Toon posts:

[ADSL] lijngebruik en ping in games

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
He Tweakerts. Ik heb nu ADSL van BabyXL 512/128 en een netwerkje hier in huis. Gewoon standaardverhaal. Win2000 SP3 server, ICS, Switch, 10/100 kaartjes.
Mijn lijn geeft nu retesnelle pings in UT! Meestal rond de 30 - 40, soms 20.
Wanneer iemand op het netwerk gaat downloaden gaat de ping natuurlijk enorm omhoog. Nu ga ik binnenkort de lijnsnelheid veranderen naar 2048/512 kbps, ofwel 256/64 Kb/s. Als iemand op het netwerk nu gaat downloaden terwijl ik UT speel en deze download genoeg bandbreedte (up/down) overlaat voor UT zal dan mijn ping toch (negatief) beinvloedt worden? Ik heb namelijk het vermoeden dat nu mijn ping in UT ook hoog is als er gedownload wordt, terwijl er nog genoeg bandbreedte over is voor UT.

/even praktisch: ik wil per client de Kazaa bandbreedte beperken, zodat er altijd geUTd kan worden. Bijvoorbeeld max 100 down en max 25 up ofzo.

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:51

ErA

ping heeft vrijwel nix te maken met bandbreedte. Wel wat natuurlijk , vooral je upload is van belang. Zorg dat er voldoende upload is en je ping blijft goed. Wat betreft kazzaa, moet je helemaal zelf weten.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:41
ErAdiCToR heeft gelijk. Ga "spaarzaam" om met je bandbreedte omdat het (in het geval van ADSL) een grote impact heeft op je ping-tijden. Als je korte ping tijden wilt hebben, moet je zoveel mogelijk proberen het bandbreedte gebruik van andere mensen binnen de perken te houden. Kazaa e.d. hebben vaak bepaalde up- en download limieten.
Ik ben zelf ook al op zoek geweest naar "bandbreedte verdelers". Onder linux zijn er zogenaamde "traffic-shapers" maar dit staat allemaal nog in de kinderschoenen...

Edit: ADSL staat erom bekend dat als je upload hoog wordt, je download instort en je pingtijden enorm toenemen.... Hou je je upload op de helft van het maximum, dan treedt dit effect nog niet op...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Wat ook niet onbelangrijk is zijn je buffers ...... als die vollopen zal de ping ergens in die qeue zitten ... probeer je buffers maar eens omlaag! te draaien en kijk eens hoe het geheel reageerd

och jee kazaa ,,,,,,,, ja gewoon bandbreedte beperken zit ergens in je options
ik heb het op de helft van m'n uplink speed staan

Iperf