[Dual]Dual AthlonXP-setup aan te raden?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-07 11:19
Ik heb de FAQ even doorgelezen en ben er achter gekomen dat je XP's ook dual kunt draaien. Ik draai momenteel een (single) AthlonXP 1700+ op een ASUS A7V266-E. Ik wil deze eventueel vervangen door een ASUS A7M266-D en er een tweede AthlonXP bij kopen. Is dit aan te raden? Ik weet dat er door AMD van de XP's niet wordt gegarandeerd dat ze in dualprocessor configs draaien, maar hoe groot is de kans dat het niet werkt?

De andere optie is namelijk dat ik er gewoon een nieuwe processor inprik, maar waarschijnlijk is dit voor mij duurder (kan mijn A7V266-E voor een goede prijs verkopen, de XP1700+ niet), en een stuk minder stoer >:)

Of dualproc voor mij nuttig is heb ik al besloten. Ik maak veel gebruik van multithreaded apps en multitask ook ontzettend veel. Ik ben niet echt een grote gamer.

Dato DUO synth voor twee

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Let op! Als je een dual XP heb is het niet 2x zo snel als een single XP, omdat er ook berekend moet worden wat welke processor moet doen, en je kunt het beste 2 identieke processors nemen, ik zou een nieuw mobo met dual 1800+, 1900+ of 2000+ kopen en je oude mobo/proc verkopen of in een 2e systeempje doen :) Als je zeker wilt weten dat het werkt moet je 2 Athlon MP Processors kopen, deze zijn iets duurder, bij de XP moet je eerst de MP lock eraf halen

• David
Onder de XP2000+ zijn ze niet geSMP-locked, dus ik hoef niks te verbinden. En wat voor nut heeft het voor mij om 1800+'en te kopen? Die 66MHz maakt mij niet zoveel uit.

En ik weet wel hoeveel sneller en cooler een dual systeem is dan een single systeem. Ik heb gewoon geen zin om veel geld uit te trekken voor een >2200+

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

DiMension schreef op 10 september 2002 @ 17:31:
Onder de XP2000+ zijn ze niet geSMP-locked, dus ik hoef niks te verbinden. En wat voor nut heeft het voor mij om 1800+'en te kopen? Die 66MHz maakt mij niet zoveel uit.

En ik weet wel hoeveel sneller en cooler een dual systeem is dan een single systeem. Ik heb gewoon geen zin om veel geld uit te trekken voor een >2200+
Je hebt geen zin om veel geld uit te geven voor een XP2200+???
denk je niet dat een nieuw moederbord plus een 2e Athlon XP duurder is?

En je koopt een systeem voor de functionaliteit en toch niet omdat het cooler is?

• SjaakTrekhaak
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-08 11:11
Topics over wel/niet dual setup blijven maar komen gebruik de search eens.

[url=http://specs.tweak.to/[/url] / Specs 2 \ 24 uren in een dag, 24 bierflesjes in een krat........ Toeval?

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
DiMension schreef op 10 september 2002 @ 17:22:
Of dualproc voor mij nuttig is heb ik al besloten. Ik maak veel gebruik van multithreaded apps en multitask ook ontzettend veel. Ik ben niet echt een grote gamer.
Ehm, Multithreading != SMP en Multitasking != SMP*.

De applicaties die je gebruikt moeten iig SMP ondersteunen anders heb je er gewoon niets aan. Hopelijk hou je daar ook rekening mee...

* Edit: Dit staat dus FOUT in de FAQ.

Toelichting: Een single processor systeem kan wel degelijk multithreaded apps draaien!

Windows NT kan het, Linux kan het, *BSD kan het, etc. Multithreading wil alleen maar zeggen dat een app meerdere taken tegelijk kan uitvoeren (dus ook op een single processor systeem). Dat wil dus zeker niet zeggen dat die app dan ook gelijk SMP aware is! Beetje slordige FAQ hoor, het staat er iig niet goed uitgelegd ;)

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik dacht dat alle XP's die nu gemaakt worden zo'n lock hebben, en de wat oudere niet, Je kunt bij je 1700+ even kijken of de L5 brug verbonden is of niet. En ik denk dat je er ook wel een 1700+ bij kunt kopen, dan werkt het denk ik ook wel :)

Edit:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/14659662 :P

• MaxxBass
  • Laatst online: 16-08 13:21

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Ik heb een MSI-K7D met 2x een 1900+, en ik ben zeer tevreden, Adobe Premiere en photoshop vliegen nu....echt lekker!!

Gewoon doen dus!! :D

• David
Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 17:35:
[...]

Je hebt geen zin om veel geld uit te geven voor een XP2200+???
denk je niet dat een nieuw moederbord plus een 2e Athlon XP duurder is?

En je koopt een systeem voor de functionaliteit en toch niet omdat het cooler is?
Een upgrade van 1700+ naar 2200+ levert mij denk ik minder snelheidswinst op dan een upgrade van single 1700+ naar dual 1700+. Mij zal het ongeveer evenveel kosten (ik kan m'n moederbord voor een goede prijs kwijt, zoals ik al zei)
Ehm, Multithreading != SMP en Multitasking != SMP.
Moet de applicatie zelf ook SMP ondersteunen? Ik dacht dat Windows (ik draai XP Pro) de verdeling over de CPU's regelde. Natuurlijk moet de app wel multithreaded zijn.
Ik dacht dat alle XP's die nu gemaakt worden zo'n lock hebben
Wil dat ook zeggen dat ze zonder lock wel werken? MAW. zijn er mensen die dual XP geprobeerd hebben waar het niet werkte?

edit:
Ik moet er nog ff bij zeggen dat ik voor mezelf al heb besloten dat een SMP systeem voor mij wel nut heeft, en ALS er een grote kans is dat het werkt met 2 XP1700+'en dat ik het ook daadwerkelijk aanschaf

[ Voor 0% gewijzigd door David op 10-09-2002 18:04 . Reden: iets duidelijk maken ]

Dato DUO synth voor twee

• warp
  • Niet online
DiMension schreef op 10 september 2002 @ 17:55:
Moet de applicatie zelf ook SMP ondersteunen? Ik dacht dat Windows (ik draai XP Pro) de verdeling over de CPU's regelde. Natuurlijk moet de app wel multithreaded zijn.
Ja, dat moet. XP zelf is wel SMP capable, maar dat geldt alleen voor het OS.
De app moet het ook ondersteunen anders zal XP de app maar op 1 CPU draaien als je er 2 of meer hebt. Alleen de response van je OS zal beter zijn omdat XP zelf wel de 2e CPU kan gebruiken.

Als een applicatie multithreaded is hoeft dat nog niet te betekenen dat die app ook SMP capable is. Single threaded apps kunnen één taak tegelijk doen die de rest van de app dan 'ophangen'. Simpel voorbeeld, doe maar eens Help > About in Internet Explorer, de hele applicatie is dan geblokkeerd TOT je het About venster weer sluit. Bij een multithreaded app zou je dan gewoon door kunnen gaan met surfen e.d. m.a.w. de app wordt dan niet geblokkeerd.

Dat SMP apps multithreaded zijn is logisch want ze moeten taken kunnen verdelen over 1 of meer CPU's. Maar het is dus zeker niet zo dat een multithreaded app ook meteen SMP capable is, als de programmeurs daar geen rekening mee houden houdt het gewoon op.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

[ Voor 0% gewijzigd door warp op 10-09-2002 18:09 . Reden: typo ]

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Simpel voorbeeld, doe maar eens Help > About in Internet Explorer, de hele applicatie is dan geblokkeerd TOT je het About venster weer sluit.
offtopic:
Dat heeft dus geheel niets met muti/singlethreading te maken!
Het help scherm is een zogenaamd 'modal window' dat speciaal bedoeld is om de gebruiker nix te laten doen met het programma. Het progsel blijft best doorwerken, probeer maar uit: Zet een url in IE en ga voordat hij geopend is naar help/about: De pagina wordt gewoon geladen.

Wat betreft Dual Athlon:
Ik durf met 99% zekerheid te zeggen dat 2x XP tot en met 2000+ werkt op de 760MPX, daarna kwamen er idd. berichten over dat het gedisabled werd. Misschien ff kijken op www.2cpu.com ?
Ik draai zelf thuis een A7M266-D met 2x 1900+XP erin, en het enige dat ik eraan heb is
1337-heid eigenlijk. Ik heb geen vergelijkbare 1-CPU bak om performances op te vergelijken, maar ik denk dat je er niet dramatisch veel mee opschiet, tenzij je enthousiast 3DSMAX of Photoshop gebruikt (Zijn compilers multithreaded? Volgens mij wel...).
Wat doe je in geodesnaam dat een XP1700+ het niet meer trekt? Is er niet een ander onderdeel dat je beter kan upgraden? Bijvoorbeeld RAM (GPU heeft minder zin als je geen gamer bent net als ik)

Let er vervolgens ook nog op dat je als overclocker van een koude kermis thuiskomt als je zo'n dual bak hebt.
Overclocking opties worden maar matig geboden, omdat het altijd server planken zijn. (Mijn eerste revisie mobo kan alleen de vcore van CPU1 wijzigen :o )

In deeze zin staan drie fauten

• David
Kijk, dat zie ik graag! Iemand met ervaring :P

Ik gebruik Photoshop veel en multitask nog veel vaker. Het is niet zo dat m'n systeem het niet meer trekt (XP1700+ met 512MB moet ongeveer goed genoeg zijn voor alles), maar zoals ik al vaak heb gezegd kan ik nu voor weinig extra upgraden, en ik denk dat m'n sys zo wat langer meekan.

Ik denk dat ik mijn keus al heb gemaakt (ik heb de forums van 2cpu.com maar ff doorgelezen) en binnenkort zown 266-D aanschaf. Bedankt voor de hulp!

Dato DUO synth voor twee

• warp
  • Niet online
Vaudtje schreef op 10 september 2002 @ 18:41:
offtopic:
Dat heeft dus geheel niets met muti/singlethreading te maken!
Het help scherm is een zogenaamd 'modal window' dat speciaal bedoeld is om de gebruiker nix te laten doen met het programma. Het progsel blijft best doorwerken, probeer maar uit: Zet een url in IE en ga voordat hij geopend is naar help/about: De pagina wordt gewoon geladen.
Dat IE helpscherm was idd misschien niet zo'n goed voorbeeld.

Maar mijn verhaal klopt verder wel, hier wat linkjes m.b.t. multithreading:

http://msdn.microsoft.com...pro/html/msdn_threads.asp
http://developer.java.sun...echnicalArticles/Threads/
http://www.pergolesi.demon.co.uk/prog/threads/ToC.html

Ben zelf trouwens ook een dual CPU gebruiker (alleen is dat een Intel bak) ;)

[ Voor 0% gewijzigd door warp op 10-09-2002 20:01 . Reden: link gefixed ]

• warp
  • Niet online
Zou trouwens wel leuk zijn als de SMP FAQ wordt aangepast want zoals het verhaal er nu staat klopt niet helemaal...

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

Ik draai sinds december op "maar"dual XP1600 en ben meer dan tevreden over m'n bakkie. Heb verder nog nooit verhalen gelezen (terwijl ieder woordje dual m'n aandacht trekt) dat iemand probs had met dual XP.....

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Verwijderd

Hmm, op de Gigabyte GA-7DPXDW+ (ook dual): Supports Registered or Un-buffered DDR-266.

Zou ik hier dan mijn 256mb Samsung PC2700 DDR in kunnen prikken ?
Ik ben nl. van plan om dit mobo te gaan halen, te zamen met nog 2 AMD XP 2000+ (misschien OC ?).

BTW. Dit mobo vind ik een van de meest uitgeruste dual AMD-borden: RAID, netwerk, 64bit PCI-sloten :)

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
offtopic:
[quote]warp schreef op 10 september 2002 @ 20:04:
Zou trouwens wel leuk zijn als de SMP FAQ wordt aangepast want zoals het verhaal er nu staat klopt niet helemaal...[/quote]
Dan moet je ff een draadje in LA maken en dan zorgt een van onze lieve modjes dat het goed komt :)
Verwijderd schreef op 11 september 2002 @ 07:52:
Zou ik hier dan mijn 256mb Samsung PC2700 DDR in kunnen prikken ?
Ik ben nl. van plan om dit mobo te gaan halen, te zamen met nog 2 AMD XP 2000+ (misschien OC ?).
Het lijkt me dat dat wel moet gaan. Als de fabrikant het zegt dan kan het wel dank ik :). Ik heb er zelf registered PC2100 in zitten, maar dat komt omdat ik in eerste instantie van plan was een Tyan te kopen. (Levering liet alleen op zicht wachten, dus gecancelled)
BTW. Dit mobo vind ik een van de meest uitgeruste dual AMD-borden: RAID, netwerk, 64bit PCI-sloten :)
Volgens mij hebben bijna alle 760MPX mobo's die 64-bit PCI sloten wel, bovendien zijn 64-bit pci kaartjes nog best wel schaars.
Ik heb er zelf wel een: Promise TX2000 RAID (En dus hebbik die onboard zut niet nodig }> )
Maar onboard is ook wel handig.... Omdat mijn ASUSje een eerste revisie is, ben ik ook al een PCI kwijt aan mijn USB (Let dus op dat je een nieuwe krijgt, tenzij je graag USB 2.0 wil, want dat is weer mijn voordeel met die losse USB), en nog eentje aan netwerk.
Nog een Audigy erbij, eerste slot kwijt aan GPU, en hij is vol! :'(

In deeze zin staan drie fauten

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
photoshop heeft niet zo veel aan SMP in real life. en wat bedoel je met "ik multitask veel"? Anders kun je beter wat meer ram een een 15k scsi schijf kopen.

specs

• David
gladiool schreef op 13 september 2002 @ 13:15:
photoshop heeft niet zo veel aan SMP in real life. en wat bedoel je met "ik multitask veel"? Anders kun je beter wat meer ram een een 15k scsi schijf kopen.
Ik ben webdesigner. Een 15K-schijf inclusief controller kost mij gewoon veel teveel. Een beetje geheugen kan ik er altijd nog bijprikken. Nu overschakelen op dual kost mij bijna niks. Een 15K SCSI-schijf met controller zou me honderden euro's kosten. En m'n PC wordt er zeker niet stiller op.

Dato DUO synth voor twee

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
warp schreef op 10 september 2002 @ 17:44:
[...]

Ehm, Multithreading != SMP en Multitasking != SMP*.

De applicaties die je gebruikt moeten iig SMP ondersteunen anders heb je er gewoon niets aan. Hopelijk hou je daar ook rekening mee...

* Edit: Dit staat dus FOUT in de FAQ.

Toelichting: Een single processor systeem kan wel degelijk multithreaded apps draaien!

Windows NT kan het, Linux kan het, *BSD kan het, etc. Multithreading wil alleen maar zeggen dat een app meerdere taken tegelijk kan uitvoeren (dus ook op een single processor systeem). Dat wil dus zeker niet zeggen dat die app dan ook gelijk SMP aware is! Beetje slordige FAQ hoor, het staat er iig niet goed uitgelegd ;)

Ik wil best wel iets aanpassen in de FAQ :) maar wát staat er fout :? Er staat nergens dat een mutlithreaded applicatie _alleen_ maar op SMP dozen draait. Dat multithreaded ook op een uniprocessor bak draait en daar voordeel bij kan hebben lijkt me voor de hand liggend (b.v. een simpel back-up programma: één thread om de disk te lezen en één thread om het tape device te beschrijven in één stream i.p.v. blokje lezen, blokje schrijven, blokje lezen, blokje schrijven enz.) maar dan wel met de nodige context switches. Wat wél een vereiste is om twee cpu's te laten gebruiken door één applicatie is dat deze uit meerdere threads bestaat. Dus gaarne uw 'Beetje slordige FAQ' uitspraak toelichten zodat we er allemaal wat aan hebben ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1