisch, maarja..).
Ik zei dus dat we dit jaar die enquete deden, dus "achter lopen" kan je dat volgens mij niet noemen. Onze groep alleen al deed een 50-tal bedrijven. Geen enkele Windows XP te bespeuren. NT4 wel ja(heel soms, maar diegene die nt4 hadden schakelden meestal over nr 2000).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 21:51:
Zal dit niet voornamelijk een financieel overweging zijn? Met de vraag of de investering zichzelf terugverdiend.

Verwijderd

Even over systeemherstel (en dat geld ook voor virusscanners):

Naar mijn idee moet je een OS nooit herstellen vanuit een OS maar buiten het OS om. Dus een backup routine die een restore kan doen zonder Windows op te starten. Hetzelfde geld voor virusscanners: dit moet je buiten Windows om doen. (vergelijk het met een waarnemer die onderdeel is van de groep die hij waarneemt ;) )

1 van de dingen die nog niet genoemd is is de zeer slechte manier waarop Windows met cookies en temp.dingen omgaat: die dir slipt langzaamaan dicht.

edit: over bedrijven kan ik heel veel vertellen. GEEN van mijn klanten gebruikt Windows XP als server systeem maar NT/Win 2k. PC's worden steeds vaker van XP voorzien (zit standaard bij PC aankoop ;) )

Maar dit heeft alles te maken met geld: ze willen niet investeren in hardware en doen dit alleen als het echt moet ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 21:56:
[...]

Zou dat ook iets met de kosten van zoveel licenties te maken kunnen hebben, als win9x nog prima in je bedrijf werkt waarom je dan blauw betalen aan een upgrade??

Verder fijn dat je een mening hebt die je deelt met ons en toen je dit topic startte had je toen verwacht dat iedereen het met je eens was ofzo?
Voor mezelf, XP ben er tevreden mee.......
Idd, dat van die licentie-kost klopt, en ook omdat ut gewoon wérkte, dus waarom iets veranderen als je blij bent met je product.
Enneuh... ik kon best verwachten dat er wat tegenreacties zouden komen hoor :) Op sommige systemen wérkt XP gewoonweg, maar kben er zo nog niet veel (2) tegengekomen. Met windows 2000 aan de andere hand heb ik al beter resultaten geboekt (een tiental pc's).

• Access
Ik bedoelde eigenlijk de bedrijven...

Verwijderd

Topicstarter
Access schreef op 10 september 2002 @ 22:00:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk de bedrijven...
oic, xcuses, idd, vele bedrijven lopen achter, maar das gewoon omdat hun systeem gewoon goed werkt zoals het er staat. En omdat Windows XP/2000 niet echt goedkoop zijn...

• Sv3n
Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 21:57:
[...]

Ik zei dus dat we dit jaar die enquete deden, dus "achter lopen" kan je dat volgens mij niet noemen. Onze groep alleen al deed een 50-tal bedrijven. Geen enkele Windows XP te bespeuren. NT4 wel ja(heel soms, maar diegene die nt4 hadden schakelden meestal over nr 2000).
Als ik een jaartje geleden rondliep in het bedrijf waar mijn vader werkt (+500 medewerkers op die locatie) draaide alees nt4 of 2000. worksstations meestal 2000 pc's om briefies te typen enzo draaide nog in nt4.

Als ik daar nu rondloop draait alles 2000 of xp pro (het is een bedrijf waar ze voornamelijk met autocad werken) Ik weet dat dit niet opgaat met jouw verhaal over kleine bedrijven maar bij mij op school draait ook alles in nt4 en daar hebben ze ook nie veel geld

Last.fm
Films!

• Memendo
  • Laatst online: 20-08 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 20:56:

Vind ik meer een probleem met de driver ondersteuning van creative dan van XP
Geen last van
= een mening, het zal dat er mensen zijn die het mooi vinden
overdreven elke halve week |:( En er is zoiets als bootable CD-rom
Dan gebruik je dat toch lekker en gooi je IE er af
Ik zal dit maar geen user error gaan noemen ? :+

En als de themes je niet bevallen is er classic of StyleXp

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

warp schreef op 10 september 2002 @ 21:53:
[...]

Nee dat komt omdat Creative zich niet (volledig) aan de PCI 2.1 specificatie houdt.
Toevallig luistert dit nogal nauw bij VIA chipsets waardoor er met die chipset de meeste problemen zijn.

Het is dus een Creative probleem! Geen VIA en/of Microsoft probleem ;)
Niet helemaal... Intel heeft een spec achterwege gelaten wat dus in VIA niet zit en Creative wel gebruik van maakt.

Dit leuk dingetje heet BUS PARKING en is ooit in het nieuws geweest op T.net.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Meerdere partities ís gewoon sneller, en je hoeft maar 1 keer die dingen aan te maken. Als je windows dan herinstalleert ben je je documenten, fixed software en persoonlijke werkmappen tenminste niet kwijt. Je hoeft niks te backuppen op cd want alles staat mooi appart op je schijf.
JE back-upped verkeerd gozer, je moet ook niet steeds gaan formatten, je moet gewoon alleen de windows directory vervangen en dan gebruikersprofielen importeren en dan ben je niks kwijt. (+ program files)

90% van je kritiek op XP zat óf ook al in windows 2000, of ligt aan de manier waarop je moet je systeem omgaat.

*De "Start"-menu bevat te veel onderdelen, het geheel is niet overzichtelijk.
-moet je het eens opruimen (ligt aan user, geen fout)
*Het netbeui netwerk-protocol moet je volledig manueel installeren
-komt doordat het outdated is (logische stap, geen fout)
*De Soundblaster Live 1024 werkt niet goed met Windows XP
-Ligt niet aan windows xp, maar aan Via chipset of andere hardware icm sblive! (non wxp, geen fout)
*Geheugen 'shadowing' geeft problemen (blue screens of death)
-slecht instellen van je bios óf mobo fout (zie hierboven, geen fout)
*Wat is er mis met de goeie oude DOS?
-crashed, outdated, geen beveiliging, geen netwerk, single user, commandline, meer expertise (moet ik doorgaan, geen fout)
*In DOS kon je tenminste nog je opstartbestanden aanpassen enzo. Nu moet je al gaan knutselen met je kernel om je opstartlogo aan te passen.
-msconfig -> boot.ini, lekker boeiend dat je een opstartscherm wilt wijzigen (instelling user, geen fout xp)
* Wat heb je aan een "systeemherstel" functie, als je 'm niet kan gebruiken als je register beschadigd is. Je moet je systeem pas echt herstellen als je blauwe schermen krijgt bij het opstarten volgens mij, en via dos werkt dat niet (bij sommige gevallen kan je wel "laatst werkende configuratie terugzetten" gebruiken ja, maar dat werkt niet altijd)
-winxp loopt niet vast, er is een recovery console, als je vaak chkdsk + scandisk gebruikt en je systeem onderhoudt dan is er niks mis, je herstelt je systeem terug in de tijd incl register (user, geen fout xp)
*Transparantie? Komaan zeg! Maak ut allemaal nog wat onduidelijker!
- zat al in win2000 (niet wxp, geen fout)
* Netwerkcompatibiliteit met Windows9x/Me?
- geen idee, maar ICS en netwerk sharen ging met 1 diskette, 10 seconden werk, hoefde niks te doen. Het kan dus vast makkelijk
* NTFS? Ja, om dan +-5 opstartdiskettes aan te moeten maken om je systeempje (elke anderhalve week) te herstellen.
-NTFS? snelheid, beveiliging ingebouwd (meer lowlevel dan encryptie), systeem herstellen is niet nodig indien er geen problemen zijn, geen 5 opstartdiskettes (loopt mank, geen fout)
* Internet Explorer? Geef mij maar Mozilla 1.1 hoor, veeeel stabieler, en kan met "tabs" overweg.
-je hoeft IE niet te gebruiken, en dit zat al in win2k, en IE loopt hier niet vast. (geen fout xp)
* 2GB installatie (zoveel nam ie ongeveer in bij mij), waar haal je ut vandaan?
van je 80GB? wat is er de schuld aan aan wxp, je kan ook dingetjes eruit gooien hoor. (geen fout xp)
* Windows XP crashte ooit bij me, 5 minuten na de installatie toen ik juist m'n backups enzo aan't terugzetten was. Dit was de laatste keer dat XP ooit me hdd'tje aanraakte.
-persoonlijke ervaring, komt omdat er iets niet goed geconfigeerd is (zie sblive + harddisk punt),

:) sorry ik probeer objectief te wezen. :D

Human Bobby

• spaceboy
  • Laatst online: 21:04

spaceboy

Op grote hoogte

Helemaal 100% bullshit. Ik heb qua looks absoluut Windows 2000, maar onder de oppervlakte zit XP. Werkt sneller en meer compatible. Nog geen enkel probleem gehad, en inderdaad: niemand (die een beetje normaal verstand heeft van computers) laat die XP Theme erop staan. Gewoon "classic". En met gpedit.msc kun je je startmenu genoeg tweaken (bij mij alleen Programs, Settings, Run en Turn Off)

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Underground75
Op www.computertotaal.nl staat een artikel om XP aan te passen, heb ik ook gedaan, draait als een tierelier, zonder problemen of vastlopers (wel backuppen voor iedere uittesting van nieuwe software >:)

• Scare360
  • Laatst online: 20-09 07:13
kenvh: jij hebt nog niet veel ervaring met "wat een OS goed maakt" ofwel ;)

• QSYS
  • Laatst online: 23-04 01:13
ik blijf gewoon balen van dat brakke geheugen management. Dat ze dat nog niet opgelost hebben. In windows 2000 had ik er geen last van.

Verwijderd

Topicstarter
Justice schreef op 10 september 2002 @ 22:12:
[...]

JE back-upped verkeerd gozer, je moet ook niet steeds gaan formatten, je moet gewoon alleen de windows directory vervangen en dan gebruikersprofielen importeren en dan ben je niks kwijt.
Nu hoef ik maar 1 partitie te backupen (die van m'n document, sites, code, ... , m'n favorieten, m'n email inbox en m'n desktop) dit lijkt me veel handiger dan telkens gebruikersprofielen aan te maken.

90% van je kritiek op XP zat óf ook al in windows 2000, of ligt aan de manier waarop je moet je systeem omgaat.

*De "Start"-menu bevat te veel onderdelen, het geheel is niet overzichtelijk.
-moet je het eens opruimen (ligt aan user, geen fout)
*Het netbeui netwerk-protocol moet je volledig manueel installeren
-komt doordat het outdated is (logische stap, geen fout)
Sure, maar notepad is toch ook outdated??? Je gebruikt ut toch wel omdat het handig is zeker!!!
*De Soundblaster Live 1024 werkt niet goed met Windows XP
-Ligt niet aan windows xp, maar aan Via chipset of andere hardware icm sblive! (non wxp, geen fout)
Hoe komt ut dat het dan wél perfect via win9x of win2k werkt?
*Geheugen 'shadowing' geeft problemen (blue screens of death)
-slecht instellen van je bios óf mobo fout (zie hierboven, geen fout)
*Wat is er mis met de goeie oude DOS?
-crashed, outdated, geen beveiliging, geen netwerk, single user, commandline,
- crashed: Oh please!
- outdated: handigheid is belangrijker!
- geen netwerk???: nooit van wattcp gehoord? ik kan zelfs ipx programmeren in qb

meer expertise (moet ik doorgaan, geen fout)
*In DOS kon je tenminste nog je opstartbestanden aanpassen enzo. Nu moet je al gaan knutselen met je kernel om je opstartlogo aan te passen.
-msconfig -> boot.ini, lekker boeiend dat je een opstartscherm wilt wijzigen (instelling user, geen fout xp)
probeer maar effe je autoexe.bat te wijzigen, hij zal rap terug gewist zijn
* Wat heb je aan een "systeemherstel" functie, als je 'm niet kan gebruiken als je register beschadigd is. Je moet je systeem pas echt herstellen als je blauwe schermen krijgt bij het opstarten volgens mij, en via dos werkt dat niet (bij sommige gevallen kan je wel "laatst werkende configuratie terugzetten" gebruiken ja, maar dat werkt niet altijd)
-winxp loopt niet vast, er is een recovery console, als je vaak chkdsk + scandisk gebruikt en je systeem onderhoudt dan is er niks mis, je herstelt je systeem terug in de tijd incl register (user, geen fout xp)
*Transparantie? Komaan zeg! Maak ut allemaal nog wat onduidelijker!
- zat al in win2000 (niet wxp, geen fout)
* Netwerkcompatibiliteit met Windows9x/Me?
- geen idee, maar ICS en netwerk sharen ging met 1 diskette, 10 seconden werk, hoefde niks te doen. Het kan dus vast makkelijk
In 2 van de 2 gevallen hier niet (niet met de disks en niet manueel
* NTFS? Ja, om dan +-5 opstartdiskettes aan te moeten maken om je systeempje (elke anderhalve week) te herstellen.
-NTFS? snelheid, beveiliging ingebouwd (meer lowlevel dan encryptie), systeem herstellen is niet nodig indien er geen problemen zijn, geen 5 opstartdiskettes (loopt mank, geen fout)
* Internet Explorer? Geef mij maar Mozilla 1.1 hoor, veeeel stabieler, en kan met "tabs" overweg.
-je hoeft IE niet te gebruiken, en dit zat al in win2k, en IE loopt hier niet vast. (geen fout xp)
wel een fout: de 'bug' zit er nog steeds in :d
* 2GB installatie (zoveel nam ie ongeveer in bij mij), waar haal je ut vandaan?
van je 80GB? wat is er de schuld aan aan wxp, je kan ook dingetjes eruit gooien hoor. (geen fout xp)
Heb maar 10Gig
* Windows XP crashte ooit bij me, 5 minuten na de installatie toen ik juist m'n backups enzo aan't terugzetten was. Dit was de laatste keer dat XP ooit me hdd'tje aanraakte.
-persoonlijke ervaring, komt omdat er iets niet goed geconfigeerd is (zie sblive + harddisk punt),
Ik had nog niks kunnen configureren, 't stond er nog maar pas op hee
:) sorry ik probeer objectief te wezen. :D

• Underground75
Cacheman werkt goed.

[ Voor 0% gewijzigd door Underground75 op 10-09-2002 22:22 . Reden: voor onkruid71 ]

Verwijderd

Sinclair schreef op 10 september 2002 @ 22:09:
[...]

Niet helemaal... Intel heeft een spec achterwege gelaten wat dus in VIA niet zit en Creative wel gebruik van maakt.

Dit leuk dingetje heet BUS PARKING en is ooit in het nieuws geweest op T.net.

Wat het ook is we zijn het eens dat het geen XP probleem is ;)

Verwijderd

Topicstarter
paulgielens schreef op 10 september 2002 @ 22:18:
kenvh: jij hebt nog niet veel ervaring met "wat een OS goed maakt" ofwel ;)
Dit maakte ik als ik 15-16 jaar was:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/kenvh/bbos/bbos.jpg
http://novanet.be.tf
Zwijg me van ervaring hee

Voor alle muggezifters: ja, 't is een shell en geen os.

Verwijderd

Topicstarter
Raid schreef op 10 september 2002 @ 22:15:
Op www.computertotaal.nl staat een artikel om XP aan te passen, heb ik ook gedaan, draait als een tierelier, zonder problemen of vastlopers (wel backuppen voor iedere uittesting van nieuwe software >:)
Ah, fijn: als ik het goed begrijp heb je dus een mogelijk systeemcrash bij iedere de installatie van nieuwere software? :Y)

• Justice
Wat is dan de opvolger van Notepad? Die is er niet, dus niet outdated. Dat je SbLive wel werkt in 98 komt omdat WinXP WDM drivers gebruikt ipv .vxd , misschien dat het daaraan ligt. Autoexec.bat wordt niet meer gebruikt in Winxp, dus waarom wil je dat veranderen? Maar zou hij wel goed moeten doen in msconfig. Misschien is het een systeembestand en heb je niet gezegd dat dat veranderd mag worden.
Ik kan het ook niet helpen dat je 10 GB hebt, dan is het wel veel, maar je kan er ook weer dingetjes uithalen.

:) was wel mijn langste post ooit denk ik hehe

Human Bobby

Verwijderd

Topicstarter
Justice schreef op 10 september 2002 @ 22:26:
Wat is dan de opvolger van Notepad? ...
:) was wel mijn langste post ooit denk ik hehe
Wordpad dacht ik? Kan ook txt aan... en zelfs wat meer :)

• Underground75
Nee een backup maak ik omdat ik zelf te veel probeer met software :+ . Jou geliefde win 2000 krijg ik binnen een kwartier zwaar over de zeik waarna dit zelfs voor geen meter meer loopt,
Alles wil ik uitproberen, tot nu toe ( na talloze proggies te hebben geprobeerd en verwijderd) heb ik slechts 1x mijn backup terug hoeven zetten (dit was m'n eigen fout, iets te veel verwijderd) en niet die van XP :+

• Justice
Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 22:27:
[...]

Wordpad dacht ik? Kan ook txt aan... en zelfs wat meer :)
uit de Help van XP:
Choosing a program to write a documentYou should pick your program based on how complicated your document is. What kind of formatting do you need? Does the document include graphics or tables? Will people using other operating systems need to open or modify it? How large is the document? Are you creating a Web page?

Windows includes two word processing programs: Notepad and WordPad. Each provides basic text editing capability, but you may have tasks that are better suited for one editor than the other.

Decide whether your document needs any of the following before you choose an editor.

Text formatting

Notepad provides only the most basic text formatting. You can specify a font and insert tabs. The font applies to the whole document, not an individual paragraph or word, and it is not saved with the file. If someone else looks at the file on another computer, that person will see whatever font is available.

WordPad allows you to create more complex documents, giving you most of the capability of a word processor. You can change the font for the entire document or just a word within it. With the click of a button, you can insert bullets into text in WordPad or align a paragraph to the right or left. All of this formatting is saved with your document, so no matter who opens it, it will appear as you created it.

Word processors provide even more text formatting options, such as automatically numbering lines of text, creating columns, or inserting frames.

Tables

If you plan to use tables in your file, you should probably create the document using a word processor. You can create a table in a Notepad or WordPad document, but you must count characters or insert tabs to align the columns. Most word processors will separate the columns and rows and automatically wrap text within columns.

Graphics

Notepad does not support graphics. You can insert graphics into a WordPad document and modify them by linking or embedding them in your document. Almost all word processors provide graphics support.

Page setup

Basic page setup is available with both Notepad and WordPad. You can set margins, add headers and footers, and orient your documents to print either vertically or horizontally. Your word processor may offer more options.

Large documents

The more elaborate the document, the longer it will take to open and modify. Notepad and WordPad are both compact programs that start and open files quickly, and work best when used with smaller files.

Word processors are intended for larger, more elaborate documents. A word processor gives you more control over your documents than Notepad or WordPad. Often you can add footnotes, annotations, and even generate a table of contents for your documents. Many word processors offer macros and templates to help you automate repetitive tasks, such as typing your name or formatting headings. Usually word processors will automatically check the spelling and grammar in your document.

Cross-operating system support

Notepad is a basic text editor that is most commonly used to view or edit .txt files, such as the Readme.txt files provided with your Windows software. Text-only files are critical if you share documents with someone using another operating system such as Macintosh or UNIX. WordPad also allows you to save your files as a Word document, so you can modify files created in Word even if you don't have the program yourself.

Multiple languages

WordPad and Notepad allow you to save your files in different formats, such as Unicode, providing you greater flexibility when working with documents that use different character sets or documents created by other programs.

Most word processors also allow you to save your files in a variety of formats. Some provide support for multiple languages, even including several dictionaries for checking spelling. In WordPad, documents that use multiple languages should be saved in rich text format (.rtf).

HTML and Web pages

Many people who use HTML to create Web pages or other documents find Notepad a useful tool for writing in HTML. Because Notepad supports only very basic formatting, you cannot accidentally save special formatting in documents that need to remain pure text. This is especially useful when creating HTML documents for a Web page because special characters or other formatting may not appear in your published Web page or may even cause errors.

Many word processors provide additional tools or converters to help you create HTML documents. But, if you are creating simple pages or if you want to make a few quick changes, Notepad opens files quickly. Also, Notepad shows all of the HTML tags so you can troubleshoot your page. Not all word processors or converters make the HTML code available.

If you only need to create simple documents, Notepad is your best choice. Click here to open Notepad. You need to use WordPad or another word processor for anything more complicated. Click here to open WordPad.
Dus niet outdated, meer aanvullend :)

Human Bobby

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mijn bevindingen met Windows XP:

- Installatie is lekker makkelijk, goed voor de newbies enzo
- Booten gaat sneller dan met 2000
- Icons ala Teletubbies :r
- HDD perfomance ranzig laag :( ( b.v. in sandra: 2100 ipv 3600 hdd score )
- Taakbeheer mooi geupdate met die LAN info
- Videobewerken zuigt onder Windows XP, met 2000 kan ik met dezelfde settings en codecs veel beter doen :?
- VFW drivers werken niet lekker
- Explorer veels te asozwaar, khoef echt nix te weten over res. van me plaatjes enzo
- XP zuipt geheugen
- IE6 :+

Maw.. geef mij maar liever Windows 2000 ipv XP.

C:\>_

Verwijderd

Topicstarter
Justice schreef op 10 september 2002 @ 22:30:
[...]

uit de Help van XP:

[...]

Dus niet outdated, meer aanvullend :)
Okok, maar vind jij het logisch om voor elke kleine handeling op je pc een appart programma te gebruiken? (Waarom een notepad, wordpad én Word allemaal afzonderlijk gaan gebruiken terwijl Word het allemaal kan). Nou kan je zeggen dat Word trager opstart, maar dan kan ik zeggen dat je een snellere pc moet kopen. Nou dan kan jij weer zeggen dat dat geld kost, en dan kan ik zeggen dat ik het jou niet kan geven enzoverder. :/

Verwijderd

Sorry maar ik heb geen Word ;) Een office suite is voor zakelijk gebruik veel interessanter. Voor prive gebruik in idd wordpad :)

• Justice
ja vind ik logischer dan een filemanager die browst, video's afspeelt, preview geeft, zoekt voor je op internet en je downloads, nieuws, favorieten en desktopomgeving regelt.

Dan weet je iig zeker dat je een snellere pc nodig hebt en de helft van je functies niet werken. En de wordprocessor Atlantis Nova (gratis) zou wel een vervanging zijn voor wordpad + word (probeer maar eens html te schrijven met word), maar een specifiek programma met een html library en code highlighting en snippets e.d werkt toch een stuk efficienter.

Maarja als het een ideale wereld was dan hadden we allebei wel een punt, en blij dat we zijn dat het zo is :P Nu de rest van de wereld nog.

Human Bobby

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 22:38:
Sorry maar ik heb geen Word ;) Een office suite is voor zakelijk gebruik veel interessanter. Voor prive gebruik in idd wordpad :)
Yeah, en ineens in HTML coden als je een deftige opmaak wil ;)

• David
  • Laatst online: 21-09 20:28
Mijn mening? WindowsXP is het beste besturingssysteem wat er ooit gemaakt is. Het is snel, stabiel, goed ondersteund en wijdverspreid. Wat wil je nog meer? Alles draait onder XP, behalve misschien de meest native der native DOS-dingen, maar daarvoor kun je een bootflop maken. En who needs DOS anyway? Een command-console is handig, en die van XP is prima. En over het uiterlijk: 't ziet er gelikt uit, en als het je niet aanstaat kun je het nog veranderen ook.

Het is allemaal een kwestie van wennen. Het start menu zit eindelijk een stuk slimmer in elkaar. Anders dan je gewend bent, maar uiteindelijk wel handiger ( _/-\o_ aan de optie 'aan het menu Start vastmaken'). NetBeui heb je niet nodig. Het is TCP/IP wat de klok slaat tegenwoordig (IPS/SPX en NetBeui zijn nog steeds te installeren).
Dat over die systeemherstel-functie kan ik wel wat in vinden. Dat werkt gewoon niet. Maarja, wie zegt dat je het MOET gebruiken?
Je kunt er ook niet omheen: NTFS is gewoon veel beter dan FAT32. Linux heeft natuurlijk ook een heel stel leuke filesystems die best beter kunnen zijn, maar daar heb je net zo goed ondersteuning voor nodig (of dat nou in de vorm van bootfloppies of iets anders is). Als je systeem werkt (en die kans is in XP groter dan in bv. Linux), is er niks mis.
En dat gezeik over de 2GB vind ik ook onzin. OS'en worden gewoon groter. Een gemiddelde nieuwe harddisk is 80GB, en ik denk dat er erg weinig tweakers zijn die een schijf van kleiner dan 20GB hebben. Ik vind dat een OS best 10% van je schijf mag innemen (want wat ben je zonder OS?).
En wat is er mis met Internet Explorer? Ik gebruik zelf ook graag Mozilla, maar je kunt niet zeggen dat een OS dat de één-na-beste browser meelevert een slecht OS is. Slecht punt dus.
Je verhaal over partitioneren snap ik niet. Waarschijnlijk bedoel je defragmenteren. NTFS fragmenteert gewoon veel minder dan FAT32, en er zit in WinXP een prima defragger. Automatisch defraggen kost gewoon teveel resources denk ik.
Start indrukken om de PC af te sluiten? Word es volwassen man! Er zijn zat tweak-progs waarmee je de tekst op de startknop kunt veranderen in bijvoorbeeld 'stop'.

Natuurlijk, WindowsXP is niet perfect. Maar dat is geen enkel OS. Het is gewoon een grote stap in de goede richting.

[kanttekening]
En ja, ik experimenteer graag met andere OS'en. Ik vind MacOS X en Windows XP tot nu toe gewoon de beste OS'en. BeOS kwam in de richting, maar is als het ware dood geboren (afgeblazen voordat het bruikbaar was). Ik heb momenteel dualboot WindowsXP/SuSe 8.0
[/kanttekening]

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Topicstarter
DiMension schreef op 10 september 2002 @ 22:46:
....En who needs DOS anyway?...
Ikke! Als je een oudere dos applicatie onder xp start, dan vertraagt het hele systeem
....
NetBeui heb je niet nodig. Het is TCP/IP wat de klok slaat tegenwoordig (IPS/SPX en NetBeui zijn nog steeds te installeren).
ik hier wel hoor
Dat over die systeemherstel-functie kan ik wel wat in vinden. Dat werkt gewoon niet. Maarja, wie zegt dat je het MOET gebruiken?
kweetniet, maar ik vind het herstellen van je systeem vrij belangrijk, vooral als het om een crashgevoelig os gaat
...
En dat gezeik over de 2GB vind ik ook onzin. OS'en worden gewoon groter. Een gemiddelde nieuwe harddisk is 80GB, en ik denk dat er erg weinig tweakers zijn die een schijf van kleiner dan 20GB hebben. Ik vind dat een OS best 10% van je schijf mag innemen (want wat ben je zonder OS?).
hierzo: 1.8GB

En wat is er mis met Internet Explorer? Ik gebruik zelf ook graag Mozilla, maar je kunt niet zeggen dat een OS dat de één-na-beste browser meelevert een slecht OS is. Slecht punt dus.
idd

Je verhaal over partitioneren snap ik niet. Waarschijnlijk bedoel je defragmenteren. NTFS fragmenteert gewoon veel minder dan FAT32, en er zit in WinXP een prima defragger. Automatisch defraggen kost gewoon teveel resources denk ik.
je zou beter eerst es nakijken wat partitioneren is volgens mij. partitioneren betekent letterlijk je harde schijf in stukjes verdelene, dus bvb ipv 1 stuk van 80Gig, die splits je dan op in 4 delen van 20Gig. Als het grote stuk van 80Gig vol komt te staan dan moet de leeskop van je hdd soms 10-tallen keren meer ronddraaien omdat de gegevens zo verspreid staan. Dus als je stukjes van 20 gig gebruikt moet ie maximum maar 1/4 van een omwenteling doen om de gefragmenteerde bestanden bijeen te zoeken.

Start indrukken om de PC af te sluiten? Word es volwassen man! Er zijn zat tweak-progs waarmee je de tekst op de startknop kunt veranderen in bijvoorbeeld 'stop'.
ik volwassen worden? nee hoor: jij je gevoel voor humor zoeken :X

Natuurlijk, WindowsXP is niet perfect. Maar dat is geen enkel OS. Het is gewoon een grote stap in de goede richting.

[kanttekening]
En ja, ik experimenteer graag met andere OS'en. Ik vind MacOS X en Windows XP tot nu toe gewoon de beste OS'en. BeOS kwam in de richting, maar is als het ware dood geboren (afgeblazen voordat het bruikbaar was). Ik heb momenteel dualboot WindowsXP/SuSe 8.0
[/kanttekening]

Verwijderd

Kijk, Microsoft blijft natuurlijk altijd Microsoft. Dus je moet beseffen dat ze zich natuurlijk richten op het grote publiek. En geloof me, het grote publiek is wel degelijk een grote groep en enorm n00b (ook wat computers betreft ;) ).

Dus ja, wat doe je als je geld wil verdienen en er al een tig rechtzaken aan je broek hangen. Dan ga je er een gadget van maken. Een speeltuin. Iedereen heeft nu plezier, voor alle uren dat de Skihut gesloten is. En kunnen ze ipv van BrEeZaHz nu geweldig veel geld aan pc's, internet en software uitgeven. Ja, en het enige wat je niet kan missen in al die 3 gevallen is, juist ja, een OS. En dat moet simpel zijn, en je moet kunnen sms'en voor als je je telefoon weer bij je ex hebt laten liggen die nacht ervoor.

Enfin, zo gezegd, zo gedaan. We kopen een scholier om en we gebruiken zijn stukje software als 'voorbeeld'. Baseren de naam op dat doorzichtige spul wat steeds jouw weg blokkeert in de gang en gaan aan de slag. Je neefje van 3 kan leuk kleuren en gaandeweg ontwikkelt zich een OS zoals Windows XP.

De selecte groep die beschikte over grotere financiele bronnen, of minder sociale contacten (of talenten) kan dit nu wel of niet leuk vinden, maar zo is het wel. Het kost wat moeite maar XP is redelijk workable te maken. Niet teveel verwachten uiteraard, je Geforce4 geeft je nog steeds het gamegevoel van je Ati3D 4MB van lange jaren terug , en je Adblib soundcard gaf hetzelfde kutgeluid als je Soundblaste Audigy vandaag de dag bij al die racegames. Is het nou zo moeilijk?!

Maar goed. Als je je dan niet wil richten op games enzo dan zijn er best alternatieven. Je krijgt geen blauwe schermen, maar freezes. Drivers, die tegenwoordig al niet eens 1 Windows versie worden bijgehouden (f*cking Creative) worden vaak alleen op verzoek, of uit goedwillendheid op internet geplaatst. Als je ze al kan vinden tussen de 3 miljoen how-to's die Google weergeeft bij alleen al het intypen van lin .

Dus ja. Op een gegeven moment neem je het maar aan. Je neemt het OS wat voorhanden ligt, je standaard geinstalleerde 50%-van-je-schijf-innemende OS. En je moet tegenwoordig al helemaal oppassen, voor je weet wordt je in de nabije toekomst opgepakt als je een ander OS op je nieuwe Compaq Rubicks zet. Opletten dus.

Afijn. Dat was het voor nu. Pass the dutchie on the left... Pass nou!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:22

MadEgg

Tux is lievvv

Het zou natuurlijk een idee zijn om de quote van de ander ff af te sluiten voordat je je commentaar er tussen pleurt, en bij het vervolg weer [quote] neer te zetten...

Maar goed. Vertel mij dan eens even waar jij NetBeui voor nodig hebt? Het enige nuttige er ooit aan was hartenjagen, maar daar hebbie ut ook al niet meer voor nodig :)

Windows XP standaard look is goed, alhoewel ik liever de silver skin dan de blue skin.
Start menu zit slimmer in elkaar, je werkt er veel sneller mee. Het automatisch bovenaan zetten van de laatst gebruikte programma's werkt ook heel goed, snel en overzichtelijk.

En als jij elke anderhalve week je systeem moet herstellen zou ik maar eens een nieuwe mobo en nieuw geheugen gaan kopen. Deze comp draait sinds februari met XP en is nog slechts 2 keer gecrashed. Vergelijk dat met Windows 98. Conclusie? XP Ownz.

Ook het spyware verhaal is gelul. Dat wordt pas met media player 9 geintroduceerd. Het enige wat je nog een beetje zo kan opvatten is de activatie, maar ja, daar hebben we de corporate voor he >:)

Tja

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-08 14:20
van notepad bestaan er vele versies hoor, dus deze van winXP is totaal niet verouderd
de oorspronkelijke notepad kon maximum bestanden openen van een paar honderd KB, de huidige bijna onbeperkt, het is ook bedoeld als snelle tekstedito voor config files, dus bijna de perfectie :)

"Opleiding Toegepaste Informatica" ik hoop dat dit niet je laatste jaar was :P
na 2 pagina's vind ik je stellingen nog steeds totaal niet onderbouwd of zelfs niet ter zake
iedereen weet dat Creative nu eenmaal slechte driversupport heeft... dat iets dus niet goed werkt ...
toen ik win2k in 1999 in gebruik nam (toen nog beta) waren er ook nog veel driverproblemen, het heeft zelf zeer lang geduurd (naar mijn mening) dat meer consument gerichte producenten (zoals creative) eindelijk begonnen met drivers te maken voor w2k, al wisten ze perfect dat winME de laatste van de reeks ging zijn, de "achterstand" die sommigen dus hebben, is meer aan zichzelf te danken

zelf draai ik nog steeds de kleurdoos interface (die van beta1 vind ik nog altijd mooier :( ) waarom zijn er zoveel mensen tegen? je kan perfect instellen wat hij mag tonen en wat niet, en die common programs heb ik gewoon uitgezet en gebruik ik als en soort 2e quick lauch, ik vind het dus zeer handig, uiteraard mijn mening :)

als je als eens goed gekeken had zou je gemerkt hebben dat een pure win2k installatie niet eens een autoexec.bat heeft, die bij winXP dient ENKEL voor compatibiliteit met oudere progs, als je dit dus wilt gebruiken, ben je gewoon foutief bezig...

voor moest je een echte DOS liefhebber zijn, er is dacht ik wel een 32bit versie van gemaakt door een bedrijf, maar wat zou je er dan mee doen? geen idee wat dit te bieden zou hebben

winXP gebruikt redelijk wat geheugen, maar! waarom zou ms een OS maken dat ook draait op mijn oude pentium? heeft dat nut? ik denk van niet namelijk, ik wil vooruitgang, dat mijn oude pc nog steeds win95 draait vind ik niet erg, die is toch te traag voor de nieuwe progs
ik vind zelf dat ze niet ver genoeg gaan, naar mijn mening moest het OS het geheugen gaan gebruiken van de 3D kaarten van tegenwoordig, moesten alle bitmaps van Luna in dit texture mem zitten en al die franjes zoals transparency gewoon hardwarematig zijn zou dit zelfs geen invloed hebben op de prestatie... ik hoop dus op een evolutie zoals Apple net heeft gedaan met OSX.2 :)

Verwijderd

Topicstarter
van notepad bestaan er vele versies hoor, dus deze van winXP is totaal niet verouderd
Ja, maar dan is de bewering dat dos verouderd is even foutief, want er worden nog steeds versies van dos os'en uitgebracht(open source en freeware-wereld).
de oorspronkelijke notepad kon maximum bestanden openen van een paar honderd KB, de huidige bijna onbeperkt, het is ook bedoeld als snelle tekstedito voor config files, dus bijna de perfectie :)
Merk jij een verschil in snelheid als je notepad of wordpad opstart? Hier niet hoor!

"Opleiding Toegepaste Informatica" ik hoop dat dit niet je laatste jaar was :P
na 2 pagina's vind ik je stellingen nog steeds totaal niet onderbouwd of zelfs niet ter zake
iedereen weet dat Creative nu eenmaal slechte driversupport heeft... dat iets dus niet goed werkt ...
Lijkt me niet zo leuk: de problemen van een OS telkens te moeten omzeilen om een je hardware-sturing toch te doen lukken. (ja hoor, ik heb al hardware geprogrammeerd: http://users.pandora.be/kenvh/leechdriveinfo.htm )
toen ik win2k in 1999 in gebruik nam (toen nog beta) waren er ook nog veel driverproblemen, het heeft zelf zeer lang geduurd (naar mijn mening) dat meer consument gerichte producenten (zoals creative) eindelijk begonnen met drivers te maken voor w2k, al wisten ze perfect dat winME de laatste van de reeks ging zijn, de "achterstand" die sommigen dus hebben, is meer aan zichzelf te danken

zelf draai ik nog steeds de kleurdoos interface (die van beta1 vind ik nog altijd mooier :( ) waarom zijn er zoveel mensen tegen? je kan perfect instellen wat hij mag tonen en wat niet, en die common programs heb ik gewoon uitgezet en gebruik ik als en soort 2e quick lauch, ik vind het dus zeer handig, uiteraard mijn mening :)

als je als eens goed gekeken had zou je gemerkt hebben dat een pure win2k installatie niet eens een autoexec.bat heeft, die bij winXP dient ENKEL voor compatibiliteit met oudere progs, als je dit dus wilt gebruiken, ben je gewoon foutief bezig...
bij mij stond er duidelijk "autoexec.bat" op m'n c-schijf na een 'propere' installatie (wel verborgen dacht ik). en hoe kan het nou werken met oudere programma's als ie steeds bij elke boot wordt gewist wanneer je 'm veranderd?

voor moest je een echte DOS liefhebber zijn, er is dacht ik wel een 32bit versie van gemaakt door een bedrijf, maar wat zou je er dan mee doen? geen idee wat dit te bieden zou hebben
Welke bedrijf?(gratis? url?) I'm veeeery interested :) Maaruh: dos is stabiel en biedt evengoed multitasking(vermits dit vanuit de processor-instructies uitgaat.

winXP gebruikt redelijk wat geheugen, maar! waarom zou ms een OS maken dat ook draait op mijn oude pentium? heeft dat nut? ik denk van niet namelijk, ik wil vooruitgang, dat mijn oude pc nog steeds win95 draait vind ik niet erg, die is toch te traag voor de nieuwe progs
ik vind zelf dat ze niet ver genoeg gaan, naar mijn mening moest het OS het geheugen gaan gebruiken van de 3D kaarten van tegenwoordig, moesten alle bitmaps van Luna in dit texture mem zitten en al die franjes zoals transparency gewoon hardwarematig zijn zou dit zelfs geen invloed hebben op de prestatie... ik hoop dus op een evolutie zoals Apple net heeft gedaan met OSX.2 :)

en als m'n tante een snor had, dan wassut m'n nonkel

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 04:25
TSS WAT EEN TOPIC

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 19:26
Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 20:56:
LoL, dat kan je gewoon aanpassen hoor, met 1 klik is het zoals het in win98/win2k was
Degene die het gebruiken kunnen het heus wel zelfstandig.
Mijn buurjongen heeft totaal geen problemen
(nog) geen problemen mee gehad
je bent een Helemaal niet, met een klein proggie kan je simpel je opstartscherm aanpassen
Dan zet je hem toch lekker uit! bij configuratiescherm -> system -> herstel
Waar heb je het over! :?
Doet het prima, mijn zus speelt op haar WinME pc hele dag mp3tjes af van mijn pc.
Dan gebruik je toch FAT32, wat ik nu gebruik.
Uhm... jah... dan instelleer je dat toch lekker en uninstal je Internet Explorer
Dikke leugen, mijn winxp instal is 1.33gb WinXP Professional NL
Ben je n00b ofzo? Mijn moeder die net heeft leren internetten kon zelfs winxp installen.

Kortom, de topicstarter is n00b of overdrijft.

Verwijderd

Topicstarter
Novah schreef op 11 september 2002 @ 18:00:
[...]
LoL, dat kan je gewoon aanpassen hoor, met 1 klik is het zoals het in win98/win2k was
idd, idd
[...]
Degene die het gebruiken kunnen het heus wel zelfstandig.
ja, maar diegenen die het niet kunnen zitten ietsje te veel aan m'n oren te zagen
[...]
Mijn buurjongen heeft totaal geen problemen

[...]
(nog) geen problemen mee gehad
ik al op verscheiden pc's
[...]
je bent een Helemaal niet, met een klein proggie kan je simpel je opstartscherm aanpassen
opstartscherm??? ik heb het over opstartbestanden hee!
[...]
Dan zet je hem toch lekker uit! bij configuratiescherm -> system -> herstel
wat leuk: een feature die je niet kan gebruiken als je 'm nodig hebt :s
[...]
Waar heb je het over! :?
de mogelijkheid om menu's transparant te maken
[...]
Doet het prima, mijn zus speelt op haar WinME pc hele dag mp3tjes af van mijn pc.
[...]
Dan gebruik je toch FAT32, wat ik nu gebruik.

[...]
Uhm... jah... dan instelleer je dat toch lekker en uninstal je Internet Explorer

[...]
Dikke leugen, mijn winxp instal is 1.33gb WinXP Professional NL
Wel: hier niet, mss heb ik een oudere build versie?
[...]
Ben je n00b ofzo? Mijn moeder die net heeft leren internetten kon zelfs winxp installen.
Kortom, de topicstarter is n00b of overdrijft.

Wie heeft er gezegd dat ik WinXP niet kon installen? Ik heb dat al meer gedaan (succesvol...voor een bepaalde tijd) dan je handen en tenen hebt.
En voor je me noob noemt ga je best effe naar http://users.pandora.be/kenvh/software.htm en http://amoratio.keetlaer.net kijken.
Tenzij je zelf met iets beters kan afkomen wacht je beter effe voor je iemand een noob noemt.

• blackd
  • Niet online
Zullen we het nu weer over XP hebben, en niet over n00b of niet?

• David
  • Laatst online: 21-09 20:28
je zou beter eerst es nakijken wat partitioneren is volgens mij. partitioneren betekent letterlijk je harde schijf in stukjes verdelene, dus bvb ipv 1 stuk van 80Gig, die splits je dan op in 4 delen van 20Gig. Als het grote stuk van 80Gig vol komt te staan dan moet de leeskop van je hdd soms 10-tallen keren meer ronddraaien omdat de gegevens zo verspreid staan. Dus als je stukjes van 20 gig gebruikt moet ie maximum maar 1/4 van een omwenteling doen om de gefragmenteerde bestanden bijeen te zoeken.
Ah, dan begrijp ik je nu. Als wat meer gevorderde pc-gebruiker partitioneer ik m'n PC altijd zelf. Toch heb ik gemerkt dat veel mensen het prettig vinden om maximaal 1 partitie op hun schijf te hebben (de minder gevorderde gebruikers dan). Als Windows tijdens de setup dan ineens zelf de boel gaat partitioneren denken ze echt van 'hé, wat is hier aan de hand'.

Ik ben dus zeker wel voor het partitioneren (keertje defragmenteren is ook niet slecht voor de snelheid hoor O-) ), maar ik zou niet willen dat setup dat voor mij deed.

Dato DUO synth voor twee

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 14:43

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Ik kom van de Mac kant en moet bekennen dat ik zwaar onder de indruk ben van XP. Was 14 jaar een Mac gebruiker met de bekende gezonde aversie jegens MS. Ik draai nu een paar maanden XP op een zelf in elkaar geknutseld kastje en ben zoals ik al zei echt onder de indruk. Het installeerde zonder problemen, het is rete stabiel en volledig naar je hand te zetten.

Justice, als je problemen hebt alleen je Windows map weggooien en dan opnieuw installeren is nieuw voor mij. Hoe importeer je dan je oude user?

Specs

• Packardhell
Persoonlijk vind ik Windows XP wel lekker werken. Genoeg Theme's om er je eigen look aan te geven. En dat Windows XP veel HD ruimte kost vind ik niet erg, tegenwoordig heeft iedereen meer dan genoeg, dus dat vink nie erg. IE6 werkt erg lekker, doet eigenlijk gewoon wat ie moet doen en snel. Verder geen problemen met me hardware, ook me SB Live! niet. En als je het niet fijn of goed vind moet je het gewoon niet gebruiken, lijkt me simpel!