Toon posts:

[WIN2K] Bootdisk naar DOS?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo hallo,

Ik heb een vraagje. Ik heb al rondgekeken op internet, maar ik kan het niet vinden, dus ik post het hier.

Het probleem is: Kan ik op een Windows 2000 systeem booten naar DOS? Ik heb de systeemdiskettes al geprobeerd die met het standaard progje van Win2k kunnen worden gemaakt, maar daarmee kun je Win2k alleen 'repareren'. Verder heb ik al een aantal bootdisks gedownload, ze werken allemaal, maar bij geen enkele heb ik toegang tot mij HD's.

Heeft dit te maken met het feit dat DOS alleen FAT-systemen ondersteunt, en geen NTFS? En hoe kom ik alsnog in DOS (en dus bij mijn HD's?)

Ik moet een image maken, met Norton Ghost. (Oud spul, maar ze hebben niet nieuwer op mijn stage :D)

Alvast bedankt.

Verwijderd

win98 boot disk?? kan hem wel ingezipt sturen...

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 15:54

TwoR

Gekleurde stippen

Bij het opstarten op F8 drukken dan kan je kiezen en volgens mij kan je dan ook kiezen om naar de Dos promt te gaan.

• Bountyhunter
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-08 11:59

Bountyhunter

Marsjager

Welke versie van Ghost?
Met nieuwere ghost kun je gewoon een ghost bootdisk maken en pc opstarten, en image maken(ook ntfs).

PS: bootdisks

Well isn't that cute... BUT IT'S WRONG!!"

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:59

DarkSide

theres no place like ::1

je kan met iedere bootdisk een ghost image maken.
je hoeft immers niet op je hd het programma te runnen.
Start op met een 98 bootflop bv.
En stop dan de ghost flop in de fdd.
En start vandaar ghost op.
Je kan dan, mits je een redelijk recente versie hebt, gewoon ghosten.
Houdt er echter wel rekening mee dat de plek waar je je image naartoe pompt.
Een FAT file systeem dient te zijn.
NTFS is niet benaderbaar. Ook niet voor ghost.
Als je versie 2002 hebt kan je ook rechtstreeks naar je brander branden.
Ook handig. Hij spanned ook automatisch als de image groter is dan 650 mb.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Je hebt (uit m'n hoofd) minstens Ghost 6.1 nodig om Windows 2000 NTFS-partities te kunnen imagen. Heb je een lagere versie, dan kun je alleen hele schijven imagen (en dus niet een image maken OP diezelfde schijf: je hebt een tweede harddisk nodig, of netwerkverbinding).

Tevens kun je inderdaad niet met 2000 (of NT of XP) booten naar DOS door op F8 te drukken of zo. In tegenstelling tot 95, 98 en ME draait 2000 namelijk niet onder een DOS-kernel, maar een NT-kernel, en die gebruikt geen DOS. Start maar eens een DOS-programma onder 2000 op (uitgezonderd cmd.exe), en je ziet in je Task Manager de NTVDM.EXE verschijnen: de NT Virtual Dos Machine, kortom, DOS wordt nagebootst voor je applicatie.

Je kunt vanaf diskette booten, maar NTFS kan je dan niet lezen of schrijven.

Verwijderd

Topicstarter
Ah! Bedankt voor jullie reacties! Ik ben al een stuk verder.
Maar als ik in Win2k op eigenschappen van c:\ kijk (waar Win2k opstaat) staat er filesystem: Fat32! En in DOS is C: benaderbaar! Dat vond ik een beetje vreemd.
Verder heb er een harde schijf bij in gedaan, en Fat32 geformatteerd (om de data heen te pompen).. Kijken of het werkt!

Groetjes
Pagina: 1