Toon posts:

Netwerk problematiek (traag etc.) HELLUP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeiedag allen...

Ik heb een probleem (natuurlijk) effe een schets van de situatie doen:

1 NT workstation op p3700 met zat geheugen 3com 100 mbit nic.
3 win95 clients (ivm DOS progjes) p3 6/700 met ook daarin zat geheugen.

Nou is het probleem dat na het openen van een aantal word/excel files het netwerk RETE traag wordt en dan heb ik het dus over 10 minuten wachten voordat je filetje geopend is.. Nu zit daar weer een downside aan.. Als je dit dus 3 keer gekregen hebt krijg je een mooi BSOD of de NT Workstation machine en kan je em rebooten..

Alle machines zijn al een keer vervangen. Kabels vervangen, Hub vervangen, reinstalls.

Software op de server: NT SP6, wingate 4, mdaemon, Norman antivirus.

Software op client: wingate 4 client, winsock 2 drivers en de norman antivirus.

Kan iemand hier enige duidelijkheid op geven???

alvast senks voor de moeite..

• robbus
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-03-2022
Probeer het eens door telkens een pc van het netwerk te gooien, hoogstwaarschijnlijk ligt er ergens een netwerk kaart te etteren.

Verwijderd

Topicstarter
Alle netwerkkaarten zijn ook al een keertje geswapped.... :(

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Clients verbonden via hub? Zo ja: clients op HALF-duplex staan?

Verwijderd

Topicstarter
onzeker op dit moment.. kan dit echt deze ellende als gevolg hebben dan??

• jeroen|IA
euh... nee... ze moeten juist op half-duplex staan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik was altijd in de veronderstelling dat Half duplex en full duplex met de snelheid van je 10/100 kaart te maken had?? We gaan het proberen en we posten hier de resultaten.. thanx

Verwijderd

Tja, of versier ergens effe een switch of manageable hub'je en kijk eens naar de traffic stats en vooral errors. Dat durft nogal eens verassende resultaten geven...

• jeroen|IA
Nee half en full duplex heeft te maken met het feit of je een dedicated link naar de andere host(s) hebt of niet. En of dat zo is wordt bepaald door wat er tussen die hosts zit, een crosslink kabel, een hub of een switch.

Als jij een crosslink kabel tussen twee poeters legt heb je twee paren draadjes (4 totaal dus) die die twee poeters verbinden, dus zowel berichten heen als berichten terug kunnen ongestoord over de lijn vliegen (full duplex). Ga je echter meer dan twee poeters op een hub aansluiten dan geldt niet meer de situatie dat je een aderpaar naar elke host hebt zonder dat daar ook andere berichten (frames om ff exacte terminologie te gebruiken) overheen gaan. Als twee hosts tegelijkertijd zenden (maakt niet uit of dat "vraag" of "antwoord" is) krijg je collision, en beide hosts gaan dan een random tijd wachten voordat ze opnieuw zenden. Zet je dus alle hosts op een hub op full duplex dan krijg je onwijs veel collision, en zakt de snelheid van je netwerk in.

Heb je echter een switch om alle hosts te verbinden dan zorgt die dat er wel steeds een "dedicated" verbinding tussen de hosts bestaat op het moment dat ze gaan zenden, en dat doet hij door te kijken naar het destination (mac) adres van alle frames en alleen naar die host door te sturen. Een hub (ook wel repeater) doet dat niet, die "broadcast" gewoon alle frames op alle poorten behalve de poort waar het frame vandaan kwam.

Verwijderd

Clear! Dus ik kan mijn twee Realtek kaarten gewoon op full-duplex zetten? Dat eens proberen. Bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
ff een update:

Het is opgelost.. het bleek aan de versie van Norman Antivirus te liggen :) lekker vaag natuurlijk want daar ga je het niet zoeken..

probleem opgelost topic mag geclosed worden..

dank allen voor jullie hulp
Pagina: 1