Toon posts:

Inheemse volkeren en het christendom

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds de vorrige discussie zit ik nogal met een vraag in mijn hoofd die ik ooit is aan iemand gesteld heb en niet echt bepaald een bevredigend antwoord op heb gehad.

Stel je hebt een inheems volk ergens in een diep bos die nog nooit "blanke" mensen heeft gezien (zijn er nog maar een paar van als ik het correct heb).

Als christen geloof je dat als je dood gaat en je bent een goed christen geweest dat je naar de hemel gaat. En als je fout bent geweest naar de hel.

Wat ik mij nu heel erg afvraag:

Stel god bestaat (ik ben zelf geen christen maar ik vind deze discussie uitermate interessant en wil graag weten wat de gedachtengangen erover zijn)

Hoe zou god volgens jullie naar dat inheemse volk kijken als er bijvoorbeeld iemand sterft. Zou deze naar de hemel, hel gaan of is er niks voor die persoon?

• Expecho
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-01 17:44
Daarover staat een mooi stukje in Mattheüs 25:31-46, lees deze pagina maar eens: http://www.studiebijbel.nl/hel.htm En dan in het bijzonder het stukje "Alle heidenen verloren?"

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-01 18:33
Ik als Christen denk dat het ligt aan de levensstijl van de persoon. Als iemand bijvoorbeeld goed is geweest voor mensen in z'n omgeving, dus geen moordenaar ofzo dan komen die mensen denk ik wel in de hemel. Ik heb ergens gelezen dat God, mensen die niet van Hem gehoord hebben anders beoordeelt dan mensen die hem kennen of van hem gehoord hebben.

Het Boek:

Ezechiël 18 : 30 Ik zal ieder van u oordelen, Israël, en ieder voor zijn eigen daden belonen of straffen. Houd op met zondigen, nu u er nog de gelegenheid toe hebt, anders zult u omkomen!

Mattheüs 16 : 27 Ik zal samen met mijn engelen komen in de schitterende heerlijkheid van mijn Vader om iedereen te oordelen naar zijn daden.

King James Version:

Ezekiel 18 : 30 Therefore I will judge you, O house of Israel, every one according to his ways, saith the Lord GOD. Repent, and turn yourselves from all your transgressions; so iniquity shall not be your ruin.

Matthew 16 : 27 For the Son of man shall come in the glory of his Father with his angels; and then he shall reward every man according to his works.

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• StalieN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-09-2024
ik ben zelf christen en ik weet, door een hele speciale manier, dat God aan de mensen die nog nooit van Jezus gehoord hebben, en overlijden, hen na de dood een kans zal geven waar ze zelf mogen kiezen voor Jezus of voor Satan. Ik denk dat het ook een taak is voor christenen om te zorgen dat alle volken, ook de inheemse, bereikt moeten worden met het evangelie, maar goed, dat is een christelijke opvatting...
Ik als Christen denk dat het ligt aan de levensstijl van de persoon. Als iemand bijvoorbeeld goed is geweest voor mensen in z'n omgeving, dus geen moordenaar ofzo dan komen die mensen denk ik wel in de hemel. Ik heb ergens gelezen dat God, mensen die niet van Hem gehoord hebben anders beoordeelt dan mensen die hem kennen of van hem gehoord hebben.
Hmmm... mag ik je, als christen, even wijzen op een gebeurtenis uit de bijbel, de kruisiging van Jezus:

"Een der gehangen misdadigers lasterde Hem: Zijt Gij niet de Christus? Red Uzelf en ons! Maar de andere antwoordde en zeide, hem bestraffende: Vreest zelfs gij God niet, nu gij hetzelfde vonnis ontvangen hebt? En wij terecht, want wij ontvangen vergelding, naar wat wij gedaan hebben, maar deze heeft niets onbehoorlijks gedaan. En hij zeide: Jezus, gedenk mijner, wanneer Gij in uw Koninkrijk komt. En Hij zeide tot hem: Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn." (Lucas 23:39-43)

Het maakt dus niet uit hoeveel je fout hebt gedaan, en wanneer je Jezus vergeving vraagt, als je het maar doet. Dat is nu net het gigantische wonder.
Als iedereen geoordeeld zou worden voor zijn daden, wat is dan het nut van Jezus om voor ons te sterven? Juist door Zijn dood zijn wij gered omdat wij zelf niet volmaakt kunnen zijn; de voorwaarde om bij God te kunnen zijn. Door Jezus' dood kunnen wij volmaakt zijn en dus bij God zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door StalieN op 10-09-2002 23:32 . Reden: kleine toevoeging... ]

www.stevelock.nl

• Pnhers
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-07-2023

Pnhers

--

Ik laat dat aan god over hij zal daar een eerlijke manier voor hebben die goed is. en ik vertrouw erop dat ik daar mijn hoofd niet over hoef te breken

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-01 18:33
StalieN schreef op 10 september 2002 @ 23:31:
ik ben zelf christen en ik weet, door een hele speciale manier, dat God aan de mensen die nog nooit van Jezus gehoord hebben, en overlijden, hen na de dood een kans zal geven waar ze zelf mogen kiezen voor Jezus of voor Satan. Ik denk dat het ook een taak is voor christenen om te zorgen dat alle volken, ook de inheemse, bereikt moeten worden met het evangelie, maar goed, dat is een christelijke opvatting...

[...]
Hmmm... mag ik je, als christen, even wijzen op een gebeurtenis uit de bijbel, de kruisiging van Jezus:

"Een der gehangen misdadigers lasterde Hem: Zijt Gij niet de Christus? Red Uzelf en ons! Maar de andere antwoordde en zeide, hem bestraffende: Vreest zelfs gij God niet, nu gij hetzelfde vonnis ontvangen hebt? En wij terecht, want wij ontvangen vergelding, naar wat wij gedaan hebben, maar deze heeft niets onbehoorlijks gedaan. En hij zeide: Jezus, gedenk mijner, wanneer Gij in uw Koninkrijk komt. En Hij zeide tot hem: Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn." (Lucas 23:39-43)

Het maakt dus niet uit hoeveel je fout hebt gedaan, en wanneer je Jezus vergeving vraagt, als je het maar doet. Dat is nu net het gigantische wonder.
Als iedereen geoordeeld zou worden voor zijn daden, wat is dan het nut van Jezus om voor ons te sterven? Juist door Zijn dood zijn wij gered omdat wij zelf niet volmaakt kunnen zijn; de voorwaarde om bij God te kunnen zijn. Door Jezus' dood kunnen wij volmaakt zijn en dus bij God zijn.
Goed, daar ben ik het mee eens. Maar de moordenaar aan het kruis had kennelijk van Jezus gehoord. Anders vroeg hij het niet op die manier. Ik bedoelde met mijn post dat er bij mensen die nooit van God/het Christelijke geloof gehoord hebben de beoordeling denk ik meer is over hun levensstijl. Ook heeft elk mens een ingeschapen godskennis. Dus een soort besef van een hogere macht.

Door Pnhers - Tuesday 10 September 2002 23:36
Ik laat dat aan god over hij zal daar een eerlijke manier voor hebben die goed is. en ik vertrouw erop dat ik daar mijn hoofd niet over hoef te breken
Er staat ook in de Bijbel dat de mens niet over anderen dient te oordelen. Dus ben ik het ook wel met je post eens. De topicstarter vroeg hoe 'wij' als Christenen erover denken en dat heb ik gepost.

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Verwijderd

Ook heeft elk mens een ingeschapen godskennis.
Een onterechte generalisatie, lijkt me...

Verwijderd

StalieN schreef op 10 september 2002 @ 23:31:
Wat gebeurd er met inheemse volkeren die een eigen godsdienst aanhangen en die na hun overlijden voor God staan? Het lijkt mij dat een bevolking die een natuurgodsdienst aanhangt niet voor God zal kiezen. Is dat niet oneerlijk? Je kan wel zeggen dat God daar rekening mee houdt maar als je je hele leven een boom hebt aanbeden liggen de zaken wel een stukje anders.
Het is wel wat meer dan dit. Je moet oprecht berouw hebben van je daden, en dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ga maar na bij jezelf, in hoeverre heb je echt berouw van dingen die je gedaan hebt. Je zult altijd wel een voldaan gevoel erover hebben, of een gevoel van gerechtigheid. Zolang je niet oprecht berouw toont heeft vergevind vragen geen nut.

• StalieN
  • Laatst online: 03-09-2024
Goed, daar ben ik het mee eens. Maar de moordenaar aan het kruis had kennelijk van Jezus gehoord. Anders vroeg hij het niet op die manier. Ik bedoelde met mijn post dat er bij mensen die nooit van God/het Christelijke geloof gehoord hebben de beoordeling denk ik meer is over hun levensstijl. Ook heeft elk mens een ingeschapen godskennis. Dus een soort besef van een hogere macht.
aha op die fiets... dan snap ik wat je bedoeld, al ben ik het niet met je eens, maar goed, das een ander verhaal
Er staat ook in de Bijbel dat de mens niet over anderen dient te oordelen. Dus ben ik het ook wel met je post eens. De topicstarter vroeg hoe 'wij' als Christenen erover denken en dat heb ik gepost.
Jep, das ook mijn reactie
Wat gebeurd er met inheemse volkeren die een eigen godsdienst aanhangen en die na hun overlijden voor God staan? Het lijkt mij dat een bevolking die een natuurgodsdienst aanhangt niet voor God zal kiezen. Is dat niet oneerlijk? Je kan wel zeggen dat God daar rekening mee houdt maar als je je hele leven een boom hebt aanbeden liggen de zaken wel een stukje anders.
Ik geloof dat God recht en rechtvaardig is, dus ik ga er van uit dat Hij op een eerlijke en rechtvaardige manier aan die mensen zal laten zien dat er maar één God is en dat ze Jezus moeten ervaren eer ze bij Hem kunnen komen.
Het is wel wat meer dan dit. Je moet oprecht berouw hebben van je daden, en dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ga maar na bij jezelf, in hoeverre heb je echt berouw van dingen die je gedaan hebt. Je zult altijd wel een voldaan gevoel erover hebben, of een gevoel van gerechtigheid. Zolang je niet oprecht berouw toont heeft vergevind vragen geen nut.
Ja, dat is een persoonlijke kwestie. Dat moet iedereen bij zichzelf na gaan. Maar wanneer je dus echt berouw hebt en je vraagt vergeving, dan is de weg naar God vrij.

www.stevelock.nl

Verwijderd

Off topic:
Als christen geloof je dat als je dood gaat en je bent een goed christen geweest dat je naar de hemel gaat. En als je fout bent geweest naar de hel.
Ik ben een Christen en ik geloof DIT NIET! Dit is namelijk niet iets dat Jezus Christus (in de bijbel) onderwijst.

On topic: je vraagt je af hoe God (volgens iemand die in God gelooft) inheemse volken beziet, die God niet kennen.
Ten eerste: de meeste inheemse volken hebben een geloof. Vaak geloven zij in een Schepper, net als mensen met andere geloven (ja, ik bedoel dat ook mensen die "bomen aanbidden" daarnaast vaak ook in een universele Schepper geloven).
Ten tweede: als ze een geloof hebben, hebben ze ook normen en waarden. Het is gebleken dat "inheemse volken" zich vaak houden aan normen en waarden die veel punten van overeenkomst hebben met dat wat de bijbel leert (bijv. wat betreft het niet doden van medemensen, het op de juiste manier beheren van hun natuurlijke omgeving, de manier waarop mensen in relaties met elkaar omgaan).
Ten derde: God heeft "de mens" lief. Hij zal elk mens een kans geven. Ik geloof dus niet dat "elk goed mens" (of "elke goede Christen") in de hemel komt en helemaal niet dat doden gestraft kunnen worden d.m.v. een hel. Ik geloof - op grond van wat ik lees in de bijbel - in een wederopstanding van de doden, zowel "rechtvaardigen" (= "goede Christenen") als "onrechtvaardigen" (= degenen die zich bewust of onbewust niet volgens Gods regels hebben gedragen tijdens hun leven). Dus neem ik aan dat ook mensen die (omdat ze tot een "inheems volk" behoorden) tijdens hun leven nooit met het Christelijk geloof in aanraking gekomen zijn evenveel kans op een wederopstanding in het toekomstig Aards Paradijs hebben als ik (of misschien nog wel meer … misschien hebben zij beter geleefd dan ik).

God oordeelt, Christus als hemelse regeerder helpt daarbij. Wij mensen bepalen helemaal niets t.a.v. onze medemensen. We dragen wel de verantwoording voor onze eigen daden. En we kunnen mensen helpen, door hen te vertellen wat God van hen verlangt. Wat zij dan daarmee doen is alweer hun eigen verantwoording.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2002 15:41 . Reden: aanvulling ]

• spacy
  • Laatst online: 13:26

spacy

+++

Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 20:56:
Sinds de vorrige discussie zit ik nogal met een vraag in mijn hoofd die ik ooit is aan iemand gesteld heb en niet echt bepaald een bevredigend antwoord op heb gehad.

Stel je hebt een inheems volk ergens in een diep bos die nog nooit "blanke" mensen heeft gezien (zijn er nog maar een paar van als ik het correct heb).
Ik heb ooit begrepen dat zo ongeveer alle oerrelegies of verhalen over het ontstaat van hun eigen volk over de hele wereld, gebasseerd zijn op een Schepper
Goede christenen bestaan niet,
sinds er zonde in de wereld is is ieder mens ook zondig (Jezus was hiervan een uitzondering, gezien Hij als Gods eigen Zoon hier op aarde was, en dus wel rein)
maar vanwege de betaling van Jezus onze zonden, mogen wij vrijgesproken worden van onze vele gemaakte fouten.

Natuurlijk zijn er dus ook mensen die nooit van God gehoord hebben,
God zal hier ook hier ongewtijfeld ook rechtvaardig/barmhartig mee omgaan, gezien zijn liefde voor alle mensen.

Ik denk dus dat de mensen die zich christen noemen, of er veel over gehoord hebben het strengst beoordeeld zullen worden.
Wat ik mij nu heel erg afvraag:

Stel god bestaat (ik ben zelf geen christen maar ik vind deze discussie uitermate interessant en wil graag weten wat de gedachtengangen erover zijn)

Hoe zou god volgens jullie naar dat inheemse volk kijken als er bijvoorbeeld iemand sterft. Zou deze naar de hemel, hel gaan of is er niks voor die persoon?
zoals hierboven aangegeven, God zal dit beoordelen,
en niet wij.
Pagina: 1