Je hebt de volgende mogelijkheden:Anoniem: 13710 schreef op 15 september 2002 @ 22:36:
Hoi Hoi.
Even een vraagje. ik heb de search al gebruikt en daar kwam ik vooral op de DRI driver uit.
Ok. sinds 20 augustus ofzo is er een officiele ATI radeon 8500 driver voor linux.
hebben mensen hier al ervaring mee?
Is die "redelijk" snel?. Ik wil helemaal overschakelen over op linux, maar ik heb nog een paar kleinigheidjes. Mijn originele radeon is zwaar traag met de DRI driver, dus dat is niet echt een optie.
Op tukker2 (mij n2e WS) met geforce2 mx draait wel lekker met de Nvidia driver.
Nu komt dus mijn dilemma. Koop ik een 8500 of een Geforce 4 ti4200. de Nvidia driver is wel goed, maar is die van ati redelijk goed goed?
- De XFree86 4.2 driver (alleen 2D!!!)
- De GATOS driver (gatos.sf.net);
- De open-source DRI driver (dri.sourceforge.net);
- De Accelerated-X driver (XIG, www.xig.xom);
- De ATI driver (niet open-source).
Om met je vraag te beginnen. De ATI driver werkte bij mij niet in 3D. De oorzaak hiervan schijnt te liggen in het feit dat ik geen "Build by ATI" kaart heb, maar een Club3D. Flashen naar de retailversie was geen oplossing.
Met de GATOS driver was ik in staat films te kijken met xine en mplayer. Echter DRI (3D) kreeg ik niet aan de praat. Glxinfo geeft dan aan "Direct rendering: No". Met de open-source DRI driver werkte 3D wel! Alleen hier lukt het me niet om fatsoenlijk films en DVD's te bekijken. De XIG driver is perfect. Alles werkte en snel! Helaas kost deze driver $119 en dat vind ik wel vrij veel.
Mijn oplossing was (voor RedHat, maar zou overal moeten werken):
-Het compileren van de XFree86 4.2 sources (downloaden van www.XFree86.org);
-Patchen naar 4.2.1;
-compileren;
-de dri.sourceforge.net drivers hier overheen installeren.
Op deze wijze kreeg ik zowel DRI als xv voor films aan de praat.
Mijn voorkeur gaat echter uit naar de XIG drivers. Simpel te installeren en enorm snel.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.