Toon posts:

Layout MxStream / ADSL netwerk, hoe werkt het?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu Chello maar zoek wat meer info over ADSL.

Een groot deel van de dag zitten browsen maar ik heb niks uitgebreids kunnen vinden 8)7 Allemaal halve info en forums vol met hij-doet-het-niet. Ik had verwacht dat er wel een tweaker zou zijn die dit al eens heeft willen weten...

Wat ik graag zou willen weten:
- een (zo goed als) volledig overzicht van het MxStream/ADSL netwerk (modems, DSLAM, Cisco's, RADIUS, KNP backbone, ISP's, etc.)

- op welke stukken van het netwerk worden welke protocollen gesproken (PPTP, PPPoE, PPPoA, ATM, PPP, TCP/IP, etc.)?
Met name PPTP snap ik niet helemaal. Loopt dat nu alleen van PC tot modem of helemaal tot provider? Welk deel is encrypted via PPTP? Geeft dit erg veel overhead (zit er bijvoorbeeld PPP met IP in IP ofzo?)?

- Van waar naar waar wordt er gerouteerd? Wordt een bepaald modem vastgekoppeld aan een ISP (op basis van abonnement) of gaat het echt op basis van IP en komt het zo bij de ISP uit?

- ik las ergens dat traceroute (ICMP) niet zou werken bij MxStream. Klopt dat? Zal toch niet?

- is het nu standaard dat het modem het hele PPTP/'dial-in' verhaal regelt; en dus router is? Zodat het weer ongeveer hetzelfde is geworden als bij Chello? Dat is in mijn ogen een stuk overzichtelijker. Of moet je daarvoor gaan modem-tweaken?

- waar wordt er precies NAT gedaan? Het modem is altijd 10.0.0.38, en dan? Waar komt je eigen (Internet) IP in het verhaal? Oftwel, hoe zit het met de source en destination IP's door het hele netwerk (public/private IP's)

D'r was vast nog wel meer wat ik wilde weten maar dat ben ik alweer vergeten :) Eigenlijk wil ik gewoon weten hoe MxStream/ADSL van de KaPeeEn _precies_ werkt. Het liefst zou ik er een overzichtelijk plaatje van willen maken.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat wil je met die informatie ? Bovendien is dit wel op internet te vinden.

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:32

Tux

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Verwijderd

Topicstarter
polarbear: wat ik ermee wil? je kunt er verder niet zoveel mee, ik wil alleen weten hoe het werkt. met name de netwerk-layout en de protocollen. Interessant. Net zoals ik het wel leuk vind om te weten hoe het Internet in elkaar zit met TCP/IP, DHCP, email protocollen, etc. In het ergste geval leer ik nog iets. En ik vraag me af of al die tunneling enzo wel nodig is.

En je zegt dat het wel op het Net te vinden is... Ik ben het echter nog niet tegen gekomen...en ik ben vrij goed in Google'en.

tux: thx. maar ik weet wel wat ADSL is, ik wil alleen graag weten hoe KPN het geimplementeerd heeft.

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
PolarBear schreef op 10 september 2002 @ 19:50:
Wat wil je met die informatie ? Bovendien is dit wel op internet te vinden.
Mja goed dat zegt ie, daar vind ie dus niks.
Dit is niet echt wat hij bedoelt denk ik...
Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 19:44:
Wat ik graag zou willen weten:
- een (zo goed als) volledig overzicht van het MxStream/ADSL netwerk (modems, DSLAM, Cisco's, RADIUS, KNP backbone, ISP's, etc.)
Ik denk dat ik je hierin moet teleur stellen.
Dit zal je namelijk denk ik nooit krijgen omdat ze dat soort informatie intern willen houden.
- ik las ergens dat traceroute (ICMP) niet zou werken bij MxStream. Klopt dat? Zal toch niet?
Dit werkt alleen niet als je je Ethernet Adsl modem getweakt heb en dus gebruik maakt van nat.
- is het nu standaard dat het modem het hele PPTP/'dial-in' verhaal regelt; en dus router is? Zodat het weer ongeveer hetzelfde is geworden als bij Chello? Dat is in mijn ogen een stuk overzichtelijker. Of moet je daarvoor gaan modem-tweaken?
Nee standaard maak je verbinding met een vpn verbinding.
Maar zoals je al zegt dit kan je heel makkelijk ongedaan maken door de tweak uit te voeren en dan werkt het op de manier zoals chello nu bij jou werkt.
- waar wordt er precies NAT gedaan? Het modem is altijd 10.0.0.38, en dan? Waar komt je eigen (Internet) IP in het verhaal? Oftwel, hoe zit het met de source en destination IP's door het hele netwerk (public/private IP's)
Als je je modem tweakt dan maak je gebruik van NAT.
Die 10.0.0.138 dat is het interne ip-adres van de Alcatel Ethernet modem.
Je externe (statische) ip-adres wordt aan de modem gegeven.
Als je de tweak hebt uitgevoerd, dan heeft de modem beperkte firewall functies zoals port-forwaring, mocht je nog meer willen dan kan je de modem nog verder tweakeren (alleen de analoge g versie).
D'r was vast nog wel meer wat ik wilde weten maar dat ben ik alweer vergeten :) Eigenlijk wil ik gewoon weten hoe MxStream/ADSL van de KaPeeEn _precies_ werkt. Het liefst zou ik er een overzichtelijk plaatje van willen maken.
Je ziet dat ik een aantal dingen heb weggehaald, omdat ik denk dat die onder mijn eerste antwoord vallen.

[ Voor 0% gewijzigd door Attilla op 10-09-2002 20:10 . Reden: Typo's ]

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:11

qless

...vraag maar...

Voor belgie weet ik het iets meer:

In belgie maak je verbinding doormiddel van PPPoE (Point-to-Point over Ethernet), deze verbinding leg je met een BAS (Broadband Access Server)

De modem zelf geeft de PPPoE pakketjes door via de DSLAM in de telefooncentrale. Op deze plek is ook de snelheids limiet ingesteld (bv 1024 K of 512 K). Vanaf daar gaat het per ATM lijn (over glasvezel) naar de dichtsbijzijnde BAS.

Vanaf de BAS gaat het signaal naar de provider toe, die het weer verstuurd over het net.

Inloggen doe je dus op de BAS. Deze maakt vervolgens via Radius verbinding met de radius server van de provider, om jou inlog account te controleren.

In principie is dit ook zo'n beetje zoals PPtP werkt, echter weet ik niet waar in NL BAS-en staan e.d.

Overhead van PPtP/PPPoE is zo'n 10% ruwweg.

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41
Is dit wat je zoekt :

[afbeelding]

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-08 15:51
Zie gepostte plaatje
- op welke stukken van het netwerk worden welke protocollen gesproken (PPTP, PPPoE, PPPoA, ATM, PPP, TCP/IP, etc.)?
Met name PPTP snap ik niet helemaal. Loopt dat nu alleen van PC tot modem of helemaal tot provider? Welk deel is encrypted via PPTP? Geeft dit erg veel overhead (zit er bijvoorbeeld PPP met IP in IP ofzo?)?
IIRC:
pc naar modem: IP in L2TP
modem naar DSLAM: IP in PPP over AAL5
DSLAM naar BBRAS: zelfde
BBRAS naar internet: IP

15% overhead
- Van waar naar waar wordt er gerouteerd? Wordt een bepaald modem vastgekoppeld aan een ISP (op basis van abonnement) of gaat het echt op basis van IP en komt het zo bij de ISP uit?
Routering van BBRAS naar modem gaat op VPI/VCI denk ik, rest zal wel statische IP routering zijn.
Geen idee
Daarvoor moet je tweaken.
Door het hele PPP verhaal krijg je een 255.255.255.255 netmask. Bel eens een keer in via een telefoon en bekijk de instellingen eens goed.
Als je wil weten hoe het werkt moet je een bibliotheek opzoeken en een boek over ADSL lenen. Een paar RFC's wil ook wel helpen. Daar staat het precies in.

Verwijderd

Topicstarter
Heb deze link http://msdn.microsoft.com...ml/understanding_pptp.asp gevonden met een duidelijk overzicht van PPTP; RFC's zijn net iets moeilijker te lezen.

Heb nog een vraagje naar aanleiding van dit artikel: je hebt een PPTP client, een NAS (Network Access Server) en een PPTP server. Wat zit waar in het MxStream netwerk? De client dat is jouw PC (evt. router/firewall) maar waar zit de NAS en de PPTP server? De NAS, is dat de Cisco router net na de DSLAM (zie plaatje)? En de PPTP server waar zit die? Is dat de ISP naar keuze?

Dat zou dus betekenen dat er IP packets _in_ encrypted PPP pakketten (de tunnel), wederom in IP packets (over de MxStream backbone) naar de ISP gaan. De ISP haalt het PPP pakket eruit, decrypt 'em en heeft het originele IP pakket weer terug.
Dat is wat ik er nu van begrijp. Kan iemand bevestigen dat dit klopt, of niet...?

Dan snap ik alleen nog niet helemaal welke IP adressen er in welk IP pakket zitten maar das de volgende stap.

Verwijderd

Topicstarter
Als de NAS een RADIUS request doet (als een client een PPP connectie op wil zetten), gaat dat ook allemaal over de MxStream backbone? Naar verschillende RADIUS servers, per ISP? Dat zijn dan ook aparte tunneltjes ofzo?

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-08 15:51
Heb nog een vraagje naar aanleiding van dit artikel: je hebt een PPTP client, een NAS (Network Access Server) en een PPTP server. Wat zit waar in het MxStream netwerk? De client dat is jouw PC (evt. router/firewall) maar waar zit de NAS en de PPTP server? De NAS, is dat de Cisco router net na de DSLAM (zie plaatje)? En de PPTP server waar zit die? Is dat de ISP naar keuze?
NAS (ook wel AC of BBRAS) is de PPTP server. De ISP krijgt het verkeer als IP aangeleverd.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, ik heb weer wat meer kunnen vinden. Volgens de handleiding van het modem is het modem zelf de PPTP server, en de PPP verbinding loop verder door tot de NAS/AC (de Cisco?). De NAS/AC is dus blijkbaar niet hetzelfde als de PPTP server (zoals ik het nu begrijp teminste).

Ik dacht eerst dat de PPTP-server van de ISP was en dat je een hele (encrypted?) tunnel maakte van client-PC tot ISP maar dat is blijkbaar niet het geval.

Ik snap alleen niet waarom ze PPTP gebruiken in plaats van PPPoE (PPP over Ethernet). Lijkt me iets eenvoudiger.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik me nu nog afvraag is hoe de data van de Cisco router (NAS/AC) bij een ISP terecht komt. Is dat nog een tunnel o.i.d. of wordt het originele IP pakket, dat je zelf maakt op je client-PC (let's say een HTTP request), met de uiteindelijke Internet source en destination IP's, in die vorm door de KPN backbone gerouteerd?

Moet de Cisco (NAS/AC) perse een public Internet adres hebben? Volgens e'e'n van die schemaatjes was dat wel het geval (195.*).

Als je de PPP verbinding opzet met de NAS, dan doet die schijnbaar een RADIUS 'lookup'. Via welk netwerk loopt dat? Heeft iedere ISP zijn eigen RADIUS server (lijkt me wel)? Krijg je op die manier ook je IP adres toegewezen of loopt dat op een andere manier?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2002 09:19 . Reden: schopje ]

Pagina: 1