Toon posts:

GDI Printers --> Begin er niet aan!!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een half jaar ben ik ervan overtuigd dat Linux voor servers volgens mij een beter OS zijn dan Windows.

Ik gebruik Debian als distro, en verbaas me iedere keer weer over de compleetheid ervan...

Nu wilde ik onze fileserver ook overzetten naar Debian (was NT4.0). Ik kom nu echter tot de vervelende conclusie dat een van onze printers, een Minolta QMS Magicolor 2200 Desklaser, (ik had er al een topic over geopend) een zogenaamde:

GDI-Printer is...

Dat is een marketing geintje. De printer wordt met minder hardware uitgevoerd, zodat deze goedkoper te verkopen is. Deze hardware wordt vervolgens vervangen door meer software in de vorm van een uitgebreide driver of extra software die je moet installeren. En dat wordt dan enkel voor WINDOWS geschreven.

Dit is hetzelfde principe als de WINmodems. Waar ook hardware op het modem wordt vervangen door de computer zelf via een software truck.

Dus mensen, als je linux wilt, STAY AWAY van GDI-printer en WINmodems...

misschien kan iemand mij helpen en isser een oplossing, maar ik vrees het ergste....dat is dus alsnog NT of XP op me servertje moet gaan zetten...
8)7

Verwijderd

of een ander printer kopen ...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:00
Inderdaad...what else is new :P

Kan CUPS er ook totaal niets mee trouwens?

Dit zijn van die printers met een driver die er voor zorgen dat Win98 totaal niet reageert terwijl je print enzo...werkelijk geweldig.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Wilke schreef op 10 september 2002 @ 12:56:
Kan CUPS er ook totaal niets mee trouwens?
Dit zijn van die printers met een driver die er voor zorgen dat Win98 totaal niet reageert terwijl je print enzo...werkelijk geweldig.
Sommige zijn wel ondersteund door Linux, o.a. de ondersteuning van de HP printers gaat de goede kant op..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al behoorlijk wat gezocht...topicje hier geopend, op linuxpro, nedlinux en bij linuxprinting.org, maar tot nu toe nog geen succes...

Een telefoontje naar Minolta zelf losde al helemaal niks op...kreeg een vrouwtje aan de lijn die alles kennelijk aan haar chef moest gaan vragen:

"Mevrouw, ondersteund deze printer post-script of PCL, of kan ik misschien met een emulatie voor een ander type printer werken? ...stilte "mmtje hoor meneer"..."nee meneer, dat kan niet, het is een zogenaamde Gee-Dee-IJ printer...!!!"

goed daar had ik dus ook niets aan...

ik ben bang dat er niks anders op zit, dan toch maar NT4.0 op me kleine file-servertje te zetten, zodat er normaal geprint ken worden naar die Magicolor...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je kunt ook gewoon een raw printer aanmaken en daarheen alles sturen met een windows driver. Je windows PCs doen dan het rendering werk, samba stuurt het dan alleen nog ff door.

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op 10 september 2002 @ 13:31:
Je kunt ook gewoon een raw printer aanmaken en daarheen alles sturen met een windows driver. Je windows PCs doen dan het rendering werk, samba stuurt het dan alleen nog ff door.
Zo makkelijk gaat het bij deze printer(s) niet. Deze printers missen echt hardware, waardoor ze software nodig hebben die er onder andere voor zorgen dat de informatie gedoseerd naar de printer gestuurd wordt. in mijn geval in ieder geval wel. Ik had namelijk in het printcap bestand al een raw printer aangemaakt...maar wanneer ik grote files verstuur naar deze printer (hij heeft 32MB intern geheugen, zat zou je denken) dan duurt het vreselijk lang, halve dag soms, voordat hij een paar paginas afdrukt...terwijl hij kleine files er zo uitgpuugt...

Verwijderd

en via wine of vmware?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:00
wine of VMware dat wil je niet (zeker niet voor printen), kom op zeg doe normaal :)

Tja, dan zul je inderdaad toch een fatsoenlijke printer moeten kopen!

Verwijderd

Topicstarter
Kopen is geen optie. We hebben nu geinvesteerd een jaar geleden in dit ding...kostte genoeg...dus we moeten het hier maar mee doen.

Dan maar NT ipv Linux...snif....

Verwijderd

Een beetje google bracht mij hier: http://www.qms.com/suppor...6100/mc6100_sup.htm#Linux

Verwijderd

Topicstarter
oke

morgen laatste poging, maar ik betwijfel of ik het hiermee werkende ga krijgen. Minolta melde mij vanmiddag aan de telefoon dat er geen linux support is voor de 2200 desklaser.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Een laserprinter die geen PostScript ondersteunt vind ik persoonlijk nogal... ehm... BOUT!
Heb bij een bedrijf 3 HP printers staan, 2 laserjets en een Business inkjet. De BI doet het met een HPGL driver voor CUPS, de laserjets werken gewoon met de standaard PostScript driver en een ppd'tje met daarin de gegevens :P

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
toch moet het te doen zijn met deze file

ftp://ftp.minolta-qms.com/pub/cts/out_going/linux/101.tar.gz

al geprobeerd?

kijk es naar deze file

http://m4rtin.dnsalias.ne...uff/min-qms-magicolor2210

Verwijderd

Topicstarter
Nop,

daar zitten alleen de ppd-files voor andere typen in...

die andere typen hebben namelijk WEL linux ondersteuning, nee, ik denk echt dat ik pech heb....ben bang dat het niet gaat lukken...

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Zijn die drivers niet een beetje compatible met elkaar of is dat nou net die ene printer die de hardware eruit heeft? Het lijkt me toch dat je niet voor elke verschillende printer een nieuwe driver gaat maken :)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

Topicstarter
nah, zij wel hoor...

op hun website maken ze zelfs een scheiding tussen Windows-printers en Platform-onafhankelijke printers...

dit is wel een zure appel hoor...

ik zit eraan te denken om gewoon een simpel PC-tje aan die magicolor te hangen en toch maar Linux op de file-server te knallen...al is het alleen maar omdat ik dan op afstand makkelijker in kan loggen en dat het gewoon VEEL minder zwaar draait als Windows...

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:07

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Oja, zo'n desklaser. Die hebben we thuis op proef gehad. Nooit aan de praat gekregen. Teringherrie maakte die ook. Die is dus gauw weer teruggegaan.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Bij deze mijn condoleances voor uw aankoop.

Ikzelf ben de 'trotse' bezitter van een QMS Desklaser 600, het ultieme monster der GDI printers.
Ik heb hierover gespoken met de webmaster van www.linuxprinting.org die me spontaan uitlachte :P

Hij noemte mijn printer een 'paperwait' aka, 0,0 ondersteuning voor GNU/Linux...

Dus, je kan oftewel vmware gebruiken, wat een HEL is om te configgen (je hebt bidirect parallelle poort nodig) en niet bruikbaar is op server of gewoon een kleine Win95 bakje ergens neerpoten om te printen...

Persoonlijk zou ik voor de printer een 'ongelukje' regelen, een kop koffie die ongelukkig neerkomt ofzo :)

Dan kan je voorstellen om een ethernet Postscript printer te kopen, heb je geen flikker last mee.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt,

condoleance aangenomen...

er is geen andere oplossing op dit moment dan Windows denk ik

pindakaas.

• M4RTiN
jammer en vreemd

ik bedoel

code:
1
2
3
4
driver min-qms-magicolor2210 { 

help "Minolta-QMS Magicolor 2210 Printer Driver ver.1.0.1."

zon stukje code doet je dan heel anders aandenken, in theorie moet het volgens mij ook wel kunnen....

Verwijderd

Topicstarter
http://www.minolta-qms.nl...s/color/colorprinters.htm

het levende bewijs. Je ziet de 2210 bij de platformonafhankelijke en de 2200 bij de Windows printer.

ik heb gewoon pech

• M4RTiN
als ik zon printer had zou ik het toch wel eens wille proberen maarja veel succes met het aankopen van een complete printer! of een win print server erbij opzetten

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 13:30:

ik ben bang dat er niks anders op zit, dan toch maar NT4.0 op me kleine file-servertje te zetten, zodat er normaal geprint ken worden naar die Magicolor...
Je hebt nog geluk, de meeste leveranciers van GDI-printers mikken ze puur op de domme-thuisgebruikers-markt, en gaan er van uit dat ze of '95 of '98 gebruiken, en naar NT-drivers kun je fluiten (tenzij je ze zelf maakt).
Ik had op mijn vorige plek NT 4.0 en zo'n Canon MultiPass kleuren-alles-in-een, en kon dus alsnog een HP 1120C gaan bestellen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
M4RTiN schreef op 12 september 2002 @ 16:40:
als ik zon printer had zou ik het toch wel eens wille proberen maarja veel succes met het aankopen van een complete printer! of een win print server erbij opzetten
denk dat ik er inderdaad maar een los NT4.0 bakkie bijzet. zit niks anders op. Me fileservertje wil ik namelijk opzekers Linux Debian 3.0 opzetten...

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
jammer. en helemaal als je nu een winnt 4.0 servertje erbij zet met dat vernagelde spooling systeem van ze.... das de reden waarom wij bij ons op school nog via MaggY printen :S Niet iets voor jou overigens? Wil wel ff kijken waar je dat kan halen? meer dan een 286 heb je nie nodig

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1