Ik was zonet bezig een Celeron 300A pc te voorzien van een Windows 98 install. Toen ik even wegliep en weer terugkwam, kwam er een enorme rookpluim uit de voedingsfan! Snel uitgezet, want hij deed het nog wel gewoon. Ik weet niet waar de rook precies vandaan kwam, maar ik had hem al een tijdje aanstaan, en de monitor zat op de voeding aangesloten (doorgelust). Is dat laatste misschien de oorzaak?? Of zou het wat anders kunnen wezen?
Een Celeron 300A?
Heb je het systeem lang niet gebruikt?
Kan het kloppen dat er dan een gigantische stofberg in je voeding misschien heeft opgehoopt en langzamerhand warm is geworden? Ik doe maar een gooi...
Kan het kloppen dat er dan een gigantische stofberg in je voeding misschien heeft opgehoopt en langzamerhand warm is geworden? Ik doe maar een gooi...
... en oranje! :P
Was de voeding zelf geloeind heet, of was niet?
Dan weet je of er iets vlam gevat heeft door overhitting, of kortsluiting.
Dat monitor verhaal gaat niet op (heele kleine kans) aangezien het koperdraad zodra hij de voeding inloopt door gelust is naar de monitor.
Dan weet je of er iets vlam gevat heeft door overhitting, of kortsluiting.
Dat monitor verhaal gaat niet op (heele kleine kans) aangezien het koperdraad zodra hij de voeding inloopt door gelust is naar de monitor.
Hij was inderdaad een tijd niet gebruikt, maar hij stond al een half uur te installeren, en het stonk heel erg. Volgens mij was het echt wel rook... Of het m'n voeding is weet ik niet. Ik durf het ding eigenlijk niet meer te starten. Terwijl hij rookte deed hij het nog wel gewoon... Het pokke is, dat hij voor m'n broertjes verjaardag is morgen, en het zou jammer zijn als 'ie nou ter ziele zou gaan.iNSaNe-oNe schreef op 10 september 2002 @ 10:23:
Een Celeron 300A?
Hoe kan ik trouwens checken of het kortsluiting is geweest?
Oops, de voeding is slechts 200watt, en er zit een CD-ROM (SCSI) in, een writer, en 2 harddisks. Is dat niet een beetje weinig?
Verwijderd
Maar de voeding gewoon eens open, en kijk of er bergen stof in zitten (die nu wel verkoold zijn)
Maak de voeding goed schoon (stofzuigen, voorzichtig) en probeer het dan nog een keer.
200 watt is meer dan genoeg, tenzij er er nog hele zware hardware in hebt hangen (geforce 4 ofzo) en niet te veel koeling.
Maak de voeding goed schoon (stofzuigen, voorzichtig) en probeer het dan nog een keer.
200 watt is meer dan genoeg, tenzij er er nog hele zware hardware in hebt hangen (geforce 4 ofzo) en niet te veel koeling.
Welnee. Zodra dat teveel zou zijn moet er een zekering 'klappen' intern, en gaat je PC uit. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat hij dan gaat roken.koelkast schreef op 10 september 2002 @ 10:38:
Oops, de voeding is slechts 200watt, en er zit een CD-ROM (SCSI) in, een writer, en 2 harddisks. Is dat niet een beetje weinig?
Een nieuwe voeding heb je al voor weinig. Kijk inderdaad eerst even of dat het euvel is. Zo ja: nieuwe voeding.
Doe dit HEEL VOORZICHTIG! Er KAN op bepaalde onderdelen nog spanning staan (ook al heb je de stekker er uit getrokken). Doe dit dus niet zomaar, alleen als je WEET waarmee je bezig bent!Verwijderd schreef op 10 september 2002 @ 10:46:
Maar de voeding gewoon eens open, [...]
Ik heb hier nog wel ergens een AT-kast staan, want het is een AT-voeding. Ik vraag me wel af waarom die stof dan zo verschrikkelijk stinkt als het eruit komt?
Als ik het ding nou aanzet (met de 'rokende' voeding), kan ik dan de complete pc opblazen?
Als ik het ding nou aanzet (met de 'rokende' voeding), kan ik dan de complete pc opblazen?
Probeer eerst eens te ontdekken waar het aan ligt en als je het gevonden hebt probeer dan een logische oplossing te bedenken en zet desnoods de voeding een keer aan zonder dat de PC er aan hangt. Je zou ook nog ff een andere voeding kunnen proberen als je die toch nog thuis hebt liggen
Hmm, ik heb hem weer gestart met de oude voeding, werkt gewoon nog goed, en hij is druk bezig de Win98 install af te maken. Zo'n AT voeding is net even wat lastiger te installeren dan een ATX, dus dacht dat het zo maar even moest. Nog geen problemen meer, geen warmte, fans draaien gewoon allemaal, niks te zien verder van binnen ook niet... Bedankt voor jullie hulp tot nu toe. Als het weer anders wordt meld ik het wel
ik denk dat er een condensator gesprongen is. Die knallen en roken dan nog een tijd na als ze stuk gaan. Heb het ook gehad met een versterker. en dat stinkt behoorlijk.
Als het echt een condensator geweest is kan je beter de voeding vervangen. Hij werkt prima zonder condensator als deze gebruikt is voor stabilisatie van de spanning, maar dan werkt de stabilisatie natuurlijk niet meer. Je zou hardware kapot kunnen maken met hogere of wisselende spanning.
AT voeding is een kwestie van een paar tientjes denk ik. Heb je het zekere voor het onzekere. D'r is sowieso iets kapot in je voeding.
Stof dat rookt heb ik nog nooit meegemaakt. Stof bevat namelijk zoveel zuurstof dat het niet rookt maar vlam vat (steekvlam). Dan had je nu waarschijnlijkhelemaal geen werkende voeding meer gehad.
Als het echt een condensator geweest is kan je beter de voeding vervangen. Hij werkt prima zonder condensator als deze gebruikt is voor stabilisatie van de spanning, maar dan werkt de stabilisatie natuurlijk niet meer. Je zou hardware kapot kunnen maken met hogere of wisselende spanning.
AT voeding is een kwestie van een paar tientjes denk ik. Heb je het zekere voor het onzekere. D'r is sowieso iets kapot in je voeding.
Stof dat rookt heb ik nog nooit meegemaakt. Stof bevat namelijk zoveel zuurstof dat het niet rookt maar vlam vat (steekvlam). Dan had je nu waarschijnlijkhelemaal geen werkende voeding meer gehad.
[ Voor 0% gewijzigd door PROnline op 10-09-2002 11:29 . Reden: layout ]
Verwijderd
Dit is geen hk
Check temperatuur effe, schroef je voeding open... ( dus effe buiten je pctje gaan testen. ) Kijk of er niets is door gebrand, zoja onderdelen vervangen of effe andere voeding gebruiken.
Bedankt voor je tip! Hmm, hoe kan ik zo'n AT voeding eigenlijk vervangen? Er zit zo'n zwarte kabel aan de computer-kant en die leidt naar de powerknop. Moet ik die dan ook verwisselen o.id.PROnline schreef op 10 september 2002 @ 11:27:
ik denk dat er een condensator gesprongen is. Die knallen en roken dan nog een tijd na als ze stuk gaan. Heb het ook gehad met een versterker. en dat stinkt behoorlijk.
erm je kan een atx niet vervangen door een at daar zitten andere stekkers op
duuh anders zou het ook geen andere naam hebben he
mare ik zou gewoon een 2e hands voedingkje gaan halen atx en die er in zetten waar woon je ergens ??
in deb buurt van tilburg zo jah ik heb genoeg voedingen
in deb buurt van tilburg zo jah ik heb genoeg voedingen
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Pagina: 1