eeh, als ik misschien nog iets mag toevoegen aan dit perfecte gesprek, dan wil ik - om ook niet al te vervelend over te komen - iets zeggen over mijn streepje:
| <--- dit streepje is bij mij niet perfect recht...
Er zit namelijk een bolling in mijn monitor...
Het is wel recht, als ik er recht op kijk. Maar als ik het van de andere kant wil bekijken dan wordt het steeds krommer.
edit:
Een beetje het zelfde als dat je van een circel iets vierkants wilt maken, of van een smiley eeh...
Uiteindelijk heeft perfectie toch iets maken met perspectief
(niet de 3d versie, maar de manier hoe je naar iets kijkt)
Hetzelfde geld voor Chaos en Orde..
Iets blijft Chaotisch, zolang je het niet snapt, het niet kunt ordenen, er geen model van kunt maken.
Iets wordt Ordelijk, op het moment dat je dit wel kunt doen.
Wat is perfect grijs bijvoorbeeld: van een afstand kan iets perfect grijs zijn, en van dichtbij kan het een wanorde zijn van zwarte en witte punten (desnoods RGB van een TV)
Wat is perfect grijs in zwart/wit termen?
Elk blokje afwisselend Zwart/Wit of een willekeurige reeks Zwart/Wit?
Alles wat geordend kan worden, kan ook gecomprimeerd worden.
zo werkt een WinZip bijvoorbeeld; Is er geen orde te ontdekken: dan ook geen compressie.
Wat is dan perfectie in dit verband?
Als iets compleet 100% te comprimeren valt, of als iets 0% te comprimeren valt?
Bijde zijn onmogelijk:
even hypothetisch:
(even indekken voordat er een discussie losbarst over Winzip/PkZip/ARJ/etc)
Als ik mijn eerder stelling van perfectie herschijf dan krijg ik:
1.
100% compressie, betekend dat je niets overhoudt.
Desnoods 1 bit om te zeggen: deze data bevat geen gegevens
en dat is 1 bit te veel.
In dit geval is de ideale situatie: niet comprimeren
Dus: Als iets perfect is in zijn niets-zijn, dan mag je eigenlijk niet proberen om dit te snappen of te labelen of te ordenen (en dus te comprimeren)... Want je probeerd iets toe te voegen aan het perfecte niets... (die is dan niet perfect meer)
2.
0% compressie, betekend dat je alles houdt zoals het is. Het is complex genoeg om geen ordening te vinden.
Maar je hebt een compressie uitgevoerd dus heb je minstens 1 bit nodig om te zeggen: Deze data is niet te comprimeren.
Dt is 1 bit te veel.
Ook hier is de ideale situatie: niet comprimeren
Dus: Als iets perfect is in zijn alles-zijn, dan mag je eigenlijk niet proberen om dit te snappen of te labelen of te ordenen (en dus te comprimeren)... Want je probeerd iets toe te voegen aan het perfecte alles... (Het uitgangs punt bleek dus niet alles te zijn, omdat je iets kunt toevoegen)
Hopelijk heb ik deze stellingen perfect opgeschreven, want taal fouten(vaudtun) zijn funest voor dit soort dingen
---
Conclusie: perfectie bestaat niet
Is het Universum perfect?
Als het universum alles is wat er is, dan is het perfect...
Deze opmerking is dus blijkbaar geen poging tot compressie (lees:begrip), omdat deze opmerking altijd al bestaan heeft: gevangen in het alles-zijn... Zo kan een mens ook niets nieuws verzinnen, omdat dit in strijd is met het alles-zijn
(offtopic: zou dit het bewijs kunnen zijn dat God bestaat?)
Theoretisch is het universum in staat tot een Big-Crunch... hmm wat blijft er over? 1 bit?'
Om het mezelf even moeilijk te maken:
De natuur heeft de neiging om te werken met fractals
(Fractals: Het steeds maar herhalen van bepaalde patronen zoals varen bladen, wolken, spiraal bewegingen en topic onderwerpen in GoT)
Fractals zijn te comprimeren tot waanzinnig kleine formules...
Maar aan de andere kant, ijskristallen lijken ook niet op elkaar en verschillende varen-bladen en wolken ook niet...
Ik weet dus niet wat perfectie is:
Het is vast het Zijn in het Niet-Zijn, of het Niet-Zijn in het Zijn.
- En dat vindt ik weer een hele boeddhistische uitspraak van mijzelf -